administratorrettigheder på Mac?
Fra : Heine Svendsen

Dato : 24-05-11 10:08

Findes der noget i Mac OS, som modsvarer
administratorrettigheder i Windows?

Jeg prøver at hjælpe en person, som har Mac OS 10.5.8.
Han forsøger at installere et program, men får at vide, at
programmet ikke kan flyttes til applicationer, da der ikke
er rettigheder til det. Jeg har kun en gammel Macbook fra
2006 i huset, og der har jeg aldrig været ude for noget
tilsvarende.

Har nogen et forslag til, hvordan man omgår dette eller
ændrer i rettighederne?

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-11 10:53

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> [...]
> tilsvarende.
>
> Har nogen et forslag til, hvordan man omgår dette eller

To muligheder: enten kører han som non-admin bruger ... eller også er
rettigheder fucked på hans system.

For en gangs skyld kan det være "Repair permissions" rent faktisk giver
mening. (Disk Værktøj -> reparer tilladelser)

/thomas

Fra : Jon

Dato : 24-05-11 20:16

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Findes der noget i Mac OS, som modsvarer
> administratorrettigheder i Windows?

Definitivt.

> [...]
> er rettigheder til det. Jeg har kun en gammel Macbook fra
> 2006 i huset, og der har jeg aldrig været ude for noget

Da har du alltid kjørt som en bruker som har admin-rettigheter.

> Har nogen et forslag til, hvordan man omgår dette eller
> ændrer i rettighederne?

Se annen post: Rettigheter /kan/ være ødelagt. Følg i så fall den
prosedyre han anbefaler.

Hvis det finnes en admin-konto som han ikke har passord til (sjekk i
Systemvalg -> Konti om den finnes), så kan passord resettes om man har
et installasjonsmedium tilgjengelig.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc