/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Ny Plugin til OpenCPN.
Fra : Ukendt


Dato : 14-06-11 20:16

I fortsætelse af de interessante informationsudvekslinger om OpenCPN
kan nedennævnte klip fra den Engelsksprogede nyhedsgruppe
(rec.boats.electronics) sandsynligvis være interessant for mange
danske sejlere, da N.V.Verlags elektroniske søkort - trods en del
kritik - tilsyneladende har en vis brugerskare her i landet ...

Lad mig understrege, at jeg ikke har testet omtalte plugin ...
"I'm just the messenger boy" - og har ingen personlige interesser i at
promote produktet, men synes såmænd bare det lyder spændende og måske
er relevant for nogle brugere i denne gruppe ...

Her er klippet fra indlægget:
<citat>
Hi all,
the freeware / public domain chart program OpenCPN just became better:
Thanks to a plugin created in cooperation with NV publishers,
n.v.digital charts can be used now with OpenCPN.

The plugin can be found here:

http://opencpn.org/downloadplugins

The project's homepage is here

http://opencpn.org/

I am happy that my proposal to create this plugin fell on fertile
ground and that the cooperation of the developers with nv publishers
produced something very useful.

Nope, no interest in either party here, just interested to make things
work.

Cheers,
U.
<citat slut>

--
mvh
Flemming Torp


 
 
blueocean (14-06-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 14-06-11 15:50

On 14 Jun., 21:16, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> I fortsætelse af de interessante informationsudvekslinger om OpenCPN
> kan nedennævnte klip fra den Engelsksprogede nyhedsgruppe
> (rec.boats.electronics) sandsynligvis være interessant for mange
> danske sejlere, da N.V.Verlags elektroniske søkort - trods en del
> kritik - tilsyneladende har en vis brugerskare her i landet ...
>
> Lad mig understrege, at jeg ikke har testet omtalte plugin ...
> "I'm just the messenger boy" - og har ingen personlige interesser i at
> promote produktet, men synes såmænd bare det lyder spændende og måske
> er relevant for nogle brugere i denne gruppe ...
>
> Her er klippet fra indlægget:
> <citat>
> Hi all,
> the freeware / public domain chart program OpenCPN just became better:
> Thanks to a plugin created in cooperation with NV publishers,
> n.v.digital charts can be used now with OpenCPN.
>
> The plugin can be found here:
>
> http://opencpn.org/downloadplugins
>
> The project's homepage is here
>
> http://opencpn.org/
>
> I am happy that my proposal to create this plugin fell on fertile
> ground and that the cooperation of the developers with nv publishers
> produced something very useful.
>
> Nope, no interest in either party here, just interested to make things
> work.
>
> Cheers,
> U.
> <citat slut>
>
> --
> mvh
> Flemming Torp

endelig sker der noget, det bliver spændende at afprøve, jeg har
nemlig de reg. koder til disse kort på min PC.

Gert

Harding E. Larsen (15-06-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 15-06-11 10:13

Hej Flemming,

Long time no see!

Ja det er gode plugins, man skal blot downloade:
The latest beta release of OpenCPN (as of June 12, 2011) is 2.4.612

Så kører det i smør!

Mvh/Harding

On 14 Jun., 21:16, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> I fortsætelse af de interessante informationsudvekslinger om OpenCPN
> kan nedennævnte klip fra den Engelsksprogede nyhedsgruppe
> (rec.boats.electronics) sandsynligvis være interessant for mange
> danske sejlere, da N.V.Verlags elektroniske søkort - trods en del
> kritik - tilsyneladende har en vis brugerskare her i landet ...
>
> Lad mig understrege, at jeg ikke har testet omtalte plugin ...
> "I'm just the messenger boy" - og har ingen personlige interesser i at
> promote produktet, men synes såmænd bare det lyder spændende og måske
> er relevant for nogle brugere i denne gruppe ...
>
> Her er klippet fra indlægget:
> <citat>
> Hi all,
> the freeware / public domain chart program OpenCPN just became better:
> Thanks to a plugin created in cooperation with NV publishers,
> n.v.digital charts can be used now with OpenCPN.
>
> The plugin can be found here:
>
> http://opencpn.org/downloadplugins
>
> The project's homepage is here
>
> http://opencpn.org/
>
> I am happy that my proposal to create this plugin fell on fertile
> ground and that the cooperation of the developers with nv publishers
> produced something very useful.
>
> Nope, no interest in either party here, just interested to make things
> work.
>
> Cheers,
> U.
> <citat slut>
>
> --
> mvh
> Flemming Torp


Cupido (16-06-2011)
Kommentar
Fra : Cupido


Dato : 16-06-11 16:50

Hej NG
Jeg har installeret programmet MEN Hvor finder jeg kort til download.
Jeg har også N.V.Verlags elektoniske kort.
Det ser spændende ud.




"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
news:4df7b389$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I fortsætelse af de interessante informationsudvekslinger om OpenCPN kan
>nedennævnte klip fra den Engelsksprogede nyhedsgruppe
>(rec.boats.electronics) sandsynligvis være interessant for mange danske
>sejlere, da N.V.Verlags elektroniske søkort - trods en del kritik -
>tilsyneladende har en vis brugerskare her i landet ...
>
> Lad mig understrege, at jeg ikke har testet omtalte plugin ...
> "I'm just the messenger boy" - og har ingen personlige interesser i at
> promote produktet, men synes såmænd bare det lyder spændende og måske er
> relevant for nogle brugere i denne gruppe ...
>
> Her er klippet fra indlægget:
> <citat>
> Hi all,
> the freeware / public domain chart program OpenCPN just became better:
> Thanks to a plugin created in cooperation with NV publishers,
> n.v.digital charts can be used now with OpenCPN.
>
> The plugin can be found here:
>
> http://opencpn.org/downloadplugins
>
> The project's homepage is here
>
> http://opencpn.org/
>
> I am happy that my proposal to create this plugin fell on fertile
> ground and that the cooperation of the developers with nv publishers
> produced something very useful.
>
> Nope, no interest in either party here, just interested to make things
> work.
>
> Cheers,
> U.
> <citat slut>
>
> --
> mvh
> Flemming Torp


Harding E. Larsen (16-06-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 16-06-11 10:46

Du kan direkte lægge NVV kortene ind. Læg dem i en mappe og tryk
derefter på "kort" i værktøjsbjælken her finder du igen kortene frem
og overfører dem (viser stien til opencpn) og så kører det med de
kort.
Skal du have DLS-kortene over skal du først lave dem om fra .it
til .BSB det gør du som omtalt i strengen "Søkort på IPAD"
Ellers må du på strandhugst eller købe kortene over hjemlige farvande..
U.S.A. Canada, Mexiko og det sydkinesiske hav ligger ude på nettet
gratis og på OpenCpn´s hjemmeside kan du også finde pilotcards. De
amerikanske kort kan downloades både i vektor- og rasterformat.
Det er kun her i Europa man prøver at lave forretning på sikkerheden
med ussel mamon, som mellemled.
Jeg har gennem årene opbygget en database, som ligger på en server,
med alle mulige søkort for hele verden, det giver mig mulighed for at
trække søkortene der hvor jeg skal sejle.
Onlinetjenesterne har desuden det store plus at kortene er opdaterede.
Det er noget modsat me de kort der ligger på kortplottere, for der
hvor de er hentet fra er en flere år gammel database.

Mit fromme ønske var om alverdens lande gik sammen i en fælles
database og alle derfra gratis kunne trække kort der altid var
opdaterede.
Det vigtigste for alle der færdes til søs og af hensyn til miljøet er
det vigtigt at navigationsfejl bliver minimeret.

