Råd og vejledning til køb af ny iMac.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 09-06-11 20:26

En lidt lang indledning, men jeg tror den er relevant:

Min første Mac var en Performa 6400 og jeg har siden
været tro - og meget glad - for Mac.
Over "arkitektlampen" og senest min iMac 2,8 GHz
år 2007 og derudover en MBP år 2008.

Siden den første iMac (G5) har jeg haft alle mine data
på externe HDer. Maskinen alene var helliget styresystem
og programmer.
Det synes jeg, jeg har haft en god erfaring med og vil
fortsætte med dette setup.
Jeg arbejder meget med lyd og film - FCP m.m..

For ca. et halvt år siden "tabte" iMacen FireWire 800 hvortil
mine HDer var tilsluttet. Gik på FW 400 og så kørte det igen.
Jeg var på gruppen og spørge om råd, og der blev
konklusionen at min 800-forbindelse nok var smuttet.
At lade det reparere ville være uøkonomisk - vent til en ny
iMac kommer og få det hele opgraderet.
Udover mangel af FW 800 kørte alt fint.

Efter nogle måneder forsøgte jeg af nysgerrighed igen med
FW 800. Det kørte fint.

Så nu til aften under lidt filmklipning kom der et højlydt "knald"
over højtalerne og en meddelelse om, at disken(e) ikke var
korrekt fjernet - forsvandt alle de externe HDer, herunder også
TM-disken, altså FW 800 forbindelsen.
Tilbage på FW 400 og alt kører igen.

Men dette er nok tegnet til at erhverve en ny maskine.

Jeg har ikke ubegrænset økonomiske muligheder men nok
til en forsvarlig opgradering af iMac (at gå på Mac Pro er
over målet og økonomien for mit behov).

Og så:

Jeg ser på 27", 3,4 GHz, 8GB, 1 TB HD og AMD 2GB grafik.
Så er det lige - vil jeg med mit brug få glæde af en 256GB
Solide Drive da jeg som nævnt kun har styresystem og
programmer på maskinen.

Og naturligvis modtages andre råd og vejledninger med tak.

På forhånd tak.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-11 20:29

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> programmer på maskinen.
>
> Og naturligvis modtages andre råd og vejledninger med tak.

Jeg har selv skiftet til en SSD i min macbook pro ... må sige at det
hele går _lidt_ hurtigere ..

Om det hjælper til video ved jeg ikke, men det skader ikke ifbm. f.eks.
Aperture som jeg lever i.

Og du har helt ret, en MacPro er overkill, med mindre du har brug for
udvidelses mulighederne eller absolut skal have max. ydelse og masser af
ram.

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-06-11 20:40

> [...]

> over højtalerne og en meddelelse om, at disken(e) ikke var
> korrekt fjernet - forsvandt alle de externe HDer, herunder også

For mig lugter det af at der er noget kortslutning i dit FW800 kabel. I
så fald vil det ikke hjælpe med en ny iMac.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 09-06-11 21:15

> For mig lugter det af at der er noget kortslutning i dit FW800 kabel. I
> så fald vil det ikke hjælpe med en ny iMac.

Udover at jeg måske KUNNE tænke mig en ny iMac, har jeg ikke tænkt
kabelfejl, så jeg vil købe et nyt og se - og vende tilbage.

Michael C.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-06-11 07:14

> Udover at jeg måske KUNNE tænke mig en ny iMac, har jeg ikke tænkt
> kabelfejl, så jeg vil købe et nyt og se - og vende tilbage.

Sikringen i din iMac vil nok ikke nulstille sig selv umiddelbart.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-06-11 07:19

> Sikringen i din iMac vil nok ikke nulstille sig selv umiddelbart.

Hvad er dette?.

Michael C.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-06-11 10:00

> Hvad er dette?.

FW portene på en iMac plejer at være beskyttet af en sikring. Når den er
slået fra kan porten ikke bruges.

Jeg har ikke haft brug for at nulstille disse sikringer, men tror nok
det gøres ved at lade iMac'en stå uden strøm. Det er jo lykkedes dig at
nulstille sikringen før.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-06-11 07:18

> For mig lugter det af at der er noget kortslutning i dit FW800 kabel. I
> så fald vil det ikke hjælpe med en ny iMac.

