Fald ned igen, fanboys
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 05:35

Jeg vil ikke ødeligge Jens Lyriks oplæg til en halleluja-tråd, så jeg
starter en ny. Jeg fortryder det sikkert allerede få sekunder efter at
have klikke på "Send", eller i hvert fald når modindlæggene begynder
at vælte ind.

Indlæg nr. 7 (hvis der overhovedet kommer nogen), vil sikkert være
brok over hvad en tvær og misundelig PC-mand overhovedet gør i dette
forum og om ikke "vi" kan blive fri for den slags? Jo, det kan I b.la.
ved ikke at svare, hvis I ikke har nogle rationelle argumenter at byde
ind med.

Jeg er Mac-interesseret PC-bruger. Jeg VILLE gerne køre Mac, men
kravene til effektivt arbejde, udveksling af arbejdsdokumenter m.m.m.
forbyder det.

Det korte spørgsmål er (som det i øvrigt altid har været): Hvad kan
man på en Mac, som man ikke kan på en PC? Og her mener jeg ikke lir,
men funktioner til at udføre en nyttig opgave.

Al respekt for Steve Jobs. Han har bidraget meget til den samlede
udvikling. At han nu fodrer hunden med sin egen hale ved at "forære"
noget væk, er velgennemtænkt markedsføring og det virker åbenbart.
Husk lige hvem der har betalt alle de millioner og milliader han nu
strør om sig med. Det har I, kære venner og nu får I lidt småpenge
tilbage.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 05:52

Wed, 08 Jun 2011 06:34:58 +0200 skrev Kurt Hansen:

>Jeg vil ikke ødeligge Jens Lyriks oplæg til en halleluja-tråd, så jeg
>starter en ny. Jeg fortryder det sikkert allerede få sekunder efter at
>have klikke på "Send"

Yep, ganske rigtigt. Nu har jeg jo spyttet i den kål jeg selv skal
søbe af, når jeg gerne vil have hjælp til Mac-relaterede problemer i
mit daglige arbejde.

Shit, hvornår lærer jeg at styre mig

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 06:48

Hej,

> Jeg vil ikke ødeligge Jens Lyriks oplæg til en halleluja-tråd, så jeg

Gør du bare det... gruppen er vist efterhånden vant til mystiske
hallelujah eller dommedags-indlæg fra Lyriks side, som ikke nødvendigvis
har den helt store bund i realiteterne.

> Jeg er Mac-interesseret PC-bruger. Jeg VILLE gerne køre Mac, men
> kravene til effektivt arbejde, udveksling af arbejdsdokumenter m.m.m.
> forbyder det.

Hvis du gerne vil, så gør det. Hvis du ikke vil fordi det ikke giver dig
nogen fordele, så lad vær. Behøver det være avanceret end det?

Et valg af personligt computer må være et personligt valg. For mit
vedkommende arbejder jeg langt mere effektivt på en Mac end på en
Windows-computer - og jeg har langt nemmere ved at udveksle
arbejdsdokumenter end jeg ville have på en Windows-computer.

> Det korte spørgsmål er (som det i øvrigt altid har været): Hvad kan
> man på en Mac, som man ikke kan på en PC? Og her mener jeg ikke lir,
> men funktioner til at udføre en nyttig opgave.

Dit spørgsmål giver ikke ret meget mening uden forudgående præcisering
af de anvendte begreber. Kan man gå ud fra at du mener Windows når du
skriver PC?

Men det korte og det lange er, at du kan køre Mac-programmer på en Mac -
og det kan du kun med krumspring på en PC. Det er den væsentligste
forskel for mig.

Andre har præferencer omkring farvevalg, materialevalg og design i
øvrigt af hardwaren - der kan man så tale om at man har en valgmulighed
i Mac i forhold til computere fra andre producenter. Om Macs er pænere
end fx HP-computere er en smagssag. Jeg er personligt ret ligeglad med,
hvordan de ser ud, da det er et arbejdsredskab for mig, og ikke noget
som stilles til skue i stuen.

> udvikling. At han nu fodrer hunden med sin egen hale ved at "forære"
> noget væk, er velgennemtænkt markedsføring og det virker åbenbart.
> Husk lige hvem der har betalt alle de millioner og milliader han nu

Det er kun Lyrik som er så naiv, at han tror Steve Jobs er blevet blød
og gavmild på sine gamle dage. Det handler naturligvis om at tjene penge
- mange penge. Alt andet ville da også være underligt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 07:24

Wed, 08 Jun 2011 07:47:49 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

>Gør du bare det... gruppen er vist efterhånden vant til mystiske
>hallelujah eller dommedags-indlæg fra Lyriks side, som ikke nødvendigvis
>har den helt store bund i realiteterne.

Aha, jeg er ny voyeur her, så jeg kender ikke Lyrik gennem længere
tid.

>Hvis du gerne vil, så gør det. Hvis du ikke vil fordi det ikke giver dig
>nogen fordele, så lad vær. Behøver det være avanceret end det?

Næ.

> [...]
>Windows-computer - og jeg har langt nemmere ved at udveksle
>arbejdsdokumenter end jeg ville have på en Windows-computer.

Ja, med andre Mac-brugere. Og her er kærneproblemet for mig. Jeg vil
ikke trampe rundt i det der med markedsandele, men det ER altså
upraktisk, at 5-10% (for nu at være large) afviger fra de standard
resten af verden kører efter.

