flytte iTunes igen, igen
Fra : thohei

Dato : 21-05-11 03:48

Jeg har et eksternt iTunes bibliotek. Dvs mediafilerne ligger på en
ekstern disk, biblioteket ligger på Mac'en.
Nu har jeg skiftet den harddisk som mediafilerne ligger på, og intet
andet.
I iTunes preferences har jeg under 'advanced' angivet hvor medie
filerne er. Alligevel kan iTunes ikke finde dem.
Når jeg klikker æble-i på en sang angives at sangen ligger i Mac'ens
media-fil mappe, hvad den naturligvis ikke gør og heller ikke skal.
Skal jeg konsolidere? Jeg kan ikke lide at den så vil kopiere alle
filer til mediafilmappen, der ligger de jo allerede (altså på den
eksterne harddisk).
iTunes har altså fat i det rigtige bibliotek og ved hvor mediafilerne
er, hvordan får jeg den til at kombinere de to oplysninger?
Måske har jeg overset noget, det går galt for mig hver gang jeg roder
med iTunes.
Pft,
Thomas

Fra : Jon

Dato : 21-05-11 11:21

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> er, hvordan får jeg den til at kombinere de to oplysninger?
> Måske har jeg overset noget, det går galt for mig hver gang jeg roder

Du gjør det for vanskelig (svært):

Hold Alt nede når du åpner iTunes, velg hvilket bibliotek du skal
benytte (det gamle, men på nytt sted), og kjør. Ingen konsolidering.

Jeg går nå ut fra at du har flyttet HELE den mappen som inneholder
iTunes Library-filen OG mediefilene i sitt mappe-hierarki.

Moral: Ikke "fool around" med eller i iTunes' mapper og bibliotekfiler,
men flytt dem alltid som én enhet.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : thohei

Dato : 21-05-11 05:09

On May 21, 12:21 pm, see_signat...@invalid.com (Jon) wrote:

> [...]
> /Jon
> For contact info, run the following in Terminal:
> echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Jeg så godt den tidligere tråd, men det fungerer ikke for mig. Måske
fordi library-filen ikke ligger i samme mappe (eller på samme drev for
den sags skyld) som medie-filerne.
Når jeg åbner med -alt så vælger jeg jo det bibliotek (library) der
ligger på Mac'en. Der er ikke noget Library i den mappe på den
eksterne disk som indeholder mediefilerne.
Sådan var opbygningen også inden jeg flyttede mine mediefiler og jeg
har intet ændret på mapperne hverken i mediefil-mappen eller i library
mappen.
Skal jeg flytte libraryfilen ud på den eksterne disk eller hvad?
Thomas

Fra : Jon

Dato : 21-05-11 13:12

> [...]

> mappen.
> Skal jeg flytte libraryfilen ud på den eksterne disk eller hvad?

Da har du i utgangspunktet endret iTunes' måte å fungere på.
Det er En Dårlig Ting (tm).

Det er når iTunes finner sin Library-fil at den vet hvor mediefilene er.
Nå har du flyttet mediefilene uten å flytte eller endre Libraryfilen. Da
vet iTunes ikke lenger hvor musikken er, siden det er Library som
inneholder den informasjonen, og den er dermed ikke oppdatert.

Mitt råd står fortsatt: La Library-filen være der den er ment å være,
nemlig i iTunes-mappen, på samme nivå som iTunes Media-mappen. Bruk de
dokumenterte metoder for å velge nytt eller flytte et eksisterende
bibliotek, slik at iTunes kan følge med på hva som skjer. Ikke forsøk å
"snekre på egen hånd". Da må du fortsette med det.

I den situasjon du nå er i, kan det hende du må konsolidere, eller det
er mulig at det er nok å flytte Library-filen til musikkmappen og så
peke på den. Det er nemlig den iTunes ser etter når den skal finne
musikken. Slik du nå har gjort det, peker den fortsatt til feil sted.

Fra : thohei

Dato : 21-05-11 06:16

> [...]
> /Jon
> For contact info, run the following in Terminal:
> echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Jeg forstår (tror jeg) ideen med at konsolidere i forbindelse med at
flytte mediefilerne.
I mit tilfælde ligger alle filerne allerede på den disk og i den mappe
hvor jeg vil have dem. Så hvis jeg konsolidere, vil iTunes så kopiere
dem en gang til til samme location eller vil iTunes 'se' at de
allerede er der og bare ad den vej lære hvor filerne findes?
Der er nemlig ikke plads på musikdisken til at iTunes kopiere hele
baladen en gang til.
Thomas

Fra : thohei

Dato : 21-05-11 06:52

On May 21, 2:16 pm, thohei <heine...@mail.dk> wrote:

> [...]
> allerede er der og bare ad den vej lære hvor filerne findes?
> Der er nemlig ikke plads på musikdisken til at iTunes kopiere hele

Ok, problemet er løst.
I iTunes advanced settings pegede jeg på den eksterne disk HD1/Music.
Men itunes ser selv efter en Music-folder. Dvs man skal kun pege på
HD1, så finder iTunes selv Music-folderen og kan - uden konsolidering
- forene oplysningerne i biblioteket med den fysiske placering af
musikfilerne.
Tak for al hjælp.