Den nye udgave af OpenCpn ser lovende ud, Jeg bruger altid dette
program sammen med DLS og de kører samtidigt med mange andre
programmer via delingsprogrammet X-port.
Det er utroligt at kortplotterfanatikerne ikke endnu har set den store
fordel det er at bruge en alm. PC ombord.
En kortplotter er også en "PC" men med en begrænset funktion. Den alm.
PC kan blot meget mere. Kun fantasien sætter her grænser.

Mvh/Harding


On 16 Jun., 17:50, "Cupido" <cup...@mail.dk> wrote:
> Hej NG
> Jeg har installeret programmet MEN Hvor finder jeg kort til download.
> Jeg har ogs N.V.Verlags elektoniske kort.
> Det ser sp ndende ud.
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsennews:4df7b389$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> >I forts telse af de interessante informationsudvekslinger om OpenCPN kan
> >nedenn vnte klip fra den Engelsksprogede nyhedsgruppe
> >(rec.boats.electronics) sandsynligvis v re interessant for mange danske
> >sejlere, da N.V.Verlags elektroniske s kort - trods en del kritik -
> >tilsyneladende har en vis brugerskare her i landet ...
>
> > Lad mig understrege, at jeg ikke har testet omtalte plugin ...
> > "I'm just the messenger boy" - og har ingen personlige interesser i at
> > promote produktet, men synes s m nd bare det lyder sp ndende og m ske er
> > relevant for nogle brugere i denne gruppe ...
>
> > Her er klippet fra indl gget:
> > <citat>
> > Hi all,
> > the freeware / public domain chart program OpenCPN just became better:
> > Thanks to a plugin created in cooperation with NV publishers,
> > n.v.digital charts can be used now with OpenCPN.
>
> > The plugin can be found here:
>
> >http://opencpn.org/downloadplugins
>
> > The project's homepage is here
>
> >http://opencpn.org/
>
> > I am happy that my proposal to create this plugin fell on fertile
> > ground and that the cooperation of the developers with nv publishers
> > produced something very useful.
>
> > Nope, no interest in either party here, just interested to make things
> > work.
>
> > Cheers,
> > U.
> > <citat slut>
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


HKN (16-06-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 16-06-11 17:56


Mit fromme ønske var om alverdens lande gik sammen i en fælles
database og alle derfra gratis kunne trække kort der altid var
opdaterede.
Det vigtigste for alle der færdes til søs og af hensyn til miljøet er
det vigtigt at navigationsfejl bliver minimeret.

--------------------------------------------------------------------------------

Kunne vi blot få de nordiske lande til at gå sammen om en fælles åben
kortstandard, så ville vi løse et problem for 90% + af alle fritidssejlere!

Og ja, helt enig - kortplotterens dominans som navigationshjælpemiddel
bliver langsomt overtaget af PC'ens langt større kapacitet og muligheder for
at samle alle vigtige informationer et sted.

Dbh
Henrik


Harding E. Larsen (16-06-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 16-06-11 13:10

Standarden har vi S57 til lystbåde og S63 tiol erhvervsskibene.

PC´er ombord i skibe er i overtal. Her har man flere hvor nogle er
dedikerede til forskellige informationsniveauer.
Vi er kun ved begyndelsen på informationsflowet. Der er mange aktører
der bidrager. Noget nyt er bl.a. at der er fremstillet personlige
nødenheder med GPS og AIS en videreudvikling af den rene GPS nødsender
som jeg har deltaget i at få frem.
Med PC´er er det muligt at anvende langt flere informationsprogrammer
jeg skrev i B-31 Bladet lidt om hvad jeg p.t. havde på min PC, se:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%20arkiv/B-31%20Bladet%20nr.%204%5EJ%202009.doc

det er ikke blevet mindre.

Kortplottere i cockpittet er vel nærmest for dem der kører radiobiler
eller tror at oplevelserne på vandet er som et Nitendo spil.

Mvh/Harding

On 16 Jun., 18:56, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Mit fromme nske var om alverdens lande gik sammen i en f lles
> database og alle derfra gratis kunne tr kke kort der altid var
> opdaterede.
> Det vigtigste for alle der f rdes til s s og af hensyn til milj et er
> det vigtigt at navigationsfejl bliver minimeret.
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> Kunne vi blot f de nordiske lande til at g sammen om en f lles ben
> kortstandard, s ville vi l se et problem for 90% + af alle fritidssejlere!
>
> Og ja, helt enig - kortplotterens dominans som navigationshj lpemiddel
> bliver langsomt overtaget af PC'ens langt st rre kapacitet og muligheder for
> at samle alle vigtige informationer et sted.
>
> Dbh
> Henrik


Torben Skovgaard Bac~ (16-06-2011)
Kommentar
Fra : Torben Skovgaard Bac~


Dato : 16-06-11 21:20

Hvad ligger til grund for den påstand: At PC´ere ombord i skibe er i
overtal?
Kunne være interessant at høre nærmere om, hvordan den information er blevet
indsamlet - jeg har feks. ikke fået mulighed for at bidrage med, hvad jeg
har eller gør.

Mvh
Torben


"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:8eb7047e-a098-4195-9f52-fc1419a217ed@z37g2000yqb.googlegroups.com...
Standarden har vi S57 til lystbåde og S63 tiol erhvervsskibene.

PC´er ombord i skibe er i overtal. Her har man flere hvor nogle er
dedikerede til forskellige informationsniveauer.
Vi er kun ved begyndelsen på informationsflowet. Der er mange aktører
der bidrager. Noget nyt er bl.a. at der er fremstillet personlige
nødenheder med GPS og AIS en videreudvikling af den rene GPS nødsender
som jeg har deltaget i at få frem.
Med PC´er er det muligt at anvende langt flere informationsprogrammer
jeg skrev i B-31 Bladet lidt om hvad jeg p.t. havde på min PC, se:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%20arkiv/B-31%20Bladet%20nr.%204%5EJ%202009.doc

det er ikke blevet mindre.

Kortplottere i cockpittet er vel nærmest for dem der kører radiobiler
eller tror at oplevelserne på vandet er som et Nitendo spil.

Mvh/Harding



blueocean (17-06-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 17-06-11 03:48

On 16 Jun., 22:19, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:
> Hvad ligger til grund for den p stand: At PC ere ombord i skibe er i
> overtal?
> Kunne v re interessant at h re n rmere om, hvordan den information er blevet
> indsamlet - jeg har feks. ikke f et mulighed for at bidrage med, hvad jeg
> har eller g r.
>
> Mvh
> Torben
>
> "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:8eb7047e-a098-4195-9f52-fc1419a217ed@z37g2000yqb.googlegroups.com...
> Standarden har vi S57 til lystb de og S63 tiol erhvervsskibene.
>
> PC er ombord i skibe er i overtal. Her har man flere hvor nogle er
> dedikerede til forskellige informationsniveauer.
> Vi er kun ved begyndelsen p informationsflowet. Der er mange akt rer
> der bidrager. Noget nyt er bl.a. at der er fremstillet personlige
> n denheder med GPS og AIS en videreudvikling af den rene GPS n dsender
> som jeg har deltaget i at f frem.
> Med PC er er det muligt at anvende langt flere informationsprogrammer
> jeg skrev i B-31 Bladet lidt om hvad jeg p.t. havde p min PC, se:
>
> http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%2...
>
> det er ikke blevet mindre.
>
> Kortplottere i cockpittet er vel n rmest for dem der k rer radiobiler
> eller tror at oplevelserne p vandet er som et Nitendo spil.
>
> Mvh/Harding

Enig, jeg har ikke heller ikke bidraget med noget her.

Jeg har selv de BSB4 kort fra NV-Verlag installeret, og jeg hentede
det nye OPenCPH program samt plugin til BSB4, men jeg kan ikke få det
til at virke, jeg får en sort baggrund og kun blå streger der omridser
land.
Så jeg ved ikke om hvad der er galt, men virke ikke gør det.
Det virker fint med CM93 kortne.