Aktuelt et jeg nu blevet koblet op på serveren hos et firma der
internt kører med Mac. Jeg skal samarbejde og co-redigere i
forskellige dokumenter, bl.a. Quark. Alene den lille ting, at
Quark-filerne på serveren ingen extension har, medfører at min Windows
ikke genkender filerne og knytter dem til Quark. Det er træls. Når jeg
så endelig får åbnet dokumentet, vælter det hele fordi de anvendte
skrifter er Mac-specifikke.

>Dit spørgsmål giver ikke ret meget mening uden forudgående præcisering
>af de anvendte begreber. Kan man gå ud fra at du mener Windows når du
>skriver PC?

Øhhh ja. Ok, der er jo også Unix/Linux, men dem tæller jeg slet ikke
med i det spil.

>Men det korte og det lange er, at du kan køre Mac-programmer på en Mac -
>og det kan du kun med krumspring på en PC. Det er den væsentligste
>forskel for mig.

Yes.

> [...]
>end fx HP-computere er en smagssag. Jeg er personligt ret ligeglad med,
>hvordan de ser ud, da det er et arbejdsredskab for mig, og ikke noget

Helt enig, men jeg må medgive, at Mac hardware er lækker at se på.

>Det er kun Lyrik som er så naiv, at han tror Steve Jobs er blevet blød
>og gavmild på sine gamle dage. Det handler naturligvis om at tjene penge
>- mange penge. Alt andet ville da også være underligt.

Jo da og det er der da heller ikke noget galt i. Jeg ville fryde mig,
hvis jeg havde aktier i Apple

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 07:33

Hej,

> [...]
> ikke trampe rundt i det der med markedsandele, men det ER altså
> upraktisk, at 5-10% (for nu at være large) afviger fra de standard

Du tager fejl. Jeg samarbejder ikke med andre Mac-brugere. Min Mac står
ret ensomt i den sammenhæng.

Jeg er i princippet ret ligeglad med, hvad resten af verden kører med.
Det vigtige er, hvad jeg skal bruge.

> Øhhh ja. Ok, der er jo også Unix/Linux, men dem tæller jeg slet ikke
> med i det spil.

Det kan godt være du ikke gør det - men det er vi nogen andre, der gør...

> Helt enig, men jeg må medgive, at Mac hardware er lækker at se på.

Jeg er vant til at man lukker hardware inde i små skabe som igen bliver
stuvet væk i rum langt væk fra alting.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 08:10

Wed, 08 Jun 2011 08:33:17 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

>Det kan godt være du ikke gør det - men det er vi nogen andre, der gør...

Ok, jeg var lidt kort for hovedet. Når jeg ikke regner dem med, er det
fordi de store Unix-miljøer som regel er ret lukkede. Jeg har
personligt ikke eksempler på "samarbejdsvanskeligheder", men det
udelukker naturligvis ikke at sådanne ikke findes.

Den "enorme" sværm af glade nørder der kører Linux har heller ingen
betydning. Det meste software til Linux er billige efterligninger med
begrænset funktionalitet og ingen seriøse firmaer laver grafisk
arbejde i Gimp, så kompabilitetsproblemer findes ikke i praksis.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 08:51

Hej,

> [...]
> personligt ikke eksempler på "samarbejdsvanskeligheder", men det
> udelukker naturligvis ikke at sådanne ikke findes.

Samarbejdsvanskeligheder mellem hvad? - mellem Unix-miljøer?!?

> betydning. Det meste software til Linux er billige efterligninger med
> begrænset funktionalitet

Jeg vil så tillade mig at være ganske uenig med dig. Det virker som en
holdning med skyklapper.

> og ingen seriøse firmaer laver grafisk
> arbejde i Gimp, så kompabilitetsproblemer findes ikke i praksis.

Mht. grafisk arbejde er jeg ret ligeglad - jeg er ikke grafiker. Hvis du
antager at alle Mac-brugere er grafikere, så tager du fejl.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 16:52

Wed, 08 Jun 2011 09:51:26 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

>Hej,

>Samarbejdsvanskeligheder mellem hvad? - mellem Unix-miljøer?!?

Udgangspunket var hvilke systemer jeg, som PC/Windows-bruger har.

>Jeg vil så tillade mig at være ganske uenig med dig. Det virker som en
>holdning med skyklapper.

Jeg har faktisk gjort mig den ulejlighed at have Linux kørende 2-3
måneder. Jeg var ret opsat på, at nu VILLE jeg konvertere, men mængden
af amatørsoftware og graden af nørdisme fik mig til at opgive.

>Mht. grafisk arbejde er jeg ret ligeglad - jeg er ikke grafiker. Hvis du
>antager at alle Mac-brugere er grafikere, så tager du fejl.

Her er min uvidenhed nærmest ubegrænset. Jeg kan bare ikke forestille
mig et revisionsfirma, en større industrivirksomhed eller en offentlig
bruge Mac. Det KUNNE sikkert lade sig gøre, men jeg har aldrig hørt om
eksempler. Unix og/eller Windows er vist gængs standard.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-11 17:08

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> bruge Mac. Det KUNNE sikkert lade sig gøre, men jeg har aldrig hørt om
> eksempler. Unix og/eller Windows er vist gængs standard.

