Hva sies gjennom druevinen
Fra : Snorre Berg

Dato : 14-05-11 20:03

Det er nettopp kommet nye MacBook Pro med Thunderbolt. iMac er også
utstyrt med samme. Er det noe som taler imot at det kommer en
oppgradering av MacBook med denne interface som en del av konfigurasjonen?

--
SB

Fra : thomas

Dato : 14-05-11 20:35

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:
> Det er nettopp kommet nye MacBook Pro med Thunderbolt. iMac er også
> utstyrt med samme. Er det noe som taler imot at det kommer en
> oppgradering av MacBook med denne interface som en del av konfigurasjonen?

de slår jo skærm (displayport) sammen med thunderbolt så det skal nok komme
på alle modeller.

/Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-11 21:03

Snorre Berg wrote:
> Det er nettopp kommet nye MacBook Pro med Thunderbolt. iMac er også
> utstyrt med samme. Er det noe som taler imot at det kommer en
> oppgradering av MacBook med denne interface som en del av konfigurasjonen?

Indtil nu kan jeg ihvertfald se et kæmpestort problem. - Det er ikke
kompatibelt med noget som helst andet end sig selv.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 15-05-11 10:48

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Indtil nu kan jeg ihvertfald se et kæmpestort problem. - Det er ikke
> kompatibelt med noget som helst andet end sig selv.

Men akkurat det har da vel liten betydning for om Apple vurderer det som
markeds- og prismessig gunstig å innføre det på alle modeller versus på
noen få. Jeg vil tro at det i så fall bør telle i favør av "alle", for å
vise at man satser på standarden og vil utbre den.

Sml. ellers Apples satsning på USB, FireWire og CD-ROM i sin tid.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-11 11:36

Jon wrote:

> [...]
> vise at man satser på standarden og vil utbre den.
>
> Sml. ellers Apples satsning på USB, FireWire og CD-ROM i sin tid.

Du kan ikke helt sammenligne med det. - Husk på, at dengang var der
allerede både USB, FW og CD-ROM enheder på markedet i stor stil. - Både
interne og eksterne CD-ROM kom i 1991/92, Firewire i 1994 og USB i 1995,
så der gik yderligere 3 år, inden Apple gjorde det til standard på
iMac'en i 1998. - Indtil nu er jeg kun stødt på et par Thunderbolt
enheder, som jeg end ikke kan huske, hvad er...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-11 17:24

> [...]

> iMac'en i 1998. - Indtil nu er jeg kun stødt på et par Thunderbolt
> enheder, som jeg end ikke kan huske, hvad er...

Og hverken USB eller Firewire er forsvundet fra maskinerne endnu ..
Don't Panicâ„¢

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-05-11 18:02

> [...]

> iMac'en i 1998. - Indtil nu er jeg kun stødt på et par Thunderbolt
> enheder, som jeg end ikke kan huske, hvad er...

Det er rigtigt, at USB f.eks. eksisterede, men i praksis blev det
overhovedet ikke brugt. Der rejste sig et ramaskrig i 1998, da Apple
lancerede iMac uden andre tilslutninger end USB. Der var nemlig stort
set ikke noget tilbehør til det. Det lykkede Apple at få Epson til at
lave en blækprinter (model 740) i en speciel USB-udgave, og så kunne man
i det mindste få en printer. PC-verdenen fortsatte mange år med de gamle
parallelle porte og OS/2-stik til mus og tastatur.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-11 19:18

Henrik Münster wrote:

> [...]
> set ikke noget tilbehør til det. Det lykkede Apple at få Epson til at
> lave en blækprinter (model 740) i en speciel USB-udgave, og så kunne man

Nja, ikke helt så firkantet. Stylus 740 fandtes fra ny i 3 udgaver - en
ren Apple med 8-polet seriel Din og en PC/Win udgave med COM/Parallel +
USB eller en ren COM/Parallel udgave. Apple fik så Epson til at lave en
udgave med både DIN og USB stik, men i det første halve års tid var der
ingen drivere til den. Epson Stylus 740USB/DIN kom på markedet allerede
14 dge efter iMac'en - altså d. 29.08.1998. - Fra 01.10.1998 var både
740, 750 og 760 med både DIN og USB. 760 kunne desuden også fås i en
Stylus Flex version med både COM/Parallel, DIN og USB. - Jeg har faktisk
selv haft en sådan 760 model...

> PC-verdenen fortsatte mange år med de gamle
> parallelle porte og OS/2-stik til mus og tastatur.

Du mner nok PS2 og ikke OS/2.? - OS/2 er IBMs styresystem. -
Bortset fra det, så kan der stadig købes masser af PS2 tastaturer og mus
- også fra de kendte mærkevareleverandører...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-11 19:40

> [...]

> Bortset fra det, så kan der stadig købes masser af PS2 tastaturer og mus
> - også fra de kendte mærkevareleverandører...

Ja og ? ... Jeg kan godt høre hvor du vil, nemlig at du tror at Apple
fjerner dit elskede firewire stik. Men det må efterhånden være klart for
dig at Apple ikke føler sig særligt bundet til fortiden. At understøtte
"legacy" teknoligier, hvad enten det er software (PPC/Intel builds af OS
X) eller hardware (ADB/USB, kan bremse udviklingen og implementeringen
af nye og bedre teknologier.

/thomas

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 20:01

On Sun, 15 May 2011 20:40:07 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

> [...]
>"legacy" teknoligier, hvad enten det er software (PPC/Intel builds af OS
>X) eller hardware (ADB/USB, kan bremse udviklingen og implementeringen

Skulle Apple fjerne Firewire, noe som nok ikke skjer på noen år vil
jeg tro, vil det være ganske "enkelt" å lage Fiewire-adapter til
Thunderbolt. Thunderbolt er PCIe-basert, så egentlig kan man lage en
liten boks basert på de samme kontrollerbrikkene som i dag benyttes
for Firewire over PCIe....

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 20:11

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> wrote:

> [...]
> Thunderbolt. Thunderbolt er PCIe-basert, så egentlig kan man lage en
> liten boks basert på de samme kontrollerbrikkene som i dag benyttes

LIge præcis ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-11 20:55

Clas Mehus wrote:

> [...]
> Thunderbolt. Thunderbolt er PCIe-basert, så egentlig kan man lage en
> liten boks basert på de samme kontrollerbrikkene som i dag benyttes

Måske, men der vil stadig blive en begrænsning på de 6 enheder. Og hvad
gør man så, når man fx. som jeg har i alt 9 FW400/800 enheder sat til
min MacPro? - Og så har jeg ikke regnet de fire med, der kører på min G5...

mvh. Erik Richard

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 21:10

On Mon, 16 May 2011 21:54:45 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

>Måske, men der vil stadig blive en begrænsning på de 6 enheder. Og hvad
>gør man så, når man fx. som jeg har i alt 9 FW400/800 enheder sat til
>min MacPro? - Og så har jeg ikke regnet de fire med, der kører på min G5...

Vel. Nei. Seks Thunerbolt-enheter ja, men én Thunderbolt-enhet kan
være til et interface som igjen gir en rekke enheter. F.eks. kan én av
de seks enhetene koblet til Thunderbolt være en USB-kontroller hvor
man kan koble til flere enheter igjen, eller en Firewire-kontrollre
med fire porter....

Mulig man også kan bruke den teknologien som benyttes på hovedkort for
å gi flere PCI Express-lanes gjennom spesielle kontrollerbrikker.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-11 21:26

Clas Mehus wrote:

> [...]
>
> Mulig man også kan bruke den teknologien som benyttes på hovedkort for
> å gi flere PCI Express-lanes gjennom spesielle kontrollerbrikker.

Når du skriver "kontroller", mener du så, hvad man normalt forstår ved
en 'controller', eller mener du en 'hub'? - For det gør en væsentlig
forskel... - Som jeg læser teknikken bag Thunderbolt, er det endnu ikke
muligt at benytte eksterne controllers og for den sags skyld heller ikke
hubs.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-11 21:30

Hej,

> [...]
> forskel... - Som jeg læser teknikken bag Thunderbolt, er det endnu ikke
> muligt at benytte eksterne controllers og for den sags skyld heller ikke

Du læser teknikken forkert. Det er naturligvis muligt at sætte andre
controllere på, sådan at man fx som nævnt kan koble USB eller
firewire-enheder på Thunderbolt-bussen.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 21:32

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Når du skriver "kontroller", mener du så, hvad man normalt forstår ved
> en 'controller', eller mener du en 'hub'?

Her er fordelen ved at bruge de samme termer og ikke selv finde på ting.
En controller er en controller ...

hvad er "en ekstern" controller ?

/thomas

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 23:01

On Mon, 16 May 2011 22:26:21 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>forskel... - Som jeg læser teknikken bag Thunderbolt, er det endnu ikke
>muligt at benytte eksterne controllers og for den sags skyld heller ikke

Slik jeg har forstått det er det jo i basis PCIe via kabel. En enhet
som er koblet til trenger en kontroller - hva kontrolleren gjør kan
være forskjellig. siden det er basert på PCIe skulle det vel i teorien
være mulig å ellers ha lignende kontrollere som man ellers har over
PCIe. Kontrollene på tilpasses, men forstått det slik at det skal være
en av mulighetene.

En kontroller da i denne sammenhengen kan f.eks. være en
Firewire-kontroller, USB-kontroller, RAID-kontroller etc.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-11 01:38

Clas Mehus wrote:

> [...]
>
> En kontroller da i denne sammenhengen kan f.eks. være en
> Firewire-kontroller, USB-kontroller, RAID-kontroller etc.

OK, så har jeg forstået det korrekt. - Det er jo ikke alle norske ord og
stavemåder, der er ens og betyder helt det samme på norsk og dansk.

Ja, det er rigtig, Thunderbolt er baseret på PCIe, og at man - måske -
på den måde vil kunne udvikle og bygge en ekstern enhed, der dels kan
udvide og/eller dele en Thunderbolt i flere strenge, eller sætte enten
et lille Firewire eller USB modul i enden, så man vil kunne udvide
antallet af mulige tilslutninger.

I givet fald ville det så skulle være en lille boks på samme måde, som
man nu har div. udvidelsesmoduler som fx. eksterne USB og FW lydkort.
MEN - for at det skal blive brugbar, er det nødvendig, at selve
Thunderbolt teknologien vil understøtte en parallel-opbygning, - ellers
vil du stadig ramme den nuværende grænse på 6 eksterne enheder.

Det vil straks være noget mere enkel at lave en slags hub, der splitter
et enkelt signal op i flere slutpunkter = indgange på hub'en. - Men som
teknikken er lige nu, tvivler jeg stærkt på, at man igen vil kunne bruge
mere end de 6 enheder i alt ad gangen. Derimod vil det være muligt at
have en disk-stack med lige så mange diske i egne kabinetter, som der er
i hub'en og aktivere dem enkeltvis, når/hvis det er nødvendigt.

Som det er nu, findes der ingen sådanne udvidelsesmoduler af nogen
slags, og jeg tvivlerstærkt på, at de vil komme inden for de nærmeste
år, - selvom Thunderbolt skulle gå hen og blive en succes.

mvh. Erik Richard

Fra : Heine Svendsen

Dato : 17-05-11 09:06

Den 17-05-11 02:38, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> flere strenge, eller sætte enten et lille Firewire eller USB
> modul i enden, så man vil kunne udvide antallet af mulige

Jeg er ret sikker på, at jeg har læst i en anmeldelse af
Thunderbolt, at der kan laves en konverter til fx FW.
Sådan læser jeg også denne artikel på Wikipedia (afsnit:
PCI) http://en.wikipedia.org/wiki/Lightpeak

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-11 09:34

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Jeg er ret sikker på, at jeg har læst i en anmeldelse af
> Thunderbolt, at der kan laves en konverter til fx FW.
> Sådan læser jeg også denne artikel på Wikipedia (afsnit:
> PCI) http://en.wikipedia.org/wiki/Lightpeak

Det samme her. Med den grad af mulighed for at skifte til en moderne
platform for eksterne enheder uden at skulle kaste alt legacy udstyr væk
gør at jeg ikke kan finde ret mange ulemper ved Thunderbolt

/thomas

* dog har du gjort dødsynden herinde, nemlig at linke til Wikipedia ...
nu kommer Erik sikker og siger at det er løgn og latin det hele, for det
der står på Wikipedia kan på ingen måde være korrekt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-05-11 21:30

<snip en masse unødvendig tekst>

> * dog har du gjort dødsynden herinde, nemlig at linke til Wikipedia ...
> nu kommer Erik sikker og siger at det er løgn og latin det hele, for det
> der står på Wikipedia kan på ingen måde være korrekt.

Nu er det ikke for at starte nogen religionskrig igen-igen.

Men vi i hele norden en lang tradition for en god og grundig kildekritik
inden forskningen (Penkowa undtaget).

Wikipedia dumper. W er ikke noget redigeret medium. Derfor er det heller
ikke helt til at stole på. W er ikke kildefast.

Just my five cents.

--
v.h., Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-05-11 04:57

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
>
> Wikipedia dumper. W er ikke noget redigeret medium. Derfor er det heller
> ikke helt til at stole på. W er ikke kildefast.

Det er da helt rigtigt. Det gælder nok især, hvis det drejer sig om
historiske eller politiske emner. Hvis man derimod gerne vil vide, hvad
DVI kan, og hvad det er kompatibelt med, eller man er i tvivl om, hvad
forskellen er til DisplayPort, så synes jeg, nu, Wikipedia er et
glimrende sted at søge oplysninger. Og ærligt talt, så bruger jeg det
også til mange andre emner. Hvis man bare lige vil læse lidt om en kendt
person, er det da fint. Bare man ved, at det måske ikke er helt
objektivt. Skal man til gengæld bruge data til en afhandling, så er det
klart, at der skal mere til end Wikipedia.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-11 07:58

> [...]
> objektivt. Skal man til gengæld bruge data til en afhandling, så er det
> klart, at der skal mere til end Wikipedia.

Det er også en god idé altid at chekke henvisninger som de gode
Wikipedia artikler har i bunden .. så kan man jo selv se hvad primær
kilde er til evt. fakta.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-11 13:00

Henrik Münster wrote:

> [...]
> objektivt. Skal man til gengæld bruge data til en afhandling, så er det
> klart, at der skal mere til end Wikipedia.

Det er ikke bare på historiske og politiske opl., at wiki er så
fejlbehæftet, at man må hive sig i det hår, der efterhånden ikke er der
mere. Det gælder også på både litteratur og musik og i særdeleshed også
på teknik områder.

Jeg er kamerasamler og ville finde en oversigt over, hvilke kameraer,
Canon har lavet i deres analoge EOS serie. Grunden til det, var, at jeg
har et par modeller, der end ikke nævnes på Canons egen hjemmeside
(Canon Cameramuseum), og jeg ville derfor finde ud af, om det er falske
plagiater. - Jeg véd nemlig, der er lavet falsknerier fra kinesisk side
i perioden ca. 1985 til 1998 af både Canon og Minolta, og de er lavet så
godt, at man rent faktisk ikke /kan/ se forskel.

I den forbindelse blev der linket til en wiki side, hvor '...all the
Canon EOS models are listed'... Vel er de ej! - Jeg har ihvertfald 8-9
modeller, der end ikke omtales hverken hos Canon eller på wiki. Hvad
værre er, er at wiki oplister nogle af de modeller, der kun er solgt i
fx. USA og Canada som værende identiske - både teknisk og
udseendemæssigt bortset fra navn - med nogle andre modeller, der er
solgt worldwide... - bare lige et par eksempler

Model (US)    Model (Europe)    Model (Japan)    Release date
EOS-1       EOS-1       EOS-1       September 1989 (1)
EOS 630    EOS 600    EOS 630 QD    April 1989 (2)
EOS RT       EOS RT       EOS RT       October 1989 (3)
EOS 10S    EOS 10       EOS 10 QD    March 1990 (4)
EOS Rebel 2000    EOS 300    EOS Kiss III    April 1999 (5)

(1) Lanceringstidspunkt er da helt i skoven. - Jeg har en EOS 1 i min
samling, og det er en Series 1 fra Apr.1990. EOS 1 blev lanceret i sin
grundform i marts 1990. Ud fra serienummeret kan jeg se, at mit
eksemplar er mellem de første 5000 produktionsenheder.

(2) Hvordan i alverden kan det så være, at EOS 600 allerede var til salg
i Danmark i jan. 1989, hvor jeg stod og skulle købe en erstatning for
mit Konica T4, der mistede lukkeren 8 dage før, jeg skulle på en
studietur? - Jeg syntes, 8995kr. for kamera og to objektiver var for
meget, så jeg 'nøjedes' med et Yashica 200AF til 6995kr. inkl. 2
objektiver... EOS 630 og 600 er heller ikke identiske i teknisk
henseende. 600 har et par funktoner, 630 ikke har. Til gengæld er 630 en
smule hurtigere med sine 3,25bps mod 600's 2,75bps.

(3) Hvordan kan det være, at kameraet kunne købes i Danmark hos det
daværende Jens E Foto her i Århus allerede i sep. 1989?

(4) Lanceringstidspunkt for EOS 10 er korrekt, men der er himmelvid
forskel på EOS 10 og EOS 10s, - og ja, det er med lille 's' og ikke
stort 'S'. EOS 10s bruger EV værdier i 1/4 trin, mens EOS 10 bruger EV
værdier i 1/3 trin. - Og ja, jeg _har_ begge modeller i samlingen _med_
de originale manualer!

(5) Intet af det passer sammen.! - Rebel 2000 er ikke samme kamera
som hverken EOS 300 eller EOS Kiss III. Rebel 2000 er samme kamera som
EOS 3000N, mens EOS 300 er helt unikt og kun produceret til Eorupa. Kiss
III er et helt specielt kamera, der overhovedet ikke kan sammenlignes
med de to andre. Kiss III er et panorama-kamera, og det ser også helt
anderledes ud. - Kort sagt er det tre forskellige kameraer. Og ja, jeg
har både EOS 300 og Kiss III i min samling inkl. orig. manualer!

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_eos#EOS_cameras

Det er bare nogle få af de fejl, der er på wikis side. - Hertil kommer
så, at jeg har mindst 10-15 andre modeller, der end ikke er nævnt -
inkl. et par stykker, der heller ikke nævnes på Canons egne sider...

Jeg har forsøgt at oprette mig som 'contributor', men får en lakonisk
besked om, at "...You are not allowed to authroize as a user and
contributor"...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-11 15:10

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jeg har forsøgt at oprette mig som 'contributor', men får en lakonisk
> besked om, at "...You are not allowed to authroize as a user and
> contributor"...

Du giver for hurtigt op. Så istedet for at gøre Wikipedia bedre så
bitcher du bare over det ...

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 23-05-11 15:19

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> I den forbindelse blev der linket til en wiki side, hvor '...all the
> Canon EOS models are listed'... Vel er de ej!

Hvilken link lovet dette?

<snip>

> (1) Lanceringstidspunkt er da helt i skoven.

Kikket hurtig over, men kunne ikke se noen avvik fra de tidangivelsene
Canon selv oppgir.

<snip>

> [...]
> stort 'S'. EOS 10s bruger EV værdier i 1/4 trin, mens EOS 10 bruger EV
> værdier i 1/3 trin. - Og ja, jeg _har_ begge modeller i samlingen _med_

<http://photonotes.org/cgi-bin/camera-lookup.pl?camera1=*&camera2=*&came
ra3=*&camera4=*&camera5=eos10>

# The 10s and the 10 were virtually identical cameras except for the
# names. The only major difference between the 10 and North American 10s
# was fairly esoteric. The 10 was capable of automatically popping up
# the built-in flash when light levels are low but for patent reasons
# the 10s did not do this."

# Exposure setting increments 1/2 stop increments

<http://photonotes.org/reviews/eos-10s/>

# The 10/10s has metering controls which are adjustable in half stop
# increments only. It does not have the ability to adjust exposure
# settings in third stop intervals like newer EOS cameras.

<snip>

> [...]
> anderledes ud. - Kort sagt er det tre forskellige kameraer. Og ja, jeg
> har både EOS 300 og Kiss III i min samling inkl. orig. manualer!

Men det er helt i tråd med hva Canon selv skriver:
<http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1996-2000/1999_eos-
kiss3.html>

Legg ut noen bilder av de du har så vi kan se hva som er visuelt
anderledes.

> Det er bare nogle få af de fejl, der er på wikis side. - Hertil kommer
> så, at jeg har mindst 10-15 andre modeller, der end ikke er nævnt -
> inkl. et par stykker, der heller ikke nævnes på Canons egne sider...

At et emne ikke er fullstendig dekket er ingen fejl i seg selv.

> Jeg har forsøgt at oprette mig som 'contributor', men får en lakonisk
> besked om, at "...You are not allowed to authroize as a user and
> contributor"...

Du kan forsøke å gjøre dine innspill gjeldende gjennom å legge inn et
innlegg i "Discussion"
<http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Canon_EOS>

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-11 16:14

Øyvind Rise wrote:

> Hvilken link lovet dette?

> Kikket hurtig over, men kunne ikke se noen avvik fra de tidangivelsene
> Canon selv oppgir.

Hvis det er fra Canon Camera Museum, så er den langt fra komplet. De
lister kun de mest kendte grundmodeller i hver serie. - Men jeg vil nok
mene, der er forskel på 'September 1989' og 'Marts 1990', hvad lancering
angår...

> [...]
> # increments only. It does not have the ability to adjust exposure
> # settings in third stop intervals like newer EOS cameras.

?? - De oplysninger har jeg også tidligere set, og de stemmer /ikke/ med
det, der står i manualerne, og som jeg kan vælge ved at betjene de
forskellige funktioner, og som kommer frem i dispalyet.

> Men det er helt i tråd med hva Canon selv skriver:
> <http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1996-2000/1999_eos-
> kiss3.html>

Hm, men der står intet om, at Kiss III er et panorama-kamera.

> Legg ut noen bilder av de du har så vi kan se hva som er visuelt
> anderledes.

Det har jeg ikke pt. mulighed for, men jeg kan da sige så meget, at Kiss
III er ca. 4 millimeter lavere end EOS 300, og at Kiss III er noget
tungere end EOS 300. Kiss III virker også noget mere gennemført i
finishen end EOS 300. Rebel 2000 er det endnu ikke lykkedes mig at finde
brugt, men i den amerikanske manual kan jeg se, at der er forskel i både
AF styring og lysmålingsmetoder.

> At et emne ikke er fullstendig dekket er ingen fejl i seg selv.

Ret så. - Men når der er så store forskelle i de fysiske produkter, man
sidder med i hånden og så det, der opgives, og det er umuligt at få lov
at gå ind og rette eller tilføje, så er der noget helt galt med et site,
der kalder sig for et 'leksikon'!

Og jeg sidder altså med mere end 50 forskellige EOS modeller i alle
serier, og hvor flere serier er næsten komplette og med flere ret
værdifulde modeller imellem, - selvom de er analoge...

> Du kan forsøke å gjøre dine innspill gjeldende gjennom å legge inn et
> innlegg i "Discussion"
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Canon_EOS>

Det er skam også forsøgt, - "...User registration prohibited. You are
not allowed to access this site".

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 23-05-11 22:29

> [...]

> lister kun de mest kendte grundmodeller i hver serie. - Men jeg vil nok
> mene, der er forskel på 'September 1989' og 'Marts 1990', hvad lancering

Hvor ser du det? Jeg ser ingen avvik mellom tidsangivelse til Canon
Camera Museum og Wikipedia:

<http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1986-1990/1989_eos1
..html?lang=us&categ=crn&page=1986-1990>
<http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1986-1990/1990_eos1
0_qd.html?lang=us&categ=crn&page=1986-1990>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS#Film_cameras>

> ?? - De oplysninger har jeg også tidligere set, og de stemmer /ikke/ med
> det, der står i manualerne, og som jeg kan vælge ved at betjene de
> forskellige funktioner, og som kommer frem i dispalyet.

I displayet angis vel eksponeringverdien med to sifre, hvorav ett er
etter komma? Det er så ikke nemt å angi tall som x,25 x,33 x,66 og x,75
med kun to sifre.

> Hm, men der står intet om, at Kiss III er et panorama-kamera.

Antagelig fordi det er for en bagatell å regne. Jeg ser ingen mening i å
ha en slik funksjon, og forstår godt om den flaut forbigås i stillhet.

> [...]
> finishen end EOS 300. Rebel 2000 er det endnu ikke lykkedes mig at finde
> brugt, men i den amerikanske manual kan jeg se, at der er forskel i både

Det synes som du tar dette fra hukommelsen. Hvilken skade gjør det om
nær like kamerahusmodeller omtales under ett? Og hvordan kan du påstå at
disse kamerahusene ikke kan sammenlignes, om variasjonene mellom dem
ikke er større?

> [...]
> sidder med i hånden og så det, der opgives, og det er umuligt at få lov
> at gå ind og rette eller tilføje, så er der noget helt galt med et site,

Jeg synes du er urimelig når du har nektet å akseptere Wikipedia som
kildehenvisninger i diskusjoner du har deltatt i . Du hadde muligheten
til å vise oss hvor du har funnet feil og hva de besto i, og jeg føler
meg ikke særlig overbevist om at det her var feil i et omfang som gjør
det nødvendig å anse kildehenvisninger derfra som ubrukelige for disse
diskusjonsforaene.

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-11 23:29

Øyvind Rise wrote:

> [...]
> <http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1986-1990/1990_eos1
> 0_qd.html?lang=us&categ=crn&page=1986-1990>

Nej, men jeg kan se på serienummeret fra hvilken serie, og i hvilken uge
og måned, den er produceret, samt hvilket nummer, den har i selve
serien. Og de oplysninger stemmer /ikke/ med det, der står hverken på
wiki eller Canons egen hjemmeside.

Hvis du gennemgår Canon Camera Museum, vil du se, at der er både
modsigelser og uoverensstemmelser i tekniske oplysninger. - Det er
sjælden, jeg har set så rodet og ukomplet en hjemmeside, og den er langt
fra opdateret. - Det virker på mig, som om Canon ikke engang gider holde
den opdateret...

> I displayet angis vel eksponeringverdien med to sifre, hvorav ett er
> etter komma? Det er så ikke nemt å angi tall som x,25 x,33 x,66 og x,75
> med kun to sifre.

Jeg snakker ikke om blænderværdier, men om EV værdiangivelsen. Det er
rigtig, at blænderværdierne opgives med 1 eller 2 cifre /før/ punktum og
kun 1 ciffer efter - 3,5, 4,0, 5,6, 8,0, 9,3, 11,0, 13,6 osv.

EV værdiangivelsen vises i en linie for sig selv nederst i displayet i
trin på enten 0,2 eller 0,3 EV. Visningen er relativ, da der ganske
enkelt ikke er plads til at skrive 0,25 eller 0,33 EV.

Visning sker på en skala med punktinddeling og en markør, der flytter
sig alt afhængigt om det er '+' eller '-' EV i forhold til måling.
Angivelsen vises sådan på EOS 10, 10s og den ret sjældne EOS 10Jubilee -
en speciel 75 års jubilæumsversion af EOS 10, jeg har været så
ualmindelig heldig at få fat i....

EOS 10 3..2..1..0..1..2..3
EOS 10s 3...2...1...0...1...2...3
EOS 10Jubilee 3...2...1...0...1...2...3

Til venstre angiver minusværdi, til højre angiver plusværdi i forhold
til '0'. Punktummerne (vises også på displayet) angiver hhv. 1/3 og 1/4 EV.