Nogen der har en godt bud ??

Gert

Ukendt (17-06-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-06-11 20:13

Gert,

Det er måske et spørgsmål om, hvilke kort du har?

Mine kort fra N.V.Verlag er relativt nye (og anskaffet efter de
begyndte med deres "egen kryptering" efter samarbejdet med
Maptech om BSB-standarden ophørte - såvidt jeg har forstået
....?).

Den plug in, jeg bruger, hedder noget så informativt som:
nvc_win32_pi15_v10_pi.dll ... Siger mig ikke en dyt ... Men
skulle være den nyeste ... Kan findes på deres hjemmeside om
downloads.

Måske er det ikke den korrekte plug in, du benytter? Du skriver
BSB4 ... Den bruger jeg ikke.

Og så er det vigtigt, at du også benytter den seneste release af
OpenCPN med et versionsnummer >2.4 ...

Det kostede mig lidt grå hår at finde ud af det, men nu fungerer
det helt fint.
(Det funker desværre ikke med den seneste "stabile release" ...).

Det gælder også om med musen at finde et område ens kort dækker
....
ellers får man "sort skærm" med violette/pink streger streger ...

Egentlig er jeg ikke meget for at benytte en "ikke-stabil"
software-release ...

Men i dette tilfælde er der ingen vej uden om, hvis man vil
benytte de nye plug ins ...
f.eks. GRIB-filer, NV-kort, Google Earth m.v.

Og med en PC er der iøvrigt mange andre muligheder ...
og så iøvrigt med min plotter og papirkort som backup ... ...

--
mvh
Flemming Torp


"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ecadd08b-1f4b-44b7-8da4-4fea585cf442@y2g2000yqk.googlegroups.com...
Jeg har selv de BSB4 kort fra NV-Verlag installeret, og jeg
hentede
det nye OPenCPH program samt plugin til BSB4, men jeg kan ikke få
det
til at virke, jeg får en sort baggrund og kun blå streger der
omridser
land.
Så jeg ved ikke om hvad der er galt, men virke ikke gør det.
Det virker fint med CM93 kortne.

Nogen der har en godt bud ??

Gert


Harding E. Larsen (17-06-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 17-06-11 07:03

Hej Gert,

Prøv at spørge ved kilden under Cruisers Forum, entusiasterne her er
meget villige til at hjælpe.

Mvh/Harding

On 17 Jun., 11:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> Jeg har selv de BSB4 kort fra NV-Verlag installeret, og jeg hentede
> det nye OPenCPH program samt plugin til BSB4, men jeg kan ikke få det
> til at virke, jeg får en sort baggrund og kun blå streger der omridser
> land.
> Så jeg ved ikke om hvad der er galt, men virke ikke gør det.
> Det virker fint med CM93 kortne.
>
> Nogen der har en godt bud ??
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Harding E. Larsen (17-06-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 17-06-11 07:09

Hej Gert,

For at rette evt. misforståelser så er definitionen:

Et skib er en genstand, der kan sejle på vand og er i søfarten større
fartøjer til søgående sejlads. De er normalt delt op i flere
hovedgrupper, krigsskibe, handelsskibe, fiskeskibe og fritidsskibe.

Forskellen imellem et "skib" og "fartøj" er, at et skib er et stort
"fartøj", med flere rum under hinanden. 20 BRT synes at være
skillelinien. "Båd" og "jolle" anvendes om helt små enheder. "Skude"
anvendes om mindre - især gamle - enheder, da skibene i dag bygges
større[

Læg mærke til at jeg efter lystbåde skrev erhvervsskibe og i næste
sætning: PC´er ombord i skibe ...

Mvh/Harding

On 17 Jun., 11:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> Enig, jeg har ikke heller ikke bidraget med noget her.
>
>
> Gert-

Harding E. Larsen (17-06-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 17-06-11 06:59

Hej Gert,

Jeg kan se at du ikke har været opmærksom på at jeg først skrev
lystbåde og derefter erhvervsskibe. Efterfulgt af PC ombord i skibe...

Definitionen er:

Et skib er en genstand, der kan sejle på vand og er i søfarten større
fartøjer til søgående sejlads. De er normalt delt op i flere
hovedgrupper, krigsskibe, handelsskibe, fiskeskibe og fritidsskibe.

Forskellen imellem et "skib" og "fartøj" er, at et skib er et stort
"fartøj", med flere rum under hinanden. 20 BRT synes at være
skillelinien. "Båd" og "jolle" anvendes om helt små enheder. "Skude"
anvendes om mindre - især gamle - enheder, da skibene i dag bygges
større.

Dermed skulle misforståelsen forhåbentligt være bragt til ende.

Mvh/Harding


On 17 Jun., 11:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:8eb7047e-a098-4195-9f52-fc1419a217ed@z37g2000yqb.googlegroups.com...
> > Standarden har vi S57 til lystb de og S63 tiol erhvervsskibene.
>
> > PC er ombord i skibe er i overtal. Her har man flere hvor nogle er
> > dedikerede til forskellige informationsniveauer.
> > Vi er kun ved begyndelsen p informationsflowet. Der er mange akt rer
> > der bidrager. Noget nyt er bl.a. at der er fremstillet personlige
> > n denheder med GPS og AIS en videreudvikling af den rene GPS n dsender
> > som jeg har deltaget i at f frem.
> > Med PC er er det muligt at anvende langt flere informationsprogrammer
> > jeg skrev i B-31 Bladet lidt om hvad jeg p.t. havde p min PC, se:
>
> >http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%2...
>
> > det er ikke blevet mindre.
>
> > Kortplottere i cockpittet er vel n rmest for dem der k rer radiobiler
> > eller tror at oplevelserne p vandet er som et Nitendo spil.
>
> > Mvh/Harding
>
> Enig, jeg har ikke heller ikke bidraget med noget her.
>
> Jeg har selv de BSB4 kort fra NV-Verlag installeret, og jeg hentede
> det nye OPenCPH program samt plugin til BSB4, men jeg kan ikke få det
> til at virke, jeg får en sort baggrund og kun blå streger der omridser
> land.
> Så jeg ved ikke om hvad der er galt, men virke ikke gør det.
> Det virker fint med CM93 kortne.
>
> Nogen der har en godt bud ??
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


oem (17-06-2011)
Kommentar
Fra : oem


Dato : 17-06-11 07:56

Jeg skulle mene at der er tale om en misforståelse hvis det påstås at
kort fra NV Verlag kan læses af Opencpn. Mig bekendt er NV Verlag-
kortene i et format der hedder nv.digital, mens OpenCPN nu med et
plugin kan læse BSB4-format. Og det er (igen mig bekendt) noget
andet. Se også her: http://www.nv-verlag.de/new_eng/nv_link_nvdigital.html.
BSB4 er Maptech's 'nye' kopieringssikre format, og gælder for visse
canadiske kort og andre steder i verden.

Men det er korrekt at Opencpn med plugin-udvidelserne nu har fået en
mulighed for at enhver kan udarbejde snitflader overfor andre
kortformater end dem som håndteres p.t.

Desværre har Delius Klasing også deres eget proprietære format, så
Opencpn kan heller læse kort derfra.

Det er teknisk muligt at konvertere kort fra både NV Verlag og DK til
BSB3-format, så de kan læses af OpenCPN. På samme måde som man kan
konvertere kort fra DLS til OpenCPN. Men det kræver lidt tid, og det
kræver også at man har adgang til kortene naturligvis.