Nu har jeg arbejdet for en mac forhandler som kørende teknikker, og der
er mac'er i brug mange steder som ikke nødvendigvis er print/grafisk.

F.eks. har jeg været med til at rulle 40 iMac'er ud som alm. "kontor"
maskiner i en større fremstillingsvirkomshed, til sælgere, regnskabsfolk
etc.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 07:29

Wed, 8 Jun 2011 18:07:41 +0200 skrev Thomas von Hassel:

> [...]
>
>F.eks. har jeg været med til at rulle 40 iMac'er ud som alm. "kontor"
>maskiner i en større fremstillingsvirkomshed, til sælgere, regnskabsfolk

Touché! Mac vinder frem, ingen tvivl om det. Min pointe er dog, at vi
stadig befinder os under de 10%. Ikke for at hovere, men for at påpege
at der er/kan være problemer, når der er forskellige standarder. Et
rent rationelt synspunkt.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 17:26

Hej,

> Jeg har faktisk gjort mig den ulejlighed at have Linux kørende 2-3
> måneder. Jeg var ret opsat på, at nu VILLE jeg konvertere, men mængden
> af amatørsoftware

Jeg har så gjort mig den ulejlighed at beskæftige mig med det de sidste
mere end 15 år. Jeg tillader mig at være uenig med dig i at det er ren
amatørsoftware.

Der er utroligt mange virksomheder som benytter Linux i en eller anden grad.

> [...]
> bruge Mac. Det KUNNE sikkert lade sig gøre, men jeg har aldrig hørt om
> eksempler. Unix og/eller Windows er vist gængs standard.

Måske skal du bare øve dig i at forestille lidt mere?

Jeg kender personligt industrivirksomheder og offentlige virksomheder
som bruger Linux. Jeg kender ikke ret mange revisorer, men der er da
software til det og mange muligheder - så der burde ikke være meget som
sætter en stopper for revisorer.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 07:39

Wed, 08 Jun 2011 18:26:12 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

> [...]

Det kan jeg ikke 100% afvise, men jeg har dog undersøgt sagen.

> [...]
>amatørsoftware.
>
>Der er utroligt mange virksomheder som benytter Linux i en eller anden grad.

Nuvel, det er muligt at der findes opgave- og branchespecifikke
Linus-programmer der virker.

Da jeg var på Linus var udgangspunktet (vel ikke urimeligt og
overraskende), at jeg ville sammensætte en suite af de programmer jeg
bruger mest på PC. Der findes Linux-alternativer til stort set alt,
men kvaliteten er ringe. Hvis der undtagelsesvist findes et forum for
den enkelte bruger- og/eller udviklergruppe bag programmet, taler de
rent volapyk og er umulige at få et, for mig, brugbart svar ud af. Det
er altid noget med at downloade noget fra en totalt kaotisk side og så
skal man lige re-compile o.s.v.

De hygger sig helt sikkert, de gode Linusfolk, men de lever i en
verden der er uforståelig og lukket for hvide mennesker. Sådan var MIN
oplevelse. Livet er simpelthen for kort til Linux.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-11 17:08

Hej,

> Det kan jeg ikke 100% afvise, men jeg har dog undersøgt sagen.

Der er alligevel lidt forskel på at prøve et enkelt system i fritiden i
nogle uger - og så at arbejde professionelt med mange systemer over
mange år.

> Nuvel, det er muligt at der findes opgave- og branchespecifikke
> Linus-programmer der virker.

Det hedder Linux, ikke Linus. Jeg ved ikke rigtigt om du staver forkert
med vilje (?)

> bruger mest på PC. Der findes Linux-alternativer til stort set alt,
> men kvaliteten er ringe.

Det samme gælder hvis jeg søger at finde Windows-alternativer til det,
jeg bruger. Derfra kan man bare ikke generalisere.

> Hvis der undtagelsesvist findes et forum for
> den enkelte bruger- og/eller udviklergruppe bag programmet, taler de

Kan du uddybe hvad det er for noget software, du har prøvet?

Mig bekendt er der ikke nogen anden platform end Linux, hvortil der
findes flere mailinglister, IRC-kanaler, wikis, osv. for brugere og
udviklere af diverse software.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 18:06

Thu, 09 Jun 2011 18:07:52 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

> [...]
>mange år.

>Det hedder Linux, ikke Linus. Jeg ved ikke rigtigt om du staver forkert

Det var en tyrkfejl/tanketorsk, men hvis man abstraherer lidt ...

>Det samme gælder hvis jeg søger at finde Windows-alternativer til det,
>jeg bruger. Derfra kan man bare ikke generalisere.

>Kan du uddybe hvad det er for noget software, du har prøvet?

Det er forlængst fortrængt, men hvis du er bruger på UbuntuDanmark,
kan du se mit synderegister her:
http://ubuntudanmark.dk/forum/search.php?search_id=egosearch

Helt vemodigt at browse igennem. Afslutningen var dog ikke for køn.
Kan nu se at jeg faktumsk baxede med Ubuntu i et halvt år.

>Mig bekendt er der ikke nogen anden platform end Linux, hvortil der
>findes flere mailinglister, IRC-kanaler, wikis, osv. for brugere og
>udviklere af diverse software.

Problemet er bare, at de taler røversprog. Linux er, efter min
erfaring, en kult/livsstil, som det tager et par år at annamme og det
orker/orkede jeg altså ikke.