> [...]
> nær like kamerahusmodeller omtales under ett? Og hvordan kan du påstå at
> disse kamerahusene ikke kan sammenlignes, om variasjonene mellom dem

Jeg har altså kameraerne stående og ikke noget, jeg tager fra
hukommelsen, som du mener, det er. - Og når der både i udseende og
funktionalitet er så store forskelle på fx. EOS 300 og EOS Kiss III, som
der reelt er, mener jeg, det er ret og rimeligt at påpege det, dels når
diskussionen om wiki kommer op, dels direkte over for Wikipedia, men
hvad hjælper det, når man ikke kan få lov at gå ind og ændre...

Jeg har samtlige EOS 300 varianter - inkl. 300V og jubilæumsmodellen
300X (som overhovedet ikke ligner de andre 300 modeller) stående -
undtagen en EOS 300s, som der er megen tvivl om i det hele taget er et
Canon, eller om det er en kinesisk pirat. Jeg har også Kiss III som den
hidtil eneste i Kiss serien. Der er så store forskelle på de alm. EOS
300. Jeg har kun set EOS 300s på et billede på en eBay.hk auktion for
vel ca. 3 år siden. Den ligner den almindelige EOS 300, men på billedet
virkede den lidt mere 'kantet' end EOS 300 - lidt i retning af de samme
forskelle, der er mellem Minoltas gamle SRT-101 og den kinesiske Seagull
piratkopi fra 1970'erne.

> [...]
> meg ikke særlig overbevist om at det her var feil i et omfang som gjør
> det nødvendig å anse kildehenvisninger derfra som ubrukelige for disse

Det synes jeg i allerhøjeste grad, der er. - Det er trods alt mig, der
sidder med - her - kameraerne i hånden med de skrevne manualer på flere
sprog ved siden af!

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 24-05-11 10:25

> [...]

> og måned, den er produceret, samt hvilket nummer, den har i selve
> serien. Og de oplysninger stemmer /ikke/ med det, der står hverken på

Kan du oppgi nummeret her?

> [...]
> sjælden, jeg har set så rodet og ukomplet en hjemmeside, og den er langt
> fra opdateret. - Det virker på mig, som om Canon ikke engang gider holde

Jeg har verken kompetanse eller formening om hva jeg isåfall skal se
etter. Det er du som kommer med påstand om motsigelser og
uoverenstemmelser og ellers slett håndverk, så jeg forventer du stiller
høye krav til deg selv og peker ut disse modsigelsene og
uoverenstemmelsene for oss.

> [...]
>
> Visning sker på en skala med punktinddeling og en markør, der flytter
> sig alt afhængigt om det er '+' eller '-' EV i forhold til måling.

Jeg antar om både punktmarkering og sifre vises i lcd-panelet (top-deck)
så ser jeg frem til fotos som viser dette også.

> [...]
> til '0'. Punktummerne (vises også på displayet) angiver hhv. 1/3 og 1/4 EV.

> Jeg har altså kameraerne stående og ikke noget, jeg tager fra

Ok. Men når du beskriver avviket som ca 4 mm lavere og noget tyngre, så
antok jeg du verken hadde veid eller målt.

> [...]
>
> Det synes jeg i allerhøjeste grad, der er. - Det er trods alt mig, der
> sidder med - her - kameraerne i hånden med de skrevne manualer på flere

Ser, som sagt, frem til oppklarende fotos.

--
Øyvind Rise

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-05-11 12:53

On Tue, 17 May 2011 10:05:37 +0200, Heine Svendsen
> [...]

>Thunderbolt, at der kan laves en konverter til fx FW.
>Sådan læser jeg også denne artikel på Wikipedia (afsnit:

I teorien skulle man vel kunne levere et ekstern kabinett med
PCIe-kortplasser der f.eks. tilleggskort for FW, USB 3.0 etc. settes
inn.

Riktignok har jo Apple en helt merkelig holdning til USB 3.0. Ser ikke
problemet med å gi operativsystemet støtten. Lacie har fikset en
løsning som fungerer med deres kontroller og deres disker. Riktignok,
man finner hacket versjon av Lacie-driveren slik at man kan kjøpe et
hvilket som helst NEC-basert ExpressCard USB 3.0-kort og bruke på
Macbook Pro med ExpressCard, og videre benytte disker fra forskjellige
produsenter.

Har en USB 3.0-minnepinne fra Lacie. Leverer 200 MB/sek I
praksis en ekstern SSD i liten formfaktor. Benytter samme
flash-kontroller som en del SSD-er (Indilinx Barefoot).

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-05-11 14:20

snip

> [...]
> praksis en ekstern SSD i liten formfaktor. Benytter samme
> flash-kontroller som en del SSD-er (Indilinx Barefoot).

Apples mangledne støtte i OS til både USB3 og Blueray er merkelig, synes
nå jeg.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-11 14:35

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> snip

> Apples mangledne støtte i OS til både USB3 og Blueray er merkelig, synes
> nå jeg.

At du ikke understøtter BluRay er der ikke noget underligt i. Der er to
grunde: 1: BluRay kræver en masse DRM og betaling af licenser. og 2:
Apple vil hellere at du køber dit HD indhold i iTunes Store ...

Og nr. 2 er nok den primære grund ..

/thomas

Bluray

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-05-11 16:25

On Tue, 17 May 2011 15:35:28 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>At du ikke understøtter BluRay er der ikke noget underligt i. Der er to
>grunde: 1: BluRay kræver en masse DRM og betaling af licenser. og 2:
>Apple vil hellere at du køber dit HD indhold i iTunes Store ...

Siste delen er nok mer relevant enn første ja. Lisenser må de ikke
betale så lenge det ikke er integrerte dekodere. Men det legges ikke
opp til at man fra tredjepart heller kan kjøpe programvare.

Det er jo i utgangspunktet heller ikke støtte for Blu-ray-avspilling i
Windows. Man får det gjennom programmer som WinDVD o.l. Det er
imidlertid støtte for de relevante teknologiene som trengs gjennom
HDCP og grafikkortdriverne. Mao. ingen lisenser for dette. HDCP er vel
også i bruk i andre sammenhenger på Mac så vidt jeg husker, så det
skal vel i utgangspunktet være støttet.

Videre irriterer det meg at man ikke for akselerasjon fra grafikkortet
for annet enn Quicktime-formater, selv om grafikkprosessorene kunne
akselerert f.eks. h.264 og x264 i andre kontainere. Man kan vel
såklart lage en avspiller som er OpenCL-basert som vel kanskje støtter
det, men kan altså ikke utnytte teknologien som allerede er der for
det - med mindre det ikke er via Quicktime...

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-05-11 16:21

On Tue, 17 May 2011 15:20:25 +0200, Snorre Berg <snorreberg@gmail.com>
wrote:

>Apples mangledne støtte i OS til både USB3 og Blueray er merkelig, synes
>nå jeg.

Ja. En ting er å ikke støtte det gjennom å tilby det selv, men å
tilrettelegge det burde ikke være vanskelig.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-11 11:06

Hej,

> Ja, det er rigtig, Thunderbolt er baseret på PCIe, og at man - måske -

Nej, det er ikke måske. Det kan man godt.

> MEN - for at det skal blive brugbar, er det nødvendig, at selve
> Thunderbolt teknologien vil understøtte en parallel-opbygning, - ellers
> vil du stadig ramme den nuværende grænse på 6 eksterne enheder.

Nej, det er noget vrøvl. Der er ingen logik i, at der skulle være en
begrænsning på 6 eksterne enheder.

> teknikken er lige nu, tvivler jeg stærkt på, at man igen vil kunne bruge
> mere end de 6 enheder i alt ad gangen.

Det kan man sagtens. Det er teknologi som allerede findes.

> Som det er nu, findes der ingen sådanne udvidelsesmoduler af nogen
> slags, og jeg tvivlerstærkt på, at de vil komme inden for de nærmeste
> år, - selvom Thunderbolt skulle gå hen og blive en succes.

Jeg forstår ikke din tvivl. Jeg er ret overbevist om, at sådanne
udvidelsesmoduler allerede findes i udviklingsafdelinger hos Intel og andre.

Din mistro virker helt tosset set i lyset af, at der allerede er mindst
een producent som har annonceret, at de vil sælge en sådan adapter - og
allerede har lagt billeder af den på deres hjemmeside.

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-05-11 12:50

On Tue, 17 May 2011 02:38:23 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

>OK, så har jeg forstået det korrekt. - Det er jo ikke alle norske ord og
>stavemåder, der er ens og betyder helt det samme på norsk og dansk.

Kontroller på norsk blir i hvert fall likt med Controller på engelsk i
denne sammenheng....

> [...]
>Thunderbolt teknologien vil understøtte en parallel-opbygning, - ellers
>vil du stadig ramme den nuværende grænse på 6 eksterne enheder.

6 Thunderbolt-enheter. Det betyr _ikke_ 6 USB-enheter koblet til en
USB-kontroller som igjen er tilkoblet Thunderbolt. Hvis Thunderbolt er
bygget slik som PCIe, vil jeg også tro at man egentlig snakker om
"lanes", og i teorien for at én enhet skal kunne ta all båndbredden,
10 Gbps, må den bruke alle linjene?

> [...]
>have en disk-stack med lige så mange diske i egne kabinetter, som der er
>i hub'en og aktivere dem enkeltvis, når/hvis det er nødvendigt.

Man har løsninger på hovedkort der flere kontrollere deler én
PCIe-lane. Det kan gi dårligere båndbredde når de benyttes samtidig,
men ofte har det liten praktisk betydning.

>Som det er nu, findes der ingen sådanne udvidelsesmoduler af nogen
>slags, og jeg tvivlerstærkt på, at de vil komme inden for de nærmeste
>år, - selvom Thunderbolt skulle gå hen og blive en succes.

Tror man om ikke lang tid vil se Thunderbolt på pc-er også. Man vil
også kunne lage PCIe-tilleggskort som gir Thunderbolt. Strengt tatt er
det bare en kontroller koblet til PCIe slik jeg forstår det. Det gir
potensiale for et mye større volum av enheter.

Men slik situasjonen er per i dag er det få som trenger Thunderbolt.
De eneste bruksområdene man vel har sett til nå er DAS-løsninger -
altså eksterne lagringsløsninger med 4+ disker. For at slike løsninger
skal ha en ytelse ut over det USB 3.0 gir, må det være en god
diskkontroller i Thunderbolt-løsningen - for eksempel fire harddisker
i RAOD 5 med en billig kontroller gjør ikke USB 3.0 til en flaskehals
- sett at USB 3.0 er implementert riktig, noe det nå etter hvert
normalt sett er.

I starten for USB 3.0 så man en del løsninger implementert som PCIe
v1.0 1x, hvilket ga begrensninger i båndbredden. Med PCIe 2.0 ga
1x-linje god nok båndbredde til å levere i hvert fall det beste vi har
sett så langt - rundt 200 MB/sek. Selv bærbare pc-er i dag støtter
PCIe 2.0 med Intels nyere brikkesett.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-05-11 18:01

> [...]

> bygget slik som PCIe, vil jeg også tro at man egentlig snakker om
> "lanes", og i teorien for at én enhet skal kunne ta all båndbredden,

Thunderbolt er 2 gange 10 Gbps, men en (klient) enhed kan kun bruge 10
Gbps, resten overlades til andre led i kæden. Thunderbolt er dermed 4
gange hurtigere end USB3, set fra værten.

I modsætning til FireWire gør Thunderbolt forskel på klienter og vært.
Thunderbolt porte på en vært er uafhængige, uden sammenkædning fra den
ene til den anden.

Fra : Clas Mehus

Dato : 18-05-11 07:49

On Tue, 17 May 2011 19:00:30 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels
Jørgen Kruse) wrote:

>Thunderbolt er 2 gange 10 Gbps, men en (klient) enhed kan kun bruge 10
>Gbps, resten overlades til andre led i kæden. Thunderbolt er dermed 4
>gange hurtigere end USB3, set fra værten

10 Gbps x 2 - som i bi-directional du tenker på?
USB 3.0 er også bi-dir/full duplex.

10 Gbps er ellers en teoretisk hastighet - hva man kan få i praksis
her har jeg sett lite om. Selv for interne PCIe-kort er man jo
egentlig et godt stykke under spesifikasjonene...

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-05-11 09:55

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> wrote:

> 10 Gbps x 2 - som i bi-directional du tenker på?
> USB 3.0 er også bi-dir/full duplex.

Nej, 2 gange 10 Gbps fuld duplex.

Fra : Clas Mehus

Dato : 21-05-11 20:51

On Wed, 18 May 2011 10:55:16 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels
Jørgen Kruse) wrote:

>Nej, 2 gange 10 Gbps fuld duplex.

Bi-dir og full duplex er vel det samme....

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-05-11 21:10

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> wrote:

> Bi-dir og full duplex er vel det samme....

Jeg forstod det sådan at du mente at Thunderbolt var 1 gange 10 Gbps
fuld duplex.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-05-11 22:00

> Bi-dir og full duplex er vel det samme....

Half-duplex er også bidirectional.

--
Øyvind Rise

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-05-11 15:48

Clas Mehus <Clas.Mehus@PCWorld.no> writes:

> begrenset seg da til rundt 140 MB/sec. Med de kontrollerene som er
> implementert på PCIe 2.0 1x eller PCIe 1.0 4x har jeg hatt over 200
> MB/sek. Om da 200 MB/sek er en begrensning pga. kontrolleren eller

Bare lige for at være helt sikker på jeg læste rigtigt: Du kan få 200
megabyte pr sekund via USB-3.0? Det er da ret pænt :)

Fra : Clas Mehus

Dato : 23-05-11 17:13

On Mon, 23 May 2011 16:47:58 +0200, nospam0002+20110523@gmail.com
(Thorbjørn Ravn Andersen, 20110523) wrote:

>Bare lige for at være helt sikker på jeg læste rigtigt: Du kan få 200
>megabyte pr sekund via USB-3.0? Det er da ret pænt :)

Ja. Da med eksterne harddisker i RAID 0 eller via SSD.
Jeg har ikke fått testet med enheter som er spesifisert for noe høyere
heller....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 21:13

> [...]

> gør man så, når man fx. som jeg har i alt 9 FW400/800 enheder sat til
> min MacPro? - Og så har jeg ikke regnet de fire med, der kører på min G5...

Nu prøver du bare at finde problemer. men ok, i'll play ....

6 samtidige enheder er allerede for meget ... de fleste vil så
konsolidere med nogen diskarrays. og 2: du kan ganske sikkert få PCIe
kort til din Macpro som giver dig flere Thunderbolt porte.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-11 21:29

Hej,

> Måske, men der vil stadig blive en begrænsning på de 6 enheder. Og hvad
> gør man så, når man fx. som jeg har i alt 9 FW400/800 enheder sat til
> min MacPro? - Og så har jeg ikke regnet de fire med, der kører på min G5...

Nej, der vil jo så ikke være en begrænsning på 6 enheder, men derimod en
begrænsning på 63 enheder - så bare tag det roligt.

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-05-11 12:07

Den 16.05.11 21.54, skrev Erik Richard Sørensen:

> [...]
> gør man så, når man fx. som jeg har i alt 9 FW400/800 enheder sat til
> min MacPro? - Og så har jeg ikke regnet de fire med, der kører på min G5...

Jeg kan se det for meg.

Enten har du eget hjemmekontor Richard, eller så har du en usedvanlig
tålmodig samboer. ;)

--
SB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-11 14:38

Snorre Berg wrote:

> Jeg kan se det for meg.
>
> Enten har du eget hjemmekontor Richard, eller så har du en usedvanlig
> tålmodig samboer. ;)

Det har jeg skam. - Han hedder Erik Richard - mit alter ego. - Jeg
er kun mig selv...

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-05-11 19:15

Den 17.05.11 15.38, skrev Erik Richard Sørensen:

> Det har jeg skam. - Han hedder Erik Richard - mit alter ego. - Jeg
> er kun mig selv...

Nuvel. Jeg har kone og fem barn. Bare den eldste har kommet seg til egen
Mac. (etter først å ha fristet tilværelsen sammen med en PC). De vil
alle låne min 27" iMac.

Jeg må si jeg misunner både Erik og Richard ;)

--
SB

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-05-11 11:55

Den 16.05.11 21.00, skrev Clas Mehus:

> [...]
> Thunderbolt. Thunderbolt er PCIe-basert, så egentlig kan man lage en
> liten boks basert på de samme kontrollerbrikkene som i dag benyttes

Dette er i så fall gode nyheter for oss som har en del utstyr som bruker
FW eller både FW og USB.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-05-11 21:21

> [...]

> 740, 750 og 760 med både DIN og USB. 760 kunne desuden også fås i en
> Stylus Flex version med både COM/Parallel, DIN og USB. - Jeg har faktisk

Det er jo netop det, der er min pointe. Printeren kom først i 1998. Før
Apple lancerede iMac, var der ikke ret mange USB-enheder. Det var ikke
noget, der blev brugt i praksis. Jeg kan ikke lige huske med de andre,
men jeg mener at have læst, at Apple var blandt de første med
CD-ROM-drev i computerne. Og FireWire støder man ikke på i praksis
hverken dengang eller nu. Jo jo, mange har det. Jeg har også selv et par
FireWire-harddiske. Det er bare ikke noget, man ser i Elgiganten, Fona
eller når almindelige mennesker køber udstyr.

> Du mner nok PS2 og ikke OS/2.? - OS/2 er IBMs styresystem. -
> Bortset fra det, så kan der stadig købes masser af PS2 tastaturer og mus
> - også fra de kendte mærkevareleverandører...

Nå ja, det er da også rigtigt. PS2. Jeg kan ikke huske alle de
akronymer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 15-05-11 23:00

> jeg mener at have læst, at Apple var blandt de første med
> CD-ROM-drev i computerne.

Det er i alle fall ingen tvil om at de var de første til å ha kun
CD-ROMM og IKKE diskettstasjon. DET ble det ramaskrik om. Og når savnet
du din diskettstasjon sist?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-11 00:22

Jon wrote:

> Det er i alle fall ingen tvil om at de var de første til å ha kun
> CD-ROMM og IKKE diskettstasjon. DET ble det ramaskrik om. Og når savnet
> du din diskettstasjon sist?

Det er da ikke mere end ca. en måned siden, jeg havde fat i mit
diskettedrev for at kunne finde nogle bestemte græske og hebraiske
skrifter, jeg har liggende.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 16-05-11 06:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det er da ikke mere end ca. en måned siden, jeg havde fat i mit
> diskettedrev for at kunne finde nogle bestemte græske og hebraiske
> skrifter, jeg har liggende.

Skulle visst bedre enn å spørre deg om det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 07:33

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det er da ikke mere end ca. en måned siden, jeg havde fat i mit
> diskettedrev for at kunne finde nogle bestemte græske og hebraiske
> skrifter, jeg har liggende.

Har du overvejet en gang for alle at få dine data over på et mere
stabilt medie ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-11 00:19

Henrik Münster wrote:

> Det er jo netop det, der er min pointe. Printeren kom først i 1998. Før
> Apple lancerede iMac, var der ikke ret mange USB-enheder. Det var ikke
> noget, der blev brugt i praksis.

Både iMac og Epson printerne blev lanceret i 1998. I begyndelsen var det
overhovedet ikke meningen, at det overhovedet skulle være muligt at
tilslutte andet end mus, tastatur og en printer via USB. Og det var jo
først med DV modellerne, der kom Firewire på iMac'en. - Og det skyldtes
højst sandsynlig udelukkende den enorme popularitet, de fik.

> Jeg kan ikke lige huske med de andre, men jeg mener at have læst,
> at Apple var blandt de første med CD-ROM-drev i computerne.

Den første Apple computer med indb. CD-ROM drev var PowerMac 6100CD fra
1992. På det tidspunkt kunne man både få HP og IBM med indb. CD drev.
Men Apple lancerede eksterne SCSI CD drev allerede i 1989/90 med både
CD-100A 1x/2x hastighed (et drev, der også kan bruges som en bærbar
Walkman CD), CD-100i 2x (samme som 100A, men kun stationær), senere i
1991 og 1992 kom så både CD-300i 2x/4x/6x og CD-600i 4x/8x/8x hastighed.
Selve værkerne i de drev er hhv. Matshita CR-534 (100A/100i), CR-584
(300i) og CR-587 (600i).

Fra og med lanceringen af PM 7100 sidst i 1993 har alle Mac været med
indb. CD drev. Og fra og med Blue&White G3 - undt. de to mindste, har
der også været DVD-ROM og senere både DVD-R og DVD-RW.

> [...]
> FireWire-harddiske. Det er bare ikke noget, man ser i Elgiganten,
> Fona eller når almindelige mennesker køber udstyr.

Det er jo ganske enkelt ikke korrekt. Der er solgt og bliver stadig
solgt temmelig mange FW drev af enhver type. Men det kommer an på i
hvilke byer, man køber. Jeg kan sagens hente FW drev i både ELGiganten,
Fona, ComputerCity m.fl..

Jeg købte mit første FW PCI kort til min PM 7200 i jan. 1996 og har
stort set udelukkende kørt FW lige siden, og det har alle de Mac
brugere, jeg kender også gjort + adskillige af de PC/Win brugere, jeg
kender kører også med FW drev fremfor UsB.

Jeg fik først en USB enhed i 2002, da jeg købte en HP PSC 1110 3-i-1
printer til min B&W G3/900mhz, mens jeg kørte med en Apple Laserwriter
300/LS på min Beige G3/1133mhz. [Ja, de var opgraderet.]. - At jeg så
nu har været tvunget til at købe 3 stk. eksterne USB diske, skyldes
udelukkende, at jeg kunne få dem til i alt ca. 1970kr., hvor jeg ellers
skulle have givet godt 3800kr. for FW udgaverne. - Vi er jo altså nogle,
der ikke 'bare' kan gå ud og købe, hvad vi har lyst til...

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 16-05-11 07:05

> [...]
> solgt temmelig mange FW drev af enhver type. Men det kommer an på i
> hvilke byer, man køber. Jeg kan sagens hente FW drev i både ELGiganten,

Er det salgstall eller tilgjengelighet du tenker på?

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-11 10:26

Øyvind Rise wrote:

> Er det salgstall eller tilgjengelighet du tenker på?

Begge dele. Hvad salgstal angår, står det nok lidt stille lige nu, men
det skyldes nok også, at folk har ventet på både Firewire 3200 og
Firewire 6400, som igen-igen er blevet udsat pga. problemer med et af de
firmaer, der er med i udviklingen, - nemlig Motorola, som nok engang har
vist, at de ikke magter at fuldføre en opgave på computerområdet.

Mht. tilgængelighed, ja, så er den jo dobbelt. Der er mange butikker
rundt om i mindre byer og centre, der ikke har Firewire enheder på
lager, fordi det er dyrt at have et stort lager i et område, hvor
omsætningen er relativ langsom.

Og forstår man tilgængelighed som "brugervenlighed", så er Firewire
under alle omstændigheder det bedste. Men her støder man så på en massiv
kampagne /mod/ Firewire fra både visse producenter, der ikke selv
producerer FW enheder, og en gruppe såkaldt toneangivende brugere, der
tror, de er alvidende, og som man næsten skulle tro, var betalt af disse
producenter for at udbrede 'den rette USB lære' på området.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 10:40

> [...]

> firmaer, der er med i udviklingen, - nemlig Motorola, som nok engang har
> vist, at de ikke magter at fuldføre en opgave på computerområdet.

Og du synes ikke det er naturligt at man så kaster sig over en teknolgi
som rent faktisk virker og er "in the wild" og som enda er mange gange
hurtigere. ?

> [...]
> tror, de er alvidende, og som man næsten skulle tro, var betalt af disse
> producenter for at udbrede 'den rette USB lære' på området.

Jeg synes du strækker fakta en smule. Jeg var ikke klar over der var
smædekampagner mod Firewire ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 16-05-11 07:17

On 16-05-2011 01:18, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> først med DV modellerne, der kom Firewire på iMac'en. - Og det skyldtes
> højst sandsynlig udelukkende den enorme popularitet, de fik.

Når man så på det udefra, dvs. som ikke-Apple ejer, var det RET specielt
at der KUN var mulighed for USB tilslutning.
Det er korrekt at USB havde eksisteret nogle år, men dette var
gennembruddet.

> [...]
> indb. CD drev. Og fra og med Blue&White G3 - undt. de to mindste, har
> der også været DVD-ROM og senere både DVD-R og DVD-RW.

Ovenstående er sikkert rigtigt (jeg kender ikke historien), men Apple
var de første til at lave en computer, der KUN havde CD-ROM og intet
diskettedrev.

> [...]
> solgt temmelig mange FW drev af enhver type. Men det kommer an på i
> hvilke byer, man køber. Jeg kan sagens hente FW drev i både ELGiganten,

Ja, men det er jo en minoritet ift. USB mulighederne.
Og udenfor æble verdenen, er brugen af FW nærmest ikke-eksisterende,
efter min erfaring.

Jesper \

Fra : Heine Svendsen

Dato : 16-05-11 09:45

Den 15-05-11 22:20, Henrik Münster skrev:

> [...]
> FireWire-harddiske. Det er bare ikke noget, man ser i Elgiganten, Fona
> eller når almindelige mennesker køber udstyr.

For et år eller to siden, var der langt flere harddiske i
udbud med både usb og FW.
Jeg tror, langt de fleste FW-porte i dag bruges af dem, har
et videokamera, som bruger FW til at overføre til computer.

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 20:10

On Mon, 16 May 2011 10:44:54 +0200, Heine Svendsen
> [...]

>Jeg tror, langt de fleste FW-porte i dag bruges af dem, har
>et videokamera, som bruger FW til at overføre til computer.

Tidligere var også pc-markedet ute etter FW ettersom det kunne gi noe
bedre ytelse enn USB 2.0. For Mac sin del var jo FW et must etter at
USB 2.0 også kom - mens man på en PC kunne ha 30-35 MB/sek via USB 3.0
benyttet vel Apple fram til x86-mac-ene kom en elendig USB-kontroller
fra NEC som ga maks rundt 15 MB/sek. Husker jeg også hadde noen
tilleggskort for pc med den samme brikken....

I dag leveres de fleste nye pc-er med USB 3.0. Man ser det også på
mini-bærbare og ellers bbbillige bærbare. USB 3.0 er billig å
implementere og USB 3.0-diskene koster omtrent det samme som USB 2.0
med samme kapasitet. Raskeste jeg har sett til nå med USB 3.0 er i
overkant av 200 MB/sek, men vet ikke om begrensningene har ligget i
kontrollerene eller i SATA-til-USB3.0-brokortene i
diskkabinetter/dokkingstasjoner.

Man ser ellers FW på noen bedriftsmodeller fortsatt. FW sin arkitektur
i henhold til DMA blir imidlertid sett på som et
sikkerhetsrisikoelement - og den feilen er uavhengig av filsystem. Det
finnes programvare der man kan da en maskin som står låst og hente ut
dump av minne og få tak i krypteringsnøkkel... For bedrifter som
tenker fysisk sikkerhet for maskinene vil FW være deaktivert...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-11 17:24

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Indtil nu kan jeg ihvertfald se et kæmpestort problem. - Det er ikke
> kompatibelt med noget som helst andet end sig selv.

Der er enheder på vej som understøtter Thunderbolt .. f.eks. er LaCIE på
vej med at par diskenheder med Thunderbolt. Det er jo hønen og ægget ...
nogen skal jo starte med at implementerte det. Og når det nu er en Intel
ting så er der jo chance for at det vinder udbredelse, i modsætning til
f.eks. Firewire.

/thomas

Fra : Espen Vestre

Dato : 16-05-11 10:01

> Der er enheder på vej som understøtter Thunderbolt .. f.eks. er LaCIE på
> vej med at par diskenheder med Thunderbolt. Det er jo hønen og ægget

Kommer i sommer, sier de:
http://www.lacie.com/us/products/product.htm?id=10549

til diskusjonen ellers: Det er jo ikke akkurat vanskelig å få tak i
harddisker med FW, dustinhome.no har f.eks. 8 forskjellige på lager,
hvis jeg telte riktig i farta. Det eneste jeg har hatt problemer med å
finne på lager i det siste, er tomme kabinetter med FW til
2.5"-disker. Nå er det vel knapt nok noe å tjene på å bruke noe annet
enn USB til små og langsomme disker, men dette skulle være til en gammel
iBook, og da er FW tingen.
--
(espen)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 10:35

Espen Vestre <espen@vestre.net> wrote:

> [...]
> 2.5"-disker. Nå er det vel knapt nok noe å tjene på å bruke noe annet
> enn USB til små og langsomme disker, men dette skulle være til en gammel

Jeg har bygget 2.5" SSD diske ind i 2.5" Firewire kabinetter så der er
skam god grund til at gøre det. :)

/thomas

Fra : Espen Vestre

Dato : 16-05-11 10:38

> Jeg har bygget 2.5" SSD diske ind i 2.5" Firewire kabinetter så der er
> skam god grund til at gøre det. :)

Meget godt poeng

(da antar jeg du venter på thunderbolt-utstyrte 2.5" kabinetter
--
(espen)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 10:41

Espen Vestre <espen@vestre.net> wrote:

> Meget godt poeng
>
> (da antar jeg du venter på thunderbolt-utstyrte 2.5" kabinetter

Heh, nej, der går desværre lidt tid inden jeg har en maskine med
Thunderbolt :)

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 16-05-11 14:21

Den 16.05.2011 11:41, skreiv Thomas von Hassel:

> Heh, nej, der går desværre lidt tid inden jeg har en maskine med
> Thunderbolt :)
>
> /thomas

Lovende teknologi, men i likhet med de flest her blir den ikke aktuell
før det skal kjøpes nya maskin.
Jeg oppfatter det slik at en kan daisychaine opp til 6 enheter med
Thunderbolt. Det er betydelig mindre enn de 63 mulige på Firewire.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-11 14:32

Hej,

> Jeg oppfatter det slik at en kan daisychaine opp til 6 enheter med
> Thunderbolt. Det er betydelig mindre enn de 63 mulige på Firewire.

Det er jo en afvejning om du helst vil have 63 enheder som deles om 786
Mbit/s eller 6 enheder som deles om 10000 MBit/s.

Ved 6 enheder på bussen er det forskellen mellem at have 131 MBit/s per
enhed eller 1666 MBit/s.

Fra : Snorre Berg

Dato : 16-05-11 18:33

Den 16.05.11 15.31, skrev Jens Kristian Søgaard:
> [...]
> Mbit/s eller 6 enheder som deles om 10000 MBit/s.
>
> Ved 6 enheder på bussen er det forskellen mellem at have 131 MBit/s per

Hvis alle enheter konstant er i bruk har du vel rett i det.

Ellers er det slik at du slipper å swappe hver gang du trenger noe når
du har daisychain. Det synes jeg er praktisk.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-11 19:07

Hej,

> Hvis alle enheter konstant er i bruk har du vel rett i det.

> Ellers er det slik at du slipper å swappe hver gang du trenger noe når
> du har daisychain. Det synes jeg er praktisk.

Er det ikke lidt miljøsvineri at have så mange enheder tændt på samme tid?

De slukkede enheder tæller vel ikke med.

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 20:13

On Mon, 16 May 2011 11:38:13 +0200, Espen Vestre <espen@vestre.net>
wrote:

>Meget godt poeng
>
>(da antar jeg du venter på thunderbolt-utstyrte 2.5" kabinetter

Problemet med en slik løsning er at man egentlig trenger en litt
dyrere kontroller i kabinettet... og for 2,5" HDD er FW800 i praksis
ikke en flaskehals....

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 20:13

On Mon, 16 May 2011 11:35:11 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>Jeg har bygget 2.5" SSD diske ind i 2.5" Firewire kabinetter så der er
>skam god grund til at gøre det. :)

Gjør man slikt må man passe på å bruke en SSD som har god intern
Garbage Collection. Dessuten er jo selv FW800 en flaskehals for en
SSD... not ikke USB 3.0 er.

Thunderbolt er fint, men sett i henhold til dagens markedssituasjon
mener jeg USB-portene på nye Mac-er godt kunne støttet USB 3.0 i
tillegg til at man hadde Thunderbolt.

Det jeg synes blir mest spennende med Thunderbolt blir kanskje en form
for dokkingløsninger man kan få for Mac. F.eks. kan man lage en
port-enhet/dokking med flere USB(3.0)-porter, Gigabit Ethernet,
skjermkontakt m.m.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-11 10:54

Espen Vestre wrote:

> [...]
> 2.5"-disker. Nå er det vel knapt nok noe å tjene på å bruke noe annet
> enn USB til små og langsomme disker, men dette skulle være til en gammel

Ja, 2,5" FW kabinetter er ikke almindelige her i norden, men bruges
temmelig meget i fx. USA, Canada og Australien... Manhattan har lavet
2,5" FW kabinetter i børstet aluminium, og de kører aldeles fremragende.
- Jeg har selv en sådan, men den var også hundedyr - 449Dkr..

OWC har flere forskellige i både Neptun og On-The-Go serierne med
Firewire stik.

http://eshop.macsales.com/search/firewire+enclosure
http://eshop.macsales.com/item/OWC/MSTG800U2K/
http://eshop.macsales.com/item/OWC/MEQM0GBK/
http://eshop.macsales.com/item/OWC/MEQMH0GBK/
http://eshop.macsales.com/item/Macally/PHR250CC/
http://eshop.macsales.com/item/OWC/MEQMH0GBKS/

m.fl. til priser helt ned fra $39,99USd...

Kan i øvrigt se, at de nu kalder alle deres kabinetserer 'Mercury' og
'Mercury On The Go', når der er Firewire indbygget.

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 16-05-11 14:03

Den 16.05.2011 11:54, skreiv Erik Richard Sørensen:

> [...]
> 2,5" FW kabinetter i børstet aluminium, og de kører aldeles fremragende.
> - Jeg har selv en sådan, men den var også hundedyr - 449Dkr..

Jau, det er dyrt nok.

Jeg betalte forleden 149 NOK, over 200 NOK med frakt, for en overgang
fra Fw800 til FW400 for å kunne bruke min eksterne Mercury
DVD/CD-brenner. Bare for etterpå å oppdage at den også er utstyrt med USB2.

Jeg synes prisen var høy for den lille dingsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-11 14:42

Snorre Berg wrote:
> [...]
> fra Fw800 til FW400 for å kunne bruke min eksterne Mercury
> DVD/CD-brenner. Bare for etterpå å oppdage at den også er utstyrt med USB2.

Du vil i det lange løb blive mest glad for, du købte den adapter.
Firewire /er/ mere stabil og klart hurtigere også til eksterne DVD brændere.

> Jeg synes prisen var høy for den lille dingsen

Hos OWC har de sådanne adaptere - eller kabler med FW400+800 til omkring
$6USd. - Jeg købte et par stykker sidste gang, jeg fik varer derovre. -
Ellers gør, som jeg plejer. Vi er af og til 2-3, der går sammen om
fælles indkøb, og så deler vi porto, told og moms i forhold til det, vi
køber for. Der bliver ingen problemer med garanti, da garantien følger
varen og ikke personen.

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 16-05-11 18:38

Den 16.05.11 15.41, skrev Erik Richard Sørensen:

> Du vil i det lange løb blive mest glad for, du købte den adapter.
> Firewire /er/ mere stabil og klart hurtigere også til eksterne DVD
> brændere.

Ingen tvil om at FW slår USB ned i stølene, til tross for det som
antydes om det motsatte.

> [...]
> fælles indkøb, og så deler vi porto, told og moms i forhold til det, vi
> køber for. Der bliver ingen problemer med garanti, da garantien følger

Lurt. Jeg får besøk fra derover om ikke lenge. Det er også en måte å få
hjem varer på. Det er vel på tide å legge inn en bestilling på noe
småtteri.

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 20:16

On Mon, 16 May 2011 15:03:23 +0200, Snorre Berg
<snorrefakeberg@gmail.com> wrote:

> [...]
>fra Fw800 til FW400 for å kunne bruke min eksterne Mercury
>DVD/CD-brenner. Bare for etterpå å oppdage at den også er utstyrt med USB2.

Tror jeg betalte 2 USD på DealExtreme for en 6 til 4-pinn.... ikke
helt det samme, men lulig de har FW800-produkter også...

Fra : Snorre Berg

Dato : 16-05-11 07:17

Den 14.05.2011 22:02, skreiv Erik Richard Sørensen:

> Indtil nu kan jeg ihvertfald se et kæmpestort problem. - Det er ikke
> kompatibelt med noget som helst andet end sig selv.
>
> mvh. Erik Richard

Det er visstnok kompatibelt med både HDMI og USB. Når det en gang kommer
bokser med Thunderbolt kan de settes opp i daisychain, likesom vi kan
med Firewire i dag. Når det dertil er 20 ganger raskere enn USB kan jeg
godt se at det kan gjøre mye nytte når det etter hvert kommer bokser til
det. (Men egentlig har jeg vel de boksene jeg trenger, med DVD-brenner
og eksterne disker i ymse valører)

Fra : Ove Pettersen

Dato : 17-05-11 06:04

On 16 Mai, 21:00, Clas Mehus <clas.me...@idg.no> wrote:

> Skulle Apple fjerne Firewire, noe som nok ikke skjer på noen år vil
> jeg tro, [...]

Det har allerede forlengst skjedd når det gjelder MacBook, nemlig i
2008.

Jeg hadde heldigvis anskaffet meg én like før. Husker du ikke noe av
dette:

http://www.itavisen.no/790981/apple-sensurerer-forum
http://ipod1.no/forum/viewtopic.php?p=1902509
http://mac1.no/avstemming/7312/har-apple-gjort-en-tabbe-ved-%C3%A5-ta-bort-firewire-fra-nye-macbook

Istedenfor ny MacBook med Thunderbolt ønsker jeg meg FireWire tilbake,
da det er aktuelt å anskaffe en ny MacBook til familiebruk i sommer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-11 15:09

Ove Pettersen wrote:

> [...]
>
> Istedenfor ny MacBook med Thunderbolt ønsker jeg meg FireWire tilbake,
> da det er aktuelt å anskaffe en ny MacBook til familiebruk i sommer.

Så kunne du jo 'sælge' din egen til familien og selv købe en 15". De har
heldigvis stadig Firewire, selvom det er reduceret til en enkelt FW800
port, men det kan en FW800-400 adapter jo klare, hvis man fx. har enten
FW400 enheder eller både fW400 og FW800 enheder.

mvh. Erik Richard

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-05-11 16:30

On Tue, 17 May 2011 05:03:59 -0700 (PDT), Ove Pettersen
<passopp@gmail.com> wrote:

>Det har allerede forlengst skjedd når det gjelder MacBook, nemlig i
>2008.

Det er mer snakk om segmentering. Har man behov for det, må man velge
en høyere modell. De har ikke fjernet det fra utvalget - bare fra én
modell....

>Istedenfor ny MacBook med Thunderbolt ønsker jeg meg FireWire tilbake,
>da det er aktuelt å anskaffe en ny MacBook til familiebruk i sommer.

Nå er vel prisforskjellen mellom Macbook og Macbook Pro 500 kr elns.
Har ikke sjekket nå, men så nettopp at det var 9500 på Elkøp for
Macbook Pro 13" med 4 GB minne og Core i5. Det er vel 500 kr mer enn
Macbook med 4 GB minne og Core 2 Duo, og vel muligens også mindre
disk. Macbook er vel for tiden en ganske lite aktuell maskin generelt.

Men egentlig er jeg litt overrasket over at Apple ikke fjernet optisk
enhet fra 13" MBP. Er vel borte hvis det kommer ny 13" MB etter hvert.

Fra : Espen Vestre

Dato : 17-05-11 21:48

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> writes:

> [...]
> Macbook med 4 GB minne og Core 2 Duo, og vel muligens også mindre
> disk. Macbook er vel for tiden en ganske lite aktuell maskin generelt.

Ja, hvit MacBook er et dårlig kjøp om dagen, den billigste 13" Pro er
derimot et bra kjøp, mye og solid maskin for pengene.
--
(espen)

Fra : Clas Mehus

Dato : 18-05-11 07:51

On Tue, 17 May 2011 22:47:52 +0200, Espen Vestre <espen@vestre.net>
wrote:

>Ja, hvit MacBook er et dårlig kjøp om dagen, den billigste 13" Pro er
>derimot et bra kjøp, mye og solid maskin for pengene.

Har vel et inntrykk nå for tiden at Macbook-ene fortsetter å gå "i
oppløsning" pga. materialtretthet fortsatt, selv om problemet begynte
å komme ganske tidlig etter at unibody-plast-greiene ble
lansert....sprekker etter kort tid ved hengsler for skjerm virker
temmelig vanlig...

Fra : Espen Vestre

Dato : 18-05-11 08:28

> [...]

