iMac og Lenovo bærbar
Fra : henrik steffensen

Dato : 22-05-11 06:56

Jeg er efterhånden meget opsat på at købe en iMac, da maskinen
simpelthen er fantastisk!

Jeg arbejder imidlertid en del hjemme og bruger da min bærbare Lenovo
(sidder i en dockingstation).

Jeg er meget interesseret i at kunne bruge iMac'ens tastatur og skærm
til Lenovo'en, så jeg kan lade Lenovo'en stå på gulvet eller på anden
måde gemme den væk. Jeg har tidligere haft en switchbox, så jeg kunne
bruge samme Pc-skærm og tastatur til to computere, og det fungerede
faktisk fint.

Jeg vil gerne kunne skifte mellem iMac'en og Lenovoen ved at trykke på
en knap på tastaturet eller en switchbox. Alternativt - kan jeg køre
Lenovoen som en session i et vindue på iMac'en? Det skal siges, at
Lenovoen er låst og beskyttet på alle måder af sikkerhedsmæssige
årsager, så jeg kan ikke "pille" ved den.

Nogen ideer til hvad jeg kan gøre?

Et andet spørgsmål: Kan man bruge WinAmp eller et andet ligeså godt
musikprogram til iMac, så jeg undgår iTunes?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-05-11 14:50

henrik steffensen <henrik.steffensen1@gmail.com> writes:

> [...]
> måde gemme den væk. Jeg har tidligere haft en switchbox, så jeg kunne
> bruge samme Pc-skærm og tastatur til to computere, og det fungerede

Hvis du har en ikke-Home variant af Windows på din Lenovo, kan du bruge
"Fjernskrivebord" til at tilgå din Windowsmaskine fra din iMac.

Du skal bruge den her:
http://www.microsoft.com/mac/remote-desktop-client

Fra : henrik steffensen

Dato : 22-05-11 23:17

On 22 Maj, 15:49, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110522) wrote:

> [...]
>
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Kære Thorbjørn.
Tak for svaret. Tror du det kan lade sig gøre, hvis Lenovo'en er låst
på alle leder og kanter?

Har du eller andre erfaring med en switchbox?

Hilsen Henrik.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-05-11 06:51

henrik steffensen <henrik.steffensen1@gmail.com> writes:

> Kære Thorbjørn.
> Tak for svaret. Tror du det kan lade sig gøre, hvis Lenovo'en er låst
> på alle leder og kanter?

Der er et flag der skal være sat i indstillinger. Hvis altså du har en
Windows der kan. Herudover er det bare at gøre.

> Har du eller andre erfaring med en switchbox?

JEg tror ikke du kan bruge en switchbox til det her. iMac'en er ikke
beregnet til det.

Dog mener jeg den kan sættes op til at lege ekstern skærm, men det får
du ikke tastaturet af.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-11 07:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110522 <nospam0002+20110522@gmail.com> wrote:

> Der er et flag der skal være sat i indstillinger. Hvis altså du har en
> Windows der kan. Herudover er det bare at gøre.

Hvis den er låst som jeg tror den er låst så kan man vist ikke gøre
meget ...

> JEg tror ikke du kan bruge en switchbox til det her. iMac'en er ikke
> beregnet til det.
>
> Dog mener jeg den kan sættes op til at lege ekstern skærm, men det får
> du ikke tastaturet af.

Det kræver vist også en ren digital forbindelse ... så både Lenoven og
switch boksen skal køre DVI eller DisplayPort

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-05-11 08:54

> [...]

> beregnet til det.
>
> Dog mener jeg den kan sættes op til at lege ekstern skærm, men det får

Det kræver Thunderbolt på den anden maskine.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-05-11 15:46

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Det kræver Thunderbolt på den anden maskine.

(Rent naivt) Man kan ikke trylle med en DVI-adapter?

