Fetchmail
Fra : Heine Laursen

Dato : 26-12-00 18:19

Nu når jeg skal hente min mail box skriver jeg:
fetchmail -p pop3 -u (brugernavn) -s (mail server) -v

Men jeg kan ikke finde den switch der gør at jeg kan putte passworded ind
i fetchmail, men fetchmail spøger selv efter passworded efter jeg executer
fetchmail. Nu er jeg imiderligtidid ved at forsøge min med en løsning via
crontab men jeg mangler stadig password switchen! Findes sådan en switch
ikke til fetchmail?

Heine Laursen

Replace @Linux.dk with @pokerface.dk to mail

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 19:43

Fra : Heine Laursen

Dato : 26-12-00 19:43

On Tue, 26 Dec 2000, Andreas Hinz wrote:

> du skal lave filen ~/.fetchmailrc og skrive fx:

Har jeg gjort før med:
fetchmail -p pop3 -u (brugernavn) -s (mail server) --configdump
>~/fetchmailrc, men når jeg så køre fetchmail får jeg fejlmeddelse.
Jeg vil desuden gerne have det automaticeret via crontab. Nej jeg ønsker
ikke at køre fetchmail i deamon mode for jeg er ikke tilsluttet inettet 24
timer i døgnet.

> poll min.udbyders.mailserver
> user MitBrugernavn pass MitPassWord is MitBrugernavnHer here
> fetchall
>
> Så vil du fremover bare skulle skrive fetchmail for at hente post.

Automaticering. Det er det jeg ønsker.
Desuden, skal der oprettes for 2 forskellige brugere. det er ikke så
smart, jeg får en anden's mail smidt i hovedet!

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-12-00 23:28

Heine Laursen <gozar@Linux.dk> wrote:

>Automaticering. Det er det jeg ønsker.
>Desuden, skal der oprettes for 2 forskellige brugere. det er ikke så
>smart, jeg får en anden's mail smidt i hovedet!

Lyt nu til, hvad folk fortæller dig.

Du laver en .fetchmailrc med begge brugeres oplysninger og placerer
den i /root/. Nu vil de to brugeres pop3-konti blive checket, hver
gang root kører kommandoen 'fetchmail' - og posten leveres til
brugerne, ikke til root. Det kan du sagtens automatisere.

Her er et eksempel på en .fetchmailrc, som henter mail til de tre
lokale brugere allan, conny og allanwol fra opkoblinger hos TD og WOL:

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Heine Laursen

Dato : 27-12-00 02:05

On Tue, 26 Dec 2000, Allan Olesen wrote:

> Lyt nu til, hvad folk fortæller dig.

Okay. Jeg prøver så.

> [...]
>
> Her er et eksempel på en .fetchmailrc, som henter mail til de tre
> lokale brugere allan, conny og allanwol fra opkoblinger hos TD og WOL:

Det blev jeg straks lidt mere klog på.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-12-00 19:43

In <Pine.LNX.4.21.0012261814550.891-100000@Linux> Heine Laursen <gozar@Linux.dk> writes:

> [...]

>crontab men jeg mangler stadig password switchen! Findes sådan en switch

echo passwd | fetchmail -p pop3 -u (brugernavn) -s (mail server) -v

(untested)

/Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-00 21:15

Martin M P skrev:

> echo passwd | fetchmail -p pop3 -u (brugernavn) -s (mail server) -v

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at uanset om man bruger adgangs-
koden sammen med echo eller fetchmail, så er det en ualmindelig dårlig
idé at bruge adgangskode på en en kommandolinie - det kræver nemlig ikke
mere af en ondsindet person end flittig brug af ps og så en smule tål-
modighed, før adgangskoden ikke længere er hemmelig.

Det er heller ikke ideelt at opbevare koden i en fil, fx i .fetchmailrc,
men det er trods alt bedre end at bruge den på kommandolinien.

// Klaus

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-12-00 23:20

In <g66yjr.hfjn.gio.klaus@zigzag.adsl.dk> klaus@seistrup.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> [...]

>Det er heller ikke ideelt at opbevare koden i en fil, fx i .fetchmailrc,
>men det er trods alt bedre end at bruge den på kommandolinien.

Er pop3 ikke selv ukrypteret ? Saa kan en ond person, jo bare lytte paa
net-trafikken ligemeget hvordan du skjuler passwd.

/Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-12-00 09:30

Martin M P skrev:

> Er pop3 ikke selv ukrypteret? Saa kan en ond person, jo bare
> lytte paa net-trafikken ligemeget hvordan du skjuler passwd.

Ja, selvfølgelig, men man behøver vel ikke at blafre åbenlyst med sit
password mere end højst nødvendigt - og med et password på kommando-
linien skal der ikk'engang en sniffer til, ps er nok.

