Gratis hjemmesideprogram til Mac?
Fra : David Schjelde

Dato : 29-05-11 11:57

Hej med jer

Jeg er nu ved at få den gamle pc helt ud af huset - det eneste jeg nu
mangler er at få et program jeg kan lave min hjemmeside med - jeg har
hidtil brugt Microsoft Frontpage og leder efter noget lignende jeg kan
bruge på en Mac (det må meget gerne være gratis, men skal der penge på
borget så overlever jeg nok...) - Jeg har googlet, men synes det er helt
uoverskueligt - er der nogen der kender nogle gode programmer?

Bedste hilsner
David

Fra : sten martini

Dato : 29-05-11 12:40

On 29/05/11 12.57, David Schjelde wrote:
> [...]
> borget så overlever jeg nok...) - Jeg har googlet, men synes det er helt
> uoverskueligt - er der nogen der kender nogle gode programmer?

Iweb -som leveres med MAC OS- er et udmærket program til husbehov.

Sten M

Fra : Jon

Dato : 29-05-11 13:29

sten martini <stenmartini@get2net.dk> wrote:

> Iweb -som leveres med MAC OS-

iWeb leveres strengt tatt ikke med Mac OS, men følger med nye Macer som
del av Apples programvarepakke "iLife", som også inneholder iMovie,
iPhoto og Garageband, i tillegg til iTunes som er gratis på nett.

Skal du ha nye hovedoppgraderinger av iLife-pakken (unntatt iTunes), må
du betale for ny pakke (den er dog ikke dyr - omkring 600 kroner i Norge
for hele pakken).

Men jeg er helt enig; til mitt beskjedne bruk holder iWeb helt OK.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : David Schjelde

Dato : 29-05-11 13:59

Den 29/05/11 13.40, sten martini skrev:

> Iweb -som leveres med MAC OS- er et udmærket program til husbehov.
>
> Sten M

Tak for svaret - men som jeg kan se det, så kan jeg via iWeb kun
publicere til mobileme og jeg har mine egne domæner jeg skal lave det til

/David

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-11 14:23

David Schjelde wrote:

> Tak for svaret - men som jeg kan se det, så kan jeg via iWeb kun
> publicere til mobileme og jeg har mine egne domæner jeg skal lave det til

Hvis du er skrap til HTML, kan du bruge BareBones 'TextWrangler' -
gratisudgaven af deres professionelle program BBEdit.

http://www.barebones.com/products/textwrangler/download.html

Er du mindre skarp - 'almindelig amatør' - kan du faktisk bruge Mozilla
SeaMonkey ved at vælge 'Composer'. SeaMonkey 2.x kan også W3C validere
samtidig med, at du kan lave hjemmesider i 'real view', men du kan også
vælge 'HTML', så den kan bruges til direkte HTML skrivning.

Seamonkey 2.0.14 (findes ikke på dansk)
http://www.seamonkey-project.org/releases/

Jeg bruger selv SeaMonkey, når jeg oversætter og tilretter hjælpesider
og brugervejledninger til de programmer, jeg oversætter til dansk, og
det fungerer ganske godt. Jeg foretrækker at bruge den i 'real view'
(WYSIWYG - what you see is what you get), så der er fuld overblik over,
hvordan siderne kommer til at se ud.

mvh. Erik Richard

Fra : David Schjelde

Dato : 29-05-11 17:11

Den 29/05/11 15.23, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> det fungerer ganske godt. Jeg foretrækker at bruge den i 'real view'
> (WYSIWYG - what you see is what you get), så der er fuld overblik over,

Jeg er amatør, så jeg tror jeg kigger på SeaMonkey (-: Tak!

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-05-11 08:03

David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> wrote:

> Jeg er amatør, så jeg tror jeg kigger på SeaMonkey (-: Tak!

