back-up nr 2
Fra : thohei

Dato : 29-05-11 03:16

Som jeg ser det kan TimeMachine ikke bruges på to forskellige diske?
Altså så man kan lave to back-up af samme computer vha TimeMachine.
Hvordan laver man bedst back-up nr 2?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-11 16:32

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Som jeg ser det kan TimeMachine ikke bruges på to forskellige diske?
> Altså så man kan lave to back-up af samme computer vha TimeMachine.
> Hvordan laver man bedst back-up nr 2?

Det kan du godt, med lidt manuel internvention. Altså du skal gå i
TimeMachine kontrolpanelet og skifte destination manuelt.

Alternativt kan du bruge Carbon Copy Cloner eller SuperDuper til den
anden backup, evt. som en fuld bootbar kopi med eller uden revisioner

/thomas

Fra : thohei

Dato : 30-05-11 01:05

On May 29, 5:31 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det kan du godt, med lidt manuel internvention. Altså du skal gå i
> TimeMachine kontrolpanelet og skifte destination manuelt.

Men det kan aldrig blive til en netværksdisk, vel? Altså bortset fra
TimeCapsule?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-11 08:27

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Men det kan aldrig blive til en netværksdisk, vel? Altså bortset fra
> TimeCapsule?

joeh, det kan de nu godt. SuperDuper f.eks. kan synce til en netværks
disk (dog ikke bootbar)

Du kan også lave sjove ting med rsync hvis du ikke er bange for
terminalen.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-05-11 09:15

> joeh, det kan de nu godt. SuperDuper f.eks. kan synce til en netværks
> disk (dog ikke bootbar)
>
> Du kan også lave sjove ting med rsync hvis du ikke er bange for
> terminalen.

Ellers er Backuplist+ også et fint alternativ til TimeMachine. Kan de
fleste af de samme ting, bare uden den smarte "fly through GUI."

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : thohei

Dato : 30-05-11 12:47

On May 30, 10:15 am, st...@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> Ellers er Backuplist+ også et fint alternativ til TimeMachine. Kan de
> fleste af de samme ting, bare uden den smarte "fly through GUI."
>
> --
> Franz :http://www.berliner.dk

Terminalen kan jeg ikke finde ud af. Men hvis jeg forstår jer begge
rigtigt så skal jeg bruge nogle andre programmer end TimeMachine til
at lave back-up med? Jeg kan i hvert fald ikke se mit netværksdrev i
TM set-up menuen.
Jeg kigger lidt på det. Tak.
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 21:12

On 2011-05-30 20:47:26 +0200, thohei said:

> Jeg kan i hvert fald ikke se mit netværksdrev i
> TM set-up menuen.

Hej
Timemachine kan godt lave backup til et netværksdrev. Jeg bruger en
Synology som "TimeCapsule", men det kræver dog, at enheden understøtter
det.

mvh. Joakim

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-05-11 21:23

JHP <usenet_at-jhpb-i-danmark> writes:

> Timemachine kan godt lave backup til et netværksdrev. Jeg bruger en
> Synology som "TimeCapsule", men det kræver dog, at enheden
> understøtter det.

Enig. Den skal kunne de hemmelige håndtryk og det plejer at stå på
æsken hvis den kan.

Personligt har jeg det ønske at Apple har checket at det virker når jeg
gerne vil genetablere efter en reinstallation osv, og derfor laver jeg
kun Time Machine backup til noget som Apple siger god for. Dit behov
er måske anderledes og du kan fint klare dig med Synology'en.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 21:34

On 2011-05-30 22:22:42 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110530 said:

> [...]
> kun Time Machine backup til noget som Apple siger god for. Dit behov
> er måske anderledes og du kan fint klare dig med Synology'en.

Jeg vil sige, at enten virker det eller også virker det ikke. Jeg har
ikke oplevet at man ikke kan lave restore fra en synology (og det er
bestemt ikke den eneste backup-løsning jeg bruger (det er noget med 3
eksterne harddiske og 2 synology'er der har 3 forskellige backup
systemer af de samme data)

Jeg plejede at bruge en TimeCapsule, men efter den ene brændte af
(eller var tæt på) så købte jeg en ny - men jeg er bekymret for
temperaturen på sådan en router med harddisk.
Det er ikke helt betryggende når routeren er så varm, at man ikke føler
det behageligt at røre den (det skal så siges, at der også er en server
der har trafik igennem routeren, men den bruger ikke timemachine)
Den første TimeCapsule var vist ikke helt stabil - der var en tendens
til, at den gik ned efter ca. 1,5 år.

mvh. Joakim

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-05-11 22:09

> [...]

> bestemt ikke den eneste backup-løsning jeg bruger (det er noget med 3
> eksterne harddiske og 2 synology'er der har 3 forskellige backup

Jeg snakker ikke om at man ikke kan gendanne en fil eller to i det
daglige men at det virker når man er i de lidt mere uvante situationer
som at man reinstallerer på en ny disk efter den gamle stod af og den
slags.

Fra : thohei

Dato : 31-05-11 10:23

> [...]
> Timemachine kan godt lave backup til et netværksdrev. Jeg bruger en
> Synology som "TimeCapsule", men det kræver dog, at enheden understøtter

Dvs, din synology kommer frem i TimeMachines preferences under 'select
disk'?
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-11 22:17

On 2011-05-31 18:22:45 +0200, thohei said:

> Dvs, din synology kommer frem i TimeMachines preferences under 'select
> disk'?
> Thomas

Jeps.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-11 22:21

On 2011-06-01 23:17:04 +0200, JHP said:

> Jeps.

Hvis du har sådan en, så skal man ind i Kontrolpanelet, under Fildeling
og privilegier vælge Win/Mac/NFS. Derefter skal man under fanebladet
Mac-filservice aktivere "Aktiver Mac-filservice" og så vælge et share
til "Time Machine"
Det er så det share, hvor ens data bliver lagt.
/Jhp

Fra : thohei

Dato : 02-06-11 06:22

> [...]
> til "Time Machine"
> Det er så det share, hvor ens data bliver lagt.

Tak. Jeg har en Zyxel og prøver at finde en måde hvor jeg ikke skal
kopiere hele computerens indhold hver gang jeg skal lave en back-up.
Jeg ser ikke lige de indstillinger du beskriver, det skyldes nok at
jeg har en anden NAS.
Tak.
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 21:29

On 2011-06-02 14:22:25 +0200, thohei said:

> Jeg ser ikke lige de indstillinger du beskriver, det skyldes nok at
> jeg har en anden NAS.

Korrekt, det er hvordan det ser ud på den nyeste OS version på Synology'en

Jeg tog chancen hvis du bare ikke kunne få det sat op

Men jeg har en DS210j (er udgået) og en DS211 (er vistnok efterfølgeren
til DS210j) - muligvis kunne man vælge en DS211+.
Både 210 og 211 køre samme OS
mvh. Joakim

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-06-11 13:28

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> [...]
> kopiere hele computerens indhold hver gang jeg skal lave en back-up.
> Jeg ser ikke lige de indstillinger du beskriver, det skyldes nok at

Overvej en NAS der tilbyder dig Time Machine. Det vil du blive glad
for.