Halvdød G4
Fra : Niels

Dato : 30-05-11 04:50

En kammerat ringer og fortæller, at hans G4 (Mirror Drive Door, tror
jeg det er) ikke vil starte. Startknappen på fronten lyser kortvarogt
op, men hverken harddisk eller blæser spinner op.

Han har prøvet at disconnecte alle enheder, men resultatet er det
samme.

Er det mon strømforsyningen, der er gået? Sikring?

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 30-05-11 05:45

On May 30, 12:49 pm, Niels <nbo...@gmail.com> wrote:
> [...]
> samme.
>
> Er det mon strømforsyningen, der er gået? Sikring?

Falsk alarm!
Nu kører den igen. Mærkeligt som uheldet følger de uøvede...

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-11 13:22

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Falsk alarm!
> Nu kører den igen. Mærkeligt som uheldet følger de uøvede...

dødt pram batteri eller skod i PMU'en.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-11 13:23

Niels wrote:

> Falsk alarm!
> Nu kører den igen. Mærkeligt som uheldet følger de uøvede...

Ikke desto mindre kan det godt være et symptom på det, jeg svarer /
beskriver i andet indlæg. - Det er normalt sådan, det begynder...

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 30-05-11 05:46

On 30 Maj, 12:49, Niels <nbo...@gmail.com> wrote:
> [...]
> samme.
>
> Er det mon strømforsyningen, der er gået? Sikring?

Er det ikke korrekt at hvis batteriet er _meget_ dødt, så æder det så
meget strøm i forsøg på opladning at der ikke er "nok" strøm til en
opstart af maskinen?

Kan den starte uden batteri (jeg kender ikke modellen), hvis den kan
er fejlen fundet

--
Langgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-11 13:27

Langgaard wrote:

> [...]
> opstart af maskinen?
>
> Kan den starte uden batteri (jeg kender ikke modellen), hvis den kan

Ikke nødvendigvis. Nogle MDD kan sagtens starte på fladt PRAM batteri,
andre kan ikke. - De er som visse kwinfolk, - de er ik' lig' til at
finde ud af.

Men hvis der aldrig er skiftet PRAM batteri, er det en god idé at gøre
det...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 30-05-11 16:09

On 30/05/11 13.45, Langgaard wrote:

> Er det ikke korrekt at hvis batteriet er _meget_ dødt, så æder det så
> meget strøm i forsøg på opladning at der ikke er "nok" strøm til en
> opstart af maskinen?

Jeg ville nok kravle i skjul hvis maskinen forsøger at oplade på en
Primær Lithium celle... Det kan sige pænt BANG

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-11 13:18

Niels wrote:
> [...]
> samme.
>
> Er det mon strømforsyningen, der er gået? Sikring?

Det kan godt være strømforsyningen, men så kommer der normalt ikke lys i
startknappen. - Jeg er mere tilbøjelig til at tro, det er PMU'en (power
manager unit), der er ved at være færdig. - Jeg har slagtet flere MDD,
der har haft samme problem, og det har vist sig i alle tilfælde undtagen
et, at det har været PMU, der er stået af. Fejlen er så, at en
kondensator i PMU'en går flad, så den ikke kan holde spændingen.

Det kan dog også være, at den blot trænger til et nyt PRAM batteri. Få
ham til at skifte det først. Det er et std. 3,6v 1/2 AA, men han skal
huske, at det skal være med 'lang hals' - altså plus-polen skal være af
den lange type, - ellers vil den ikke skabe kontakt, når den sættes ned
i falsen. Han skal sørge for, at strømkablet er taget fra computeren.
Når det nye batteri er sat i, skal han trykke på den lille sorte knap,
der sidder ved batteriboksen og holde den nede i mindst 10 sek.. Lad så
computeren stå en times tid uden strømtilslutning. Sæt så strømkablet på
og prøv, om den så vil starte.

Hvis den så stadig ikke vil starte op, er jeg bange for, det er PMU'en,
der er stået af. PMU delen er - desværre - en integreret del af
bundkortet, så den kan ikke umiddelbart skiftes. Det kan ikke betale sig
at få udskiftet bundkortet hos Apple, hvis det er en model, der stadig
supporteres.

Hvis hans model er en dual 1ghz, dual 1,25ghz, dual 1,42ghz eller en
single 1,25ghz, vil det billigste være for ham at finde en anden MDD -
fx. en single 933mhz eller single 1ghz og så flytte hans dual CPU over i
den nyindkøbte, flytte RAM, diske, PCI kort, evt. grafikkort og på den
måde få en fungerende maskine. Alle CPU'erne i alle MDD modeller kan
umiddelbart bruges i en anden MDD.

En velfungerende MDD single 933mhz vil kunne fås til 3-400kr., en single
1ghz til 4-500kr..

Han bør undgå dual 867mhz, da den har problemer med strømforsyningen i
form af et dårligt stabiliseringskredsløb.

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 30-05-11 11:48

On 30 Maj, 17:08, Per Jensen <n...@fjerneszapro.dk> wrote:

> Jeg ville nok kravle i skjul hvis maskinen forsøger at oplade på en
> Primær Lithium celle... Det kan sige pænt BANG

Jeg ved ikke hvad du mener med Primær Litium celle, men jeg mener bare
det "driftsbatteri" maskinen kører på når den ikke er tilsluttet
lysnettet. Samme fænomen er vel det der gør at nogle mobiler ikke kan
tænde straks efter de bliver tilsluttet en lader, når de har været
kørt så langt ned i strøm at de har været gået ud.

Jeg har ikke nævnt PRAM batteriet (før nu

--
Langgaard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-05-11 18:54

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> writes:

> [...]
> tænde straks efter de bliver tilsluttet en lader, når de har været
> kørt så langt ned i strøm at de har været gået ud.

Jeg tror ikke de stationære modeller har nødstrømsbatteri.

De små knapcellebatterier er kun for at holde strøm på en lille stump
eletronik, ikke hele maskinen.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-05-11 21:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Jeg vil nu ikke kalde en 1/2 AA size batteri for en 'knapcelle'..-))

Indrømmet, det er ofte du selv finder på dine egne begreber.

Gjort fremskridt med at finde årsagen til din kerne hænger, eller er det
for svært?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-05-11 06:45

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Kerne hænger? - Jeg mener ikke, jeg har skrevet noget om det...

Nej, men det har jeg.

Du har et problem med at din maskine ikke kan følge med dine indtastninger.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-05-11 18:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Må det være mig tilladt at anbefale din egen medicin... 'Arkiver og
> installer'.

Jeg har diagnosticeret DIT problem med at maskinen hakker når du skriver
for hurtigt til at kernen venter på noget, og at du foreslåes at fjerne
alle ikke-Apple enheder for at se om problemet går væk.

Hvordan kan du leve med sådan noget hø?