On 17 Jun., 11:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 16 Jun., 22:19, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
> wrote:
>
>
>
>
>
> > Hvad ligger til grund for den p stand: At PC ere ombord i skibe er i
> > overtal?
> > Kunne v re interessant at h re n rmere om, hvordan den information er blevet
> > indsamlet - jeg har feks. ikke f et mulighed for at bidrage med, hvad jeg
> > har eller g r.
>
> > Mvh
> > Torben
>
> > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:8eb7047e-a098-4195-9f52-fc1419a217ed@z37g2000yqb.googlegroups.com...
> > Standarden har vi S57 til lystb de og S63 tiol erhvervsskibene.
>
> > PC er ombord i skibe er i overtal. Her har man flere hvor nogle er
> > dedikerede til forskellige informationsniveauer.
> > Vi er kun ved begyndelsen p informationsflowet. Der er mange akt rer
> > der bidrager. Noget nyt er bl.a. at der er fremstillet personlige
> > n denheder med GPS og AIS en videreudvikling af den rene GPS n dsender
> > som jeg har deltaget i at f frem.
> > Med PC er er det muligt at anvende langt flere informationsprogrammer
> > jeg skrev i B-31 Bladet lidt om hvad jeg p.t. havde p min PC, se:
>
> >http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%2...
>
> > det er ikke blevet mindre.
>
> > Kortplottere i cockpittet er vel n rmest for dem der k rer radiobiler
> > eller tror at oplevelserne p vandet er som et Nitendo spil.
>
> > Mvh/Harding
>
> Enig, jeg har ikke heller ikke bidraget med noget her.
>
> Jeg har selv de BSB4 kort fra NV-Verlag installeret, og jeg hentede
> det nye OPenCPH program samt plugin til BSB4, men jeg kan ikke få det
> til at virke, jeg får en sort baggrund og kun blå streger der omridser
> land.
> Så jeg ved ikke om hvad der er galt, men virke ikke gør det.
> Det virker fint med CM93 kortne.
>
> Nogen der har en godt bud ??
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Ukendt (17-06-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-06-11 22:18

Hejsa,

Prøv at genlæse det første indlæg i denne tråd ... ... og mit
svar til Gert/Blueocean.
Indlæggets emne er netop et forsøg på at udrydde den myte, du
baserer dit udsagn på.
Det fungerer faktisk med de nye kort fra N.V.Verlag ... *uden*
konverteringsaktiviteter ...

--
mvh
Flemming Torp

"oem" <oem@live.dk> skrev i en meddelelse
news:6a48cb64-23c0-401e-b245-dada8bfa7347@eq2g2000vbb.googlegroups.com...
Jeg skulle mene at der er tale om en misforståelse hvis det
påstås at
kort fra NV Verlag kan læses af Opencpn. Mig bekendt er NV
Verlag-
kortene i et format der hedder nv.digital, mens OpenCPN nu med et
plugin kan læse BSB4-format. Og det er (igen mig bekendt) noget
andet. Se også her:
http://www.nv-verlag.de/new_eng/nv_link_nvdigital.html.
BSB4 er Maptech's 'nye' kopieringssikre format, og gælder for
visse
canadiske kort og andre steder i verden.

Men det er korrekt at Opencpn med plugin-udvidelserne nu har fået
en
mulighed for at enhver kan udarbejde snitflader overfor andre
kortformater end dem som håndteres p.t.

Desværre har Delius Klasing også deres eget proprietære format,

Opencpn kan heller læse kort derfra.

Det er teknisk muligt at konvertere kort fra både NV Verlag og DK
til
BSB3-format, så de kan læses af OpenCPN. På samme måde som man
kan
konvertere kort fra DLS til OpenCPN. Men det kræver lidt tid, og
det
kræver også at man har adgang til kortene naturligvis.

On 17 Jun., 11:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 16 Jun., 22:19, "Torben Skovgaard Bach"
> <tsb...@FJERNnyka.dk>
> wrote:
>
>
>
>
>
> > Hvad ligger til grund for den p stand: At PC ere ombord i
> > skibe er i
> > overtal?
> > Kunne v re interessant at h re n rmere om, hvordan den
> > information er blevet
> > indsamlet - jeg har feks. ikke f et mulighed for at bidrage
> > med, hvad jeg
> > har eller g r.
>
> > Mvh
> > Torben
>
> > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en
> > meddelelsenews:8eb7047e-a098-4195-9f52-fc1419a217ed@z37g2000yqb.googlegroups.com...
> > Standarden har vi S57 til lystb de og S63 tiol
> > erhvervsskibene.
>
> > PC er ombord i skibe er i overtal. Her har man flere hvor
> > nogle er
> > dedikerede til forskellige informationsniveauer.
> > Vi er kun ved begyndelsen p informationsflowet. Der er mange
> > akt rer
> > der bidrager. Noget nyt er bl.a. at der er fremstillet
> > personlige
> > n denheder med GPS og AIS en videreudvikling af den rene GPS
> > n dsender
> > som jeg har deltaget i at f frem.
> > Med PC er er det muligt at anvende langt flere
> > informationsprogrammer
> > jeg skrev i B-31 Bladet lidt om hvad jeg p.t. havde p min PC,
> > se:
>
> >http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%2...
>
> > det er ikke blevet mindre.
>
> > Kortplottere i cockpittet er vel n rmest for dem der k rer
> > radiobiler
> > eller tror at oplevelserne p vandet er som et Nitendo spil.
>
> > Mvh/Harding
>
> Enig, jeg har ikke heller ikke bidraget med noget her.
>
> Jeg har selv de BSB4 kort fra NV-Verlag installeret, og jeg
> hentede
> det nye OPenCPH program samt plugin til BSB4, men jeg kan ikke
> få det
> til at virke, jeg får en sort baggrund og kun blå streger der
> omridser
> land.
> Så jeg ved ikke om hvad der er galt, men virke ikke gør det.
> Det virker fint med CM93 kortne.
>
> Nogen der har en godt bud ??
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


blueocean (17-06-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 17-06-11 08:52

On 17 Jun., 15:56, oem <o...@live.dk> wrote:
> Jeg skulle mene at der er tale om en misforståelse hvis det påstås at
> kort fra NV Verlag kan læses af Opencpn. Mig bekendt er NV Verlag-
> kortene i et format der hedder nv.digital, mens OpenCPN nu med et
> plugin kan  læse BSB4-format. Og det er (igen mig bekendt) noget
> andet. Se også her:http://www.nv-verlag.de/new_eng/nv_link_nvdigital.html.
> BSB4 er Maptech's 'nye' kopieringssikre format, og gælder for visse
> canadiske kort og andre steder i verden.
>
> Men det er korrekt at Opencpn med plugin-udvidelserne nu har fået en
> mulighed for at enhver kan udarbejde snitflader overfor andre
> kortformater end dem som håndteres p.t.
>
> Desværre har Delius Klasing også deres eget proprietære format, så
> Opencpn kan heller læse kort derfra.
>
> Det er teknisk muligt at konvertere kort fra både NV Verlag og DK til
> BSB3-format, så de kan læses af OpenCPN. På samme måde som man kan
> konvertere kort fra DLS til OpenCPN. Men det kræver lidt tid, og det
> kræver også at man har adgang til kortene naturligvis.
>
> On 17 Jun., 11:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
>
>
> > On 16 Jun., 22:19, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
> > wrote:
>
> > > Hvad ligger til grund for den p stand: At PC ere ombord i skibe er i
> > > overtal?
> > > Kunne v re interessant at h re n rmere om, hvordan den information er blevet
> > > indsamlet - jeg har feks. ikke f et mulighed for at bidrage med, hvad jeg
> > > har eller g r.
>
> > > Mvh
> > > Torben
>
> > > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:8eb7047e-a098-4195-9f52-fc1419a217ed@z37g2000yqb.googlegroups.com...
> > > Standarden har vi S57 til lystb de og S63 tiol erhvervsskibene.
>
> > > PC er ombord i skibe er i overtal. Her har man flere hvor nogle er
> > > dedikerede til forskellige informationsniveauer.
> > > Vi er kun ved begyndelsen p informationsflowet. Der er mange akt rer
> > > der bidrager. Noget nyt er bl.a. at der er fremstillet personlige
> > > n denheder med GPS og AIS en videreudvikling af den rene GPS n dsender
> > > som jeg har deltaget i at f frem.
> > > Med PC er er det muligt at anvende langt flere informationsprogrammer
> > > jeg skrev i B-31 Bladet lidt om hvad jeg p.t. havde p min PC, se:
>
> > >http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%2....
>
> > > det er ikke blevet mindre.
>
> > > Kortplottere i cockpittet er vel n rmest for dem der k rer radiobiler
> > > eller tror at oplevelserne p vandet er som et Nitendo spil.
>
> > > Mvh/Harding
>
> > Enig, jeg har ikke heller ikke bidraget med noget her.
>
> > Jeg har selv de BSB4 kort fra NV-Verlag installeret, og jeg hentede
> > det nye OPenCPH program samt plugin til BSB4, men jeg kan ikke få det
> > til at virke, jeg får en sort baggrund og kun blå streger der omridser
> > land.
> > Så jeg ved ikke om hvad der er galt, men virke ikke gør det.
> > Det virker fint med CM93 kortne.
>
> > Nogen der har en godt bud ??
>
> > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej
Der må jeg nok kapitolere , jeg kan godt se at Nv-Verlags er Nv-
Digital format, og at Maptechs er i BSB4, det er vist det man kalder
ikke smart, jeg gik ud fra a NVs´kort var BSB4 format, men det kan jeg
også godt læse mig til at dt er de ikke. Så tak for det så behøver jeg
jo ikke spilde mere krudt på det.

