Big Brother
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 19:30

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-11 20:59

Thomas von Hassel wrote:
> <http://www.macworld.com/article/159352/2011/04/iphone_location.html?lsr
> c=top_1>
>
> Spændende :)

Ja og? - Det gør en ganske alm. GSM 9/18/19/2100-band telefon da også. -
Det er bare lidt mere besværlig at finde ud af, da der skal en
dommerkendelse til.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 21:03

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ja og? - Det gør en ganske alm. GSM 9/18/19/2100-band telefon da også. -
> Det er bare lidt mere besværlig at finde ud af, da der skal en
> dommerkendelse til.

Dommerkendelser til hvad ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-11 21:41

Thomas von Hassel wrote:

> Dommerkendelser til hvad ?

Fordi teleselskaberne ikke må udlevere de data, uden det er gennem et
politikrav i forb. med efterforskning i kriminalsager, og det kræver en
dommerkendelse.

Det 'nye' er tilsyneladende, at iPhone laver en slags GPS log direkte på
selve telefonen - samtidig med, de samme data opbevares hos
teleselskaberne...

- Så du kan altså som privatperson ikke bare ringe til dit teleselskab
og få at vide, hvor du var den aften, du ikke kan huske noget om, men
det er der så åbenbart nu mulighed for via iPhone 4.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 21:46

> [...]

> Det 'nye' er tilsyneladende, at iPhone laver en slags GPS log direkte på
> selve telefonen - samtidig med, de samme data opbevares hos

Ikke GPS .. kun triangluering fra mobil master ...

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-04-11 21:33

Den 20/04/11 20.29, Thomas von Hassel skrev:
> <http://www.macworld.com/article/159352/2011/04/iphone_location.html?lsr
> c=top_1>
>

> Spændende :)
>
> /thomas
Først tænkte jeg "Interessant" - da jeg havde downloadet programmet
var min tanke nok nærmere "skræmmende".

/Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 21:46

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Først tænkte jeg "Interessant" - da jeg havde downloadet programmet
> var min tanke nok nærmere "skræmmende".

tjo, bum bum .. det er stadig værre at chekke ind via Facebook places
eller Foursquare ;)

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-04-11 22:03

Den 20/04/11 22.45, Thomas von Hassel skrev:

> tjo, bum bum .. det er stadig værre at chekke ind via Facebook places
> eller Foursquare ;)

Den klassiske er vel:

Wallpost 1: "Nørj et fedt B&O anlæg jeg lige har fået - de 50.000 var
sku godt givet ud"
Wallpost 2: " I just checked in at "a long way from home" "

Man undres...

/Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 22:06

> [...]

> sku godt givet ud"
> Wallpost 2: " I just checked in at "a long way from home" "

Nemlig ... common sense people, please.

Eller lås din facebook konto ned så kun dine venner kan se hvad du
render og laver ... hvis man altså stoler på ens facebook venner ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 21:49

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Først tænkte jeg "Interessant" - da jeg havde downloadet programmet
> var min tanke nok nærmere "skræmmende".

<http://dl.dropbox.com/u/693028/dk.png>

<http://dl.dropbox.com/u/693028/world.png>

Nej, jeg kommer ikke så langt omkring for tiden ...

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-04-11 22:03

Den 20/04/11 22.49, Thomas von Hassel skrev:

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/dk.png>
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/world.png>
>
> Nej, jeg kommer ikke så langt omkring for tiden ...

Blærerøv ;)

<http://dl.dropbox.com/u/3621717/DK.png>

<http://dl.dropbox.com/u/3621717/World.png>

/Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 22:06

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Blærerøv ;)
>
> <http://dl.dropbox.com/u/3621717/DK.png>

ingen mobildækning midt på fyn ? ;)

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-04-11 22:22

Den 20/04/11 23.06, Thomas von Hassel skrev:

> ingen mobildækning midt på fyn ? ;)

Heh, min telefon må have problemer ved skift til "udenlandstelefoni" ;)

Det må have noget med aktiviteten at gøre - imellem Århus og Horsens er
den heller ikke så aktiv.

