Udnyttelse af OpenType -- fx minuskel-tal ~
Fra : Søren Christensen

Dato : 17-05-11 11:04

Jeg har lige fået flere dejlige Adobe Pro OpenType skrifter, men hvordan
får jeg fat i de mange specielle tegn i skrifter, fx minuskel-tallene og
de mange swashes (slut-bogstaver med ekstra lange sving).

Skrifttyperne Caslon og Garamond og Minion kommer med ret store
samlinger af ekstra-tegn. Men jeg har ikke finde dem frem i Pages (eller
Word) eller DTP-programmet SwiftPublisher. Findes der programmer i denne
kategori, andre end InDesign, der kan håndtere disse ekstra muligheder?

Mvh
Søren Christensen

--
Søren Christensen

Fra : Jon

Dato : 17-05-11 11:12

Søren Christensen <severino@ulvedalen.dk> wrote:

> [...]
> Word) eller DTP-programmet SwiftPublisher. Findes der programmer i denne
> kategori, andre end InDesign, der kan håndtere disse ekstra muligheder?

Den (nesten) allesteds næværende palett "Spesialtegn" er kanskje ikke
tilstrekkelig? Eller den som man får hentet frem gjennom Systemvalg ->
Internasjonalt -> Input menu?

Hvis ikke må du antagelig finne spesielle tastatur-layouts, slik som
f.eks. Norsk utvidet eller tilsvarende på dansk. Men de er som regel
laget for spesielle formål, f.eks. lingvister, matematikere, osv.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Søren Christensen

Dato : 17-05-11 11:39

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> f.eks. Norsk utvidet eller tilsvarende på dansk. Men de er som regel
> laget for spesielle formål, f.eks. lingvister, matematikere, osv.

Jeg kender godt special-tegn, men jeg søger en løsning, hvor man kan
vælge, at når man fx skriver brød-tekst, at der så bruges minuskel-tal,
for det giver et pænere skrift-billede, og er der fx i overskrifter
anvendes swashes.

Sidstnævnte kan naturligvis klares manuelt gennem specialtegn, men i
praksis ville det ikke fungere for minuskel-tal, og jeg ville nok gerne
finde en løsning, der var lidt mere avanceret end søg og erstat, som
sidste redigering. For det vil helt sikkert føre til fejl, en rettelse i
sidste øjeblik, fx. Derfor vil jeg gerne kunne vælge minuskel-tallene
til, så de kommer, når jeg skriver.

Mvh
Søren Christensen
--