Word 2011...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-11 14:04

I min videre test af Word 2011 er jeg nu kommet til, hvor brugbar eller
ikke, programmet er for blinde og svagtseende...

Stadig må jeg konstaterere, at Word ikke understøtter nogen former for
talesyntese på Mac.! - Altså er den totalt uegnet for helt blinde. -
Helt blind er man, når synsbrøken er 1/60 eller mindre.

Næste punkt... - Hvordan er den så for svagtseende - altså for personer,
der har en synsbrøk på +1/60 og op til 6/18. - Fra +6/18 og op til 5/6
regnes det kun for at være "...Nedsat syn i lettere eller svær grad"

I den forbindelse har jeg så kigget på div. tastaturkommandoer og
direkte valg gennem knapper, menuer og værktøjslinier. Og her må jeg -
også - konstatere, at Word 2011 er rent ud sagt elendig og ubrugeligt
for svagtseende OG for personer med den normale rød-grønne farveblindhed...

På en gråskala fra -100 til +100 (hvor 0 er normal) ligger kontrast- og
lysforhold i Word 2011 på ca. -30. NB. Jeg har her valgt at bruge den
gamle Gevaert gråskala fremfor RGB, da den er nemmere at gennemskue.
-100 er lig med helt hvid, 0 er lig med ca. 50% grå og +100 lig helt
sort. (50% grå ca. 135/135/135 på RGB skalaen).

Det er ikke - som i systemet og en del andre programmer - muligt at
forstørre knapper i hverken den primære værktøjeslinie eller på
knapperne i de underliggende menuer. - Det er heller ikke muligt at
vælge (brugerdefineret) hverken farvekombination eller kontrast på
hverken værktøjslinier eller de underliggende sub-menuer.

Funktionen 'Themes' virker /ikke/ på selve programmets udseende (som i
Word X og Word 2004. Det er ikke nødvendig i Word 2008, da den bruger
'high-contrast' visning på alle værktøjslinier og paletter) - kun på
dokument-layout. Farvejustering er ikke mulig på programmets udseende,
kun på dokumentet.

- Er det muligt på en eller anden måde at ændre på selve programmets
kontrast- og farvevalg? - Er det muligt at ændre på knapstørrelse? -
Evt. via en add-on/plug-in...

Jeg har ligeledes konstateret, at hvis man fjerner 'Ribbon' linien (kan
fravælges i Preferences), fjerner man også alle de primære knapper, der
ikke er lagt op i selve hoved-værktøjslinien.

Jeg har også konstateret, at det /ikke/ er muligt at 'undocke' de
værktøjslinier, der ligger i 'Ribbon', så de vises som paletter som i
Word X/2004/2008.

En anden ting, jeg har observeret, er, at åbner man et RTF dokument, der
er oprettet i et ikke-Word program, mister man - udover selvfølgelig
grafik - _samtlige_ formatteringer i header text og kun regular,
italics, bold og bold-italics bevares i body text. - Dvs., at både
superscript, subscript, raised lines, column formatting og al anden
formattering er pist væk. - Color settings i body text bevares delvis,
men er rykket mindst +/-30% i RGB skalaen.

Hvis jeg skal give den en generel karakter i forhold til Word 2008,
OpenOffice 3.3, LibreOffice 3.3.x, NisusWriter Pro m.fl. vil den max.
komme på 2,75 af 5. I forhold til Word 2008 alene vil jeg kun give den
3,5 af 5. I forhold til NisusWriter Pro 1,5 af 5, i forhold til OOo/LibO
kun 1,5 af 5.

Kort sagt. - Har du ikke brug for MSO og ikke allerede har en MSO2008,
så lad være med at købe MSO2011. - Den er ganske enkelt ikke pengene værd!

mvh. Erik Richard