Time to worry?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-11 11:49

Man skal ikke være dumdristig.

<http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE1302756/din-mac-er-
hackernes-naeste-maal/>

Kort link:

<http://tinyurl.com/6hvyxmh>

Een ting de misser er, at der ikke er brugt så mange kræfter på
udvikling af anti-virus sikkerhedsoftware til Mac OS X. Så HVIS man
hælder til den løsning, har man nok et problem.

Ellers mener jeg ikke man behøver anti-virus overhovedet. Brug en
konto med begrænsede rettigheder til det daglige, og brug så admin
kontoen til - nå ja, admin opgaverne.

Jeg har kun installeret MS egen SE, fordi jeg frygter, at MS nu læner
sig mere op at den løsning mere end tidligere, hvor de lukkede
sikkerhedshullerne ved Windows Update.

Apple laver ikke selv anti-virus software. Så de fortsætter nok som
hidtil med at lukke de sikkerhedshuller der opdages.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-11 12:22

> Apple laver ikke selv anti-virus software.

ikke helt rigtigt ... Apple har en noget der ligner:

<http://support.apple.com/kb/HT4651>

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-11 18:43

> ikke helt rigtigt ... Apple har en noget der ligner:
>
> <http://support.apple.com/kb/HT4651>

Mac Defender - det var en hoax anti-virus, der indeholder en bagdør. Den
kan fjernes manuelt. Meget lig den metode vi diskutterede med Xsnmp.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-11 18:56

> Mac Defender - det var en hoax anti-virus, der indeholder en bagdør. Den
> kan fjernes manuelt. Meget lig den metode vi diskutterede med Xsnmp.

Korrekt, men hvis Apple holder den liste opdateret så installere og
programmer identificeret som malware ikke er så nemme at starte ?

Kan selvfølgelig forestille sig en fremtid hvor kun App's fra App Store
kan installeres .. ;)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-11 20:37

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Mac Defender - det var en hoax anti-virus, der indeholder en
> bagdør. Den kan fjernes manuelt. Meget lig den metode vi
> diskutterede med Xsnmp.

BTW. Xsnmp til OS X er ikke malware.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-11 22:33

Axel Hammerschmidt wrote:

> Mac Defender - det var en hoax anti-virus, der indeholder en bagdør. Den
> kan fjernes manuelt. Meget lig den metode vi diskutterede med Xsnmp.

Hvorfor ikke bare hente ClamXAV og så installere den og aktivere
Application Sentry? - Så behøver du ikke tænke på mere af den slags.

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-06-11 00:05

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare hente ClamXAV og så installere den og aktivere
> Application Sentry? - Så behøver du ikke tænke på mere af den slags.

"Så behøver du ikke *tænke* på mere af den slags."

Det er netop derfor, at det er farligt!

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-11 11:52

Axel Hammerschmidt wrote:

> "Så behøver du ikke *tænke* på mere af den slags."
>
> Det er netop derfor, at det er farligt!

Øh... Det kan jeg nu ikke se. Sørger du for at holde din computer
beskyttet på bedste måde - her på Mac ved brug af ClamXAV, - så er du jo
også med til at div. malware, trojanere m.m. bliver udryddet.

Jeg siger heller ikke en dyt om, at man ikke skal tænke sig om -
tværtimod... Man tænker sig om, og så beskytter man sig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-11 12:04

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jeg siger heller ikke en dyt om, at man ikke skal tænke sig om -
> tværtimod... Man tænker sig om, og så beskytter man sig.

husk det er internettet det her ... Det du siger bliver taget som du
skriver det, så når du skriver:

>Så behøver du ikke tænke på mere af den slags.

så er det nærliggende at det du forslår er en "set and forget" løsning

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-11 20:33

Thomas von Hassel wrote:

> husk det er internettet det her ... Det du siger bliver taget som du
> skriver det, så når du skriver:

> så er det nærliggende at det du forslår er en "set and forget" løsning

Ja, men set og forstået på den måde, at du har et godt og solidt
værktøj, der holder øje med det, og at du ikke er dumdristig.

mvh. Erik Richard

Fra : Kent

Dato : 11-06-11 00:39

Axel Hammerschmidt sendte dette med sin computer:

> "Så behøver du ikke *tænke* på mere af den slags."
>
> Det er netop derfor, at det er farligt!