> å komme ganske tidlig etter at unibody-plast-greiene ble
> lansert....sprekker etter kort tid ved hengsler for skjerm virker

Du snakker om plastmaskinene nå, antar jeg? Unibody-metall-maskinene er
ekstremt solide, jeg slengte ved et uhell en et par meter gjennom lufta,
og den fikk bare nesten usynlige bulker
--
(espen)

Fra : Snorre Berg

Dato : 19-05-11 11:33

Den 18.05.2011 09:27, skreiv Espen Vestre:

> Du snakker om plastmaskinene nå, antar jeg? Unibody-metall-maskinene er
> ekstremt solide, jeg slengte ved et uhell en et par meter gjennom lufta,
> og den fikk bare nesten usynlige bulker

Godt. Dattera min ønsker å kjøpe en for konfirmasjonspengene sine. Jeg
legger heller i noen kroner i tillegg for at hun skal få noe skikkelig.
Vi har for øvrig to plastmodeller i huset fra før. De har berget i
chassiet, men ellers har det vært mye tull med dem. Intel-generasjonens
svar på Performaen omtrent. Møkkamaskiner.

Fra : Espen Vestre

Dato : 19-05-11 11:52

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> writes:

> Vi har for øvrig to plastmodeller i huset fra før. De har berget i
> chassiet, men ellers har det vært mye tull med
> dem. Intel-generasjonens svar på Performaen omtrent. Møkkamaskiner.

Sønnen min sin svarte Core 2-plastmaskin måtte ha en garantireperasjon
av sprukken plast på kanten, men ellers tålte den mye, synes jeg. 4,5
Ã¥rs ekstrembruk ute og inne i diverse land - det som tok livet av den
til slutt var et glass melk ;) Datteren min har også en Core 2 MB (hvit)
som er 4 år gammel og fungerer svært bra, men den fikk vi som erstatning
for en helt håpløs førstegenerasjons (Core 1) plast-MB fra 2006.
--
(espen)

Fra : Harald Hanche-Olsen

Dato : 14-05-11 22:12

Druevinen? En oversettelse av the grapevine?

Men det heter da vitterlig nettopp grapevine og ikke grapewine.
Ordet vine står for planter av den sorten det gjerne vokser vindruer på.
Og det er noe helt annet enn vin.

</OT>

--
* Harald Hanche-Olsen <URL:http://www.math.ntnu.no/~hanche/>
- It is undesirable to believe a proposition

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-05-11 00:20

Harald Hanche-Olsen wrote:
> Druevinen? En oversettelse av the grapevine?
>
> Men det heter da vitterlig nettopp grapevine og ikke grapewine.
> Ordet vine står for planter av den sorten det gjerne vokser vindruer på.
> Og det er noe helt annet enn vin.

Den funderede jeg også lige på. - Det var lige før, jeg gik hen og
startede Credence Clearwater Revival. - Deres udgave af I Heard It
Through The Grapevine er og bliver den bedste, - og så kan både Blind
Blake, Boxcar Willie, Sonny Boy Williamson og B.B. King godt gå hjem og
lægge sig.

Bortset fra det, så er 'i heard it through the grapevines' også sydstats
slang og betyder, "...jeg har ladet mig fortælle, kan det nu passe".

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 15-05-11 08:12

Den 15.05.11 01.19, skrev Erik Richard Sørensen:

> [...]
>
> Bortset fra det, så er 'i heard it through the grapevines' også sydstats
> slang og betyder, "...jeg har ladet mig fortælle, kan det nu passe".

Så jeg har ikke alldeles «blåst itu belgen i brennhetta» likevel? ;)

--
SB

Fra : P.J.Berg

Dato : 15-05-11 00:10

On Sat, 14 May 2011 21:03:24 +0200, Snorre Berg <snorreberg@gmail.com>
wrote:

> [...]
> utstyrt med samme. Er det noe som taler imot at det kommer en
> oppgradering av MacBook med denne interface som en del av

Grapevine er vel ikke helt druevin, heller mer mot hekk/plante.
Ikke for å være besserwisser eller ubehagelig på noen måte, det bare slo
meg som en tolkning jeg ikke har sett tidligere.

God helg og en riktig god feiring av 17'nde .

J.

Fra : Jon

Dato : 15-05-11 10:48

P.J.Berg <BergRace@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> meg som en tolkning jeg ikke har sett tidligere.
>
> God helg og en riktig god feiring av 17'nde .

Og litt av poenget er at den er tynn, slynger seg langs det den klatrer
på, og har mange forgreninger.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-11 11:40

Jon wrote:

> Og litt av poenget er at den er tynn, slynger seg langs det den klatrer
> på, og har mange forgreninger.

Og fordi den er så tynd, bruges den ofte som espalier afskærmning, da
den er så tæt, man ikke kan se - kun høre, - hvad der er på den anden
side.

mvh. Erik Richard

Fra : Harald Hanche-Olsen

Dato : 15-05-11 20:23

[Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk>]

> Indtil nu kan jeg ihvertfald se et kæmpestort problem. - Det er ikke
> kompatibelt med noget som helst andet end sig selv.

Hvor har du det fra? Apple har nettopp gjort et poeng ut av at
thunderbolt er kompatibel med mini displayport.

Men hva lagringsmedier angår, har du nok et poeng.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-11 20:25

Harald Hanche-Olsen <hanche@math.ntnu.no> wrote:

> [Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk>]

> Hvor har du det fra? Apple har nettopp gjort et poeng ut av at
> thunderbolt er kompatibel med mini displayport.

En genistreg hvis du spørger mig ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-05-11 23:40

Harald Hanche-Olsen wrote:
> [Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk>]
>
> Hvor har du det fra? Apple har nettopp gjort et poeng ut av at
> thunderbolt er kompatibel med mini displayport.
>
> Men hva lagringsmedier angår, har du nok et poeng.

Det ikke ret megen mening, hvis det kun er til brug sammen med en
ekstern skærm på bærbare eller skærm / ekstra skærm på en stationær. Det
skulle jo meget gerne være til brug med et bredt sortiment af enheder,
og sålænge det kun er ét eller to mærker, der laver et par eksterne
diske, så finder jeg det totalt spild og kun endnu et led i 'køb og smid
væk' kulturen. - Jeg kunne til nøds forstå, hvis de - og andre mærker -
ville lave to sideløbende serier - den ene med og den anden uden
Thunderbolt, og så lade den ene serie udgå efterhånden, som der kommer
enheder med det format på.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-11 05:03

> [...]

> ville lave to sideløbende serier - den ene med og den anden uden
> Thunderbolt, og så lade den ene serie udgå efterhånden, som der kommer

Det er jo smart, hvis man bruger bærbar computer og sætter den til en
ekstern skærm derhjemme. Så kan printer, tastatur og andet udstyr være
permanent koblet til skærmen. Når man skal sætte sin bærbare til, skal
der derfor kun sættes ét stik i den foruden altså opladeren.
Det er jo ikke Apples stil at forsyne udstyret med masser af nye
og gamle stik. Apple startede jo med mini-DisplayPort og brugte det et
par computergenerationer. Så kunne vi vænne os til, at det var
fremtidens skærmport. Nu er det så blevet udvidet til Thunderbolt. Har
man et LED Cinema Display kan det således sagtens bruges på en ny
computer med Thunderbolt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-11 09:55

Henrik Münster wrote:

> [...]
> fremtidens skærmport. Nu er det så blevet udvidet til Thunderbolt. Har
> man et LED Cinema Display kan det således sagtens bruges på en ny

Det er jo ikke spor anderledes end at bruge en konventionel docking
station... - Det prøvede Apple jo allerede i perioden 1992-95 med deres
PowerBook Duo systemer, men det blev da en regulær fuser. - Eneste
forskel fra dengang og til nu er jo, at de udvider det til også at
omfatte stationære computere...

Og hvad angår MiniDisplay, så finder du ikke ret mange af de kendte
skærmmærker, hvor MD er standard. - Prøv at kigge på HP, LG, Philips,
Acer, Samsung, ViewSonic, NEC, Eizo, LianLi osv., så vil du højst finde
i alt 10-15 skærme, der har MD port. - Og hvorlænge har MD været på
markedet - 2 år? 3 år?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 10:35

> [...]

> Acer, Samsung, ViewSonic, NEC, Eizo, LianLi osv., så vil du højst finde
> i alt 10-15 skærme, der har MD port. - Og hvorlænge har MD været på

Omkring 2008. Men resten af markedet er ikke så hurtigt, men det kommer.
Den standard de har ventet på er v. 1.2 og den var klar slut 2009.

<http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2374034,00.asp?kc=PCRSS03069TX1K00
01121 >

Dell og Lenovo f.eks. har allerede nu DisplayPort på deres bærbare, og
dell's skærme har DisplayPort indgange.

/thomas

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 21:07

On Mon, 16 May 2011 10:54:57 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>Acer, Samsung, ViewSonic, NEC, Eizo, LianLi osv., så vil du højst finde
>i alt 10-15 skærme, der har MD port. - Og hvorlænge har MD været på

Mini Display-port er det ikke så mange som har - vanlig Displayport er
vanligere. Men det spiller jo liten rolle - man kan ha en kabel som er
MDP i ene enden og vanlig DP i enden.

Men det som er irriterende, er vel at Apple fortsatt ikke
implementerer lyddelen av Displayport.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-05-11 23:10

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> hverken dengang eller nu. Jo jo, mange har det. Jeg har også selv et par
> FireWire-harddiske. Det er bare ikke noget, man ser i Elgiganten, Fona

Elgiganten sælger Mac-specifike eksterne harddiske. Det er så vidt jeg
har forstået firewire.

Fra : Clas Mehus

Dato : 16-05-11 20:02

On Mon, 16 May 2011 00:09:52 +0200, nospam0002+20110516@gmail.com
(Thorbjørn Ravn Andersen, 20110516) wrote:

>Elgiganten sælger Mac-specifike eksterne harddiske. Det er så vidt jeg
>har forstået firewire.

De har vel normalt USB + FW, samt at de er formatert for Mac. Man
finner også Mac-spesifike USB-disker - samme som de vanlige, bare
ferdig formatert med HFS.

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-05-11 12:01

Den 16.05.11 21.02, skrev Clas Mehus:

> De har vel normalt USB + FW, samt at de er formatert for Mac. Man
> finner også Mac-spesifike USB-disker - samme som de vanlige, bare
> ferdig formatert med HFS.

Kjøpte nylig en disk som var «klargjort» for windows, altså formattert
med NTFS. Siden OS X godt kan lese det, fant jeg ut at det fungerer fint
på en fellesdisk for OS X og Windows.
Ellers har jeg sett en tendens til at det som er «klargjort» for Mac
koster mer. Da kjøper jeg heller en «Windows-disk» og formatterer sjøl.

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-05-11 12:56

On Tue, 17 May 2011 13:00:44 +0200, Snorre Berg <snorreberg@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Ellers har jeg sett en tendens til at det som er «klargjort» for Mac
>koster mer. Da kjøper jeg heller en «Windows-disk» og formatterer sjøl.

Hehe. Hos noen produsenter kan det være forksjeller i programvaren som
følger med. Noen har kommersielle backup-programmer følgende med.
Utilities ellers fra produsent finner man jo gjerne på websidene.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-05-11 23:12

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Bortset fra det, så er 'i heard it through the grapevines' også
> sydstats slang og betyder, "...jeg har ladet mig fortælle, kan det nu
> passe".

Den danske version er så vidt jeg har forstået via vandrørene.

Min forståelse af det engelske udtryk er: jeg har hørt et rygte.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-05-11 17:08

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Det er jo ikke spor anderledes end at bruge en konventionel docking
> station... - Det prøvede Apple jo allerede i perioden 1992-95 med

Der er en meget stor forskel på at bruge en moppedreng af en
dockingstation der skal klikkes på plads osv osv osv, og så bare sætte
ET kabel til.

Hvorfor er du så negativ over de nye ting men så begejstret for dem når
de SLET ikke er nye mere?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 16-05-11 20:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110516 wrote:

> Der er en meget stor forskel på at bruge en moppedreng af en
> dockingstation der skal klikkes på plads osv osv osv, og så bare sætte
> ET kabel til.

Jeg véd ikke, hvordan det er med docks til andre, men til Apple Duo var
det blot at skubbe den ind - ingen kabler overhovedet. - Det eneste
kabel, der var, sad i tastaturet.

> Hvorfor er du så negativ over de nye ting men så begejstret for dem når
> de SLET ikke er nye mere?

Tja, jeg købte Firewire meget kort efter, det kom frem og har været
yderst tilfreds lige siden. USB har jeg af nød, så jeg mener ikke just,
man kan sige, at jeg bliver begejstret ad åre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 20:49

> [...]

> Jeg véd ikke, hvordan det er med docks til andre, men til Apple Duo var
> det blot at skubbe den ind - ingen kabler overhovedet. - Det eneste

De docks jeg har supporteret, Dell og Lenovo hovedsaglig kan godt være
noget skrammel ... hvis valget står imellem: 5-6 kabler, en docking
station done badly, eller _1_ kabel, så er den sidste løsning den jeg
vil vælge.

> Tja, jeg købte Firewire meget kort efter, det kom frem og har været
> yderst tilfreds lige siden. USB har jeg af nød, så jeg mener ikke just,
> man kan sige, at jeg bliver begejstret ad åre...

Erik, vi snakker om Thunderbolt her ... ikke USB ... du behøver ikke slå
på den tromme ligenu ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-05-11 17:10

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> writes:

> Jeg oppfatter det slik at en kan daisychaine opp til 6 enheter med
> Thunderbolt. Det er betydelig mindre enn de 63 mulige på Firewire.

Spørgsmålet er om det er nok?

Nogen her der har daisychainet mere end 6 enheder på Firewire?

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-11 17:15

Hej,

> Spørgsmålet er om det er nok?

SÃ¥ er det jo godt at der er 2 Thunderbolt-porte i en iMac. SÃ¥ er man da
oppe på 12 enheder i den situation.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-05-11 17:12

> [...]