Gert

oem (18-06-2011)
Kommentar
Fra : oem


Dato : 18-06-11 04:01

On 17 Jun., 23:17, "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k>
wrote:
> Pr v at genl se det f rste indl g i denne tr d ... ... og mit
> svar til Gert/Blueocean.
> Indl ggets emne er netop et fors g p at udrydde den myte, du
> baserer dit udsagn p .

Det er taget til efterretning med tak

Konklusionen må derfor være at nv.digital altså må være BSB4 format..

Uanset min fejlforståelse, skal det ikke fjerne min glæde over at
formatet nu understøttes i Opencpn.
Kvaliteten af kortene fortsat ufortalt. Tænk sig hvis også Delius
Klasing kunne læses..


> Det fungerer faktisk med de nye kort fra N.V.Verlag ... *uden*
> konverteringsaktiviteter ...
>
> --

oem

blueocean (18-06-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 18-06-11 15:02

On 18 Jun., 12:00, oem <o...@live.dk> wrote:
> On 17 Jun., 23:17, "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k>
> wrote:
>
> > Pr v at genl se det f rste indl g i denne tr d ... ... og mit
> > svar til Gert/Blueocean.
> > Indl ggets emne er netop et fors g p at udrydde den myte, du
> > baserer dit udsagn p .
>
> Det er taget til efterretning med tak
>
> Konklusionen må derfor være at nv.digital altså må være BSB4 format..
>
> Uanset min fejlforståelse, skal det ikke fjerne min glæde over at
> formatet nu understøttes i Opencpn.
> Kvaliteten af kortene fortsat ufortalt. Tænk sig hvis også Delius
> Klasing kunne læses..
>
> > Det fungerer faktisk med de nye kort fra N.V.Verlag ... *uden*
> > konverteringsaktiviteter ...
>
> > --
>
> oem

Jeg har hentet det nye beta release fra OpenCPH ver. 2.4.xx og så det
plugin som hedder noget så kryptisk som nvc_win32_pi15_v10_pi.dll , og
mien NV-Kort er fra 2010, så de skulle være af denrigtige type, men
jeg ved ikke hvad du har gjort, men hos mig virker det ikke. Og de
virke fint i andre program som Win4GPS Voyager.
uden problemer, men ikke OpenCPH programmet, har også prøvet at
reinstallere det hele, uden held.
Så hvad du gjorde ved jeg ikke.

Gert

blueocean (18-06-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 18-06-11 15:16

On 18 Jun., 12:00, oem <o...@live.dk> wrote:
> On 17 Jun., 23:17, "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k>
> wrote:
>
> > Pr v at genl se det f rste indl g i denne tr d ... ... og mit
> > svar til Gert/Blueocean.
> > Indl ggets emne er netop et fors g p at udrydde den myte, du
> > baserer dit udsagn p .
>
> Det er taget til efterretning med tak
>
> Konklusionen må derfor være at nv.digital altså må være BSB4 format..
>
> Uanset min fejlforståelse, skal det ikke fjerne min glæde over at
> formatet nu understøttes i Opencpn.
> Kvaliteten af kortene fortsat ufortalt. Tænk sig hvis også Delius
> Klasing kunne læses..
>
> > Det fungerer faktisk med de nye kort fra N.V.Verlag ... *uden*
> > konverteringsaktiviteter ...
>
> > --
>
> oem

OK, Jeg tror jeg har fundet fejlen, jeg havde taget fejl af BSB4 og
NV_verlag digital plugin, så nu virker det også for mig.

Tja man skal jo nok læse det der står og ikke bare tro at man læser
det man tror-

Gert

Ukendt (19-06-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-11 09:09


"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:b2c5c182-6da6-42a5-aa4d-2afcb83e1413@r20g2000yqd.googlegroups.com...
On 18 Jun., 12:00, oem <o...@live.dk> wrote:
> On 17 Jun., 23:17, "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k>
> wrote
OK, Jeg tror jeg har fundet fejlen, jeg havde taget fejl af BSB4 og
NV_verlag digital plugin, så nu virker det også for mig.

Tja man skal jo nok læse det der står og ikke bare tro at man læser
det man tror-

Gert

Hej !

Hvor har du fundet NV_verlag digital plugin ?

Mvh. Per



Ukendt (19-06-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-11 22:29

Per,

Prøv f.eks. dette link:
http://opencpn.de/downloads/plugins

Der er et udvalg af - om ikke alle(?) - de plugins, der pt. kører på
nyere releases (> 2.4) af OpenCPN.

Nu har jeg fået afprøvet mine nye NVV-kort og interfacet til Google
Maps.
De kører fint (omend lidt trægt ... ...) på min gamle
Medion-bærbare fra Aldi ... og på min lille 'back up' - en Asus
Netbook ... ...

Den bærbare (som er godt gemt væk under kortbordet) kan på båden
kobles til en lysstærk touch screen i cockpittet. Mit 'set up' har
derved alle kortplotterens fordele (vandtæt/kan ses i dagslys/touch
screen) OG PC'ens fordele - mange forskellige applikationer kan
kombineres (flere navigationsprogrammer med forskellige
kortstandarder - raster og vektorkort - kan f.eks. køre simultant) og
vises på skærmen, som kan styre PC'en med en finger fra cockpittet ...

--
mvh
Flemming Torp

"Per." <perlpsnabbelahotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4dfdae90$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hej !
>
> Hvor har du fundet NV_verlag digital plugin ?
>
> Mvh. Per
>


HKN (19-06-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 19-06-11 23:05


Per,

Prøv f.eks. dette link:
http://opencpn.de/downloads/plugins

Der er et udvalg af - om ikke alle(?) - de plugins, der pt. kører på
nyere releases (> 2.4) af OpenCPN.

Nu har jeg fået afprøvet mine nye NVV-kort og interfacet til Google
Maps.
De kører fint (omend lidt trægt ... ...) på min gamle
Medion-bærbare fra Aldi ... og på min lille 'back up' - en Asus
Netbook ... ...