Nu har jeg prøvet med andre kabler og andre HDer. Der er ikke hul
igennem med FW 800. Med FW 400 og USB virker alt fint.

Når jeg tilslutter FW 800 til HDen (på auto) starter HDen. Men på
skrivebordet det vil den ikke - lidt forbindelse er der.
Der må være en fejl/en defekt i iMac FW 800 forbindelsen.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-06-11 21:41

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> korrekt fjernet - forsvandt alle de externe HDer, herunder også
> TM-disken, altså FW 800 forbindelsen.

Sikkerhedskopierer du også dine personlige data via Time Machine?

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 09-06-11 21:51

> Sikkerhedskopierer du også dine personlige data via Time Machine?

TM tager kun fra maskinen, altså styresystem og programmer.
Alle øvrige data sikkerhedskopiere jeg "manuelt" med Synchronize
fra externe til externe HDer.
Hvis du med personlige data mener det der hører system og programmer
til, så ja. via TM.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-06-11 21:42

> Jeg har selv skiftet til en SSD i min macbook pro ... må sige at det
> hele går _lidt_ hurtigere ..

Sig lige til hvor længe den holder.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-11 07:15

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110609 <nospam0002+20110609@gmail.com> wrote:

> Sig lige til hvor længe den holder.

sure thing ... men indtil videre ingen problemer.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-06-11 22:10

> [...]
> fra externe til externe HDer.
> Hvis du med personlige data mener det der hører system og programmer

Det var det ikke.

Jeg har personligt været meget glad for at have mine personlige data
under Time Machine. Dog fravalgt de store EyeTV filer.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 09-06-11 22:25

> Det var det ikke.
>
> Jeg har personligt været meget glad for at have mine personlige data
> under Time Machine. Dog fravalgt de store EyeTV filer.

Jeg tolker her dine personlige data som alle dine arkiver (minus EyeTV).
Det er så det jeg gør med Synchronize. Og jeg husker det næsten lige så
ofte som TM.
Michael C.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-06-11 09:10

On 2011-06-09 21:25:41 +0200, Michael Corfitsen said:

> Jeg ser på 27", 3,4 GHz, 8GB, 1 TB HD og AMD 2GB grafik.
> Så er det lige - vil jeg med mit brug få glæde af en 256GB
> Solide Drive da jeg som nævnt kun har styresystem og
> programmer på maskinen.

Desværre er der 4-6 ugers leveringstid på en iMac med SSD mod 2 dage uden SSD.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-06-11 09:57

> Desværre er der 4-6 ugers leveringstid på en iMac med SSD mod 2 dage uden SSD.

Men er det i mit tilfælde værd at vente på?.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-06-11 19:05

> Jeg tolker her dine personlige data som alle dine arkiver (minus
> EyeTV).

Alt. Bortset fra EyeTV.

> Det er så det jeg gør med Synchronize. Og jeg husker det næsten lige så
> ofte som TM.

Ok :)

Jeg behøver så bare ikke huske nowet - det ordner sig selv. Det passer
fint ind i min livsstil :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-06-11 19:06

> [...]
> skrivebordet det vil den ikke - lidt forbindelse er der.
> Der må være en fejl/en defekt i iMac FW 800 forbindelsen.

Det der FireWire er også noget upålideligt, ustabilt skrammel!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-11 19:09

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110610 <nospam0002+20110610@gmail.com> wrote:

> Det der FireWire er også noget upålideligt, ustabilt skrammel!

man må ikke drille :)

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-06-11 19:31

> man må ikke drille :)

Det synes jeg heller ikke, og udsagnet passer i øvrigt ikke hos mig.

Indtil min FW 800 forbindelse røg sig en tur har jeg i de mange år jeg
har brugt forbindelsen ALDRIG haft problemer.
Upålidelig har forbindelsen aldrig været.

Derfor kan Thorbjørn jo godt have en anden erfaring.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-11 19:40

> [...]
> har brugt forbindelsen ALDRIG haft problemer.
> Upålidelig har forbindelsen aldrig været.
>
> Derfor kan Thorbjørn jo godt have en anden erfaring.

Det er gas. Det er en stikpille til en flittig skribent her i grubben :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-06-11 20:26

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Derfor kan Thorbjørn jo godt have en anden erfaring.