Skal vi slutte Linux-tråden her? Jeg har lissom ikke mere at byde ind
med

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-11 21:06

Hej,

> Problemet er bare, at de taler røversprog. Linux er, efter min

> Skal vi slutte Linux-tråden her? Jeg har lissom ikke mere at byde ind
> med

Tjoh - jeg synes bare det er en lidt mærkværdig "stil". Hvordan ville du
have det, hvis dit arbejde blev udråbt til at være amatøragtige dårlige
efterligninger af ringe kvalitet og du selv blev kaldt for en, der taler
røversprog - og modargumenter så bare bliver fejet af med, at personen
alligevel ikke ved mere om det...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 22:41

Thu, 09 Jun 2011 22:06:11 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

> [...]

>efterligninger af ringe kvalitet og du selv blev kaldt for en, der taler
>røversprog - og modargumenter så bare bliver fejet af med, at personen

Denne sidegren startede fordi jeg kom til at skrive:

>Øhhh ja. Ok, der er jo også Unix/Linux, men dem tæller jeg slet ikke
>med i det spil.

Det ene ord har taget det andet og vi er nu langt ude over fundatsen
for denne gruppe og vi når jo alligevel aldrig hverken til enighed,
eller kommer frem til noget konstruktivt, som andre (Mac-brugere!) kan
have glæde af.

Min "erfaring" sluttede for 1½ år siden og det er lidt urimeligt at
forlange, at jeg har en frisk og opdateret vidensbase at argumentere
ud fra, synes jeg.

En mening, uagtet at den er dannet for 1½ år siden, vil jeg nu have
love at have. Med rimelig plads til højt- og færdigudviklet
Linux-software jeg ikke kender, er mit overordnede indtryk stadig, at
Linux hovedsageligt er for glade amatører og nørder.

Jeg bilder mig ikke ind, og tilstræber heller ikke at have, en stil.
Jeg udtrykker mig skarpt, men vel ikke sjofelt? Hvis nogen kan opfatte
det anderledes, beklager jeg.

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-11 06:52

Hej,

> for denne gruppe og vi når jo alligevel aldrig hverken til enighed,
> eller kommer frem til noget konstruktivt, som andre (Mac-brugere!) kan
> have glæde af.

Næh, men derfor kan man vel godt få lov at modargumentere sådan at alle
ikke bliver skræmt væk fra at prøve det.

> Min "erfaring" sluttede for 1½ år siden og det er lidt urimeligt at
> forlange, at jeg har en frisk og opdateret vidensbase at argumentere
> ud fra, synes jeg.

Jeg forlanger ikke at du skal have en frisk og opdateret vidensbase.
Synes bare det er rimeligt at forklare, når man laver "skræmmekampagne",
at man taler ud fra en begrænset erfaring og inden for et bestemt område
.. Dvs. det her med at afprøve "hjemmeprogrammer" på en "hjemmecomputer"
og så overføre det på en professionel sammenhæng er lidt uldent.

Det er ikke meget anderledes end dengang Lyrik kom med sin
"skræmmekampagne" omkring Macs fordi de ikke kom med et BluRay-drev. Det
er måske væsentligt for nogle, der elsker BluRay-film - men bestemt ikke
for alle.

Jeg vil bare konstatere at der er rigtigt mange seriøse, professionelle
virksomheder som anvender Linux. Jeg vil gætte på, at det er langt mere
end halvdelen af de store virksomheder som i en eller anden form
anvender Linux.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-11 13:53

> [...]

> ikke genkender filerne og knytter dem til Quark. Det er træls. Når jeg
> så endelig får åbnet dokumentet, vælter det hele fordi de anvendte

Nu er det længe siden at vi på mac også begyndte at køre med file
ekstensions ... så det lugter lidt af at de kører et tussegammelt system

Ang. standarder så er der ved at være få ting som ikke kan åbnes og
redigeres på den ene eller anden måde på begge platforme.

Jeg sidder f.eks. i et firma hvor resten kører Windows og jeg sidder ene
mac-mand, og jeg har ingen problemer med at udveksle filer, tilgå vores
Windows filserver, bruge Exchange etc. etc.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 07:23

Wed, 8 Jun 2011 14:53:23 +0200 skrev Thomas von Hassel:

>Nu er det længe siden at vi på mac også begyndte at køre med file
>ekstensions ... så det lugter lidt af at de kører et tussegammelt system

Strukturen - eller rettere manglen på samme - i det aktuelle firma er
på det nærmeste anarkistisk. Ikke desto mindre har de holdt sig på
banen i 32 år og tjener penge. Det er skide urationelt, men også et
ganske interessant og charmerende miljø.

Høvdingen er stokkonservativ og dertil købmand. Han opgraderer ikke
software, hvis han ikke kan omsætte "nyhederne" i penge. Jeg ved ikke
hvilket OS han kører med, men det er helt sikkert gammelt og hans
Quark er vist fra den tid, hvor den kunne være på 3 floppies

Min "makker" har ikke det nyeste, men et ret nyt OS, men hans Quark
laver heller ikke extensions og jeg ved ikke hvilken version det er.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-06-11 08:16

On 2011-06-09 08:23:05 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
>
> Min "makker" har ikke det nyeste, men et ret nyt OS, men hans Quark
> laver heller ikke extensions og jeg ved ikke hvilken version det er.

SÃ¥ er der sikkert heller ikke andre filer, der har extension, dvs .eps
..jpeg .tiff osv. foruden der er sjove tegn i filnavnene. Jeg kender det
fra da jeg arbejde i Quark 3 og 4. Vi satte ordmellemrum eller kugler
foran filnavnene for at få dem til at stå øverst i fillisten

Fx sådan med et Quark dokument:
••• Vigtigt dok. må ikke slettes •••

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 08:36

Thu, 9 Jun 2011 09:15:37 +0200 skrev Kurt Brixen:

>Så er der sikkert heller ikke andre filer, der har extension, dvs .eps
>.jpeg .tiff osv.

Jo, det er der, men de er typisk modtaget fra leverandører m.m.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-06-11 21:35

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Når jeg
> så endelig får åbnet dokumentet, vælter det hele fordi de anvendte
> skrifter er Mac-specifikke.

Findes der fonte til Mac som man ikke kan købes til en PC?

Fontproblemer vil også kunne opstå mellem to PC'er eller to Mac'er.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-11 07:17

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Findes der fonte til Mac som man ikke kan købes til en PC?
>
> Fontproblemer vil også kunne opstå mellem to PC'er eller to Mac'er.

Problemet er jo også tit at folk ikke tror at Fonte er noget man køber
på linie med alt andet software ...

Hvis man f.eks. køber OpenType fonte så er næsten alle problemer løst,
også cross platform..

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 07:49

Wed, 8 Jun 2011 22:34:30 +0200 skrev Martin Bredthauer:

>Findes der fonte til Mac som man ikke kan købes til en PC?
>
>Fontproblemer vil også kunne opstå mellem to PC'er eller to Mac'er.

Vel ikke selve snittene, men formaterne. Min kontaktmand i Mac-miljøet
bruger .dfont. Selv om jeg har Helvetica i alle afarter, vælter hans
dokumenter hos mig. Jeg har forsøgt (med hjælp fra denne newsgroup) at
gelejde ham til at installere OpenType-udgaver af de skrifter vi
bruger, så i det mindste fremtidige dokumenter bliver cross-platform,
men hver gang han kommer til det afgørende øjeblik, får han
bukkefeber. Han er bange for at hans Mac eksploderer, hvis kommer til
at gøre noget forkert.

Manden er ikke specielt evne- og fatsvag. Faktisk er han lidt af en
guldklump m.h.t. de arbejdsopgaver han har og det er de alle i huset.
En af grundene til at man valgte Mac i sin tid var netop, at ingen af
dem har forstand på - og interesse for - computere og de havde jo
hørt, at på en Mac var alting så nemt. Drop'n-Drag og vupti ...

Det gik også fint de første 32 år, men så kom jeg ind i billedet

Fra : Lyrik

Dato : 08-06-11 05:05

On 8 Jun., 07:47, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:

> [...]
> - mange penge. Alt andet ville da også være underligt.

> Jens Kristian S gaard, Mermaid Consulting ApS,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvor meget unatur kan du til stadighed finde naturligt i dit
forkrøblede sind?

Så du kender ikke altruisme? Du kender ikke selvopofrende kærlighed og
godhed?
Du kender ikke driften til at råde bod på sine synder ved generøsitet?
Nej du kender kun profit, alt for profittens skyld! Alle motiver
profit! Alle motiver egoisme!

Hvad er du for et menneske?
Du kalder uselviskhed og generøsitet for naivitet! Du kender kun
profit!

Du er en profitmager en liberalist med to horn i panden!

Hvor når mander du dig op til at blive et rigtigt menneske?

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 12:37

Hej,

> Så du kender ikke altruisme? Du kender ikke selvopofrende kærlighed og

Blablablabla - skru lidt ned for de daglige kafferationer og tag det roligt.

Du snakker om en direktør for og medejer af et af verdens allerstørste
aktieselskaber som holder en præsentation om markedsandele, profit og
endda et kæmpestort billede af en stor check. Det handler om penge.

Det er naivt at tro at der er tale om uselvisk generøsitet, altruisme,
selvopofrende kærlighed og godhed.

Det er en erhvervsleder som præsenterer en ny abonnementstjeneste. Det
er ikke en ny Ghandi som vil udbrede frihed for folket og stoppe ufred
og krig.

Fra : Niels

Dato : 08-06-11 05:46

On Jun 8, 8:23 am, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> ikke trampe rundt i det der med markedsandele, men det ER alts
> upraktisk, at 5-10% (for nu at v re large) afviger fra de standard
> resten af verden k rer efter.
>
> Aktuelt et jeg nu blevet koblet op p serveren hos et firma der
> internt k rer med Mac. Jeg skal samarbejde og co-redigere i
> forskellige dokumenter, bl.a. Quark. Alene den lille ting, at
> Quark-filerne p serveren ingen extension har, medf rer at min Windows
> ikke genkender filerne og knytter dem til Quark. Det er tr ls. N r jeg
> s endelig f r bnet dokumentet, v lter det hele fordi de anvendte

Hvis jeg forstår dig rigtigt, vil du sælge ydelser i en industri, der
traditionelt har været domineret af Mac's (primært pga. PostScript).
Er det så ikke naturligt at gå ind på denne industris vilkår og
anvende dens værktøjer? I den grafiske industri er det jo dig, som
"afviger fra den standard resten af verden kører efter".

--
Niels

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 16:55

Wed, 8 Jun 2011 04:45:56 -0700 (PDT) skrev Niels:

> [...]
>anvende dens værktøjer? I den grafiske industri er det jo dig, som
>"afviger fra den standard resten af verden kører efter".

Den pågældende ydelse fylder, selv på sigt, max. 25% af mit virke.
Hvad så med de 75? Nå ja, jeg kunne selvfølge udruste mig med begge
dele og får jeg en opgave for Maersk, kan jeg jo osse ha' en as/400
stående, men helt ærligt ...?

Okay, det er vel, til en vis grad, take the job or leave it, men sagen
(som ikke er vedkommende her) er mere nuanceret end som så.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-11 17:08

> [...]

> Okay, det er vel, til en vis grad, take the job or leave it, men sagen
> (som ikke er vedkommende her) er mere nuanceret end som så.

Du kan jo tage det bedste fra begger verdener og køre OS X og windows på
samme hardware ... evt. via noget virtualsering ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 07:41

>Du kan jo tage det bedste fra begger verdener og køre OS X og windows på
>samme hardware ... evt. via noget virtualsering ...

På Mac-hardware, ja - ikke på PC dittio. Kunne man det, havde jeg for
mange år siden kørt Mac-programmet "Reunion" (genealogi), som desværre
kun findes (fandtes?) til Mac.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 18:00

Hej Kurt,

> Den pågældende ydelse fylder, selv på sigt, max. 25% af mit virke.
> Hvad så med de 75? Nå ja, jeg kunne selvfølge udruste mig med begge

Du har vist glemt at tage højde for at du kan installere både Mac OS X
og Windows på en Mac. Så du behøver stadig kun 1 computer.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-06-11 06:51

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Det korte spørgsmål er (som det i øvrigt altid har været): Hvad kan
> man på en Mac, som man ikke kan på en PC? Og her mener jeg ikke lir,
> men funktioner til at udføre en nyttig opgave.

Ingenting.

Det er to forskellige slags biler. Du vælger den der passer bedst til
dig og dine behov.

Det nævnte lir er bilens ekstraudstyr, hvor Apple har været rigtigt gode
til at se ting folk faktisk har brug for, og så gøre det nemt.

Personligt, er Time Machine afgørende. Jeg laver komplet sikkerhedskopi
af min maskine en gang i timen. Hvor tit gør du?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 07:25

Wed, 08 Jun 2011 07:51:13 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110607:

>Ingenting.

Godt, så er vi enige.

>Personligt, er Time Machine afgørende. Jeg laver komplet sikkerhedskopi
>af min maskine en gang i timen. Hvor tit gør du?

En gang i døgnet - automatic, you kow

Fra : Lyrik

Dato : 09-06-11 04:26

On 8 Jun., 18:16, Pico <Selveste...@hotmail.com> wrote:

> Det ville da ellers være mere interessant, hvis hestene røg og drak

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

))))))))))!!!

MvH
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-06-11 06:52

> [...]

> Yep, ganske rigtigt. Nu har jeg jo spyttet i den kål jeg selv skal
> søbe af, når jeg gerne vil have hjælp til Mac-relaterede problemer i

Du kunne jo springe ud og købe en Mac, så tror jeg det går bedre :)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 07:10

Wed, 08 Jun 2011 07:51:47 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110607:

>Du kunne jo springe ud og købe en Mac, så tror jeg det går bedre :)

Jeg har påbegyndt et samarbejde med et firma som udelukkende kører Mac
og det giver mange problemer. Bosseren har allerede nævnt, at det hele
ville være nemmere, hvis han forærer mig en Mac og det vil jeg da
glæde mig til

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-11 19:00

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> og det giver mange problemer. Bosseren har allerede nævnt, at det hele
> ville være nemmere, hvis han forærer mig en Mac og det vil jeg da

Og så kan du jo bare dele en HD i to, køre OS X på den ene, når du
arbejder med det firma, og med Windows, når det er en Windows
arbejdsplads, du betjener, - og vil du have et par ekstra Linux på også,
så deler du bare disken - eller har flere diske i en stationær - med et
system til hver disk.

Nå ja, sidder du med din Mac-arbejdsgiver og pludselig får et nødkald
fra en Win-boss, så kører du blot Windows sideløbende (emuleret) på OS
X. - /DET/ kan du ikke på en alm. PC....

Og har du store softwarepakker, kan du afvikle dem også ved at køre
Windows emuleret og så først senere ved fx. nykøb/opgradering skifte til
den platform, du foretrækker.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 19:04

Hej,

> Nå ja, sidder du med din Mac-arbejdsgiver og pludselig får et nødkald
> fra en Win-boss, så kører du blot Windows sideløbende (emuleret) på OS
> X. - /DET/ kan du ikke på en alm. PC....

Det kan man da.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-06-11 07:26

> [...]
> og det giver mange problemer. Bosseren har allerede nævnt, at det hele
> ville være nemmere, hvis han forærer mig en Mac og det vil jeg da

Samarbejde kan jo være mange ting, men det lyder da som en god løsning.

Må man spørge hvad du render rundt og laver der giver knuder hvis du
ikke har en Mac?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 08:02

Wed, 08 Jun 2011 08:26:02 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110607:

>Samarbejde kan jo være mange ting, men det lyder da som en god løsning.
>
>Må man spørge hvad du render rundt og laver der giver knuder hvis du
>ikke har en Mac?

Det svarede jeg kort på i et andet svar til Jens Christian Søgaard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-06-11 07:31

> Godt, så er vi enige.

Jamen, så er det så nemt.

Altså bortset fra at køre OS X programmer.

> En gang i døgnet - automatic, you kow

Ørj. Virker den også?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 08:00

Wed, 08 Jun 2011 08:31:20 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110607:

>Ørj. Virker den også?

Ja, nu gør den. Jeg backer up til skiftende, eksterne harddiske, som
jeg løbende anbringer uden for huset - altså: jeg graver dem ikke ned
i haven - jeg tager den nyeste med hjem hver dag

Jeg har to gange knækket nakken på online-løsninger. Da det kom til
stykket og jeg sad med tarmene i hænderne, virkede det ikke alligevel.

Fra : Pico

Dato : 08-06-11 17:16

> [...]
>
> Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Det ville da ellers være mere interessant, hvis hestene røg og drak

Pico

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 21:01

On 2011-06-08 18:16:09 +0200, Pico said:

> Det ville da ellers være mere interessant, hvis hestene røg og drak

Jow jow, jeg er faktisk holdt op med begge dele, og arbejder med heste
til hverdag, men hvis Kurt har et rigtigt godt tilbud...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-11 08:21

> [...]

> Jeg er Mac-interesseret PC-bruger. Jeg VILLE gerne køre Mac, men
> kravene til effektivt arbejde, udveksling af arbejdsdokumenter m.m.m.

Der er som regel en vej hvis man virkelig gerne vil .. du kan f.eks.
skrive hvilke programmer og dokumenter.

> Det korte spørgsmål er (som det i øvrigt altid har været): Hvad kan
> man på en Mac, som man ikke kan på en PC? Og her mener jeg ikke lir,
> men funktioner til at udføre en nyttig opgave.

Ikke en skid ... det handler om temperement og hvad man har det bedst
med ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 08-06-11 05:10

Fra : Lyrik

Dato : 08-06-11 05:11

> [...]
> skrive hvilke programmer og dokumenter.

> Ikke en skid ... det handler om temperement og hvad man har det bedst

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvor dejligt at høre, hvor rigtigt og hvor smukt!

MvH
Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 07:59

Wed, 8 Jun 2011 09:20:32 +0200 skrev Thomas von Hassel:

>Der er som regel en vej hvis man virkelig gerne vil .. du kan f.eks.
>skrive hvilke programmer og dokumenter.

Siden 1989 har jeg produceret gigabytes af data og dokumenter,
eksempelvist i CorelDraw. jeg orker simpelthen ikke at åbne dem alle
og gemme dem i EPS eller andet, for at kunne genåbne og redigere dem i
f.eks. Illustrator på en Mac.

For ikke at tale om mine slægtsforskningsdata, som jeg møjsammeligt
har indsamlet, registreret og organiseret gennem mange år. Der findes
kun een mulighed for at overføre data mellem forskellige programmer.
Det hedder GEDCOM, men man mister op til 25% fordi de forskellige
softwareudviklerer fortolker standarden forskelligt.

Og sådan kunne jeg blive ved. Ud over at det ville tage måneder, ville
jeg miste for meget.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 09-06-11 08:29

> [...]

> eksempelvist i CorelDraw. jeg orker simpelthen ikke at åbne dem alle
> og gemme dem i EPS eller andet, for at kunne genåbne og redigere dem i

Tror CorelDraw har støtte for makro, slik at du kan automatisere det
hele. Kan vel være greit å ikke være avhengig av CorelDraw for all
fremtid.

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 09:04

Thu, 9 Jun 2011 09:28:39 +0200 skrev Øyvind Rise:

>Tror CorelDraw har støtte for makro, slik at du kan automatisere det
>hele. Kan vel være greit å ikke være avhengig av CorelDraw for all
>fremtid.

Jeg har brugt CorelDraw siden version 2, men så langt tilbage dækker
mit arkiv dog ikke. Jeg vil lige kigge på funktionen og se hvordan den
håndterer filer fra forskellige versionsnumre.

Afhængighed af et bestemt program ... tjah, jeg er vel, på visse
områder, lige så konservativ som det firma jeg skriver om. Man ved
hvad man har, man er fortrolig med det og man ved at det fungerer. Det
ville Illustrator helt sikkert også gøre, men jeg har, indtil nu, ikke
fundet anledning til at anskaffe det.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-06-11 14:59

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Nu er det længe siden at vi på mac også begyndte at køre med file
> ekstensions ... så det lugter lidt af at de kører et tussegammelt system

Tror mere på de nok har tursegamle arbejdsvaner.

Sådan er det gerne når det er en indtægtskilde og man HAR fundet noget
der virker.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 07:42

Wed, 08 Jun 2011 15:59:07 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110608:

Just præcist i dette tilfælde.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-06-11 17:07

> [...]

> måneder. Jeg var ret opsat på, at nu VILLE jeg konvertere, men mængden
> af amatørsoftware og graden af nørdisme fik mig til at opgive.

Jeg har kørt Photoshop på en SGI engang. Det er ikke pga tekniske
årsager at der ikke kører Photoshop under Linux. De har det sikkert
også kørende i laboratoriet hos Adobe, men det er ikke besværet værd at
sende på markedet.

Hvorfor skulle de ikke kunne det?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 07:25

Wed, 08 Jun 2011 18:06:31 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110608:

> [...]
>årsager at der ikke kører Photoshop under Linux. De har det sikkert
>også kørende i laboratoriet hos Adobe, men det er ikke besværet værd at

Jeg skrev jo også, at det kan man sikkert, men at jeg bare har hørt om
at det er særligt udbredt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-06-11 17:08

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Hvad så med de 75? Nå ja, jeg kunne selvfølge udruste mig med begge
> dele og får jeg en opgave for Maersk, kan jeg jo osse ha' en as/400
> stående, men helt ærligt ...?

Nu spøger du En AS/400 er i en anden boldgade end de der
pjatpc'ere.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-06-11 21:17

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Det korte spørgsmål er (som det i øvrigt altid har været): Hvad kan
> man på en Mac, som man ikke kan på en PC?

Køre uden anti-virus software.

(Nu på 17. år her i huset.)

((((Men sig det ikke til nogen. Det er bedst holdt hemmeligt.))))

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-11 07:17

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Køre uden anti-virus software.
>
> (Nu på 17. år her i huset.)
>
> ((((Men sig det ikke til nogen. Det er bedst holdt hemmeligt.))))

Den bedste beskyttelse er stadig ikke at downloade revl og krat og tænke
sig om inden man giver sit password til noget der spørger om det ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 08:01

Wed, 8 Jun 2011 22:17:18 +0200 skrev Martin Bredthauer:

>Køre uden anti-virus software.
>
>(Nu på 17. år her i huset.)
>
>((((Men sig det ikke til nogen. Det er bedst holdt hemmeligt.))))

Nemesis vil ramme jer. Sorry folks, men når Mac kommer over en vis
procentdel af markedet, bliver også Mac interessant for terroristerne.
Mac kan naturligvis inficeres som alt andet, men ingen har bare gidet
at gøre det indtil nu.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-06-11 21:35

> [...]

> brok over hvad en tvær og misundelig PC-mand overhovedet gør i dette
> forum og om ikke "vi" kan blive fri for den slags?

Har du lagt mærke til at der ikke er kommet nogen indlæg af den type.
dk.edb.mac er i det store og hele en ret velfungerende NG

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 08:04

>Har du lagt mærke til at der ikke er kommet nogen indlæg af den type.
>dk.edb.mac er i det store og hele en ret velfungerende NG

Ja, det har jeg bestemt lagt mærke til. Jeg har gennem årene
frekventeret mange grupper, hvoraf mange er gået neden om og hjem -
ødelagt af brushoveder og destruktive polemikere.

Her går det fint og tak for det

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-06-11 07:33

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Den bedste beskyttelse er stadig ikke at downloade revl og krat og tænke
> sig om inden man giver sit password til noget der spørger om det ...

Jeg så et sted at Mac Defender kunne skjule sig som et videolink. Så er
man altså i god tro.

(Jeg kan ikke finde det igen :( )

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-11 08:49

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110609 <nospam0002+20110609@gmail.com> wrote:

> Jeg så et sted at Mac Defender kunne skjule sig som et videolink. Så er
> man altså i god tro.

Det er vist rigtigt ... men så er vi tilbage til ikke at downloade revl
og krat fra sider man ikke har tillid til.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-06-11 09:02

> [...]

> verden der er uforståelig og lukket for hvide mennesker. Sådan var MIN
> oplevelse. Livet er simpelthen for kort til Linux.

Så længe du husker at sige at det ikke er generelt men for dig, altså
"MIT liv er for kort til Linux" er det også helt fint.

For mig er Linux en vigtig del af den værktøjskasse jeg bruger i mit
daglige virke, og muliggør især netværksninjatricks som er svære at gøre
under OS X eller Windows.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-06-11 09:05

> Det er vist rigtigt ... men så er vi tilbage til ikke at downloade revl
> og krat fra sider man ikke har tillid til.

Der er i min verden en meget stor forskel på at klikke på et Youtubelink
og på at downloade og herefter køre et program. At affeje det som et
"det kunne du bare have ladet være med" viser man ikke har forstået
problemet her.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-11 09:19

> [...]

> og på at downloade og herefter køre et program. At affeje det som et
> "det kunne du bare have ladet være med" viser man ikke har forstået

Vi er enige om at selvom du henter programmet så skal du stadig starte
en installer ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-06-11 09:26

> Vi er enige om at selvom du henter programmet så skal du stadig starte
> en installer ?

Nej. Det er min forståelse at luskelinksene ikke behøver dette.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-11 09:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110609 <nospam0002+20110609@gmail.com> wrote:

> Nej. Det er min forståelse at luskelinksene ikke behøver dette.

<http://blog.intego.com/2011/05/25/intego-security-memo-new-mac-defender
-variant-macguard-doesnt-require-password-for-installation/>

Ok, krøllen er at den ikke beder om password når den hentes ... og at
den starter automatisk hvis Safaris "open safe files" er slået til ..
men du skal stadig klikke "install"

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-06-11 19:08

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> [...]
> professionelle virksomheder som anvender Linux. Jeg vil gætte på, at
> det er langt mere end halvdelen af de store virksomheder som i en

Eller en anden Unix-platform (ofte af historiske grunde).