At børste tunge
Fra : Mirian

Dato : 10-08-01 13:49

Hej håber at nogen kan hjælpe!
Jeg ville bare høre om der er nogen der ved om det er farligt at børste
tungen hver dag? altså kan smagsløgene tage skade eller noget andet!
Jeg har hørt fra mange der mener at det er farligt men ikke kan begrunde
hvorfor! Jeg børster selv min tunge hver dag, da jeg synes at det er mere
hygiejnisk og lugtevenligt!!
MVH Mirian

Fra : Danni Finne

Dato : 14-08-01 13:47

> hvorfor! Jeg børster selv min tunge hver dag, da jeg synes at det er mere
> hygiejnisk og lugtevenligt!!

Hejsa... Det er desværre ikke et svar.

Men jeg ville gerne høre om hvor lang tid du har gjort det, og om det
virkeligt hjælper mod dårlig ånde?

Fra : Mirian

Dato : 15-08-01 16:54

"Danni Finne" <danni@finne.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa... Det er desværre ikke et svar.
>
> Men jeg ville gerne høre om hvor lang tid du har gjort det, og om det
> virkeligt hjælper mod dårlig ånde?

Hej Danni om det hjælper på dårlig ånde er et spørgsmål om hvilken slags
dårlig ånde det drejer sig om, dvs. hvad der forsager den dårlige ånde. hvis
det er bakterier på tungen ( ses ved gul brun belægning på tungen) der
forsager den dårlige ånde, så hjælper det klart med at børste tungen!

Hvis man er så uheldig som jeg, at lide af irritabel tyktarm som forsager
den dårlige ånde, dvs at den dårlige ånde kommer fra mavensækken, så hjælper
det ikke kun at børste tungen, men at omlægge sin kost og finde ud af hvad
man ikke kan tåle (eks. fordøjer jeg ikke mælkeprodukter som ved mig
forsager dårlig ånde)

Men jeg synes helt klart at det hjælper lidt at børste tungen og tænderne
godt uanset hvad det er der forsager den dårlige ånde.
Jeg har børstet min tunge i ca et år.

Håber du kan bruge mine svar.
MVH. Mirian

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-08-01 18:32

Mirian wrote:
klip
> Men jeg synes helt klart at det hjælper lidt at børste tungen og tænderne
> godt uanset hvad det er der forsager den dårlige ånde.
> Jeg har børstet min tunge i ca et år.

Børste tænder, ok.
Men jeg vil nu overveje tungebørstning.

Som ex kan jeg oplyse, at jeg i 60'rne blev behandlet af en ørelæge
med jævnlige udskyldninger og rensninger af øregangene, og har siden
haft konstant bøvl med ørevoks - udsondringer i øregangne, som man i
dag diagnostiserer til den tidligere "behandling".

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : jpholm

Dato : 16-08-01 14:21

> [...]
> haft konstant bøvl med ørevoks - udsondringer i øregangne, som man i
> dag diagnostiserer til den tidligere "behandling".
Det er også noget helt andet. Øregangen er et "blindt" rør(!), der er
selvrensende via ørevoks. [tommelfingerregel: man må kun klø med sin
lillefinger-ikke vatpinde]. Tungen er på ingen måde indelukket og er dagligt
udsat for stort slid ved tygning af maden. Hvis det er et spørgsmål om blødt
at skrabe belægninger af tungen, kunne jeg ikke forestille mig at der skulle
være noget problem, - men, ok; hvis man smider sin turbodrevne el-tandbørste
ned på tungen og lader den arbejde der et kvarters tid hver dag, kunne man
da godt frygte en beskadigelse af smagsløgene, hvis du forstår hvad jeg
mener.

jonas.