Den bærbare (som er godt gemt væk under kortbordet) kan på båden
kobles til en lysstærk touch screen i cockpittet. Mit 'set up' har
derved alle kortplotterens fordele (vandtæt/kan ses i dagslys/touch
screen) OG PC'ens fordele - mange forskellige applikationer kan
kombineres (flere navigationsprogrammer med forskellige
kortstandarder - raster og vektorkort - kan f.eks. køre simultant) og
vises på skærmen, som kan styre PC'en med en finger fra cockpittet ...

--
mvh
Flemming Torp

--------------------------------------------------------------------------------

Hej Flemming,

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor du har valgt NNV kortene, som
alternativ til DLSK?

Jeg havde en ret dårlig oplevelse med NVV på en tur op af den svenske
østkyst, og jeg ved at du selv har været den vej, så derfor er jeg
interesseret i at vide om de har strammet op på detaljerne eller?

Blot inden jeg går igang med det store konverteringsarbejde

Dbh
Henrik


Ukendt (20-06-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-06-11 01:38

Hej Henrik,

Det er et godt spørgsmål, som jeg ikke har et særligt godt svar på ...

Men jeg vil da forsøge en forklaring.
Desværre nok ikke så kort og klar, som du måske kunne ønske ...
....
Man er jo ofte bundet af en vis 'historik' ...

(1) Mit primære kortvalg er C-Map-kort = Vektor-teknologi.

Jeg har en del C-Map-NT+-brikker, som jeg kan benytte i min "gamle" RM
kortplotter ved kortbordet og dertil en nyere orange C-Map-MAX-brik
(M-EN-MO19.00 - North and Baltic Seas), som dækker "alt fra den
Botniske bugt til Svalbard" ... Den kan jeg så bruge i min nyere lille
Standard Horizon kortplotter (som kan sidde og betjenes i cockpittet)
og i USB-kortlæseren og navigationsprogrammet SOB på den bærbare PC,
jeg benytter om bord, når jeg er på ferie.

(2) Mit andet program er TIKI,

som desværre ikke læser C-Map-kort, men raster-kort, f.eks.
BSB-baserede kort *og* nu også kortene fra N.V.Verlag ... (TIKI ville
være mit førstevalg, hvis det også kunne læse mine C-Map-kort ...).

SOB og TIKI kan indlæse data fra diverse instrumenter - AIS, log, lod
og vind - og styre autopiloten efter et punkt, en kurs eller en
fastlagt vinkel til vinden. Jeg har ingen praktiske erfaringer med
OpenCPN ... men bliver der tid, vil jeg prøve at sætte mig bedre ind i
det i løbet af sæsonen ... Men det er disse applikationer, der helt
primært har styret mit kortvalg ...

Måske jeg har været heldig, men jeg har ikke oplevet så voldsomme
kvalitetsbrist, at jeg ikke tør bruge NVV-kort til min feriesejlads...
Denne sommer går turen imidlertid nordpå - op langs den Norske
Vestkyst - og til det formål har jeg købt N02 og N03 fra N.V.Verlag -
dvs. kun CD'erne. Fra tidligere år har jeg købt deres forskellige
pakker med søsportskort og de tilhørende CD'er, så jeg har ganske god
dækning af danske og svenske farvande ... I øvrigt synes jeg deres
lille 'gratis' navigationsprogram - Chart Navigator Light - er ganske
godt og vil nok dække mange sejleres behov.

På den nævnte måde er min sommertur 2011 navigationsmæssigt dækket ind
af (1) PC'en, der kan læse C-Map-kort og NVV/BSB-kort og (2)
kortplottere, der kan bruge mine C-Map-brikker ... og - for god ordens
skyld - dertil nye 'rigtige/store' (3) papirsøkort fra Statens
Kartverk Sjø ...

Min nysgerrighed fik mig så til at "lege med" OpenCPN, som jeg synes
er en interessant mulighed ... ikke mindst fordi der sker en spændende
udvikling inden for "Open-miljøet" ... bl.a. med interface til Google
Earth og GRIB og BSB/NVV-kort ... og hvad der måtte følge ...

Desværre ved jeg for lidt om de relevante forskelle imellem NVV-kort
og kortene fra Delius Klasing ... og hvilke programmer, der kan læse
dem ... så der må jeg melde pas ...

Kort om DLSK: Tidligere - lige da de første kom frem på markedet - har
jeg faktisk investeret i alle tre 'nordiske DLSK'er' og de tilhørende
gode kort ... Men jeg gik "sukkerkold" i grænsefladen/applikationen og
er ikke tålmodig/dygtig nok til at gennemføre en konvertering af
disses kortformater til noget mere generelt ... Personligt synes jeg
det er helt ude i hampen, at DS markedfører et kortformat, der er
utilgængeligt/svært tilgængeligt i andre - og efter min mening - langt
bedre navigationsprogrammer ... men det er jo efterhånden en gammel
diskussion ...

Som du jo ved, er jeg meget glad for min touch screen, som jeg kan
aflæse og betjene fra 'pinden' - og derfor har jeg stor glæde af mine
PC-baserede programmer om bord ... også de programmer, der ikke bruges
til navigation ...

I øvrigt dækker den Norske 'DLSK-version' kun en lille del af det
område, jeg har planer om at besejle denne sommer ... så DLSK er i den
kontekst ikke et alternativ ... Men det svar synes jeg var *for* nemt
.... ...

--
mvh
Flemming Torp

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4dfe7270$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Per,
>
> Prøv f.eks. dette link:
> http://opencpn.de/downloads/plugins
>
> Der er et udvalg af - om ikke alle(?) - de plugins, der pt. kører på
> nyere releases (> 2.4) af OpenCPN.
>
> Nu har jeg fået afprøvet mine nye NVV-kort og interfacet til Google
> Maps.
> De kører fint (omend lidt trægt ... ...) på min gamle
> Medion-bærbare fra Aldi ... og på min lille 'back up' - en Asus
> Netbook ... ...
>
> Den bærbare (som er godt gemt væk under kortbordet) kan på båden
> kobles til en lysstærk touch screen i cockpittet. Mit 'set up' har
> derved alle kortplotterens fordele (vandtæt/kan ses i dagslys/touch
> screen) OG PC'ens fordele - mange forskellige applikationer kan
> kombineres (flere navigationsprogrammer med forskellige
> kortstandarder - raster og vektorkort - kan f.eks. køre simultant)
> og
> vises på skærmen, som kan styre PC'en med en finger fra cockpittet
> ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> --------------------------------------------------------------------------------
>
> Hej Flemming,
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor du har valgt NNV kortene,
> som alternativ til DLSK?
>
> Jeg havde en ret dårlig oplevelse med NVV på en tur op af den
> svenske østkyst, og jeg ved at du selv har været den vej, så derfor
> er jeg interesseret i at vide om de har strammet op på detaljerne
> eller?
>
> Blot inden jeg går igang med det store konverteringsarbejde
>
> Dbh
> Henrik


oem (19-06-2011)
Kommentar
Fra : oem


Dato : 19-06-11 03:01

On 18 Jun., 12:00, oem <o...@live.dk> wrote:
> Konklusionen må derfor være at nv.digital altså må være BSB4 format..

Nej jeg må korrigere mig selv efter at have sat mig ind i tingene. NV
Verlag har deres eget nv.digital format, som skrevet står på deres
hjemmeside, og som det måske samlet fremgår ovenstående. Men Dave
Register, som er chief programmer på OpenCPN-projektet har ganske
enkelt skrevet en plugin (http://www.cruisersforum.com/forums/f134/nv-
digital-verlag-chart-plugin-61318.html), der kan læse kortene, hvis
man ellers er retmæssigt i besiddelse af dem, dvs. har en dongle eller
anden form for nøgle fra NV Verlag. Derudover er der også lavet en
BSB4-plugin til OpenCPN, men den gælder altså andre kort.

