VMvare Fusion / Virtual Machines.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-04-11 07:32

Hejsa.

Jeg er bare nysgerrig. Jeg har ingen problemer med VM.

Jeg -krymper- af og til VM når jeg synes.
Jeg bruger kun VM til et regnskabsprogram og explore når jeg skal i
kontakt med PBS/NETS på nettet. På få uger vokser VM fra ca. 7,2 til ca.
10,6 GB. Jeg har givet VM 50 GB disk.
Hvad hulan bruges disse ca. 3,5 GB til. Hvis man ikke krymper, vil VM
så til sidst optage al plads. Jeg kører Windows XP Professional.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-04-11 07:35

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> Hvad hulan bruges disse ca. 3,5 GB til. Hvis man ikke krymper, vil VM
> så til sidst optage al plads. Jeg kører Windows XP Professional.

temp filer, logs, page fil ...

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-04-11 08:14

> temp filer, logs, page fil ...

Jammen alligevel - 3,5 GB er der noget med kun 2 programmer.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-04-11 09:31

> Jammen alligevel - 3,5 GB er der noget med kun 2 programmer.

ja ... men det er ikke unormalt ...

/thomas

Fra : Kent

Dato : 07-04-11 16:16

Den 07-04-2011, skrev Michael Corfitsen:

> Jammen alligevel - 3,5 GB er der noget med kun 2 programmer.

Har du ikke noget back-up, som backer-up på samme drev? Hvilket lyder
ulogisk, men det er så vidt jeg husker sådan backup under XP virker.

--

Kent

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-04-11 19:49

> Har du ikke noget back-up, som backer-up på samme drev? Hvilket lyder
> ulogisk, men det er så vidt jeg husker sådan backup under XP virker.

Aner det ikke - måske. Jeg ved stort set intet om XP. Har det kun fordi
mit regnskabsprogram kun kan kører på vindåse.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-04-11 20:29

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> [...]
> Hvad hulan bruges disse ca. 3,5 GB til. Hvis man ikke krymper, vil VM
> så til sidst optage al plads. Jeg kører Windows XP Professional.

Den virtuelle maskine du har liggende på din harddisk indeholder også
hele din Windowsharddisk. Egentligt burde den så fylde 50 Gb, men fordi
tomme sektorer der aldrig har været brugt kun indeholder nuller, kan man
undlade at gemme dem.

Når du så arbejder med din virtuelle maskine suser den rundt på sin
harddisk og skriver lidt her og lidt der, og efterhånden som du fylder
på (og måske er papirkurven lidt stor) så bliver der skrevet noget i
flere og flere sektorer på disken, og de bliver så gemt.

Pointen er at Windows ikke ved at den skal give frigivne sektorer
specialbehandling så de bliver bare markeret som ubrugte men figurer
stadig som indeholdende data (selvom Windows ikke skal bruge det mere)
så din virtuelle harddisk bliver derfor større og større.

Krympningsprocessen har så til opgave at finde ud af hvilke der ikke er
i brug så de kan blive smidt væk og du kun bruger den plads du faktisk
anvender til noget.