Ellers kan Thomas sikker trylle et indstikskort frem der duer :)

Fra : N/A

Dato : 27-05-11 17:06

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-05-11 17:06

Thomas von Hassel <darxmac@gmail.com> wrote:

> Så skal den trylle DVI om til DisplayPort over Thunderbolt .. eller noget
> andet hejs .. tror ikke dimserne er opfundet til den slags endnu.

Der er et firma der arbejder på HDMI til Thunderbolt, men de er ikke
helt klar endnu.

<http://www.electronista.com/articles/11/05/05/kanex.says.xd.adapter.nee
ds.thunderbolt.tweak/>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-05-11 22:23

Ikke fordi man skal elske alle Apples programmer, men det undre mig at
du er opsat på at købe en Mac men ikke ønsker at bruge iTunes, som jeg
synes er et "hjørnestensprogram" i OS X!?

Hvis det er Apples hardware du synes godt om kan den jo også sættes op
med Windows.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : henrik steffensen

Dato : 24-05-11 07:25

Andersen, 20110522) wrote:

> [...]
>
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
Jeg har nu kigget lidt på remote-desktop - vil jeg også kunne bruge
tastatur+printer til direkte at skrive på f.eks. et word-dokument, som
er åbnet på min windowsmaskine? Dvs. at jeg får et vindue frem med et
"skrivebord", der præcist svarer til det, som jeg har på win-maskinen?

Jeg synes det ser ud til, at det kan fungere på den måde.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-11 15:04

henrik steffensen <henrik.steffensen1@gmail.com> wrote:

> [...]
> "skrivebord", der præcist svarer til det, som jeg har på win-maskinen?
>
> Jeg synes det ser ud til, at det kan fungere på den måde.

Du overtager sådan set bare skærmen fra din PC og styrer den via din
mac. Dvs. alt hvad du kan på PC'en når du sidder foran den vil også
virke via Remote Desktop

/thomas

Fra : henrik steffensen

Dato : 24-05-11 07:27

On 23 Maj, 23:23, s...@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:
> [...]
> synes er et "hjørnestensprogram" i OS X!?
>
> Hvis det er Apples hardware du synes godt om kan den jo også sættes op

Det er skam et helt fair point - jeg har bare meget dårlige erfaringer
med programmet, når jeg skal bruge flere ipods, samtidig med at jeg
skal kunne tilgå min server. Programmet fungerer langsomt, og det kan
f.eks. ikke finde nær så mange covers, som WinAmp kan finde. Den søger
heller ikke automatisk efter opdateringer på serveren, når jeg lægger
ny musik ind (udenom Itines, f.eks. fra TDC Play). Jeg vil gerne have
fuld kontrol over folders på min server, og "folder-administrationen"
i Itunes er ikke-eksisterende....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-11 14:52

> [...]

> heller ikke automatisk efter opdateringer på serveren, når jeg lægger
> ny musik ind (udenom Itines, f.eks. fra TDC Play).

iTunes har en "Add automaticly to iTunes" mappe som du kan bruge til
det.

> Jeg vil gerne have
> fuld kontrol over folders på min server, og "folder-administrationen"
> i Itunes er ikke-eksisterende....

Nej, det er fordi tanken og konceptet er at du som bruger ikke skal
tænke på mapper og filer, men i sange og albums.

(dog kan du slå alt det fra og selv styre dine mapper ...)

Og hvis du kun har prøvet iTunes på windows så prøv den på Mac ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-05-11 15:48

> [...]

> er åbnet på min windowsmaskine? Dvs. at jeg får et vindue frem med et
> "skrivebord", der præcist svarer til det, som jeg har på win-maskinen?

Øh, du får dit Windowsskrivebord frem i et vindue, og kan arbejde med
det præcis som sad du ved maskinen (bortset fra visse optimeringer som
der i forbindelse med Word kan ses bort fra).

Jeg har ikke prøvet at tilgå Mac-printeren fra Windows på denne måde,
men jeg mener at have set det virker.

> Jeg synes det ser ud til, at det kan fungere på den måde.

Du kan da prøve :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-05-11 15:50

henrik steffensen <henrik.steffensen1@gmail.com> writes:

> heller ikke automatisk efter opdateringer på serveren, når jeg lægger
> ny musik ind (udenom Itines, f.eks. fra TDC Play). Jeg vil gerne have

Du kan ikke lægge musik ind fra TDC Play under OS X uden at gøre dig
RIGTIGT meget umage. TDC Play virker kun under Windows.

Bruger du det meget, så overvej en løsning med Windows kørende i fx
vmware eller VirtualPC.

> fuld kontrol over folders på min server, og "folder-administrationen"
> i Itunes er ikke-eksisterende....

Vil du have fuld kontrol over dine ting, er det det forkerte
operativsystem du har valgt.

Fra : henrik steffensen

Dato : 24-05-11 14:25

On 24 Maj, 16:49, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110524) wrote:

> [...]
> operativsystem du har valgt.
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Windows i vmware? Hvad er det? Er det blot en "windows-session" inde
i OX-X, uden at jeg behøver at boote i Windows? Det betyder vel, at
jeg så kan afvikle WinAmp i en sådan session, samtidig med at jeg til
alt andet bare bruger Mac OS? I så fald er det da helt suverænt!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-11 21:37

> [...]

> jeg så kan afvikle WinAmp i en sådan session, samtidig med at jeg til
> alt andet bare bruger Mac OS? I så fald er det da helt suverænt!

Nej, du har en komplet Windows maskine kørende i en virtuel maskine. Det
kræver den virtuelle maskine, feks. VMWare + en gyldig windows licens.

Performance er heller ikke 100% og det vil være overkill blot at køre
WinAmp på den måde.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-05-11 00:07

henrik steffensen <henrik.steffensen1@gmail.com> writes:

> Windows i vmware? Hvad er det? Er det blot en "windows-session" inde
> i OX-X, uden at jeg behøver at boote i Windows? Det betyder vel, at

Ja, storset.

Du kører stadig din Windows sideløbende med din OS X, men det sker inde
i "maven" på et program som - set fra Windows - opfører sig præcis som
en helt almindelig pc. Resultatet er at du kan køre Windows og Windows
programmer i et vindue i OS X.

> jeg så kan afvikle WinAmp i en sådan session, samtidig med at jeg til
> alt andet bare bruger Mac OS? I så fald er det da helt suverænt!

Det kan man godt. Afhængigt af den Windows du lægger ind, vil det kræve
noget RAM og noget CPU, men har du rigeligt af begge dele, skulle det
ikke være noget synligt problem.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-05-11 00:08

> Performance er heller ikke 100% og det vil være overkill blot at køre
> WinAmp på den måde.

Hvis man nu godt kan lide Winamp er det vel besværet værd?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-11 06:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110525 <nospam0002+20110525@gmail.com> wrote:

> Hvis man nu godt kan lide Winamp er det vel besværet værd?

Tjaeh, Tjoe ... man hvad nu hvis det er en bærbar ? ... hvis jeg kører
VMware uden strømforsyning så er det hurtigt slut med batteriet ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-05-11 18:11

> Tjaeh, Tjoe ... man hvad nu hvis det er en bærbar ? ... hvis jeg kører
> VMware uden strømforsyning så er det hurtigt slut med batteriet ...

Windows 7 er betydeligt pænere i opførsel end XP var.

Herudover er det vel stadig op til folk selv at prioritere uanset hvor
overkill det er? Alene det at du _bruger_ vmware mere end antyder at du
foretrækker andre muligheder end OS X giver dig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-11 18:23

> [...]

> overkill det er? Alene det at du _bruger_ vmware mere end antyder at du
> foretrækker andre muligheder end OS X giver dig.

Det er af nød .. de ting jeg laver skal tjekkes i f.eks. Internet
Explorer ...

/thomas