Punktum, beklager min misinformation.

Ros til NV Verlag for at 'åbne' til andre navigationsprogrammer end
deres eget.

oem

blueocean (19-06-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 19-06-11 15:12

On 19 Jun., 11:01, oem <o...@live.dk> wrote:
> On 18 Jun., 12:00, oem <o...@live.dk> wrote:
>
> > Konklusionen må derfor være at nv.digital altså må være BSB4 format..
>
> Nej jeg må korrigere mig selv efter at have sat mig ind i tingene. NV
> Verlag har deres eget nv.digital format, som skrevet står på deres
> hjemmeside, og som det måske samlet fremgår ovenstående. Men Dave
> Register, som er chief programmer på OpenCPN-projektet har ganske
> enkelt skrevet en plugin (http://www.cruisersforum.com/forums/f134/nv-
> digital-verlag-chart-plugin-61318.html), der kan læse kortene, hvis
> man ellers er retmæssigt i besiddelse af dem, dvs. har en dongle eller
> anden form for nøgle fra NV Verlag. Derudover er der også lavet en
> BSB4-plugin til OpenCPN, men den gælder altså andre kort.
>
> Punktum, beklager min misinformation.
>
> Ros til NV Verlag for at 'åbne' til andre navigationsprogrammer end
> deres eget.
>
> oem

På dette link fandt jeg plougin.

http://opencpn.de/downloads/plugins

scroll ned til du finder dette nvc_win32_pi15_v10_pi.dll

Gert

blueocean (20-06-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 20-06-11 01:51

On 20 Jun., 02:37, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Hej Henrik,
>
> Det er et godt spørgsmål, som jeg ikke har et særligt godt svar på ...
>
> Men jeg vil da forsøge en forklaring.
> Desværre nok ikke så kort og klar, som du måske kunne ønske ...
> ...
> Man er jo ofte bundet af en vis 'historik' ...
>
> (1) Mit primære kortvalg er C-Map-kort = Vektor-teknologi.
>
> Jeg har en del C-Map-NT+-brikker, som jeg kan benytte i min "gamle" RM
> kortplotter ved kortbordet og dertil en nyere orange C-Map-MAX-brik
> (M-EN-MO19.00 - North and Baltic Seas), som dækker "alt fra den
> Botniske bugt til Svalbard" ... Den kan jeg så bruge i min nyere lille
> Standard Horizon kortplotter (som kan sidde og betjenes i cockpittet)
> og i USB-kortlæseren og navigationsprogrammet SOB på den bærbare PC,
> jeg benytter om bord, når jeg er på ferie.
>
> (2) Mit andet program er TIKI,
>
> som desværre ikke læser C-Map-kort, men raster-kort, f.eks.
> BSB-baserede kort *og* nu også kortene fra N.V.Verlag ... (TIKI ville
> være mit førstevalg, hvis det også kunne læse mine C-Map-kort ...).
>
> SOB og TIKI kan indlæse data fra diverse instrumenter - AIS, log, lod
> og vind - og styre autopiloten efter et punkt, en kurs eller en
> fastlagt vinkel til vinden. Jeg har ingen praktiske erfaringer med
> OpenCPN ... men bliver der tid, vil jeg prøve at sætte mig bedre ind i
> det i løbet af sæsonen ... Men det er disse applikationer, der helt
> primært har styret mit kortvalg ...
>
> Måske jeg har været heldig, men jeg har ikke oplevet så voldsomme
> kvalitetsbrist, at jeg ikke tør bruge NVV-kort til min feriesejlads...
> Denne sommer går turen imidlertid nordpå - op langs den Norske
> Vestkyst - og til det formål har jeg købt N02 og N03 fra N.V.Verlag -
> dvs. kun CD'erne. Fra tidligere år har jeg købt deres forskellige
> pakker med søsportskort og de tilhørende CD'er, så jeg har ganske god
> dækning af danske og svenske farvande ... I øvrigt synes jeg deres
> lille 'gratis' navigationsprogram - Chart Navigator Light - er ganske
> godt og vil nok dække mange sejleres behov.
>
> På den nævnte måde er min sommertur 2011 navigationsmæssigt dækket ind
> af (1) PC'en, der kan læse C-Map-kort og NVV/BSB-kort og (2)
> kortplottere, der kan bruge mine C-Map-brikker ... og - for god ordens
> skyld - dertil nye 'rigtige/store' (3) papirsøkort fra Statens
> Kartverk Sjø ...
>
> Min nysgerrighed fik mig så til at "lege med" OpenCPN, som jeg synes
> er en interessant mulighed ... ikke mindst fordi der sker en spændende
> udvikling inden for "Open-miljøet" ... bl.a. med interface til Google
> Earth og GRIB og BSB/NVV-kort ... og hvad der måtte følge ...
>
> Desværre ved jeg for lidt om de relevante forskelle imellem NVV-kort
> og kortene fra Delius Klasing ... og hvilke programmer, der kan læse
> dem ... så der må jeg melde pas ...
>
> Kort om DLSK: Tidligere - lige da de første kom frem på markedet - har
> jeg faktisk investeret i alle tre 'nordiske DLSK'er' og de tilhørende
> gode kort ... Men jeg gik "sukkerkold" i grænsefladen/applikationen og
> er ikke tålmodig/dygtig nok til at gennemføre en konvertering af
> disses kortformater til noget mere generelt ... Personligt synes jeg
> det er helt ude i hampen, at DS markedfører et kortformat, der er
> utilgængeligt/svært tilgængeligt i andre - og efter min mening - langt
> bedre navigationsprogrammer ... men det er jo efterhånden en gammel
> diskussion ...
>
> Som du jo ved, er jeg meget glad for min touch screen, som jeg kan
> aflæse og betjene fra 'pinden' - og derfor har jeg stor glæde af mine
> PC-baserede programmer om bord ... også de programmer, der ikke bruges
> til navigation ...
>
> I øvrigt dækker den Norske 'DLSK-version' kun en lille del af det
> område, jeg har planer om at besejle denne sommer ... så DLSK er i den
> kontekst ikke et alternativ ... Men det svar synes jeg var *for* nemt
> ... ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> "HKN" <henrik...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:4dfe7270$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>
>
> > Per,
>
> > Prøv f.eks. dette link:
> >http://opencpn.de/downloads/plugins
>
> > Der er et udvalg af - om ikke alle(?) - de plugins, der pt. kører på
> > nyere releases (> 2.4) af OpenCPN.
>
> > Nu har jeg fået afprøvet mine nye NVV-kort og interfacet til Google
> > Maps.
> > De kører fint (omend lidt trægt ... ...) på min gamle
> > Medion-bærbare fra Aldi ... og på min lille 'back up' - en Asus
> > Netbook ... ...
>
> > Den bærbare (som er godt gemt væk under kortbordet) kan på båden
> > kobles til en lysstærk touch screen i cockpittet. Mit 'set up' har
> > derved alle kortplotterens fordele (vandtæt/kan ses i dagslys/touch
> > screen) OG PC'ens fordele - mange forskellige applikationer kan
> > kombineres (flere navigationsprogrammer med forskellige
> > kortstandarder - raster og vektorkort - kan f.eks. køre simultant)
> > og
> > vises på skærmen, som kan styre PC'en med en finger fra cockpittet
> > ...
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp
>
> > ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> > Hej Flemming,
>
> > Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor du har valgt NNV kortene,
> > som alternativ til DLSK?
>
> > Jeg havde en ret dårlig oplevelse med NVV på en tur op af den
> > svenske østkyst, og jeg ved at du selv har været den vej, så derfor
> > er jeg interesseret i at vide om de har strammet op på detaljerne
> > eller?
>
> > Blot inden jeg går igang med det store konverteringsarbejde
>
> > Dbh
> > Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej Flemming

Hvad er det for en touchskærm du har ??????