Det lykkedes mig at brænde firewireportene af i mine iMac G3'ere så jeg
fik ikke eksperimenteret så længe men jeg synes at det var langsomt det
jeg FIK testet. Der hvor det var vigtigt var som Target Mode, og der
var det ikke mere end 1.5 Mb/s hvilket jo ikke er værd at skrive hjem
om.

For mig har firewire været USB langt underlegent, men jeg er nok bare
kommet for sent i gang :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-06-11 20:26

Fra : kalvoere

Dato : 10-06-11 14:59

On Jun 9, 9:25 pm, michael-corfit...@stofanet.invalid (Michael
Corfitsen) wrote:
> [...]
> programmer på maskinen.
>
> Og naturligvis modtages andre råd og vejledninger med tak.

Hej.

Jeg har lige anskaffet mig en iMac27. Desværre for mig købte jeg den
lige inden den nye model blev lanceret. Jeg var 19 dage senere på
den.Bare jeg havde ventet. Ikke fordi at der er så meget til forskel,
jo lidt ekstra processor power og et par andre ting.
Men det irriterer mig at ...havde jeg da bare ventet..Men jeg må så
bare enten være glad for den jeg har fået, hvilket jeg er, men til mit
daglige brug ville jeg gerne have haft lidt mere hasitghed.
Nå men det er der ikke noget at gøre ved. Jeg køber nu en maskine som
har den processor jeg gerne vil have og så ved jeg ikke med den
"gamle"..
Jeg har så opgraderet den med max ram...
Alligevel er det en sindsyg lækker maskine. Rent kosmetisk er den
flot. og den magter det som man kan forvente.
Jeg skal nok lige over i en salgsgruppe og så må vi se hvad en 2 mdr
gl kan sælges for. Men anbefales ...det kan den "gamle". Jeg bruger
den med Atv, iPhone-iPad-iTouch, MBA, AE, TC, Mac Mini Server. Alt
spinner perfekt.

Hej

Larsh

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 11-06-11 07:36

> Jeg ser på 27", 3,4 GHz, 8GB, 1 TB HD og AMD 2GB grafik.
> Så er det lige - vil jeg med mit brug få glæde af en 256GB
> Solide Drive da jeg som nævnt kun har styresystem og
> programmer på maskinen.

Der var lige det.
Er SSD en fordel for mig med mit brug.

Hvis man har SSD og almindelig HD i maskinen, vælger man så
selv hvilken af de to der skal indeholde hvad (styresystem og/eller
progrmmer).

Når programmer er startet ligger det hele vel på RAMen og så er
SSD/almindelig HD ude af betydning. Det er når data skal
hentes/afleveres der kan være fordele med SSDen. Ik?.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-06-11 09:00

> [...]

> SSD/almindelig HD ude af betydning. Det er når data skal
> hentes/afleveres der kan være fordele med SSDen. Ik?.

Der er aldrig RAM nok. Det er derfor swap er opfundet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-11 09:29

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110611 <nospam0002+20110611@gmail.com> wrote:

> Der er aldrig RAM nok. Det er derfor swap er opfundet.

derudover er der masser af ting som ikke er gode at have i ram ... temp
filer, indstillinger og andre "persistent objects" så en hurtig disk som
er god til mange og små filer er ikke skidt at have.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-06-11 19:38

> derudover er der masser af ting som ikke er gode at have i ram ... temp
> filer, indstillinger og andre "persistent objects" så en hurtig disk som
> er god til mange og små filer er ikke skidt at have.

Hvordan kan man bestemme hvor hvad er.

Er det noget maskinen selv finder ud af om den skal bruge den
almindelige HD, SSDen eller ram, altså automatisk optimere
arbejdsprocesserne i maskinen.

Det korte af det lange - er det en ubetinget fordel at vælge en 256GB
SSD udover en alm. HD, også når de ekstra ca. 4,5 kilo i pris tages i
betragtning.
Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-11 20:17

> [...]
>
> Det korte af det lange - er det en ubetinget fordel at vælge en 256GB
> SSD udover en alm. HD, også når de ekstra ca. 4,5 kilo i pris tages i

Det er stadig relativt dyrt i forhold til hvad du få ud af det ...

Et andet alternativ er f.eks. Seagteas hybriddisk, som kombinderer SSD
med en alm. disk ... det hele sker automatisk så den flytter ofte brugte
filer til SSD'en .... men prisen er lidt mindre pebret.

/thomas