Prøv evt. http://kompozer.net/ - så behøver du ikke alle Seamonkeys
ekstra ting og sager.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : David Schjelde

Dato : 02-06-11 07:38

Den 30/05/11 09.02, Franz Berliner skrev:

> Prøv evt. http://kompozer.net/ - så behøver du ikke alle Seamonkeys
> ekstra ting og sager.

Takker - jeg kigger på det (-:

Fra : David Schjelde

Dato : 02-06-11 07:53

> Prøv evt. http://kompozer.net/ - så behøver du ikke alle Seamonkeys
> ekstra ting og sager.

Den er RIGTIG interessant ud til det jeg skal/kan!

Tusind tak for tippet!

Måske et ldit dumt spg., men det kompozer helt det sammen som den editor
der er i Seamonkey? Jeg synes den er noget anderledes?

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-06-11 09:51

> [...]

> Måske et ldit dumt spg., men det kompozer helt det sammen som den editor
> der er i Seamonkey? Jeg synes den er noget anderledes?

Jeg tror NVU og senere Kompozer er baseret på Composer delen af
Seamonkey (som vel stammer fra Composeren i Netscape Navigator), men jeg
har ikke fulgt så meget med i det.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : David Schjelde

Dato : 12-06-11 20:15

Den 06/06/11 10.51, Franz Berliner skrev:

> Jeg tror NVU og senere Kompozer er baseret på Composer delen af
> Seamonkey (som vel stammer fra Composeren i Netscape Navigator), men jeg
> har ikke fulgt så meget med i det.

Ok - tak for svaret (-:

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-05-11 15:01

On 2011-05-29 14:58:44 +0200, David Schjelde said:

> Tak for svaret - men som jeg kan se det, så kan jeg via iWeb kun
> publicere til mobileme og jeg har mine egne domæner jeg skal lave det
> til

Du kan godt bruge iWeb alligevel, og selv publicere til FTP.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jon

Dato : 29-05-11 15:10

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Du kan godt bruge iWeb alligevel, og selv publicere til FTP.

Bruk iWebs funksjon "Save to folder". Da får du en komplett "website" i
en mappe. Den mappen kan du sende via ftp til hvilken som helst host.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-05-11 15:19

On 2011-05-29 16:01:20 +0200, Kurt Brixen said:

> Du kan godt bruge iWeb alligevel, og selv publicere til FTP.

Og det er vist her hvordan man gør:
http://www.apple.com/dk/findouthow/web/#ftp

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : David Schjelde

Dato : 29-05-11 17:13

Den 29/05/11 16.19, Kurt Brixen skrev:

> Og det er vist her hvordan man gør:
> http://www.apple.com/dk/findouthow/web/#ftp

Takker (-: Det var jeg ikke klar over!
Men jeg kan ikke se at jeg kan lave mine egne sider i iWeb? Det ser ud
til at alt er bundet til de foreslåede skabeloner - kan det passe? Og
jeg kan heller ikke se at jeg kan få lov til at se og redigere i html
koden, hvilket jeg af og til synes er ret godt at kunne

/David

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-11 18:50

> [...]

> jeg kan heller ikke se at jeg kan få lov til at se og redigere i html
> koden, hvilket jeg af og til synes er ret godt at kunne

Det er ikke meningen du skal det i iWeb.

Hvis du vil have mere kontrol, og evt. vil betale en smule så der
følgende alternativer:

<http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/overview/>

<http://www.karelia.com/sandvox/>

<http://www.softpress.com/>

Der er også hostede løsning som Wordpress.com, <https://posterous.com/>,
<http://www.tumblr.com/> og <http://www.squarespace.com/>

Den mest fleksible måde er natruligvis bare at gå igang med rå html/css
og dertil er TextWrangler perfekt.