Gert

HKN (20-06-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 20-06-11 09:44

Hej Flemming

Hvad er det for en touchskærm du har ??????


Gert
--------------------------------------------------------------------------------

Undskyld jeg svarer - men det er en LiteMax NPD 0835

Dbh
Henrik


Ukendt (20-06-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-06-11 11:08

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:88b5a77a-090b-4fa1-a5b1-7254a83815d2@m10g2000yqd.googlegroups.com...
On 20 Jun., 02:37, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
klip
> Som du jo ved, er jeg meget glad for min touch screen, som jeg kan
> aflæse og betjene fra 'pinden' - og derfor har jeg stor glæde af
> mine
> PC-baserede programmer om bord ... også de programmer, der ikke
> bruges
> til navigation ...
klip

Hej Flemming

Hvad er det for en touchskærm du har ??????
-----
Hej Gert,

For nogle år siden markedsførte DS denne i deres webshop:

http://www.navpixel.com/npd0835.htm

Jeg er ikke sikker på, at de gør det mere ...

Og der er sandsynligvis kommet andre/bedre/større/lettere/billigere
monitorer på markedet siden ...
Det har jeg ikke styr på ... Jeg bruger det, jeg har ... ... Og
den fungerer fint ... også i solskin. Og er vandtæt.

På danske bådejere er der en inspirerende og illustreret redegørelse
for, hvordan Peter Meyer Larsen fra Doverodde har etableret en
integreret løsning, hvori den nævnte monitor er anvendt:

http://www.danskebaadejere.dk/Det%20Levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/~/media/Baseline_site/det%20levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/DLSK_on_TouchScreen.ashx

Det set up har jeg skelet til, uden at modulerne er de samme ... Mine
instrumenter er Raymarine i et Seatalk-net.

For nogle år siden blev der knipset et par amatør-billeder af den
foreløbige installation i båden.
https://picasaweb.google.com/fltorp/GimleDenNyeMonitorOgKabler?authkey=Gv1sRgCMHxj5Gqy727cw&feat=directlink

Jeg var og er ikke indstillet på at lave en permanent installation i
cockpittet, der kunne friste "svage sjæle", så jeg har monteret
monitoren på et stykke vandfast finer, som jeg kan fastgøre og flytte
fra side til side i cockpittet - på valgfrit skot afhængig af kurs til
vinden - så jeg som hovedregel har monitoren i luv side, uden at
skulle lave "huller" ... ... Der er så monteret en
skroggennemføring og et stik a la dette
http://tempobaadudstyr.dk/product/hunstik-til-kabel-10804/, så jeg
efter endt sejlads kan demontere monitoren og lægge den ned om læ/tage
den med hjem ...

Måske Henrik kan uddybe/supplere?

--
mvh
Flemming Torp

PS - beklager de lange links, men jeg har ikke lært, hvordan man laver
"de korte" ...


HKN (21-06-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 21-06-11 09:13

Jeg var og er ikke indstillet på at lave en permanent installation i
cockpittet, der kunne friste "svage sjæle", så jeg har monteret
monitoren på et stykke vandfast finer, som jeg kan fastgøre og flytte
fra side til side i cockpittet - på valgfrit skot afhængig af kurs til
vinden - så jeg som hovedregel har monitoren i luv side, uden at
skulle lave "huller" ... ... Der er så monteret en
skroggennemføring og et stik a la dette
http://tempobaadudstyr.dk/product/hunstik-til-kabel-10804/, så jeg
efter endt sejlads kan demontere monitoren og lægge den ned om læ/tage
den med hjem ...

Måske Henrik kan uddybe/supplere?

--------------------------------------------------------------------------------

Kun at jeg benytter samme monitor - dog fastgjort på piedestal, da jeg har
ratstyring. Jeg har indtil nu kun brugt DLSK via en netbook på kortbordet,
men vil "lege" med OpenCPN i år da jeg synes at der er nogle spændende
muligheder i dette. Spørgsmålet er om jeg orker at lave .it
konverteringerne....

Jeg har også investeret i en IPC, som nu bliver fastmonteret i kortbordet.
Min autopilot er for gammel til at jeg kan integrere den med f.eks Tiki, så
jeg har ikke de store behov for alle de andre muligheder der er.

Jeg har været i kontakt med Peter Meyer Larsen, og synes det er et meget
interessant setup han har lavet - men jeg må tilsyneladende være uden de
forhandlingsevner som han og du Flemming, er i besiddelse af - for det er
ikke lykkedes mig at overtale finansministeren til den slags investeringer -
heller ikke selvom jeg siger at det er sikkerhedsudstyr!

Dbh
Henrik


Ukendt (21-06-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-06-11 20:33

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4e00527a$0$310$14726298@news.sunsite.dk...
SNIP
> Jeg har været i kontakt med Peter Meyer Larsen, og synes det er et
> meget interessant setup han har lavet - men jeg må tilsyneladende
> være uden de forhandlingsevner som han og du Flemming, er i
> besiddelse af - for det er ikke lykkedes mig at overtale
> finansministeren til den slags investeringer - heller ikke selvom
> jeg siger at det er sikkerhedsudstyr!
>
> Dbh
> Henrik
Henrik,

Du sku' bare have købt en mindre båd(!) - som jeg gjorde ... efter
aftale med finansministeren, forstås(!), som satte en absolut grænse
*under* din bådlængde ... ...

Og ... jeg har endnu ikke fået bevilget en IPC ... ;o( ... på trods af
mine hyppige forsikringer om, at det vil gøre navigationen *meget*
sikrere end med min bedagede Medion-bærbare fra Aldi ... Den ansøgning
gik *ikke* igennem.

Til gengæld stævner vi i år ud på ferien med en solcelle monteret over
nedgangslugen. Det er jeg spændt på.

Rigtig god sommer og sejlsæson til alle

--
mvh
Flemming Torp


steffen skov (22-06-2011)
Kommentar
Fra : steffen skov


Dato : 22-06-11 16:20

Lige over!
Hilsen Steffen
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4e00f1fa$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Rigtig god sommer og sejlsæson til alle
>
> mvh
> Flemming Torp



Harding E. Larsen (22-06-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-06-11 08:48

Ja det er et fromt ønske, måske skal vi ikke se så fokuseret på kun
nordiske lande. Andre lande er langt foran os her.

Den nye plug-in Voyager Data Recorder til OpenCpn er helt fremme i
skoene.
På mødet i IMO´s uderkomité for sejladssikkerhed den 6. 19 juni 2011,
blev et længerevarende arbejde afsluttet med ændring af
funktionsstandarden. Resultatet blev at VDR-systemet skal bestå af et
optagemedium, der kan gemme seneste 48 tilers data i op til to år
efter et uheld + flere krav. Næste fase for 2012 bliver der også kunne
gemmes data fra et inklinometer.

Eksempler på tiltag som seriøse fritidssejlere indfører/annekterer fra
den prof. søfart og tilføjer til Navigationsprogrammer for
fritidssejlere.

Mvh/Harding



On 16 Jun., 18:56, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Mit fromme ønske var om alverdens lande gik sammen i en fælles
> database og alle derfra gratis kunne trække kort der altid var
> opdaterede.
> Det vigtigste for alle der færdes til søs og af hensyn til miljøet er
> det vigtigt at navigationsfejl bliver minimeret.
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> Kunne vi blot få de nordiske lande til at gå sammen om en fælles åben
> kortstandard, så ville vi løse et problem for 90% + af alle fritidssejlere!
>
> Og ja, helt enig - kortplotterens dominans som navigationshjælpemiddel
> bliver langsomt overtaget af PC'ens langt større kapacitet og muligheder for
> at samle alle vigtige informationer et sted.
>
> Dbh
> Henrik


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste