Vil gerne prøve at rode med ipad-applikati~
Fra : Marianne

Dato : 21-04-11 19:37

Hej

Jeg har nu haft min ipad i en uge og er *meget* glad for den. Er blevet lidt
lun på at lære selv at lave nogle små-programmer, men til det formål mangler
jeg en applecomputer til hjemmbrug. Hvad gør jeg smartest/billigst som
samtidig er mest fornuftigt?

Har en stor imac på arbejdet, men den er simpelthen for meget hjemtil. Står
heller ikke lige og skal skifte hjemmecomputeren ud.

Mit behov for bærbare er udmærket dækket.

Så valget står mellem en brugt bærbar, som jeg ikke rigtig har brug for, og
måske især en mac mini. Har set en brugt mac mini fra medio 2010 2,4 gHz,
4GB RAM, 320 GB harddisk. på mediamac til 4500.- En ny model koster 5,168.75
(med 'academic' rabat).Hvordan vil I vurdere disse priser? Er den brugte et
OK køb, eller skal jeg gå efter den ny?

Så er det jeg bliver lidt fristet af at købe mini'en, installere noget
Fusion på (som jeg kender fra arbejdet), og så alligevel udfase hjemmepc'en?

Jeg vil blive glad for nogle tanker ...

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-04-11 19:47

Marianne <mjanneh@gmail.com> wrote:

> Hej
>
> Jeg har nu haft min ipad i en uge og er *meget* glad for den. Er blevet lidt
> lun på at lære selv at lave nogle små-programmer,

Er du vandt til at programmere ? og i hvilke sprog ?

.... hvis du starter helt fra bunden så er ObjC ikke det mest venlige at
komme igang med ...

> [...]
> Fusion på (som jeg kender fra arbejdet), og så alligevel udfase hjemmepc'en?

En mini er fin ... jeg vil nok gå efter den nye når prisen ikke er
længere fra hinanden ..

/thomas

Fra : Marianne

Dato : 21-04-11 22:04

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Er du vandt til at programmere ? og i hvilke sprog ?
>
> ... hvis du starter helt fra bunden så er ObjC ikke det mest venlige at
> komme igang med ...

Vant til og vant til ... nja - jeg har levet af det engang, men det er over
15 år siden. Jeg har kodet i APL, Fortran og C. Men aldrig noget
objektorienteret. Jeg er da også spændt på, om jeg kan hitte rede i det.

> En mini er fin ... jeg vil nok gå efter den nye når prisen ikke er
> længere fra hinanden ..

OK. Det tror jeg også, jeg vi gøre. Vil den være billigere i Sverige eller i
UK mon?

mvh
Marianne

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 22-04-11 11:06

On 21/04/11 23.03, Marianne wrote:

> OK. Det tror jeg også, jeg vi gøre. Vil den være billigere i Sverige eller i
> UK mon?

Sidst jeg kiggede skulle man til USA for rigtig at spare noget, men hvis
du er lidt tålmodig kan du måske spare nogle kroner på at dollar kursen
er faldet (og formodentlig vil falde yderligere). Det kræver dog at
Apple lader det slå igennem priserne og det er de ikke så gode til.

Et sted du helt sikkert kan spare er hvis du ønsker mere ram eller
diskplads end standard, den slags tager Apple, præcis som de andre
mærkevare producenter, nemlig sig meget rigeligt betalt for.

Mvh
Bruno

Fra : Marianne

Dato : 22-04-11 11:53

"Bruno, Copenhagen skrev

> [...]
> diskplads end standard, den slags tager Apple, præcis som de andre
> mærkevare producenter, nemlig sig meget rigeligt betalt for.

OK - tak for info.

Jeg tror jeg køber en ny og følger dit råd med at spare på evt. yderligere
ram. Har gennemtrawlet dba, og brugtpriserne på samme mini model ligger på
mellem 4500 og op til over 5000 (men så er der typisk tastatur inkluderet og
et par andre småting). Det er temmelig høje priser, efter min mening, også
selv om kvitering forefindes og garanti stadig gælder.

mvh
Marianne

Fra : -=JF=-

Dato : 22-04-11 12:06

Den 22/04/11 12.52, Marianne skrev:
> Det er temmelig høje priser, efter min mening, også
> selv om kvitering forefindes og garanti stadig gælder.

Det er generelt kendetegnende for Appleprodukter... De holder priserne.

--
Mhv.
John

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-04-11 11:49

> [...]
> et par andre småting). Det er temmelig høje priser, efter min mening, også
> selv om kvitering forefindes og garanti stadig gælder.

Tastatur og mus eller trackpad kan du næppe undvære - skærm kan du
garanteret ikke undvære. Er prisen så ikke tæt på en iMac? Måske en brugt
iMac?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-04-11 12:41

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Tastatur og mus eller trackpad kan du næppe undvære - skærm kan du
> garanteret ikke undvære. Er prisen så ikke tæt på en iMac? Måske en brugt
> iMac?

Mini'en er lavet til dem der allerede har skærm, tastatur og mus
liggende fra en anden mac/pc ...

/thomas

Fra : Marianne

Dato : 23-04-11 19:40

In article <C9D87B3D.1354E0%nospam@kern.dk>,

> Tastatur og mus eller trackpad kan du næppe undvære - skærm kan du
> garanteret ikke undvære. Er prisen så ikke tæt på en iMac? Måske en brugt
> iMac?
>
> - Mikael

Jo - men skærme og mus og tastaturer har jeg så rigeligt af i forvejen

Men nu har jeg været ude at købe en frisk mac mini. Gad vide, hvorfor
jeg ikke har gjort det før?! Bortset fra, at jeg efterhånden har brugt
den halve eftermiddag og lidt til på at installere diverse programmer
(og bl.a. lede efter en passende newsreader), så er det hele gået
hurtigt og glat

Nu er det min Cinema-skærm, der larmer mest - men dén skifter jeg ikke
foreløbig.

Desværre virker den midterste del af mit windows-keyboard heller ikke -
kunne køre windowsprogrammer på den, dels virkelig holder af dette
tastatur i forhold til at skrive mange, lange tekster, så må jeg leve
med det.

Og så må jeg se på programmeringen i den kommende tid.

mvh
Marianne

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 23-04-11 23:20

> [...]
> med det.
>
> Og så må jeg se på programmeringen i den kommende tid.

Tillykke tillykke.

Så den nye Mac Mini i dag, imponerende lækker!!!

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-04-11 13:33

> [...]

> og et par andre småting). Det er temmelig høje priser, efter min mening,
> også selv om kvitering forefindes og garanti stadig gælder.

De er høje, men brugtpriser er jo ikke faste priser. Tværtimod er det
vel helt almindeligt, at der bliver handlet om prisen. Sælger der derfor
tilbøjelig til at sætte en lidt høj pris, fordi han ved, at køber altid
vil prøve at prutte prisen ned. Hvis en Mac mini således er til salg for
kr. 4.500,-, så ender den sikkert med at blive solgt for kr. 4.000,-
eller måske mindre. Nu er jeg ikke selv god til at handle, men det er
mit indtryk, at sådan gør andre. Hvis I andre skal købe noget brugt,
prøver I så ikke også at få prisen lidt ned?
--
Henrik Münster
Esbjerg