iPad-lader til iPhone
Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-11 22:07

Det er sikkert et dumt spørgsmål, men iPad-laderen ligner jo en oplader
til iPod eller iPhone. I hvert fald den gamle model. Min sidste iPhone
kom med en meget mindre lader. Laderen til iPad er dog på 10 W og kan
altså levere mere strøm. Der er vel ikke noget i vejen for at bruge den
til en iPod eller en iPhone eller for den sags skyld mit Garmin
Forerunner løbeur, vel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Jalling

Dato : 27-05-11 22:49

Den 27/05/11 23.06, Henrik Münster skrev:
> [...]
> altså levere mere strøm. Der er vel ikke noget i vejen for at bruge den
> til en iPod eller en iPhone eller for den sags skyld mit Garmin

Nej ingen problemer. Men kan du få laderen til at lade dit ur? Jeg synes
ikke at jeg kan få min iPhone-lader til at putte strøm i andet end mine
iPhones.

Mvh Jonas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-11 22:15

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Nej ingen problemer. Men kan du få laderen til at lade dit ur? Jeg synes
> ikke at jeg kan få min iPhone-lader til at putte strøm i andet end mine
> iPhones.

Apples lader til iPhone, iPod og iPad har bare et USB-stik. Ledningen
til iPod, iPhone og iPad har også et USB-stik. Løbeure og cykelcomputere
fra Garmin har også en oplader med et USB-stik. Alternativt kan man tage
ledningen og sætte den i computeren, hvis man f.eks. vil lægge sine
løbeture over på computeren. Sådan gør jeg f.eks., så jeg bruger faktisk
aldrig opladeren. Min iPhone lader jeg normalt også op med computeren.
Så bliver den jo synkroniseret samtidig, og programmer og styresystem
kan blive opdateret.
Jeg mener bestemt, at jeg bruger en iPhone-oplader til min
Garmin løbeur på en cykelferie til Italien for et par år siden. Uret kan
også bruges som cykelcomputer. Der er en standard for spændingen i USB,
det er vist nok 5 V, så i princippet skulle alle USB apparater kunne
lades op med et USB stik, hvad enten det sidder i en oplader, en
computer eller f.eks. en bil. Det skal bare kunne levere strøm nok.
Som sagt er det nok et dumt spørgsmål, for det burde virke. Jeg
vil bare gerne være helt sikker, før jeg tager til USA i tre uger. Det
var jo rart kun at skulle have én oplader med. Apple siger jo også, at
opladeren til en MacBook kan lade en MacBook Pro op og omvendt. Det
viser sig bare, at en død MacBook Pro ikke kan vækkes til live med den
mindre oplader til en iBook. Det har vi talt om før. Derfor er jeg en
smule skeptisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-05-11 22:51

Den 29/05/11 23.14, Henrik Münster skrev:

> [...]
> viser sig bare, at en død MacBook Pro ikke kan vækkes til live med den
> mindre oplader til en iBook. Det har vi talt om før. Derfor er jeg en

Hej Henrik,

nu testede jeg lige. Mit garmin løbeur ville godt lades op med min
iPhone lader - min PS3-controller ville ikke.
Det er nok en god ide at teste de enheder du vil medbringe, inden du
står med en dims der er løbet tør for strøm

Mvh Jonas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 30-05-11 09:00

On 27-05-2011 23:06, Henrik Münster wrote:
> [...]
> altså levere mere strøm. Der er vel ikke noget i vejen for at bruge den
> til en iPod eller en iPhone eller for den sags skyld mit Garmin

Jeg har selv brugt iPad opladeren til iPhonen flere gange, det fungerer
fint.
Men en bekendt der er kyndig udi batteriteknik, advarer imod at en for
hurtig/kraftig ladning, kan forkorte batteriets levetid.

Jesper \

Fra : Øyvind Rise

Dato : 30-05-11 09:17

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> [...]
> Men en bekendt der er kyndig udi batteriteknik, advarer imod at en for
> hurtig/kraftig ladning, kan forkorte batteriets levetid.

Selve ladereguleringen ligger i iPhonen og ditto for iPad.

--
Øyvind Rise