Samme skrifter på Mac og PC - hvordan?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-05-11 17:55

Jeg skal dele Quark-dokumenter med en der bruger Mac og hvis ikke al
tekst skal vælte, når vi åbner hinandens dokumenter, må vi jo
nødvendigvist bruge de samme skrifter.

Helvetica og Times hedder på hans Mac ".dfont" og jeg formoder at hans
Mac er født med disse skrifter.

Hvordan får jeg de tilsvarende skrifter på min PC? Times/Helvetica har
jeg masser af som TTF og OpenType, men det er jo ingen garanti for at
vi spiller samme melodi, om jeg så må sige.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-05-11 14:17

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> jeg masser af som TTF og OpenType, men det er jo ingen garanti for at
> vi spiller samme melodi, om jeg så må sige.

Som det ses andetsteds, an jeg heller ikke altid greje det. Men jeg tror
jeg ville vælge et sæt truetype eller opentype skrifter og kopiere dem
ind på begge platforme.

dfont er kun til Mac. Brug specielle afarter af Helvetica og Times
(eller helst slet ikke), da disse findes i et utal af udgaver, der kan
falde grundigt over hinandens ben, selv på den samme platform.

OG så ville jeg være yderst forsigtig og sende korrekturer frem og
tilbage en ekstra gang inden jeg sendte dokumenterne til tryk i 100.000
8 farvede tryk med sølv og guld og præg og jordens skaber og hele
molevitten...

Stig Leerbeck
--
www.erhvervsmac.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-05-11 16:37

Thu, 26 May 2011 15:17:29 +0200 skrev Stig Leerbeck:

>Som det ses andetsteds, an jeg heller ikke altid greje det. Men jeg tror
>jeg ville vælge et sæt truetype eller opentype skrifter og kopiere dem
>ind på begge platforme.

Yep, det vil løse problemet fremover, men hvad med alle de "gamle"
dokumenter, som alle er lavet på Mac med de "gamle" skrifter"? Jeg vil
af og til få brug for at åbne tryksager, pladecovers m.m., redigere i
dem og printe og det duer jo ikke, at teksten krøller og at æ, ø og å
+ diverse specialtegn går tabt.

Det må være et velkendt fænomen i den grafiske branche?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-05-11 17:05

On 2011-05-26 17:37:00 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
> + diverse specialtegn går tabt.
>
> Det må være et velkendt fænomen i den grafiske branche?

Det ved jeg noget om, da jeg er grafiker. Vi har i mange år undgået
TrueType fonte og i stedet brugt PostScript fonte. De giver aldrig
problemer. Vi har så også slettet alle de skrifter Microsoft Office til
Mac installerer, da nogle af dem har samme navn som PostScript fontene.

Man KAN få Opentype fonte, hvor der kun er TrueType inden i, de har et
ikon, hvor der står TTF inde i et stort O. Dem vil jeg også undgå.

Æøå forsvinder ikke, hvis man bruger samme font på begge platforme.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-05-11 16:50

On 2011-05-25 18:54:48 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
> jeg masser af som TTF og OpenType, men det er jo ingen garanti for at
> vi spiller samme melodi, om jeg så må sige.

Hvis I begge bruger de samme OpenType fonte, skulle der ikke være
problemer. De er cross-platform. Dvs. at samme fil kan installeres både
i Windows og på Mac.
PostScript fonte kan også bruges, men der er ingen grund til at købe
dem mere, da de allerfleste kan fås som OpenType nu, og PostScript
fontene skal købes i to versioner til både pc og Mac.

Det er min erfaring at det er bedst at undgå TrueType og systemskrifter.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-05-11 14:24

Thu, 26 May 2011 17:50:00 +0200 skrev Kurt Brixen:

>Hvis I begge bruger de samme OpenType fonte, skulle der ikke være
>problemer. De er cross-platform. Dvs. at samme fil kan installeres både
>i Windows og på Mac.

Æhhhm, så nemt går det åbenbart ikke. Ham i den anden ende aner ikke
hvordan man installerer fonts på Mac'en (OS 10.5.8).

Jeg har sendt han 4 snit af Helvetica i Opentype, men hvordan gør han?
Kan han installere disse, selv om han i forvejen har Helvetica som
..dfont?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-11 14:50

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg har sendt han 4 snit af Helvetica i Opentype, men hvordan gør han?
> Kan han installere disse, selv om han i forvejen har Helvetica som

Ja, det kan han sagtens. Det er muligt, kontrolpanelet 'skrifter' i
Windows vil brokke sig, hvis han klikker på 'Tilføj skrifter', men så
skal han blot manuelt åbne 'Denne_Computer/C/WINDOWS/Fonts' og lægge
skrifterne ind manuelt.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-05-11 15:36

Fri, 27 May 2011 15:49:55 +0200 skrev Erik Richard Sørensen:

> [...]
>Windows vil brokke sig, hvis han klikker på 'Tilføj skrifter', men så
>skal han blot manuelt åbne 'Denne_Computer/C/WINDOWS/Fonts' og lægge

Wøøøøps, det er mig der har Windows og ham der har Mac. Det er
skriftinstallering må Mac han ikke kan finde ud af.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-11 16:35

Kurt Hansen wrote:

> Wøøøøps, det er mig der har Windows og ham der har Mac. Det er
> skriftinstallering må Mac han ikke kan finde ud af.

Ups ja.., - jeg læste det som omvendt, - men så er det blot som Kurt
B. skriver, - dobbeltklik på skriften og vælge 'Installer skrift'...

alternativt kan han åbne disknavn/bibliotek/fonts og trække skrifterne
fra skrivebordet og derind. Det kræver dog, han skal godkende ved at
klikke på 'Godkend' i den dialog, der kommer frem, - og hvis jeg husker
ret - også indtaste adgangskoden efter, han har klikket på 'Godkend'.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 27-05-11 15:31

On 2011-05-27 15:23:30 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
>
> Jeg har sendt han 4 snit af Helvetica i Opentype, men hvordan gør han?
> Kan han installere disse, selv om han i forvejen har Helvetica som

Når han har gemt de .otf filer, du har sendt, skal han bare
dobbeltklikke på dem, og vælge Installer skrift.
Sådan tror jeg også det var i 10.5 - jeg bruger 10.6.

Han kan også starte programmet Skriftbog, men det andet er lettere.

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at fjerne den .dfont han har.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen