Kan ikke installere Lilo
Fra : Frank Normann Anders~

Dato : 26-12-00 11:06

Hej Alle!!

Jeg har et problem, jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg bruger Red Hat 7.0.
Jeg kan ikke få Lilo til at ligge sig i MBR og boote Linux derfra. Jeg kan
heller ikke boote Linux med en anden bootloader (System Commander 2000).
Men jeg kan boote fra en boot diskette.
Jeg har prøvet at køre Lilo fra Linux, men så ævler den et eller andet om
størrelsen 1024??
Det skal lige siges, at det er en Maxtor ATA 100 harddisk, som også kører
Win98 (FAT32).
Jeg ved Red Hat 7.0 kun understøtter ATA 66. Er problemt løst, hvis jeg
installere Red Hat 7.0 på en separat ATA 66 harddisk??

--
\Frank

Do not underestimate the power of the Emperor

Fra : Steen Zeeberg Dyrmos~

Dato : 26-12-00 12:43

Frank Normann Andersen wrote:

> Jeg ved Red Hat 7.0 kun understøtter ATA 66. Er problemt løst, hvis jeg
> installere Red Hat 7.0 på en separat ATA 66 harddisk??

Huh? Min IBM DeskStar 75GXP ATA 100 kører da aldeles fremstående og glimragende
på min RH 7.0....?

Mvh,
Steen Zeeeberg Dyrmose
Kolding

Fra : Frank Normann Anders~

Dato : 26-12-00 13:31

Ja, men understøtter dit bundkort også ATA 100?
Ellers er det jo ligegyldigt :)

Fra : Donati

Dato : 27-12-00 09:46

Frank Normann Andersen <fnormann@mail1.stofanet.dk> skrev:
> [...]
> Jeg ved Red Hat 7.0 kun understøtter ATA 66. Er problemt løst, hvis jeg
> installere Red Hat 7.0 på en separat ATA 66 harddisk??

Hej det lyder som om du er løbet ind i problemet med cylindre over 1024.
Jeg havde det samme problem, og den nemme måde at løse det på er,
at oprette en separat /boot partition (15-20mb skulle være rigeligt).
Og så lægge LILO der, når du under installation bliver spurgt hvor den
skal være.
Husk at oprette /boot partitionen som den første, da det er nødvendigt at
den ligger på cylinder 0-1024. Hvis din FAT32 partition ligger som den
første
på drevet, bliver du nok nødt til at flytte den (evt. med partition magic
hvis du
ikke vil slette den).

En anden løsning er at opdatere din LILO, dette kræver dog at din bios ikke
er alt for gammel, men det er den jo sikkert ikke, hvis du har ATA100
support
på bundkortet.

Jeg fandt dette (og mere) på www.suse.com under support, og søg på "LILO"
Jeg ved godt at det er Red Hat du bruger, og det gør jeg også selv, men
Suse's
support sider er en del bedre synes jeg

/Donati

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-12-00 19:38

snip
> Jeg har prøvet at køre Lilo fra Linux, men så ævler den et eller andet om
> størrelsen 1024??

Det er vist noget med at når partitionen der skal bootes ligger for langt
inde på hd'en, så kan ældre versioner af lilo ikke finde ud af det...

--
mvh Jes Vestervang@Suzuki GSX-R250 - http://the.subnet.dk
Suzuki TS125ER til salg på http://the.subnet.dk/ts125

Fra : Frank Normann Anders~

Dato : 29-12-00 00:21

Tak for det...det virkede da /boot fik lov at ligge indenfor de første 1023
cylindre :).