/thomas

Fra : David Schjelde

Dato : 02-06-11 07:39

Den 29/05/11 19.49, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> <http://www.tumblr.com/> og<http://www.squarespace.com/>
>

> Den mest fleksible måde er natruligvis bare at gå igang med rå html/css

Tak for links, jeg snuser lidt rundt (-:

Fra : sten martini

Dato : 29-05-11 15:31

On 29/05/11 14.58, David Schjelde wrote:

> Tak for svaret - men som jeg kan se det, så kan jeg via iWeb kun
> publicere til mobileme og jeg har mine egne domæner jeg skal lave det til
>
> /David
Jeg kan fremstille et site i Iweb og uploade vha Cyberduck. Prøv at se
det site jeg har lavet vha Iweb: Kaarupskovogordrupnaes.dk

Sten M

Fra : David Schjelde

Dato : 29-05-11 17:10

Den 29/05/11 16.31, sten martini skrev:

> Jeg kan fremstille et site i Iweb og uploade vha Cyberduck. Prøv at se
> det site jeg har lavet vha Iweb: Kaarupskovogordrupnaes.dk
>
> Sten M

Tak for linket - er det lavet i en iWeb skabelon?

Fra : sten martini

Dato : 29-05-11 17:15

On 29/05/11 18.10, David Schjelde wrote:

> Tak for linket - er det lavet i en iWeb skabelon?
Ja
sten m

Fra : David Schjelde

Dato : 29-05-11 17:25

Den 29/05/11 18.15, sten martini skrev:

> Ja
> sten m

Ok - jeg ville nemlig gerne lave det i min egen skabelon, da jeg har et
design jeg gerne vil køre videre med, men jeg kan ikke se det kan lade
sig gøre i iWeb?

Fra : Jesper

Dato : 29-05-11 13:38

> [...]

> borget så overlever jeg nok...) - Jeg har googlet, men synes det er helt
> uoverskueligt - er der nogen der kender nogle gode programmer?

Du kan evt kigger her:
<http://webdesign.about.com/od/macintoshhtmleditors/tp/free-macintosh-ed
itors.htm>
--
Jesper
Danmark står på 4 søjler:

Fra : David Schjelde

Dato : 29-05-11 14:08

Den 29/05/11 14.37, Jesper skrev:

> Du kan evt kigger her:
> <http://webdesign.about.com/od/macintoshhtmleditors/tp/free-macintosh-ed
> itors.htm>

Takker - jeg kigger (-:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-05-11 21:42

On 2011-05-29 12:57:14 +0200, David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> said:

> [...]
> borget så overlever jeg nok...) - Jeg har googlet, men synes det er
> helt uoverskueligt - er der nogen der kender nogle gode programmer?

Hej David

Det kan godt lyde som et meget surt opstød, men det er desværre et
faktum, der findes ikke nogen rigtig gode WYSIWYG'e webeditorer til
MacOSX, enten er de skabelon baserede, eller så foregår editeringen i
et lukket dokumentformat, som skal eksporteres til html.

Og selv om man er villig til at betale for WYSIWYG'e webeditor, så må
man konstatere, at alle dem der findes har alle nogle tåblige mangler,
hvor man er nødt til at hoppe over og kode i rå html.

Jeg har f.eks. ikke kunnet finde en WYSIWYG'e webeditor, hvor jeg uden
problemer kan placere videoer, slideshows og Flash-ting på siderne, og
i editoren se hvordan de passer ind i sidens design.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-11 23:10

Den 29/05-11 22.42, Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> problemer kan placere videoer, slideshows og Flash-ting på siderne, og i
> editoren se hvordan de passer ind i sidens design.

Nu er det godtnok længe siden jeg har rodet med andet end ren html,
eller CMS-agtige systemer (WP etc.), men er Dreamweaver død?

Jeg havde adgang til den i nogle år på PC, og der synes jeg den var et
noget nær perfekt match mellem skabeloner og kontrol.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-11 23:13

Den 30/05-11 00.09, Robert Piil skrev:

> [...]
>
> Jeg havde adgang til den i nogle år på PC, og der synes jeg den var et
> noget nær perfekt match mellem skabeloner og kontrol.