/Jonas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-11 22:26

> ingen mobildækning midt på fyn ? ;)

Det er godt nok meget sjovt at se, hvor man har været. Jeg har nu godt
nok lidt svært ved at få tingene til at passe sammen nogle af dagene,
men måske er datoerne ikke så præcise. Jeg løb da maraton i Berlin d.
26/9 2010, men iflg. programmet var jeg der d. 23/9. Jeg tilbragte
juleaften i København, men iflg. programmet skulle jeg være i København
d. 2/12 2010, men ikke omkring jul. Repræsenterer datoerne en
tidsperiode, eller er det blot en enkelt dag? I så fald er der langt
mellem dagene. Stederne er også lidt svære at huske, men måske kobler
man sig bare på en frygtelig masse sendemaster, når man f.eks. kører på
motorvejen op gennem Jylland. Jeg synes også, kortet meget, meget længe
om at blive hentet, når man ændrer zoom og placering.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 22:29

> [...]
> men ikke omkring jul. Repræsenterer datoerne en tidsperiode, eller er det

Det skulle være pr. uge ... om det er fra den dag +7 dage eller -+ fra
den dag har jeg ikke luret ...

De underliggende data skulle være mere præcise men er ikke vist pga.
privatlivs hensyn..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-11 21:53

Jonas Jalling wrote:

> Først tænkte jeg "Interessant" - da jeg havde downloadet programmet
> var min tanke nok nærmere "skræmmende".

Ja, noget i samme retning her. Men hvis du nogle gange hører DR P1s små
reportager lige efter den politiske debat ved middagstid, ville du i
sidste uge have hørt noget om demente, der var på ferie i Tyrkiet med
deres pårørende og plejepersonale.

En af dem var så hæmmet af alzheimer, så han kunne blive væk 10 meter
fra hans egen gadedør. - Ellers fungerede hans forstand temmelig godt.
Han havde fået et GPS lignende program til sin mobil - mærke blev ikke
nævnt, - hvor både han selv kunne se direkte på displayet, hvor han var,
og samtidig kunne hans kone følge ham på hjemmecomputeren eller den
bærbare, de altid havde med på ferie... - For ham er det en tryghed...

mvh. erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 21:58

> [...]

> og samtidig kunne hans kone følge ham på hjemmecomputeren eller den
> bærbare, de altid havde med på ferie... - For ham er det en tryghed...

Det er jo ikke det der er "problemet" her ... "problemet" er at den log
over lokationsdata bliver gemt uden at man har mulighed for at slå det
fra og/eller slette den.

/thomas

* "problemet" i anførselstegn fordi det ikke er noget problem ... men
som der nok er nogen der vil få blæst op til noget større ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-11 22:02

> [...]
>

> * "problemet" i anførselstegn fordi det ikke er noget problem ... men
> som der nok er nogen der vil få blæst op til noget større ...

Mest fordi de data ikke bliver sendt til nogen, og du skal have fati den
fysiske enhed og dens backup data for at aflæse dem. Og hvis du slå
kryptering af din backup til så kan du ikke læse de data overhovedet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-11 22:07

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> * "problemet" i anførselstegn fordi det ikke er noget problem ... men
> som der nok er nogen der vil få blæst op til noget større ...

Præcis på samme måde som det sker med en hvilken som helst tændt
mobiltelefon - inkl. iPhone. - Men nu sker det bare hos teleselskaberne...

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 21-04-11 23:08

Den 20.04.11 22.52, skrev Erik Richard Sørensen:

> [...]
> og samtidig kunne hans kone følge ham på hjemmecomputeren eller den
> bærbare, de altid havde med på ferie... - For ham er det en tryghed...

Glimrende , så lenge man husker å ta med seg telefonen.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 21-04-11 07:25

> <http://www.macworld.com/article/159352/2011/04/iphone_location.html?lsr
> c=top_1>
>

> Spændende :)
>
> /thomas

Hmm, godt jeg ikke er efterforsker med den upræcision: Min tlf har været
steder jeg ikke var med - og nej den har aldrig været stjålet, jeg går
ikke i søvne, og mener ikke beaming er muligt endnu...

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-04-11 07:27

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> Hmm, godt jeg ikke er efterforsker med den upræcision: Min tlf har været
> steder jeg ikke var med - og nej den har aldrig været stjålet, jeg går
> ikke i søvne, og mener ikke beaming er muligt endnu...

Det er jo ikke GPS data .. det er mobil mast triangulering ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-04-11 07:44

> <http://www.macworld.com/article/159352/2011/04/iphone_location.html?lsr
> c=top_1>
>

> Spændende :)

... og åbenbart ikke så spændende alligevel:

<https://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-with-the-l
atest-iphone-tracking-discovery/>

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-04-11 12:08

Forklar lige hvordan jeg kan være sikker på, at en fremtidig softwareupdate
IKKE giver mulighed for at sende loggen til Apple?

Forklar lige hvordan jeg kan være sikker på, at en eller anden app IKKE
giver mulighed for at sende loggen til dem, som har lavet appen eller dem
som har betalt for det?

Vind en bil - klik her - accepter at du hermed siger ja til bla bla bla osv.
og en hel masse, som de færreste læser.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-04-11 12:41

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Forklar lige hvordan jeg kan være sikker på, at en fremtidig softwareupdate
> IKKE giver mulighed for at sende loggen til Apple?

du må stole på at det de skriver i deres EULA også bliver overholdt. Som
så meget andet i denne verden er der ikke en teknologisk løsning på
mange ting .. det handler om at stole på ens leverandører ..

> Forklar lige hvordan jeg kan være sikker på, at en eller anden app IKKE
> giver mulighed for at sende loggen til dem, som har lavet appen eller dem
> som har betalt for det?

App's har ikke adgang til de filer .. Apps kører i en ret kraftig
sandbox ...

Med mindre du kører jailbreak, så er alle døre åbne ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-04-11 09:15

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> juleaften i København, men iflg. programmet skulle jeg være i København
> d. 2/12 2010, men ikke omkring jul. Repræsenterer datoerne en
> tidsperiode, eller er det blot en enkelt dag? I så fald er der langt

Jeg tror det er den dag sikkerhedskopien er taget.

En sjov ting.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-04-11 22:59

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110420 <nospam0002+20110420@gmail.com> wrote:

> Jeg tror det er den dag sikkerhedskopien er taget.
>
> En sjov ting.

Jeg synes bare, datoerne generelt er før begivenheden. Men OK, det er
nok ikke så let at forstå. Det er jo ikke noget, der er dokumenteret
officielt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-04-11 08:43

> Jeg synes bare, datoerne generelt er før begivenheden. Men OK, det er
> nok ikke så let at forstå. Det er jo ikke noget, der er dokumenteret
> officielt.

Det er dato'en + en uge frem som bliver visualiseret.

Hvis du man zoomer ind så kan man se at det ikke er telefonens position
der er logget men derimod mobilmaster som telefonen har haft kontakt med

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-11 16:07

<snip>

> Spændende :)

Gaab! Du følger åbenbart ikke med i retssager med rockerne.

Prøv at Google: Adaptive Antenna Arrays (og Martin Cooper). Den teknik
stammer helt tilbage fra før 1992.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-04-11 16:09

> <snip>

> Gaab! Du følger åbenbart ikke med i retssager med rockerne.
>
> Prøv at Google: Adaptive Antenna Arrays (og Martin Cooper). Den teknik
> stammer helt tilbage fra før 1992.

Det spændede er at telefonen gemmer loggen og du kan fiske den ud og se
på den ...

/thomas