> brugere, der tror, de er alvidende, og som man næsten skulle tro, var
> betalt af disse producenter for at udbrede 'den rette USB lære' på

Godt vi slet ikke har nogen der udbreder 'den rette Firewire-lære' så.
Så kan det dø i fred :)

Fra : Jon

Dato : 16-05-11 21:42

)

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 16-05-11 17:36

["Followup-To:" header set to no.it.os.mac.diverse.]
On Mon, 16 May 2011 18:14:50 +0200, <Jens Kristian Søgaard> wrote:
> Hej,

> SÃ¥ er det jo godt at der er 2 Thunderbolt-porte i en iMac. SÃ¥ er man da
> oppe på 12 enheder i den situation.

Kun på 27". De andre maskinene har til nå kun 1.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-11 19:06

Hej,

> Kun på 27". De andre maskinene har til nå kun 1.

Så må man jo købe to maskiner

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-11 19:29

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Så må man jo købe to maskiner

aha! .. bevis på køb og smid ud mentaliten ... ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-05-11 02:20

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Så må man jo købe to maskiner

Kan man egentligt købe hubs? Sådan at man kommer ud over denne
begrænsning, skulle man have behov derfor?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-05-11 02:22

> [...]

> hvad gør man så, når man fx. som jeg har i alt 9 FW400/800 enheder sat
> til min MacPro? - Og så har jeg ikke regnet de fire med, der kører på

Køber én ny harddisk til den nye maskine og lader de gamle, langsomme
diske blive på den gamle maskine?

Fra : Jon

Dato : 17-05-11 10:57

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110517 <nospam0002+20110517@gmail.com> wrote:

> Køber én ny harddisk til den nye maskine og lader de gamle, langsomme
> diske blive på den gamle maskine?

Du taler her til mannen som mener han fortsatt har behov for disketter!
)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-05-11 02:25

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> writes:

> Men det som er irriterende, er vel at Apple fortsatt ikke
> implementerer lyddelen av Displayport.

Jeg mener bestemt at have set at det blev muligt at lave et-kabels
HDMI-adaptere. Det kræver vel at lyden er med i stikket?

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-05-11 12:56

On Tue, 17 May 2011 03:25:07 +0200, nospam0002+20110517@gmail.com
(Thorbjørn Ravn Andersen, 20110517) wrote:

>Jeg mener bestemt at have set at det blev muligt at lave et-kabels
>HDMI-adaptere. Det kræver vel at lyden er med i stikket?
>--

Disse henter vel lyd via USB.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-11 13:05

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> wrote:

> Disse henter vel lyd via USB.

De nyeste MacBook Pro har audio ud via DisplayPort

"HDMI audio and video output using a third-party Mini DisplayPort to
HDMI Adapter"

<http://www.apple.com/macbookpro/specs.html>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-05-11 18:07

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> Du taler her til mannen som mener han fortsatt har behov for disketter!
> )

Det har han vel også så længe han ikke har sikkerhedskopieret dem til
sin Mac Pro?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 17-05-11 22:58

> Det har han vel også så længe han ikke har sikkerhedskopieret dem til
> sin Mac Pro?

Sidst jeg puttede disketter i et diskettedrev, viste det sig, at disketterne
ikke kunne læses. Alder havde taget dem.
Det er mange år siden, og jeg prøver ikke igen.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-11 00:22

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Sidst jeg puttede disketter i et diskettedrev, viste det sig, at disketterne
> ikke kunne læses. Alder havde taget dem.
> Det er mange år siden, og jeg prøver ikke igen.

Så har du ikke fulgt opbevaringsforskrifterne. - 3,5" disketter skal
opbevares rimeligt tørt og absolut ikke for varmt... - I øvrigt var den
diskette, jeg havde fat i, en EduCorp diskette fra 1993!

...Og ja, jeg har også smidt en hel kasse med ca. 150 stk. ud, da de var
kommet til at stå i solen. - /Det/ brød de sig absolut ikke om, selvom
kassen var lukket...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 17-05-11 19:48

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110517 wrote:

> Det har han vel også så længe han ikke har sikkerhedskopieret dem til
> sin Mac Pro?

Han har også en 'sikkerhedskopi', som du kalder det, men det er
hurtigere at gå hen og tage diskette nr. xx end at søge en hel disk
igennem, hvis han vil have fat i noget.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-05-11 06:51

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Han har også en 'sikkerhedskopi', som du kalder det, men det er
> hurtigere at gå hen og tage diskette nr. xx end at søge en hel disk
> igennem, hvis han vil have fat i noget.

Du har hørt om Spotlight ik' ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-11 20:49

Hej,

> Han har også en 'sikkerhedskopi', som du kalder det, men det er
> hurtigere at gå hen og tage diskette nr. xx end at søge en hel disk
> igennem, hvis han vil have fat i noget.

Det lyder umiddelbart som om du gør noget helt forkert, hvis det er
tilfældet.

Fra : Jon

Dato : 18-05-11 16:32

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det lyder umiddelbart som om du gør noget helt forkert, hvis det er
> tilfældet.

Ikke slått til/på Spotlight? Jeg leter alddri etter noe lenger, jeg
benytter Spotlight, eller avleggere av den, slik som Smart Folders.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-05-11 18:09

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> writes:

> Men egentlig er jeg litt overrasket over at Apple ikke fjernet optisk
> enhet fra 13" MBP. Er vel borte hvis det kommer ny 13" MB etter hvert.

Det vil gøre afstanden til Air for lille. Tror jeg.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-05-11 22:13

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Han har også en 'sikkerhedskopi', som du kalder det, men det er
> hurtigere at gå hen og tage diskette nr. xx end at søge en hel disk
> igennem, hvis han vil have fat i noget.

Æble-mellemrum er din ven!

Fra : Espen Vestre

Dato : 19-05-11 07:36

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> Ikke slått til/på Spotlight? Jeg leter alddri etter noe lenger, jeg
> benytter Spotlight, eller avleggere av den, slik som Smart Folders.

Det hender jo Spotlight surrer det til. Sønnen min på 12 klagde her om
dagen at han ikke lenger kunne starte programmer via Spotlight, siden
spotlight ikke fant dem, og da fikk jeg Spotlight til å reindeksere
programmer-mappa ved å legge den til som et unntak i
Spotlight-kontrollpanelet, og så fjerne unntaket rett etterpå.
--
(espen)

Fra : Jon

Dato : 19-05-11 14:03

> [...]

> programmer-mappa ved å legge den til som et unntak i
> Spotlight-kontrollpanelet, og så fjerne unntaket rett etterpå.

Jo. Det /hender/.

Fra : Espen Vestre

Dato : 19-05-11 14:11

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> Jo. Det /hender/.

Enig med "" - det var mest ment som et praktisk tips til dem som
synes Spotlight fusker - det kan være enkelt å ordne opp i.
--
(espen)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-05-11 17:34

> [...]
> grunde: 1: BluRay kræver en masse DRM og betaling af licenser. og 2:
> Apple vil hellere at du køber dit HD indhold i iTunes Store ...

Der var iøvrigt en interessant pointe på Slashdot, nemlig at
licensprisen på Thunderbolt er så høj at fx HP har valgt det fra.

Er det ikke Firewire-historien om igen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-11 17:50

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110521 <nospam0002+20110521@gmail.com> wrote:

> Der var iøvrigt en interessant pointe på Slashdot, nemlig at
> licensprisen på Thunderbolt er så høj at fx HP har valgt det fra.
>
> Er det ikke Firewire-historien om igen?

Hvis det passer så er det jo et skud for boven ... men vi skal nok lade
være med at dømme den ude endnu. Intel er jo "the 800 pund gorilla" ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-05-11 20:27

> Hvis det passer så er det jo et skud for boven ... men vi skal nok lade
> være med at dømme den ude endnu. Intel er jo "the 800 pund gorilla" ..

Og hvordan er det nu lige Intel har det med USB?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-11 11:15

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110521 <nospam0002+20110521@gmail.com> wrote:

> Og hvordan er det nu lige Intel har det med USB?

der er ingen der siger at Thunderbolt absolut skal udrydde USB ...
Thunderbolt til f.eks. keyboard og tastatur og andre low bandwith
enhgeder er jo totalt overkill

/thomas

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 22-05-11 11:56

Den 22/05/11 12.14, Thomas von Hassel skrev:

> der er ingen der siger at Thunderbolt absolut skal udrydde USB ...
> Thunderbolt til f.eks. keyboard og tastatur og andre low bandwith
> enhgeder er jo totalt overkill

... hvis nu man skriver meget hurtigt!!

Mvh Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-11 13:51

Jonas Jalling wrote:

> ... hvis nu man skriver meget hurtigt!!

Lige præcis! - Jeg ligger normalt mellem 300 og 400 anslag pr. minu, men
ofte højere, når det er ren tekst. Det er ikke ualmindeligt at jeg
oplever at taste hurtigere, end bufferen kan følge med til.

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 22-05-11 14:00

Den 22/05/11 14.51, Erik Richard Sørensen skrev:

> Lige præcis! - Jeg ligger normalt mellem 300 og 400 anslag pr. minu, men
> ofte højere, når det er ren tekst. Det er ikke ualmindeligt at jeg
> oplever at taste hurtigere, end bufferen kan følge med til.

Det var ment som en joke.

Mvh Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-11 13:49

Thomas von Hassel wrote:

> der er ingen der siger at Thunderbolt absolut skal udrydde USB ...

Men du ser gerne Firewire udryddet, selvom det er adskillige gange bedre
og hurtigere end USB.:(

> Thunderbolt til f.eks. keyboard og tastatur og andre low bandwith
> enhgeder er jo totalt overkill

Kommer du ret meget over 400 anslag pr. minut på et tastatur, risikerer
du, at indkodning og dermed visning af det, du skriver, ikke kan følge
med, - men får en slags 'after-burn' effekt ved, at bufferen overloades,
hvor det hele så kommer væltende...

Og nej, det har ikke nødvendigvis noget at gøre med, at programmerne er
for langsomme...

Du er jo i bund og grund dybt useriøs og inkonsekvent.!

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 22-05-11 13:51

Den 22/05/11 14.48, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> du, at indkodning og dermed visning af det, du skriver, ikke kan følge
> med, - men får en slags 'after-burn' effekt ved, at bufferen overloades,

Det har _intet_ med USB at gøre!

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-11 14:37

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Men du ser gerne Firewire udryddet, selvom det er adskillige gange bedre
> og hurtigere end USB.:(

Gud. Fader. ... hvor siger jeg at Firewire skal udryddes ? Jeg forholder
mig bare til markedet og hvad der er på vej af teknologier som evt. er
bedre end det vi har nu ?

> [...]
> du, at indkodning og dermed visning af det, du skriver, ikke kan følge
> med, - men får en slags 'after-burn' effekt ved, at bufferen overloades,

Bufferen ? .. hvilken buffer ?

> Og nej, det har ikke nødvendigvis noget at gøre med, at programmerne er
> for langsomme...
>
> Du er jo i bund og grund dybt useriøs og inkonsekvent.!

javel ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-11 19:12

Hej,

> [...]
> du, at indkodning og dermed visning af det, du skriver, ikke kan følge
> med, - men får en slags 'after-burn' effekt ved, at bufferen overloades,

Det du skriver giver ingen mening. Problemet er, at du anvender begreber
som "buffer" og "overloade" uden tilsyneladende at vide, hvad de betyder.

Hvis din computer ikke kan følge med i den hastighed, du skriver, så er
der enten noget helt galt med dit hardware eller software - eller også
arbejder du på en computer fra forrige årtusinde.

Jeg skriver hurtigere end dig og har ingen problemer af den type, du nævner.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-05-11 11:56

> der er ingen der siger at Thunderbolt absolut skal udrydde USB ...
> Thunderbolt til f.eks. keyboard og tastatur og andre low bandwith
> enhgeder er jo totalt overkill

Det er i så fald da kun fordi prisen er for høj.

USB 2.0 er jo også overkill for tastaturer og mus.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-05-11 12:57

nospam0002+20110522@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110522)
writes:

> Det er i så fald da kun fordi prisen er for høj.
>
> USB 2.0 er jo også overkill for tastaturer og mus.

Faktisk er din internetforbindelse også way-overkill for dine
usenetskriblerier. Der burde du ringe op med modem!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-05-11 14:47

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Men du ser gerne Firewire udryddet, selvom det er adskillige gange
> bedre og hurtigere end USB.:(

Nu lægger du vist folk ord i munden. Det er vist ikke god debatteknik.

Herudover giver USB-3.0 FireWire _grundigt_ baghjul.

> [...]
> kan følge med, - men får en slags 'after-burn' effekt ved, at bufferen
> overloades, hvor det hele så kommer væltende...

Det har jeg aldrig set. Mon ikke det skyldes dårlige USB-drivere på
gammelt hardware?

> Du er jo i bund og grund dybt useriøs og inkonsekvent.!

Mand-ej-bold?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 22-05-11 15:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110522 wrote:

> Nu lægger du vist folk ord i munden. Det er vist ikke god debatteknik.
>
> Herudover giver USB-3.0 FireWire _grundigt_ baghjul.

Det er nu, som man tager det... Jeg har i flere PC grupper set, at folk
klager over, at USB 3.0 er både upålidelig og langsom i forhold til det,
det lover.

Og så er der jo lige det faktum, at vi kan takke især Motorolas
ualmindelige sløve opførsel og åbenbart manglende evner for, at Firewire
3200 og Firewire 6400 endnu en gang er blevet udsat igen-igen.

> Det har jeg aldrig set. Mon ikke det skyldes dårlige USB-drivere på
> gammelt hardware?

Ihvertfald fejler mit hardware og software ikke noget. Tastaturet, jeg
normalt bruger, er et forholdsvist nyt semi-prof Microsoft Mdeia Pro med
absolut nyeste drivere. - Jeg har skam også et af de nye helt flade
Apple alu-tastaturer med hale, og det er samme problem. - Og jeg vil
heller ikke just kalde en MacPro QuadCore 2,66ghz for 'langsom'...

mvh. erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-11 15:18

> [...]

> Det er nu, som man tager det... Jeg har i flere PC grupper set, at folk
> klager over, at USB 3.0 er både upålidelig og langsom i forhold til det,

Lad mig gætte .. folk kigger på det teorietiske max througput og undrer
sig så over at det ikke passer med det tal de kan måle sig til ? ...

> Og så er der jo lige det faktum, at vi kan takke især Motorolas
> ualmindelige sløve opførsel og åbenbart manglende evner for, at Firewire
> 3200 og Firewire 6400 endnu en gang er blevet udsat igen-igen.

Ikke ligefrem en blændende anbefaling af Firewire som standard kan vi
være enig om det ?

.... og du undrer dig stadig over at man begynder at kigge på andre
alternativer ?

> [...]
> Apple alu-tastaturer med hale, og det er samme problem. - Og jeg vil
> heller ikke just kalde en MacPro QuadCore 2,66ghz for 'langsom'...

Selv hvis jeg bare sanseløst trykker taster ned kan jeg ikke
fremprovokere det .....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-11 16:28

Thomas von Hassel wrote:

> Lad mig gætte .. folk kigger på det teorietiske max througput og undrer
> sig så over at det ikke passer med det tal de kan måle sig til ? ...

Det var både det, men også at USB 3.0 absolut ikke holder, hvad det
lover. Hertil også, at det er næsten umulig i det hele taget at få
brugbare enheder, der anvender USB 3.0.

En enkelt hævdede også, at FW800 til enhver tid er både hurtigere og
mere stabil end USB 3.0, hvis der er flere enheder koblet sammen enten i
kæde eller via hub.

> Ikke ligefrem en blændende anbefaling af Firewire som standard kan vi
> være enig om det ?

Nej, det kan vi ikke! - Men at et enkelt firma som Motorola, der
åbenbart er mere interesseret i at lave elendige processorer til
touch-phones, smart-phones og smart-pads, kan bremse en klar aftale,
fatter jeg ikke! - Så burde de trække sig ud af udviklingsgruppen og
overlade det til andre, som både kan og gerne vil videreføre
udviklingen. - Men OK, det er jo ikke så nemt, når Motorola er med i den
gruppe, der også ejer patenterne på Firewire.

Det er jo præcis samme situation, der i sin tid gjorde, at Apple brød
aftalerne om udviklingen af G4 processorernes generation 6. Her smølede
Motorola også så længe, at Apple - og Atari - fik nok. Apple valgte G5
fra IBM, mens Atari valgte AMD. OK, os, der arbejdede med bl.a.
opgraderinger, fik da noget ud af det ved, at både OWC (PowerLogix og
NewerTech) og GigaDesigns købte de lagre af G4-6 processorerne op, så vi
fik mulighed for at få G4 op til dual 2,0ghz. Men de lagre er nu ved at
være helt væk. - Der er kun nogle ganske få til fx. QuickSilver og MDD
computerne tilbage, og det er så det løb, der er kørt...

> ... og du undrer dig stadig over at man begynder at kigge på andre
> alternativer ?

Ja, det undrer mig en del, når man jo véd, at Apple plejer at være ret
hårde i deres krav. - At de så tilsyneladende lader stå til her, er mig
en gåde...

> Selv hvis jeg bare sanseløst trykker taster ned kan jeg ikke
> fremprovokere det .....

Så prøv at sætte repetitionshastigheden til maximum... - I øvrigt har de
fleste tastaturer en begrænsning på mellem 475 og 675 tegn pr. minut.
Svjh. har Apples alu-tastatur en begrænsning på 575 tegn, det orig.
Apple Pro (sort/sølv) 575 tegn, det hvide Apple Pro 675 tegn, mens det
originale iMac tastatur ligger nede på 475 tegn. Microsoft Media Pro
tastaturet har en begrænsning på 875 tegn pr. minut.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-11 19:28

Hej,

> Det var både det, men også at USB 3.0 absolut ikke holder, hvad det
> lover. Hertil også, at det er næsten umulig i det hele taget at få
> brugbare enheder, der anvender USB 3.0.

Det tror jeg ikke på. USB 3 virker fint for mig - og enhederne er nemme
at skaffe. De kan endda fåes steder som Fona og Elgiganten. Mere
tilgængeligt bliver det vel næppe.

> En enkelt hævdede også, at FW800 til enhver tid er både hurtigere og
> mere stabil end USB 3.0, hvis der er flere enheder koblet sammen enten i
> kæde eller via hub.

Det passer bare ikke.

> Men at et enkelt firma som Motorola, der
> åbenbart er mere interesseret i at lave elendige processorer til
> touch-phones, smart-phones og smart-pads, kan bremse en klar aftale,
> fatter jeg ikke!

Måske fordi det er en fejlopfattelse. Hvad er det for en "klar aftale"
og hvorfor skulle det være Motorola som er den eneste skurk? (prøv at
komme med en reference til selve aftalen og ikke noget om at du engang
har hørt i en radioavis at det hænger sådan sammen)

> Ja, det undrer mig en del, når man jo véd, at Apple plejer at være ret
> hårde i deres krav. - At de så tilsyneladende lader stå til her, er mig
> en gåde...

Det har da netop ikke ladet stå til. De er allerede rykket videre til
fremtiden - Thunderbolt.

> [...]
> originale iMac tastatur ligger nede på 475 tegn. Microsoft Media Pro
> tastaturet har en begrænsning på 875 tegn pr. minut.

Hvor lang tid tog det dig at finde på ovenstående tal?
Slog du terning om dem?

Microsoft angiver selv max på deres Microsoft Digital Media Pro tastatur
til 1000 tegn per minut. Det samme som stort set alle andre af
tastaturerne opgives til.

Fra : Clas Mehus

Dato : 23-05-11 11:01

On Sun, 22 May 2011 17:27:59 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
>En enkelt hævdede også, at FW800 til enhver tid er både hurtigere og
>mere stabil end USB 3.0, hvis der er flere enheder koblet sammen enten i

USB 3.0 kan du aldri koble i en kjede - det må alltid være en hub. Men
med at man gjerne har 2-4 porter per maskin, er det gjerne ikke det
behovet for en hub. På den nyeste stasjonære pc-en jeg har her er det
6 stk. USB 3.0-porter....

Med Firewire800 har jeg vel aldri opplevd å få mer enn litt over 80
MB/sek. Med USB 3.0 har jeg over 200....

Jeg har kun én USB 3,0-hub, og ikke opplevd noen problemer med den.
Det er foreløpig dog ikke et produkt jeg har hatt spesielt behov for å
bruke i utstrakt grad ettersom pc-ene gjerne har flere porter, og jeg
kobler heller direkte da.

Umulig å få tak i brukbare enheter? Merkelig, for jeg har ikke hatt
spesielle problemer med harddiskene, minnepinnene eller SSD-ene fra
f.eks. Western Digital, Transcend, Lacie, Freecom, Buffalo, Kingston,
Verbatim m.fl. Jeg hadde for så vidt en ekstern USB 3.0-disk fra
Samsung som krasjet, men tviler på at det var USB 3.0 sin feil at
hodet skrapte borti diskplaten.....

Jeg vet noen har hatt enkelte problemer med noen enheter på USB
3.0-kontrollere fra Etron. De aller aller fleste benytter imidlertid
NEC USB 3.0-kontrollere - dvs. Renesas heter vel det selskapet nå som
NEC faset ut dette i.

Faktisk fungerer USB 3.0 ganske så bra også på MAcbook Pro via
ExpressCard. Riktignok er jeg der begrenset til ca. 140 MB/sek pga.
ExpressCard på min MBP er via PCIe 1.0 1x. For vanlige eksterne
harddisker er ikke 140 MB/sek en flaskehals.

Fra : N/A

Dato : 23-05-11 12:03

Fra : N/A

Dato : 23-05-11 12:03

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-11 12:03

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> I indtil flere endda. Og det var kun i de færreste, de havde mere end
> 3-4 USB 3.0 produkter på lager. ComputerCity var den, der havde flest,
> men de havde også lige så mange FW400/800 produkter på hylderne.

Så er det jo ikke "næsten umuligt" at finde USB 3 udstyr ?

> Og det et alternativ, der i praksis er ubrugeligt, da der jo ingen
> enheder er at bruge det til, og det er tilsyneladende kun meget få
> producenter, der har Thunderbolt produkter undervejs. Og dem, der er
> igang, er primært producenter af topprofessionelt grej, der hverken i
> str. eller pris vil appellere til den almindelige bruger.

Hvilket ikke er noget problem eftersom både Firewire og USB stadig er at
finde på maskinerne.

Det er igen den med det rigtige værktøj til den rigtige opgave ..

/thomas

Fra : Clas Mehus

Dato : 23-05-11 10:50

On Sun, 22 May 2011 16:06:12 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

>Det er nu, som man tager det... Jeg har i flere PC grupper set, at folk
>klager over, at USB 3.0 er både upålidelig og langsom i forhold til det,
>det lover.

Jeg har etter hvert testet haugevis av USB 3.0-harddisker, eksterne
SSD-er, dokkingstasjoner osv. og har ikke hatt noe problem. Jeg har
brukt det mot en lang rekke forskjellige pc-er - både stasjonære med
dette på hovedkortet, stasjonære med ekstra PCIe-kort, bærbare med
dette integrert og bærbare via ExpressCard-tilleggskort.

Ytelsesmessig er det heller ikke spesielle problemer. I starten hadde
man en del kontrollere implementert som PCIe 1.0 1x - ytelsen
begrenset seg da til rundt 140 MB/sec. Med de kontrollerene som er
implementert på PCIe 2.0 1x eller PCIe 1.0 4x har jeg hatt over 200
MB/sek. Om da 200 MB/sek er en begrensning pga. kontrolleren eller
produktene jeg så langt har testet med tør jeg ikke helt svare på. 200
MB/sek har også være den maksimale hastigheten oppgitt for produktene
jeg har testet mot det, slik som Kingstons HyperX USB 3.0 SSD og
LaCies FastKey.

Jeg har testet en løsning der jeg fikk 265 MB/sek på enkelte typer
operasjoner, men jeg vet ikke helt om det er pga. en litt spesiell
bufferløsning som produsenten av hovedkortet benyttet - jeg holder det
derfor ikke som en "offisiell" hastighet.

200 MB/sek anser jeg som svært anvendelig i praksis. I basis snakker
man også litt "første generasjon" foreløpig vil jeg si. Helt i starten
var USB 2.0-kontrollerene også noe trege enn hva man etter hvert så -
bl.a. da via NEC-kontrolleren som også Apple brukte i mange år, og som
ga halve ytelsen av Intels USB 2.0-kontroller når den kom....

I dag støtter de nye brikkesettene i større grad PCIe 2.0, og man har
da bredere integrasjon av USB 3.0 med mer båndbredde enn de 140 MB/sek
man så i starten i mange løsninger.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-05-11 14:48

> [...]

> men ofte højere, når det er ren tekst. Det er ikke ualmindeligt at jeg
> oplever at taste hurtigere, end bufferen kan følge med til.

Det synes jeg da du skal optage en film af så, så vi andre kan se
fænomenet i praksis.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-05-11 16:20

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Det er nu, som man tager det... Jeg har i flere PC grupper set, at
> folk klager over, at USB 3.0 er både upålidelig og langsom i forhold
> til det, det lover.

Jaja, og jeg har set i mindst en gruppe at FireWire er hundedyrt og
langsomt i forhold til USB-3.0.

> [...]
> flade Apple alu-tastaturer med hale, og det er samme problem. - Og jeg
> vil heller ikke just kalde en MacPro QuadCore 2,66ghz for 'langsom'...

Så er det fordi din kerne hænger med et eller andet. Prøv at pille alle
eksterne ikke-Apple enheder fra, afmonter alle netværksdrev, og se om
problemet forbliver.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-05-11 21:10

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> writes:

> USB3 kan altså daisychaines?

"Bedre og hurtigere" indbefatter vel ikke NØDVENDIGVIS daisychaining?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-05-11 22:20

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> writes:

> «USB was designed as a low cost, low speed cable connect, and that
> will forever be its weakness.
>
> Firewire was created to replace SCSI, while paving the way for high
> speed, real time data transfer. Firewire is a deeply established
> standard for professional users and will be around for decades to
> come. But yes, it's overkill for general level PCs since it's more
> expense and too feature rich for most consumer needs.

Det virker på mig en anelse forudindtaget.

_Hvorfor_ er Firewire en standard for professionelle brugere (og hvilken
profession iøvrigt?), og at ligefrem sige årtie_R_ er måske en anelse
optimistisk. Det er dog mindre vigtigt her. De nævner nemlig den
altafgørende parameter, nemlig at FireWire er dyrere end USB. Dvs hvis
man kan skippe den ene som hardwareproducent er det FireWire der ryger.

Bemærk også at selvom der har været mange firewirestik i bærbare de
seneste år, har det kun været ministikket og beregnet til at snuppe data
fra et videokamera. Gælder det stadig at konsumvideokameraer er
FireWirebaseret? Næppe. USB vinder ind også her.

Det er blot endnu et eksempel på at bekvemmelighed kan opveje en del i
teknisk excellence bare båndbredden er høj nok.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-05-11 15:51

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Jeg har forsøgt at oprette mig som 'contributor', men får en lakonisk
> besked om, at "...You are not allowed to authroize as a user and
> contributor"...

Det var sært. Det har jeg da gjort uden problemer.

Måske, hvis du nærlæser instruktionerne?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-05-11 07:24

writes:

> Så er det fordi din kerne hænger med et eller andet. Prøv at pille alle
> eksterne ikke-Apple enheder fra, afmonter alle netværksdrev, og se om
> problemet forbliver.

Hvad blev resultatet af dette?