Ah, checkede lige prisen...det er den - eller noget andet
web-redigeringsværktøj - ikke værd for enkeltmandsbrug.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-11 23:43

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Nu er det godtnok længe siden jeg har rodet med andet end ren html,
> eller CMS-agtige systemer (WP etc.), men er Dreamweaver død?

Nej, den findes skam stadig.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-11 23:43

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hej David
>
> Det kan godt lyde som et meget surt opstød, men det er desværre et faktum,
> der findes ikke nogen rigtig gode WYSIWYG'e webeditorer til MacOSX,

Du kan godt stryge Mac OS X og sige _overhovedet_

> [...]
> konstatere, at alle dem der findes har alle nogle tåblige mangler, hvor
> man er nødt til at hoppe over og kode i rå html.

Hvis du vil have fuld kontrol så skal du lave det i koden. Derfor er der
heller ikke nogen der sidder med det til dagligt der bruger en visuel
editor .. det er hurtigere at lave det i rå kode fra starten and at lave
det i en visuel editor først og så rydde op efter det bagefter.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-05-11 08:05

> [...]
> editor .. det er hurtigere at lave det i rå kode fra starten and at lave
> det i en visuel editor først og så rydde op efter det bagefter.

Her i biksen bruger frontend folkene dreamweaver, mens backend folkene
bruger Visual Studio.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-11 08:28

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Her i biksen bruger frontend folkene dreamweaver,

Det gør de nu også her .. men jeg tror aldrig jeg har set dem bruge
andet end code view ;)

> mens backend folkene
> bruger Visual Studio.

ugh ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-11 00:30

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> problemer kan placere videoer, slideshows og Flash-ting på siderne, og i
> editoren se hvordan de passer ind i sidens design.

Ja, Niels, jeg synes, det er lidt et /for/ surt opstød. - Du har vist
ikke prøvet SeaMonkey 2.x. Den kan faktisk det, du leder efter både mht.
HTML, HTML tags, Flash, graphics, tables, Java (både manuel og
automatisk), m.m. og det både i 'Source view', 'Normal view', 'Preview'
og ikke mindst i 'Real view' - altså fuld WYSIWYG, + at den er fuldt ud
W3C Validator og Unicode kompatibel.

Jeg sidder pt. og er ved at opbygge min egen hjemmeside... Jeg ville
egentlig have brugt min gamle PageSpinner 4.6.x, men fandt hurtigt ud
af, at den er lidt /for/ besværlig at arbejde i, selvom den også
understøtter både ren HTML, WYSIWYG og real view + skabeloner og helt
fra grunden, så jeg skiftede til SeaMonkey Composer. Jeg er egentlig ret
forbavset over, /hvor/ meget den kan.

OK, jeg får ikke brug for Flash, da hjemmesiden *skal* være 100%
kompatibel med talesyntese til både Mac og Windows, og ingen af de
nuværende Text-To-Speech programmer til hverken Mac eller Windows kan
læse Flash-baseret tekst. Så derfor undgår jeg Flash og følger istedet
de amerikanske forskrifter omkring grafik og links, hvor det jo rent
faktisk er forbudt at skjule links inde under billeder...

Hvornår jeg så får hjemmesiden færdig, er en helt anden sag..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-05-11 07:30

On 2011-05-30 01:29:45 +0200, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> [...]
> automatisk), m.m. og det både i 'Source view', 'Normal view', 'Preview'
> og ikke mindst i 'Real view' - altså fuld WYSIWYG, + at den er fuldt

Hej Erik, jeg vil teste Sea Monkey, men den har nok nogle af de samme
svagheder, som de andre såkaldte WYSIWYG'e webeditores, de er nemlig
meget upræcise, så når man går højt op i designet, så skal man helle
tiden lave rettelser i html-koden.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-11 07:32

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> automatisk), m.m. og det både i 'Source view', 'Normal view', 'Preview'
> og ikke mindst i 'Real view' - altså fuld WYSIWYG, + at den er fuldt ud

Det kommer lidt an på hvad du vil opnå ... hvis du bare vil have det til
at se nogenlunde ud så kan du sikkert godt slippe afsted med en WYSIWYG
editor ... men for fuld kontrol er du nødt til at gå i koden.

/thomas

Fra : Glenn

Dato : 29-05-11 14:53

On 29 Maj, 12:57, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
> [...]
> borget så overlever jeg nok...) - Jeg har googlet, men synes det er helt
> uoverskueligt - er der nogen der kender nogle gode programmer?

Hej David

Kig på:

KompoZer:
http://en.wikipedia.org/wiki/KompoZer
Citat: "...
The application can call on the W3C HTML validator, which uploads
pages to the W3C Markup Validation Service and checks for compliance.
...."

Det har også unicode understøttelse.

Har tidligere anvendt Nvu.

-

Se evt. også:

Comparison of HTML editors:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_HTML_editors

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-05-11 07:44

On 2011-05-29 22:53:25 +0200, Glenn <glenn2233@gmail.com> said:

> [...]
> The application can call on the W3C HTML validator, which uploads
> pages to the W3C Markup Validation Service and checks for compliance.

KompoZer kunne være et godt bud på en gratis webeditor, hvis
hjemmesiden kun består af en forside plus 2-3-4 undersider. Man skal
dog acceptere, at den er omstændig og besværlig at arbejde med, den har
også en lang række mangler, man kan ikke placere videoklip og flashting
på siderne. Hvis hjemmesiden er stor, så er det ekstremt besværligt, at
navigere rundt i siderne med KompoZer.

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-05-11 08:11

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> på siderne. Hvis hjemmesiden er stor, så er det ekstremt besværligt, at
> navigere rundt i siderne med KompoZer.

Hvorfor er det ekstremt besværligt?
Hvis du åbner et helt site i det får du en "stifinder" ude til venstre.
Meget nemmere bliver det da ikke.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-05-11 11:18

On 2011-05-30 09:10:30 +0200, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> Hvorfor er det ekstremt besværligt?
> Hvis du åbner et helt site i det får du en "stifinder" ude til venstre.
> Meget nemmere bliver det da ikke.

Hvordan får KompoZer til at vise undersierne i "stifinder", uanset hvad
jeg gør, så har jeg kun et tomt vindue, og det til trods for, at der er
mange undersider til den index-fil som jeg har åbnet.

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-05-11 12:31

> [...]

> jeg gør, så har jeg kun et tomt vindue, og det til trods for, at der er
> mange undersider til den index-fil som jeg har åbnet.

Klik på "Edit sitelist" ikonet og opret sitet (vises som 2 små computere
ovenover stifinderen).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : David Schjelde

Dato : 02-06-11 07:58

Den 29/05/11 22.53, Glenn skrev:

> [...]
> The application can call on the W3C HTML validator, which uploads
> pages to the W3C Markup Validation Service and checks for compliance.

Tak! Har lige været derninde, da jeg i et andet svar også så et link til
det. Der virker, vurderet efter et par minutter, som om det kunne være
det jeg kan bruge! Så rigtig mange tak!

Fra : Glenn

Dato : 13-07-11 05:55

On 12 Jun., 21:14, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:

> Ok - tak for svaret (-:

Kig også på:

BlueGriffon
The next-generation Web Editor
based on the rendering engine of Firefox:
http://www.bluegriffon.org/

Fundet via denne tråd:

html character ~ :
http://groups.google.com/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread/7701a446fb907c45

Glenn

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-07-11 13:19

Glenn <glenn2233@gmail.com> wrote:

> Kig også på:
>
> BlueGriffon The next-generation Web Editor based on the rendering engine
> [...]

Hev den lige ned fordi interfacet så lidt mere Mac optimeret ud end
Kompozers.

Kan se at forretningsmodellen er at selve basisapplikationen er gratis,
men at man skal købe kommercielle plugins for at bruge en del af
funktionerne, bla. CSS editoren.

--
Franz : http://www.berliner.dk