// Klaus

Fra : N/A

Dato : 27-12-00 01:57

Fra : Heine Laursen

Dato : 27-12-00 01:57

On Tue, 26 Dec 2000, Peter Brodersen wrote:

> Det er nu normalt i flere og flere programmer (min erfaring), men
> samme programmer checker også lige, om filen er chmod'et x00.

Kan jeg helt sikkert give dig ret i. Tog længe til, før jeg fattede det
var der problemet lå!! Selv om fetcmail enlig skriver det, hvidt på sort

Fra : Heine Laursen

Dato : 27-12-00 02:02

On Tue, 26 Dec 2000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
>
> Det er heller ikke ideelt at opbevare koden i en fil, fx i .fetchmailrc,
> men det er trods alt bedre end at bruge den på kommandolinien.

Nu er det en linux box der står i det lille hjem. Og den er kun udsat for
2 brugere.
Da jeg desunden bruger modem, og har sat en rimlig fornuftig firewall op,
tror jeg ikke der kommer nogne uønskede personer og skriver
ps -a|grep fetchmail

Og samme argument, omkring .fetchmailrc filen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-12-00 09:30

Heine L skrev:

> Nu er det en linux box der står i det lille hjem. Og den er
> kun udsat for 2 brugere.

Ja, og så får man indarbejdet en dum vane. Senere får man en stilling
som BOFH og tænker at man da lisså godt kan bruge scriptsne/metoderne
hjemmefra, for de har jo virket så godt i så mange år - og inden man
ser sig om, har hele firmaet og alle ansattes bekendte root-access.

Paranoia er en god ting i denne branche - og det er bestemt heller
ingen skade til at indarbejde gode arbejdsmetoder og -vaner.

> Da jeg desunden bruger modem,

Modems beskytter, mig bekendt, ikke mod nogetsomhelst...

// Klaus

Fra : Heine Laursen

Dato : 30-12-00 14:18

On Wed, 27 Dec 2000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> hjemmefra, for de har jo virket så godt i så mange år - og inden man
> ser sig om, har hele firmaet og alle ansattes bekendte root-access.

Har ingen linux boxe på arbejdet, så det tror jeg ikke!!

> Paranoia er en god ting i denne branche - og det er bestemt heller
> ingen skade til at indarbejde gode arbejdsmetoder og -vaner.

Det har jeg også..

> Modems beskytter, mig bekendt, ikke mod nogetsomhelst...

Nææ, men det gør at jeg får en forskellig ip, hvergang jeg jeg kopler mig
op!!

Fra : N/A

Dato : 30-12-00 19:37

Fra : Heine Laursen

Dato : 30-12-00 19:37

On Sat, 30 Dec 2000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Og? Kan man bryde ind på den ene IP-adresse, kan man også bryde ind
> på den anden. Ham crackeren kan bare installere et program der "ringer
> hjem" og fortæller hvilken IP-adresse man sidder på, hver gang man
> kobler op.

Jeg har fået smøren en gang før!

> For snart et år siden blev min box 0wnet mens jeg var koblet op via en
> dialup-konto. Jeg var "på" mindre en 45 minutter, da det skete. Ham
> gutten kom indenfor og oprettede to konti, hvoraf den ene havde root-
> privilegier, og desuden installerede han en bagdør så han kunne komme
> igen når det passede ham.

Det er ærgeligt, men sådan nogen ting kan ske.

> Read my lips: modems og skiftende IP-adresser beskytter ikke mod noget
> som helst!

det her jeg heller ikke påstået! Jeg siger bare der er mindre sansynlighed
end for en der har fast ip!

Hvad vil du enlig have jeg skal gøre?
Jeg har sat en fornuftig firewall op sidste gang jeg havde denne
diskution. Hvad kan jeg gøre mere?

Fra : N/A

Dato : 02-01-01 17:34

Fra : Heine Laursen

Dato : 02-01-01 17:34

On Mon, 1 Jan 2001, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Om, eller hvordan, du sætter en firewall op er din egen sag - jeg
> ønsker blot at påpege at hverken modem ellers skiftende IP-adresser
> yder nogensomhelst beskyttelse mod script-kiddies o.lign.

Det har jeg forstået.

Fra : Paw Mullit

Dato : 26-12-00 19:16

Tue, 26 Dec 2000 18:19:16 +0100 Heine Laursen <gozar@linux.dk> wrote:
> Nu når jeg skal hente min mail box skriver jeg:
> fetchmail -p pop3 -u (brugernavn) -s (mail server) -v

Prøv den her ~/.fetchmailrc i stedet, og så blot skriv fetchmail når
posten skal hentes:

poll mail.worldonline.dk protocol POP3 username MY_USERNAME password
MY_PASSWORD mda "procmail -Yf-"

/Paw Mullit