Det er en dyr luksus at være dansker
Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 01-06-11 23:34

Jeg bliver nødt til og få lidt luft - den overpris Apple tager for sine
ting i DK er næsten være end Lego*

Her er et par eksempler:

Billigste Mini:
3640,- i US (+ lokal sales tax)
4400,- i DK (+ moms(

Billigste Air:
5200,- i US (+ lokal sales tax)
6240,- i DK (+ moms)

Billigste Mac Pro:
13.000,- i US (+ lokal sales tax)
15.200,- i DK (+ moms)

Det er simpelthen ikke rigtig computere i DK skal koste 20-25% ekstra,
vi bliver udnyttet

Mvh
Bruno

*Lego er ikke blege for at tage 30-40% ekstra for deres ting i DK
sammenlignet med US (også for de ting de producerer i DK)!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-11 13:46

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:
> Jeg bliver nødt til og få lidt luft - den overpris Apple tager for sine
> ting i DK er næsten være end Lego*
>
> Her er et par eksempler:
>
> Billigste Mini:
> 3640,- i US (+ lokal sales tax)
> 4400,- i DK (+ moms(
>
> Billigste Air:
> 5200,- i US (+ lokal sales tax)
> 6240,- i DK (+ moms)
>
> Billigste Mac Pro:
> 13.000,- i US (+ lokal sales tax)
> 15.200,- i DK (+ moms)
>
> Det er simpelthen ikke rigtig computere i DK skal koste 20-25% ekstra,
> vi bliver udnyttet

Jeg er enig, men du glemmer en enkelt ting. - I de danske priser uden
moms er der også indregnet ca. 10% importtold fra 3.-land.

> *Lego er ikke blege for at tage 30-40% ekstra for deres ting i DK
> sammenlignet med US (også for de ting de producerer i DK)!

Hm, LEGOs produkter til de amerikanske markeder produceres først og
fremmest i Mexico. Og da Mexico er et 'mest begunstiget' land i
handelsforholdet til USA/Canada, vil det automatisk betyde priser, der
er mindst 25% lavere end, hvis produkterne skulle importeres fra
Danmark. Og hvis du sammenligner LEGO priser i andre lande, vil priserne
også være meget ensartede på linie med de danske priser uanset, hvor det
specifikke LEGO produkt er lavet, - så de tjener vel på gungerne, hvad
de sætter til på karussellerne - eller omvendt.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 13:49

Hej,

> Jeg er enig, men du glemmer en enkelt ting. - I de danske priser uden
> moms er der også indregnet ca. 10% importtold fra 3.-land.

Det er ikke korrekt. Toldsatsen på computere er 0%.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-06-11 19:58

On 02/06/11 14.45, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> specifikke LEGO produkt er lavet, - så de tjener vel på gungerne, hvad
> de sætter til på karussellerne - eller omvendt.

Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra, men der er noget som ikke
stemmer!

Det er rigtigt Lego har en fabrik i Mexico og at det er billigt at få
vare fra Mexico til USA, men medmindre Billund er blevet til en
selvstændig nation er der altså 0% told ved bygrænsen. Altså kan
fabrikken i Mexico ikke forklare hvorfor Lego i USA er billigt. Du kan
selvfølgelig indvende at lønnen i Mexico er lav, men det er altså
industrirobotter der laver det meste og de får ikke løn.

Og mht. de ensartede priser så er Lego eksempelvis også væsentligt
billigere i England end her i landet, prøv bare at google på lego og
politiken og du finder en fin artikel om emnet.

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-11 21:48

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:

> Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra, men der er noget som ikke
> stemmer!

En del har jeg fra en af de rigtige 'gamle' Apple fædre - Julian Gomez,
der tilfældigvis er en af mine bekendte. Julian Gomez er manden bag
Apples GX prinerteknologi fra classic Mac OS 6.x-9.x. Fra Apple kom
Gomez direkte til LEGO, hvor det er ham, der har stået bag udviklingen
af LEGOs computerbaserede legetøj. Efter svjh. 7 år hos LEGO rejste de
tilbage til USA, hvor han startede sit eget firma inden for computer &
business management.

Og så har jeg selvfølgelig også en del ved blot at følge med i den
almindelige presseomtale...

> [...]
> billigere i England end her i landet, prøv bare at google på lego og
> politiken og du finder en fin artikel om emnet.

Det er ikke bare lønomk., men de generelle produktionsomk., der er
afgørende. Der er stort set ingen selskabsskat i Mexico, - svjh., ligger
den omk. 5% mod 25% her i Danmark. I Danmark er der en meget høj afgift
på plast og andre 'spildprodukter' fra olieindustrien. I Mexico er der
ingen afgift. Danmark har også en meget høj energiafgift, mens den i
Mexico er stort set lig 0.. Transport fra Danmark til fx. USA er
uhyggeligt dyrt, mens den fra Mexico til USA udgør en meget minimal
omkostning, da det meste foregår pr. godsbane og/eller lastbiler. I
Danmark er der en moms på 25%, mens den varierer i Mexico fra 5% til
svjh. 15% - afhængig af produkt. - Og så noget ikke uvæsentlig. I Mexico
er der statstilskud til store dele af eksportindustrien, + at
afskrivningsreglerne er klart bedre end her. osv.osv....

Det samme gjorde sig i nogen grad gældende fra Danmark til England. De
procentvise omkostninger er langt mindre dér end hos os. - Jeg kan ikke
huske, hvor LEGO har alle deres fabrikker, men ihvertfald er der et par
stykker, der ligger inden for Commonwealth landene, og som derfor er
totalt fritaget for alle afgifter ved eksport til England.

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-06-11 13:49

Den 02/06/11 00.33, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> Det er simpelthen ikke rigtig computere i DK skal koste 20-25% ekstra,
> vi bliver udnyttet
>
> Mvh
> Bruno

Der er vist ikke meget nyt omkring det danske afgiftssystem, sådan har
det været længe, længe længe.... lad os kalde det skjult skat...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-06-11 14:05

Thu, 02 Jun 2011 14:49:23 +0200 skrev Henry Lerche Madsen:

>Der er vist ikke meget nyt omkring det danske afgiftssystem, sådan har
>det været længe, længe længe.... lad os kalde det skjult skat...

For så vidt at det er skatter og afgifter der gøre varen dyrere, ja.
Ellers hedder det selektiv geografisk ekstra-profit.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-06-11 17:57

Den 02/06/11 15.04, Kurt Hansen skrev:

> Ellers hedder det selektiv geografisk ekstra-profit.

He, he ja det kan det jo også kaldes, anyway, hvis det ikke kommer ind i
statskassen af den vej så skulle det jo bare komme ind på anden vis.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-06-11 19:41

On 02/06/11 18.56, Henry Lerche Madsen wrote:

> He, he ja det kan det jo også kaldes, anyway, hvis det ikke kommer ind i
> statskassen af den vej så skulle det jo bare komme ind på anden vis.

Ganske vidst er Apple blevet store, men de er altså ikke statskassen.

Som det fremgå af mine regneeksempler er det ikke moms der gør
forskellen, så hvis ikke du har nogle gode argumenter kan jeg ikke se
andre end Apple scorer gevinsten.

Sagen er simpelthen, at firmaer der oprerer internationalt sætter deres
priser efter den lokale købekraft hvilket så betyder vores, globalt set,
høje indkomster bliver udnyttet.

Mvh
Bruno

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-06-11 06:06

Thu, 02 Jun 2011 20:41:13 +0200 skrev Bruno, Copenhagen - Denmark:

> [...]
>
>Sagen er simpelthen, at firmaer der oprerer internationalt sætter deres
>priser efter den lokale købekraft hvilket så betyder vores, globalt set,

Mon ikke det er et typisk dansk træk, at vi anskuer alting ud fra
vores indpodede retfærdighedssans og demokratiske synsvinkel: Alle
skal have samme rettigheder (også til efterløn, selv om vi ikke er
nedslidte og faktisk har en millionformue) og et rugbrød skal koste
det samme for Kong Salomon og Jørgen Hattemager?

Lad os lege med et eksempel:

Jeg producerer en vare. For at fremstille den har jeg nogle direkte,
variable omkostninger til indkøb af materialer, arbejdsløn o.s.v.,
samt nogle faste omkostninger som husleje, strøm o.s.v. Alt dette lagt
sammen giver 500 kr.

For at der kan blive noget til mig selv, skal jeg have en avance og
der skal måske også præsteres et overskud til aktionærerne. Et budget
fortæller mig, at jeg skal lægge 25% oven i fremstillingsprisen.

Nu kunne jeg selvfølgelig vælge at markedsføre mit produkt i hele
verden til en pris af 500 + 25% = 625 kr. og hvis produktet er
populært, vil jeg sælge mange.

Hvis min marketingafdeling fortæller mig, at jeg ville sælge lige så
mange, hvis prisen var 725 kr., ville jeg da være dum, hvis jeg ikke
gjorde det. Omvendt, hvis salget i Rwanda går i stå ved den pris,
sætter vi den tilbage til 625 kr.

Hvis markedsprisen i Danmark for et sammenligneligt produkt er 995
kr., hvorfor så ikke tage 925 kr., da produktet er så populært, at det
nærmest sælger sig selv?

Fra : N/A

Dato : 03-06-11 07:20

Fra : Terje Rydland

Dato : 03-06-11 07:20

Thomas von Hassel <darxmac@gmail.com> wrote:

>Det er jo ikke fordi de priser er sat tilfældigt. Det er et større
>regnestykke der bla. indeholder hvad det koster at opretholde en
>support/service infrasturktur i et land som f.eks. Danmark. Og Danmark
>er jo ikke de største marked hvis man sammenligner med f.eks. USA.

Ikke glem at man også har bedre garantiordninger og kundebeskyttelse enn
andre steder. I USA har man vel 90 dager garanti, mens man i Norge
ihvertfall har 2 år (og 5 år reklamasjonsrett). Dette er ikke gratis!

> Derudover er det noget så simpelt som at vi jo gladeligt betaler prisen
> ... det eneste du reelt så kan gøre er at lade være med at købe lortet.

Prisene settes selvfølgelig ut fra hva man venter at man kan selge det
for. Det gjelder alle varer. Produksjonsprisen definerer bare absolutt
den minste pris man kan selge for uten å tape penger.

Terje

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-06-11 09:43

"Bruno, Copenhagen - Denmark" <dont_use_this@adress_ever.invalid>
writes:

> Sagen er simpelthen, at firmaer der oprerer internationalt sætter
> deres priser efter den lokale købekraft hvilket så betyder vores,
> globalt set, høje indkomster bliver udnyttet.

Det er jo meget enkelt. Apple sætter ensidigt prisen og vi har før
diskuteret at de tjener styrtende med penge.

Det der så er specielt ved computere er at de skal have lokalt tastatur,
og at det er vigtigt for køberen. Der er vel ikke nogen af os der gider
have belgisk eller tyrkisk tastatur? Ellers var det jo bare at bestille
over internettet.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-06-11 10:48

Fri, 03 Jun 2011 10:43:02 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110603:

>Det er jo meget enkelt. Apple sætter ensidigt prisen og vi har før
>diskuteret at de tjener styrtende med penge.

En stor fordel ved at en virksomhed som Apple tjener mange penge er,
at de har råd til at frådse og at eksperimentere i udvikling.
Spildprocenten kan være høj, men de ssidste 10% har været igennem hele
møllen.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-06-11 11:00

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> at de har råd til at frådse og at eksperimentere i udvikling.
> Spildprocenten kan være høj, men de ssidste 10% har været igennem hele

Jeg klager skam ikke - min MacBook Pro er den computer jeg har ejet jeg
har været gladest for. Det samme gælder for rigtigt mange af de
konferencedeltagere jeg har været sammen med - professionelle udviklere
- den maskine de SELV køber er en de er glad for og så må den godt koste
lidt mere. Det er jo stadigvæk kun en brøkdel af en månedsløn.

De gør det som B&O har gjort, men med meget større success. Måske er
grunden også at levetiden på en computer er meget kortere end for et
B&O-anlæg.

Fra : Snorre Berg

Dato : 03-06-11 15:36

Den 03.06.11 12.00, skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110603:

> [...]
>
> De gør det som B&O har gjort, men med meget større success. Måske er
> grunden også at levetiden på en computer er meget kortere end for et

Vi pensjonerte våre PowerBooks til fordel for noe fra Dell for 3 år
siden. Så hadde vi en IT-konsulent på besøk som skulle lære oss opp i
noen nye programmer. Jeg bet meg merke i at han hadde Mac. Da det ble
bemerket, sa han at han ikke hadde råd til å kjøpe billige verktøy.
Dessuten hadde han kunder som kjørte både Mac og Windows. Med Parallells
kunne han kjøre begge deler. Han var av den oppfatning at en måtte legge
i noen kroner for å få utstyr som fungerer, men han var inneforstått med
at en del kolleger av ham har andre oppfatninger. For noen er billigst
mulig maskinvare et mål.
–Blir det billig nok, trenger det ikke virke en gang, var konsulentens
treffende kommentar.

Fra : Snorre Berg

Dato : 03-06-11 15:41

Den 03.06.11 16.36, skrev Snorre Berg:
For noen er billigst
> mulig maskinvare et mål.
> –Blir det billig nok, trenger det ikke virke en gang, var konsulentens
> treffende kommentar.

Vi kjennner nok alle en Rhino Thue:

http://vimeo.com/12553919

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-06-11 16:36

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> writes:

> Den 03.06.11 16.36, skrev Snorre Berg:
> For noen er billigst
>
> Vi kjennner nok alle en Rhino Thue:
>
> http://vimeo.com/12553919

Det gjorde vi så ikke. Mit talte norske er ikke godt nok til at fange
alle nuancerne, men det lyder som om han havde gjort sig tingene HELT
klart mht hvordan man holder driftsproblemerne nede.

Jeg blev mindet om den britiske BOFH, som har gjort dette til en kunst:
http://da.wikipedia.org/wiki/Bastard_Operator_From_Hell

Fra : Øyvind Rise

Dato : 03-06-11 22:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110603 <nospam0002+20110603@gmail.com> wrote:

> Det gjorde vi så ikke. Mit talte norske er ikke godt nok til at fange
> alle nuancerne, men det lyder som om han havde gjort sig tingene HELT
> klart mht hvordan man holder driftsproblemerne nede.

Ja, det er riktig forstået

Om det er til hjælp for andre kan jeg bidra med et hastigt transskript:

--8<--

Jeg skal på Javazone 2009. Ikke på grunn av, men på tross av det sosiale
aspektet.

Jeg jobber som driftsansvarlig på en bedrift som jeg...ehh ikke er
interessert i å si navnet på, for å være ærlig, av hensyn til
datasikkerhet og personvern. Jeg kan bekrefte at jeg skal på Javazone
2009 for å være bedre rustet til å gjøre mine arbeidsoppgaver, som stort
sett er å krangle med de andre ansatte. Så jeg går på Javazone for å få
bedre argumenter.

Så når du er driftsansvarlig så har edu ingen medarbeidere, du har bare
motarbeidere. Det vil si: Alle som bruker datamaskinen sin er i
prinsippet en MOT-ARBEIDER av min hovedinteresse, nemlig å holde
datasystemet i balanse.

Rhino!
Ja!
Jeg har ikke kommet inn på serveren i hele dag, jeg.
Nei, det er helt riktig for den er stengt i dag.
Har du stengt serveren?
Yes!
Ja, da får ikke jeg jobbet jeg.
Nei, det får du ikke da. Hvis ikke jeg får stengt serveren, så får ikke
jeg jobbet, så det er ikke noe automatikk i at din jobb er viktigere enn
min, skjønner du.
Nei, det skjønner jeg.
Bra!
Men ... det er litt dumt at jeg sitter her en hel dag uten å jobbe.
Ja, i like måte!

Alle, hver dag, når det kommer noen her å skrur på datamaskinen sin så
bidrar de til å gjøre min dag vanskeligere. Så jeg har jo direkte
interessekonflikt med alle de andre ansatte her, inkludert arbeidsgiver.

Jeg har ikke sagt det er noe galt, jeg bare driver og forebygger
vedlikeholdsbehov.
Hva!
....forebygger vedlikeholdsbehov!
Ok.
Ja, det er helt logisk. Jo mindre serveren blir brukt, jo mindre er
sjansene for at det kan skje noe galt.
Ok. Så da må vi sitte her uten å jobbe da?
Det er helt opp til deg du gjør. jeg kunne godt ha skrudd på serveren,
men du hadde ikke kommet inn uansett for du har fått nytt passord i dag.
Nytt pa...? Ok. Hva er det da?
Det kan jeg ikke si. Du får det i rekommadert brev til uken.

Heldigvis så er jeg ikke jeg en slik type som begynner å krangle med
andre hele tiden, men dessverre så har de andre en tendens til å krangle
med meg. Mens jeg bare argumenterer og tar det helt med ro. Og detr er
en veldig viktig egenskap når du er driftsansvarlig.
Ja, du holder hodet kaldt?
Hva?
....du holder hodet kaldt?
"Hodler hodet kaldt"? Hva har det med saken å gjøre? At jeg fryser på
hodet? Jeg tror vi sier at dette er over jeg. Control-Alt-Delete!

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-06-11 02:52

Fri, 3 Jun 2011 23:29:37 +0200 skrev Øyvind Rise:

>Ja, det er riktig forstået
>
>Om det er til hjælp for andre kan jeg bidra med et hastigt transskript:

Norsk humor i klasse 1A++

Fra : Snorre Berg

Dato : 05-06-11 11:32

Den 04.06.2011 03:52, skreiv Kurt Hansen:

> Norsk humor i klasse 1A++

Ja, hvor kommer denne humoren fra? Det er jo nitrist her oppe!
;)

-
SB

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-06-11 15:41

Sun, 05 Jun 2011 12:32:28 +0200 skrev Snorre Berg:

>Den 04.06.2011 03:52, skreiv Kurt Hansen:

>Ja, hvor kommer denne humoren fra? Det er jo nitrist her oppe!
>;)

Overlevelsesinstinkt?

Fra : Robert Piil

Dato : 03-06-11 22:56

Den 03/06-11 17.35, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110603 skrev:

> Jeg blev mindet om den britiske BOFH, som har gjort dette til en kunst:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Bastard_Operator_From_Hell

Han er fra New Zeeland - og absolut nogle timer fordybelse værd, hvis
man er bare en smule nørdet.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-06-11 19:46

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> [...]
>
> *Lego er ikke blege for at tage 30-40% ekstra for deres ting i DK
> sammenlignet med US (også for de ting de producerer i DK)!

Prøv at tænke på hvad det koster at skulle lave tastature med danske
bogstaver og dansk oversættelse af OS X!

Desuden er Danmark et lille pisseland set i forhold til USA.

Jeg har lige bestilt 2 par sko i USA og de kostede nøjagtigt de halve af
samme sko i Danmark.

En af de eneste ting, som er billigt i Danmark - ja faktisk rigtigt
billigt er vin. Det koster langt mindre end i mange andre lande.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-06-11 05:22

Sat, 4 Jun 2011 20:46:25 +0200 skrev Jesper Haaber Gylling:

>Desuden er Danmark et lille pisseland set i forhold til USA.

Du mener vel "et pisselille" land ...?

Fra : Snorre Berg

Dato : 05-06-11 12:02

Den 05.06.11 06.22, skrev Kurt Hansen:

> Du mener vel "et pisselille" land ...?

Landet er større enn Trøndelag, men mindre enn Finnmark. ;)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-11 13:36

Snorre Berg wrote:

> Landet er større enn Trøndelag, men mindre enn Finnmark. ;)

Ja, men hele Norge har kun ca. 4,9 millioner indbyggere, hvor Danmark
har ca. 5,5 millioner.

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 05-06-11 17:11

Den 05.06.11 14.36, skrev Erik Richard Sørensen:

> Ja, men hele Norge har kun ca. 4,9 millioner indbyggere, hvor Danmark
> har ca. 5,5 millioner.
>
> mvh. Erik Richard

Vi hadde også vært flere om det ikke hadde vært så kaldt i store deler
av landet. Det tar så besatt lang tid å få av seg klærne.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-11 20:53

Snorre Berg wrote:

> Vi hadde også vært flere om det ikke hadde vært så kaldt i store deler
> av landet. Det tar så besatt lang tid å få av seg klærne.

Men det bagefter plejer da godt at kunne give varmen.

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 05-06-11 21:50

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> Vi hadde også vært flere om det ikke hadde vært så kaldt i store deler
> av landet. Det tar så besatt lang tid å få av seg klærne.

Foruden dette faktum er vel ikke Ørland i Trøndelag ulik Danmark.
Vindaaben, flad, frugtbar og med øltradition?

--
Øyvind Rise

Fra : Snorre Berg

Dato : 05-06-11 22:24

Den 05.06.11 22.50, skrev Øyvind Rise:

> Foruden dette faktum er vel ikke Ørland i Trøndelag ulik Danmark.
> Vindaaben, flad, frugtbar og med øltradition?

Ganske riktig! Jeg har for øvrig 20 liter øpale ale stående på badet,
klart til å tappes på flasker. Dog ikke brygget på det lokale korn. Det
duger det ikke til.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 05-06-11 17:06

On 04/06/11 20.46, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Prøv at tænke på hvad det koster at skulle lave tastature med danske
> bogstaver og dansk oversættelse af OS X!

I det spil er det peanuts. Vi taler ikke et salg på få hundrede
eksemplarer, så det er ikke forklaringen. Mht. tastature er den ekstra
omkostning højst nogle få kroner og oversættelse af OS X er altså ikke
nogen stor opgave.

> Jeg har lige bestilt 2 par sko i USA og de kostede nøjagtigt de halve af
> samme sko i Danmark.

Jeg kan ikke helt se sammenhængen. Jeg påstår ikke, at Apple er de
eneste som udnytter os.

Mvh
Bruno

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 11:49

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> writes:

> Han er fra New Zeeland - og absolut nogle timer fordybelse værd, hvis
> man er bare en smule nørdet.

Engelsktalende så

Fascinationen er naturligvis fordi han overskrider grænser for hvad man
kan tillade sig som servicemedarbejder, og er ganske opfindsom i så
henseende.

De nyere episoder hos The Register er stadig læseværdige selvom der ikke
er den underliggende frustration der må ud!

Fra : Robert Piil

Dato : 05-06-11 20:42

Den 05/06-11 12.49, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 skrev:

> De nyere episoder hos The Register er stadig læseværdige selvom der ikke
> er den underliggende frustration der må ud!

Jeg er opdateret indtil 2003, så var det slut med at have nattevagter

På et tidspunkt kunne man telnette til en eller anden server på en
bestemt port og få dagens undskyldning tilbage. Modet forlod mig dog ift
at bruge dem i praksis på jobbet, men nu var det jo heller ikke
slutbrugere jeg supporterede med IT-folk, sys. adminer etc. De var nu
nok ikke hoppet på ret mange af dem.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 13:45

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Ja, men hele Norge har kun ca. 4,9 millioner indbyggere, hvor Danmark
> har ca. 5,5 millioner.

Det skyldes formentligt især at der tidligere ikke har været mulighed
for at lave mad til flere, og at fx pesten slog ekstra hårdt ned.

Fra ssb.no: "I 1665 bodde det 440 000 personer i Norge. I 1822 passerte
folketallet én million, i 1890 ble den andre millionen nådd, i 1942 den
tredje og i 1975 den fjerde. I dag bor det 4,9 millioner i Norge."

Jeg kunne ikke finde en tilsvarende for Danmark, men mon ikke det er
nogelunde det samme.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 18:23

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> writes:

> Vi hadde også vært flere om det ikke hadde vært så kaldt i store deler
> av landet. Det tar så besatt lang tid å få av seg klærne.

Troede rigtige vikinger badede i alle de våger de kunne finde, og uden
tøj. Kunne det så ikke ordnes i samme anledning?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 20:58

> [...]

> På et tidspunkt kunne man telnette til en eller anden server på en
> bestemt port og få dagens undskyldning tilbage. Modet forlod mig dog

Det kan man stadigvæk. Du kan selv gætte hvilke søgeord man skal bruge
for at hitte den :)

"Your excuse is: Little hamster in running wheel had coronary; waiting
for replacement to be Fedexed from Wyoming"

> ift at bruge dem i praksis på jobbet, men nu var det jo heller ikke
> slutbrugere jeg supporterede med IT-folk, sys. adminer etc. De var nu
> nok ikke hoppet på ret mange af dem.

Nåja, det er da forsøget værd. Betragt det som "giv rigtigt respons for
at komme til third level support"

Fra : Robert Piil

Dato : 05-06-11 22:31

Den 05/06-11 21.57, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 skrev:

> Nåja, det er da forsøget værd. Betragt det som "giv rigtigt respons for
> at komme til third level support"

Men det var jo netop 3rd level support, der var vores primære "kunder".
Vi var iøvrigt langt mere afhængige af dem, end de var af os.

Nu om dage ville jeg sikkert bare blive betragtet som en mellemleder med
toplederambitioner, hvis jeg begyndte at sige en masse, som ingen
alligevel forstår

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-06-11 23:04

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> writes:

> Men det var jo netop 3rd level support, der var vores primære
> "kunder". Vi var iøvrigt langt mere afhængige af dem, end de var af
> os.

Nåh, fourth level support - de lokale ypperstepræster :)

Vides det, vides det her.

> Nu om dage ville jeg sikkert bare blive betragtet som en mellemleder
> med toplederambitioner, hvis jeg begyndte at sige en masse, som ingen
> alligevel forstår

Det kalder vi "buzz word compliant". Det er ikke nødvendigvis en dårlig
ting.

Fra : Jon

Dato : 06-06-11 05:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110605 <nospam0002+20110605@gmail.com> wrote:

> Det kalder vi "buzz word compliant".

I like!
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : jp

Dato : 14-06-11 05:56

> [...]
>
> *Lego er ikke blege for at tage 30-40% ekstra for deres ting i DK
> sammenlignet med US (også for de ting de producerer i DK)!

Fona humac ja alle forretninger i Danmark har en højere omkostning vedr løn
husleje skat osv end i USA. Det gælder også fotoudstyr se nogle dejlige
priser de har derovre.
Det er ikke hele forklaringen. Men vi er også villige til at betale en
overpris for Apple og andre luksusprodukter.

jo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-06-11 06:25

jp <jesper@spamhulfoto.dk> wrote:

> [...]
> Det er ikke hele forklaringen. Men vi er også villige til at betale en
> overpris for Apple og andre luksusprodukter.

Du kan ikke sammenligne computere med fotoudstyr.

Computere har dansk tastatur og det fordyrer produktsionsomkostningerne
til det danske marked væsentligt.

Et kamera er et kamera og det er ens om det sælges i Tyrkiet eller i
Danmark.

Den dag Apple får implementeret det virtuelle tastatur vi kender fra
iPhones og iPads, så kan man bedre sammenligne priser over landegrænser,
da maskinerne så er mere ens. Der er så stadigvæk det fordyrende led;
Mac OS X på dansk - hvem fanden bruger også det?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-06-11 06:48

Tue, 14 Jun 2011 07:25:02 +0200 skrev Jesper Haaber Gylling:

>Du kan ikke sammenligne computere med fotoudstyr.
>
>Computere har dansk tastatur og det fordyrer produktsionsomkostningerne
>til det danske marked væsentligt.

Hvis du køber en 40 fods containerfuld i Kina, koster et (billigt)
tastatur 1 dollar. Har det fra pålidelig kilde, omend det er et par år
siden.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-11 07:45

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Hvis du køber en 40 fods containerfuld i Kina, koster et (billigt)
> tastatur 1 dollar. Har det fra pålidelig kilde, omend det er et par år
> siden.

Du har _set_ de tastaturer Apple bruger 'ik ? Derudover er de fleste
idag bærbare maskiner ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-11 13:45

Kurt Hansen wrote:

> Hvis du køber en 40 fods containerfuld i Kina, koster et (billigt)
> tastatur 1 dollar. Har det fra pålidelig kilde, omend det er et par år
> siden.

Præcis! - Jeg blev for nogle år siden, da jeg selv havde forretning,
tilbudt at købe computerdele fra det dengang fremstoremende LianLi (Lenovo).

Bare et par udpluk fra deres 32 siders katalog A.2002:
- Keyboards for any language (Please specify) = $0,99USd each at 500 pcs.
- RealTek based Ethernet 10/100BaseT chipsets for desktop computers =
$1,99USd at 500 pcs.
- Intel based 10/100/1000BaseTX ethernet chipset for desktop computers =
$2,29USd at 500 pcs.
- USB 2.0 3-port Frame with chipset for desktop = $2,99USd at 500 pcs.
- 10" Internal ATA-133 cable for desktop = $0,49USd at 1000 pcs
- 10" Internal ATA powr chord for desktop = $0,15USd at 5000 pcs
- 360w Internal PSU for desktop IEC4511 with 6 outlets = $12,99USd at
100 pcs.
2-Button USB 1.1 mouse w/ 6' cable = $1,59USd at 1000 pcs.
12,1" IEC certified VGA Flatpanel 800x600dpi for HP/Compaq Laptops =
$199USd at 1 pcs.
osv.osv.....

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-06-11 15:08

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Hvis du køber en 40 fods containerfuld i Kina, koster et (billigt)
> tastatur 1 dollar. Har det fra pålidelig kilde, omend det er et par år
> siden.

Som også Thomas og Thorbjørn har påpeget så taler vi om det indbyggede
tastatur i en MacBook fx.

Der skal der tages højde for at tænkt antal solgte maskiner og disse
skal så samles seperat med et andet tastatur end det standard
amerikanske som den er født md.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-11 13:15

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Du kan ikke sammenligne computere med fotoudstyr.
>
> Computere har dansk tastatur og det fordyrer produktsionsomkostningerne
> til det danske marked væsentligt.

Sludder Jesper. Et dansk tastaturlayout på bærbare koster max. 25kr.
ekstra til et sæt taster. - At Apple Danmark så tager op til 1500kr. for
at skifte et US/IE tastatur ud med et DK er ganske enkelt optrækkeri.!

> Et kamera er et kamera og det er ens om det sælges i Tyrkiet eller i
> Danmark.

Nej, det kan jeg godt garantere dig for, de ikke altid er! Fx. laves en
del af Canons EOSD i to eller tre forskellige versioner - en til det
internationale marked - Asien, Afrika og Sydamerika, en europæisk til
Europa og Mellemøsten og en version til Nordamerika (US/CA only).

Køber du fx. en EOS 50D, 60D, 550D, 600D, 50D, 7D eller en af de andre
modeller i US/CA, så er der ikke normalt dansksproget software og
menu-sprog installeret. Med de ældre EOSD var det endnu værre, dér hed
de som regel 'Rebel XT' + et nummer med romertal i US/CA.

Og går du tilbage til de analoge EOS, så er der i alt op til 5
forskellige typer og varianter af langt hovedparten af modellerne. - Og
du skal altså ikke bilde mig ind, at det koster op til flere tusind
kroner at oversætte et kameras onscreen software visning til fx. dansk!

> [...]
> da maskinerne så er mere ens. Der er så stadigvæk det fordyrende led;
> Mac OS X på dansk - hvem fanden bruger også det?

Lige præcis! - Både iPhone, iPod Touch og iPad er også temmelig meget
billigere i USA. - Og mht. at bruge dansk, så siger den seneste
statestik, jeg har set, at der faktisk er ca. 22 millioner, der læser,
skriver og forstår dansk. - Så dansk er altså ikke helt så lille et
sprog, som nogle gerne vil gøre det til...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-06-11 15:05

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Sludder Jesper. Et dansk tastaturlayout på bærbare koster max. 25kr.
> ekstra til et sæt taster. - At Apple Danmark så tager op til 1500kr. for
> at skifte et US/IE tastatur ud med et DK er ganske enkelt optrækkeri.!

Det fordyrer processen at der skal samles et bestemt antal Mac'er med
dansk tastatur fremfor det amerikanske.

> [...]
> internationale marked - Asien, Afrika og Sydamerika, en europæisk til
> Europa og Mellemøsten og en version til Nordamerika (US/CA only).

Selvfølgelig er de ens hvis de hedder det samme.

> [...]
> menu-sprog installeret. Med de ældre EOSD var det endnu værre, dér hed
> de som regel 'Rebel XT' + et nummer med romertal i US/CA.

Hvem taler om software til et kamera?

> [...]
> du skal altså ikke bilde mig ind, at det koster op til flere tusind
> kroner at oversætte et kameras onscreen software visning til fx. dansk!

Det er der heller ingen der prøver at bilde dig ind.

> [...]
> skriver og forstår dansk. - Så dansk er altså ikke helt så lille et
> sprog, som nogle gerne vil gøre det til...

Der er ikke 22 millioner potentielle købere til en Mac med dansk
tastatur og dansk sprogpakke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-11 20:17

> [...]

> ekstra til et sæt taster. - At Apple Danmark så tager op til 1500kr. for
> at skifte et US/IE tastatur ud med et DK er ganske enkelt optrækkeri.!

Det er jo ikke bare tastaturet .. der er også den danske oversættelse,
udgifter til at holde en dansk support/garanti strutkur oppe, forhandler
etc. etc. Regnestykket er ikke så simplet som du prøve at gøre det til

> [...]
> skriver og forstår dansk. - Så dansk er altså ikke helt så lille et
> sprog, som nogle gerne vil gøre det til...

22 Millioner ? ... hvor ser du det ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-11 22:54

Thomas von Hassel wrote:

> Det er jo ikke bare tastaturet .. der er også den danske oversættelse,
> udgifter til at holde en dansk support/garanti strutkur oppe, forhandler
> etc. etc. Regnestykket er ikke så simplet som du prøve at gøre det til

Så forklar lige, hvorfor Danmark er et af de allerdyreste lande
overhovedet at købe mærkevare foto- og computerudstyr i. - Og hvad Apple
Support angår, så er det nærmest 'inter-skandinavisk'. - Det er meget
længe siden, jeg har snakket med en dansktalende derovre...

> 22 Millioner ? ... hvor ser du det ?

Fra en eller anden sprogforsker fra Dansk Sprognævn i en radioudsendelse
for et års tid siden + div. nationale og internationale statestikker. -
Der er reelt mere end 6 mill. US amerikanske statsborgere, der både
læser og forstår dansk, selvom de ikke nødvendigvis kan tale det, og ca.
1 mill. i Canada, en halv mill. i hhv. Argentina og Australien og omk.
en kvart mill. i Sydafrika.... Man regner også med, der er omk. en halv
mill. Japanere, der kan læse og forstå dansk - primært pga., at de læser
Søren Kierkegaard. Så hvis du lægger tallene sammen og tilføjer både
Norge Og ca. 2/3 af Sverige, så har du allerede passeret de 22 mill....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-11 07:32

> [...]

> Så forklar lige, hvorfor Danmark er et af de allerdyreste lande
> overhovedet at købe mærkevare foto- og computerudstyr i. -

Det hedder "Cost of doing Business" ... derudover, eftersom vi jo
gladeligt køber lortet til de priser, har de ikke nogen grund til at at
sætte priserne ned så længe vi bliver ved med at købe dem ...

> Og hvad Apple Support angår, så er det nærmest 'inter-skandinavisk'. - Det
> er meget længe siden, jeg har snakket med en dansktalende derovre...

Ja, deres telefon support, men de skal jo også honorere garantirep. osv.

> [...]
> Kierkegaard. Så hvis du lægger tallene sammen og tilføjer både Norge Og
> ca. 2/3 af Sverige, så har du allerede passeret de 22 mill....

Selvom du læser og forstår Dansk, så køber du jo ikke en mac med dansk
tastatur. Du køber hvad der er normalt der hvor du bor, for 99% af det
du skla bruge den til foregår på det lokale sprog.

Jeg forstår f.eks. fint Tysk, men jeg køber da ikke en computer med tysk
tastatur ?

ergo, ingen relevans i forhold til at Apple stadig kun kan sælge danske
mac'er i Danmark ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-11 10:48

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> sætte priserne ned så længe vi bliver ved med at købe dem ...

> Ja, deres telefon support, men de skal jo også honorere garantirep. osv.

Holder ikke... Der er jo også garnati, hvis du køber i et andet land. Og
på bærbart endda international garanti...

> [...]
> tastatur ?
>
> ergo, ingen relevans i forhold til at Apple stadig kun kan sælge danske

En sten kan ikke flyve, Nille kan ikke flyve, ergo er Nille en sten...
(Ludvig Holberg)

Probe minorem Thomas. Du bruger en dobbeltnegation her, så den holder
ikke. - Nu skriver jeg ikke så meget tysk mere, men har ofte haft stor
lyst til at købe et tysk tastatur, da jeg virkelig brugte det fremfor
hele tiden at skulle bruge død-taster.

Jeg kender adskillige sprogfolk, der bruger Mac, og de har ofte dels det
alm. Mac tastatur på deres eget sprog + tastatur til det/de hovedsprog,
de ellers beskæftiger sig med, fordi det er temmelig meget lettere at
bruge. - Nogle af dem er endda så nørdede, at de skifter brugerflade,
når de skifter tastatursprog...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-11 13:32

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Holder ikke... Der er jo også garnati, hvis du køber i et andet land. Og
> på bærbart endda international garanti...

Ja, det er jo ikke gratis ...

> [...]
> ikke. - Nu skriver jeg ikke så meget tysk mere, men har ofte haft stor
> lyst til at købe et tysk tastatur, da jeg virkelig brugte det fremfor

Det er stadig ikke de fleste der vil skifte rundt på tastaturer på den
måde, slet ikke når du bruger bærbare, og Apple's salg af Mac'er er jo
ca. 75% bærbare efterhånden ...

> [...]
> de ellers beskæftiger sig med, fordi det er temmelig meget lettere at
> bruge. - Nogle af dem er endda så nørdede, at de skifter brugerflade,

Vi er vist længe siden blevet enige om at det du opfatter som
"almindelige brugere" ikke er ret almindelige :)

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 16-06-11 07:09

On 15-06-2011 11:47, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> de ellers beskæftiger sig med, fordi det er temmelig meget lettere at
> bruge. - Nogle af dem er endda så nørdede, at de skifter brugerflade,

Det er vist en minoritet, som tælles i promiller...

Jesper \

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-06-11 09:17

> Hvis du køber en 40 fods containerfuld i Kina, koster et (billigt)
> tastatur 1 dollar. Har det fra pålidelig kilde, omend det er et par år
> siden.

Hvad med os med bærbare. Kan vi ikke godt bruge det der er indbygget i
maskinen?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 14-06-11 15:16

On Tue, 14 Jun 2011 16:07:38 +0200, <Jesper Haaber Gylling> wrote:

> Der skal der tages højde for at tænkt antal solgte maskiner og disse
> skal så samles seperat med et andet tastatur end det standard
> amerikanske som den er født md.

Det å sammenligne eple mot apple er interessant. Men hvordan er
forskjellen mellom eple og appelsin og apple and orange.

Eller for å si det på en annne måte, er forskjellen mellom f.eks Dell og
Apple i Danmark større eller mindre enn forskjellen mellom Dell og Apple
i USA?

Er den cirka det samme så har de vel tilpasset seg det forventede
prisnivået i landet, er det større eller mindre så er det noen som blir
snytt.

Men jeg ser jo f.eks at billig-pcer ofte har ett fellesnordisk tastatur
som jeg ikke liker. Billigere for produsent, men etter min mening ofte
dårligere for forbruker.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-06-11 15:20

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> [...]
>
> Men jeg ser jo f.eks at billig-pcer ofte har ett fellesnordisk tastatur
> som jeg ikke liker. Billigere for produsent, men etter min mening ofte

Lige præcis min pointe!

Det koster at vi skal have et særligt tastatur og derfor er der heller
ingen tvivl om at et iPad lignende tastatur bliver fremtiden.

De MacBook Pro som har oplyst tastatur kunne jo nemt laves om til at
lyset dannede bogstaverne og dermed kunne Apple nøjes med at producere
een MacBook og så vælger brugeren selv hvilket sprog tastaturet skal
vise.

Sådan bliver det også med SIM kort i fremtidige iPhones. Der kommer et
indbygget SIM kort, som så aktiveres via software og så kan håndtere 2
numre samtidigt. nemt og bekvemt og samtidig meget billigere at
fremstille.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-11 20:17

> [...]
> lyset dannede bogstaverne og dermed kunne Apple nøjes med at producere
> een MacBook og så vælger brugeren selv hvilket sprog tastaturet skal

Du har set hvad optimus tastaturet koster ik' ?

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-06-11 22:19

> Du har set hvad optimus tastaturet koster ik' ?
>
> /thomas

Nope - er det det tastatur jeg nævner?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-11 22:30

> Nope - er det det tastatur jeg nævner?

Du snakker om et tastatur hvor man kan skifte karatersættet ?

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-06-11 06:50

> Du snakker om et tastatur hvor man kan skifte karatersættet ?
>
> /thomas

Ja men jeg kendte ikke navnet på det.

Har du et link på det?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-11 07:32

> [...]
> lyset dannede bogstaverne og dermed kunne Apple nøjes med at producere > >
> snakker om et tastatur hvor man kan skifte karatersættet ? > > /thomas

<http://www.artlebedev.com/everything/optimus/>

Men jeg ved ikke om det faktisk er i produktion endnu ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-06-11 00:35

On Tue, 14 Jun 2011 14:15:53 +0000 (UTC), <Tor Einar Samdahl> wrote:

> [...]
>
> Men jeg ser jo f.eks at billig-pcer ofte har ett fellesnordisk tastatur
> som jeg ikke liker. Billigere for produsent, men etter min mening ofte

Sånn for moro skyld (vel jeg syntes det var moro å sette sammen pcer før
og se hvor mye man fikk for pengene, nå er det bare masse tekniske
uttrykk og ord med (r) og/eller (c) bak seg).

Prøvde å sette sammen en Dell XPS 15 på henholdsvis dell.dk og dell.com.
Så vidt jeg kan se så ble cpu+minne+skjermkort+skjerm forholdsvis likt,
mens dk fikk litt mindre disk. Samt at .com nok hadde litt flere
opsjoner enn hva vi har i norden, men så langt det lot seg gjøre valgte
jeg bare det som var inkludert i pris, men måtte foreta noen valg
(cpu+gpu) slik at de ble så lik som mulig

Den fra dell.com kom på $1169. Det skal bli dkk 6035. I tillegg vil det
komme local sales tax.
På dell.dk kom samme cirka samme PC på 9495 (dette er inkl. moms).

Men jeg er trøtt, så jeg kan ha gjort feil valg under konfiguratoren.

Men, jeg har bare sammenlignet priser Dell mot Dell. At Dell gir mer om
man kun ser på teknske spesifikasjoner er ikke interessant i denne
diskusjonen.

Pris for billigste Air i dk/samme i us gir oss at $=7,8
Sammenlignet for Dell blir $=8,1

Veldig uvitenskaplig + jeg er trøtt = sannsynligvis helt feile tall. Man
kan sikkert finne modeller fra Dell der forskjellene er mindre osv. Jeg
tok bare den første og beste. Men uansett, en slik sammenligning vil gi
ett mer korrekt bilde av prisforskjeller og om hvem som "lurer" hvem.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-06-11 13:11

> [...]

> ikke. - Nu skriver jeg ikke så meget tysk mere, men har ofte haft stor
> lyst til at købe et tysk tastatur, da jeg virkelig brugte det fremfor

Kan man blindskrift, så er det jo bare skifte tastaturlayout.

Så er dé penge sparet.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-06-11 13:25

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110615 wrote:

> Kan man blindskrift, så er det jo bare skifte tastaturlayout.
>
> Så er dé penge sparet.

Nja... ikke helt. Det er ikke alle tegn, der ligger ens på hverken US,
DE eller DK tastaturerne, - og sidder du som sprogforsker og arbejder
med 2-byte sprog som de asiatiske, så får du godt nok problemer, hvis du
ikke har to tastaturer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-11 13:39

> [...]

> DE eller DK tastaturerne, - og sidder du som sprogforsker og arbejder
> med 2-byte sprog som de asiatiske, så får du godt nok problemer, hvis du

Og %-delen af macbrugere som rent faktisk er sprogforskere i 2-byte
sprog er .... ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-06-11 15:15

> Nja... ikke helt. Det er ikke alle tegn, der ligger ens på hverken US,
> DE eller DK tastaturerne, - og sidder du som sprogforsker og arbejder

Det er vel ligemeget hvis du kan blindskrift?

Selve tasterne er de samme, det er bare noget forskelligt der står på.

> med 2-byte sprog som de asiatiske, så får du godt nok problemer, hvis
> du ikke har to tastaturer...

Nu VAR det jo også kun tysk du efterlyste.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 08:56

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> writes:

> De som dyrkes ishavsmasochismen kan saktens hoppe i vannet til alle
> årstider, men det er ikke sagt at en finner igjen redskapen i samme
> forfatning etter oppholdet i isvannet.

Jeg kan forstå at selv de opfindsomme nordmænd ikke har løst dette helt
basale problem?

Måske hvis I begynder at gå i Sauna i stedet?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 09:06

oyvind.rise@bio.uio.no (Øyvind Rise) writes:

> Om det er til hjælp for andre kan jeg bidra med et hastigt transskript:

Det er meget morsomt. Især fordi det jo er sandt, men der er bare ikke
ret mange der får lov at drive den helt derud.

> motarbeidere. Det vil si: Alle som bruker datamaskinen sin er i

Datamaskinen sin?

Er det det ord som bruges på norsk for computer? Det er lidt
interessant fordi det prøvede man jo også at kalde det i Danmark, men
det gik af mode i 90'erne.

> Nei, det får du ikke da. Hvis ikke jeg får stengt serveren, så får ikke
> jeg jobbet, så det er ikke noe automatikk i at din jobb er viktigere enn
> min, skjønner du.

Og det er DET argument der - desværre - ikke holder ude i
virkeligheden. Eller rettere - heldigvis - da jeg ikke længere er
driftsmand :)