Vrøvl. På Windows-PCer er der så mange muligheder for at få fjenden
indenbords uden at have opført sig som et fjols. Og derfor har jeg
installeret Norton Internet Security.

Test viser at der er bedre (og gratis) versioner end NIS, men fordelen
ved NIS er netop, at programmet bare fungere. At jeg ikke behøver at
bekymre mig så meget om alle de advarsler der hele tiden dukker op.

Frygten for terror er nogle gange værre end terroren selv.

Når det bliver nødvendigt med samme beskyttelse på Mac, så håber jeg at
der er tilsvarende nemme programmer tilrådighed.

Men selvfølgelig passer jeg på med hvad som jeg ser på. Men vælger jeg
så forkert har jeg da i det mindste muligheden for at mit software er
bedre end min dømmekraft

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-11 06:37

Kent <kbm@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men selvfølgelig passer jeg på med hvad som jeg ser på. Men vælger jeg
> så forkert har jeg da i det mindste muligheden for at mit software er

De bedste angreb er dem der ikke er teknologisk men derimod sociale ..
hvis jeg kan få dig til at give mig dine informationer / adgang
frivilligt, hvorfor så bøvle med at hacke din computer.

Og sammenligning med terror synes jeg er lidt for langt ude. Jeg vil
hellere sammenligne det med at du selvom du har airbags, esp og andre
smarte ting i din bil, så lader du jo ikke være med at se ud af forruden

/thomas

Fra : Kent

Dato : 13-06-11 22:17

Efter mange tanker skrev Thomas von Hassel:
> [...]
> hellere sammenligne det med at du selvom du har airbags, esp og andre
> smarte ting i din bil, så lader du jo ikke være med at se ud af forruden

Nu er terror jo meget andet en geværer og bomber.

I vores del af verdenen giver terroren mest af alt frygt. Så folk lader
være med at gøre normale ting på grund af frygten. Eller fjerne
opmærksomheden for de virkelige problemer, som det er så populært fra
visse politiske sider.

Inden for computerer er det "pas på denne orm, den er så farlig" osv.
Så jeg har valgt totalt at ignorere disse advarsler. Og stole på, at
mit Antivirus/firewall-program kan tage, hvad der kommer igennem. Jeg
svarer selvfølgelig ikke på underlige mail eller giver oplysninger over
nettet.

Men jeg kan kan lide motorcykler og kommer jeg forbi et billede, hvor
der er et lødigt billede af en kvinde på en motorcykel, så kigger jeg
også på dette, selv om det vel er en potientiel farer.

Og det er egentligt, hvad jeg mente med terror. Slap af, glem det. Og
når det bliver nødvendigt også på Mac, så vil jeg installere et
AntiVirus-program og kan dette ikke klarer problemerne, så er der ikke
andet for end at geninstallere og lægge backuppen ind igen.

--

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-11 22:51

Kent wrote:
> Men jeg kan kan lide motorcykler og kommer jeg forbi et billede, hvor
> der er et lødigt billede af en kvinde på en motorcykel, så kigger jeg
> også på dette, selv om det vel er en potientiel farer.

Kvinden eller motorcyklen.?

mvh. Erik Richard

Fra : Kent

Dato : 14-06-11 17:06

Erik Richard Sørensen forklarede den 13-06-2011:

> Kvinden eller motorcyklen.?

Der er ikke noget som en smuk veldrejet italiensk model med en
tophastighed på over 280km/t

Realiteten er så at mine hofter og knæ ville protestere over at skulle
krummes sammen på et sådan monster. Så jeg nøjes med min gammeldags
tyske model.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-11 07:15

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare hente ClamXAV og så installere den og aktivere
> Application Sentry? - Så behøver du ikke tænke på mere af den slags.

Nej, du _skal_ tænke på den slags ... Malware på Mac er nemlig 90-100%
social engeneering og den slags er der ikke nødvendigvis en teknologisk
løsning på.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-06-11 19:00

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Kan selvfølgelig forestille sig en fremtid hvor kun App's fra App Store
> kan installeres .. ;)

Den er ikke fjern....