| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hvad kan en alm. hobby-trailer REELT klare~ Fra : Jan . | 
  Dato :  05-04-11 13:38 |  
  |   
            En alm. hobby trailer kan f.eks. have følgende mål og specifikationer
 205 x 122 x 35 = ca. 0,9 m3
 Totalvægt 500 og en Nyttelast på 375 kg
 
 Jeg må blankt erkende at jeg, uvidende om hvor meget "ting" reelt
 vejer, har kørt et fuldt læs kompost-jord, hvilket er et pænt
 "overlæs".
 
 Jeg har herunder citeret Brenderup trailers anvisning, MEN ... hvad
 kan en trailers konstruktion reelt klare ved længere tids pres (læs:
 læs)? Det er vel hjul/aksler der er trailerens svageste led?
 
 mvh  Jan
 
 ---
 ------
 --------------fra--
 brenderup.dk----------------------------------------------------
 Af trailerens registreringsattest og af vægttavlen fremgår det, hvor
 stor nyttelasten er. Vi må kraftigt fraråde overlæs, idet
 køresikkerheden derved forringes stærkt.
 
 Desuden kan overlæs medføre skader på dæk, aksel samt evt.
 chassisramme, ligesom overlæs medfører bortfald af reklamationsret -
 og iøvrigt er ulovligt. Et eksempel på overlæs:
 
 En trailer type 2205 har en nyttelast på 325 kg. Ladmål er 2,05 x 1,30
 x 0,40 m, hvilket giver et rumfang på ca. 1,0 m3.
 
 Fyldes denne vogn f.eks. med sand, bliver lasten ca. 1.700 kg.
 ------------------------------------------------------------------------------------------
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Sørup (05-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Sørup | 
  Dato :  05-04-11 21:21 |  
  |   
            
 "Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:51145485-943b-4658-b094-b1ed071597ee@dn9g2000vbb.googlegroups.com...
 >En alm. hobby trailer kan f.eks. have følgende mål og specifikationer
 >205 x 122 x 35 = ca. 0,9 m3
 >Totalvægt 500 og en Nyttelast på 375 kg
 
 De fleste 500Kg's hobby-trailere er reelt 750Kg's der er vejet ned pga. du 
 så slipper for vægtafgift, derudover må de fleste alm. personbiler ikke køre 
 med mere end 450-550Kg uden påløbsbremse.
 
 Trailerens svageste led er selve ophænget/affjedringen der består af noget 
 gummi der sidder mellem traileraksel og hjulophæng.
 -- 
 Brian Sørup
 1998 Volvo V70 2,5t Aut.
 1986 Oldsmobile Custom Cruiser
 2003 Anssems PSX 2000-305
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jan@froerup.dk (05-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@froerup.dk | 
  Dato :  05-04-11 21:25 |  
  |   
            "Jan ." <janelne@gmail.com> skrev :
 
 >Det er vel hjul/aksler der er trailerens svageste led?
 
 Kommer suverænt an på trailerens opbygning.  F.eks har mange af de
 billige STEMA trailere ret tynde bæringer til akslen 
 
 (Den lodrette plade, akslen sidder på)
 -- 
 Jan_stevns
 
 Life sucks !! - pass the beernut's 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Ravn (05-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Ravn | 
  Dato :  05-04-11 21:58 |  
  |   
            
"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev
 Jeg har herunder citeret Brenderup trailers anvisning, MEN ... hvad
 kan en trailers konstruktion reelt klare ved længere tids pres (læs:
 læs)? Det er vel hjul/aksler der er trailerens svageste led?
 De trailere man oftest ser "parkeret" med punkteret hjul, har ofte ladt 
 fyldt med sand.
 Men jeg har set alt for mange trailere hvor vangerne var bukkede efter 
 overlæs, ofte sker skaden dog først når den læssede trailer passerer et bump 
 eller et hul i vejen.
 Den sjovest var ved den gamle kommunegrænse, en 2 akslet trailer stod med 
 godt med mursten på, og manglede de 2 venstre hjul.
 Den midlandrende mand der havde kørt den, fortalte at den pludselig havde 
 smidt begge hjul med et brag.
 Da jeg havde kigget lidt på traileren, gav jeg ham den anbefaling, at det 
 var godt fra tid til anden at efterspænde hjulene   
På hver af de 2 bremsetromler sad en knækket bolt, de 6 andre bolte manglede 
 helt.
 Formentlig var de manglende bolte raslet af én efter én i løbet af lang tid, 
 og til sidst var de 2 tilbageværende bolte knækket næsten samtidigt.
 Mvh. Uffe Ravn
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Bak (05-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Bak | 
  Dato :  05-04-11 22:33 |  
  |   
            
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse 
 news:4d9b8245$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Jan ." <janelne@gmail.com> skrev
 >
 > Formentlig var de manglende bolte raslet af én efter én i løbet af lang 
 > tid, og til sidst var de 2 tilbageværende bolte knækket næsten samtidigt.
 >
 >
 Det må have været en rystende oplevelse...
 -- 
 Martin
 http://www.martinbak.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Jensen (06-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  06-04-11 02:17 |  
  |   
            On 5 Apr., 21:37, "Jan ." <jane...@gmail.com> wrote:
 > En alm. hobby trailer kan f.eks. have følgende mål og specifikationer
 > 205 x 122 x 35 = ca. 0,9 m3
 > Totalvægt 500 og en Nyttelast på 375 kg
 >
 > Jeg må blankt erkende at jeg, uvidende om hvor meget "ting" reelt
 > vejer, har kørt et fuldt læs kompost-jord, hvilket er et pænt
 > "overlæs".
 >
 > Jeg har herunder citeret Brenderup trailers anvisning, MEN ... hvad
 > kan en trailers konstruktion reelt klare ved længere tids pres (læs:
 > læs)? Det er vel hjul/aksler der er trailerens svageste led?
 >
 > mvh  Jan
 >
 > ---
 > ------
 > --------------fra--
 > brenderup.dk----------------------------------------------------
 > Af trailerens registreringsattest og af vægttavlen fremgår det, hvor
 > stor nyttelasten er. Vi må kraftigt fraråde overlæs, idet
 > køresikkerheden derved forringes stærkt.
 >
 > Desuden kan overlæs medføre skader på dæk, aksel samt evt.
 > chassisramme, ligesom overlæs medfører bortfald af reklamationsret -
 > og iøvrigt er ulovligt. Et eksempel på overlæs:
 >
 > En trailer type 2205 har en nyttelast på 325 kg. Ladmål er 2,05 x 1,30
 > x 0,40 m, hvilket giver et rumfang på ca. 1,0 m3.
 >
 > Fyldes denne vogn f.eks. med sand, bliver lasten ca. 1.700 kg.
 > ------------------------------------------------------------------------------------------
 
 Som tidligere udviklingsingeniør hos en større dansk producent har jeg
 da lidt ide om hvad de kan holde til.
 
 Vi testede trailerne på MAN/Iveco's bane i Ulm i samarbejde med AL-KO
 (aksel- og kuglekoblingsproducent). AL-KO ville ikke være med til at
 køre med overlæs på banen, men en trailer kan også sagtens gå i
 stykker med nominel last på en bane med slaghuller, brosten, riller
 osv. Det kan en Audi A6 eller BMW 5 forresten også (trækbilen)...
 
 Disse tests viste overvejende, hvilke samlinger der var for svage. Vi
 har dog også testet f.eks. Stema (Harald Nyborg) og fået sådan en til
 at bryde helt sammen på 10% af den strækning, vores egne skulle
 gennemføre uden fejl. Første problem (skærm faldt af) kom efter 500
 meter...
 Rart lige at få sælgerne forklaret, hvad det er de konkurrerer med,
 når de nu vil have os til at lave noget til samme pris...
 
 Vi testede ikke specifikt, hvad trailerne skulle klare af overlæs. Mit
 bud er at en 500/750 kg ubremset trailer af en fornuftig kvalitet kan
 køres med 1500-2000 kg, hvis der køres forsigtigt. Bump og huller er
 det der vil tage livet af den. Dækkene er sjældent overspecificeret,
 så vær opmærksom på, at dæktryk osv skal være oppe på max, hvis der
 køres med overlæs. Pas på med ekstremt kugletryk (200+ kg),
 trækvangerne er ikke vanvittigt stærke.
 Akslerne er altså pænt stærke nu til dags, men i gamle dage var der
 lidt bøvl med svingarme, der kunne bukke.
 
 Et hurtigt check af om du er ved at have læs på er at kigge på
 svingarmene. Normalt er akslen lavet, så armene peger omkring 25°
 nedad, og når de står vandret er det tid for at holde op med at læsse
 mere på. Dette gælder for AL-KO, som har relativt stor fjedervej.
 Knott og andre, som har akselrør i firkantprofil kan formentlig ikke
 dreje mere end 15-20°, før advarselsklokkerne skal ringe.
 
 MVH Leo
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ib Jakobsen (06-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  06-04-11 17:18 |  
  |  
 
            Den 06-04-2011 10:16, Leo Jensen skrev:
 > Disse tests viste overvejende, hvilke samlinger der var for svage.
 Så må i have glemt at se på de fire nitter der forbinder beslaget med 
 forsmækken. Det ville jeg kunne gøre bedre med fire papsøm banket ind i 
 træpladen.   
> Akslerne er altså pænt stærke nu til dags, men i gamle dage var der
 > lidt bøvl med svingarme, der kunne bukke.
 Helt gamle dage, det vil sige før 1980, var de også støbte. Det er det 
 på min gamle G1000. Den klarer nemt 2 tons.   
I øvrigt solgt som chassis fra fabrikken til egen opbygning.
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Clement (06-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Clement | 
  Dato :  06-04-11 09:59 |  
  |   
            "Jan ."  skrev i meddelelsen 
 news:51145485-943b-4658-b094-b1ed071597ee@dn9g2000vbb.googlegroups.com...
 
 En alm. hobby trailer kan f.eks. have følgende mål og specifikationer
 205 x 122 x 35 = ca. 0,9 m3
 Totalvægt 500 og en Nyttelast på 375 kg
 
 Jeg må blankt erkende at jeg, uvidende om hvor meget "ting" reelt
 vejer, har kørt et fuldt læs kompost-jord, hvilket er et pænt
 "overlæs".
 
 Jeg har herunder citeret Brenderup trailers anvisning, MEN ... hvad
 kan en trailers konstruktion reelt klare ved længere tids pres (læs:
 læs)? Det er vel hjul/aksler der er trailerens svageste led?
 
 mvh  Jan
 
 ---
 ------
 --------------fra--
 brenderup.dk----------------------------------------------------
 Af trailerens registreringsattest og af vægttavlen fremgår det, hvor
 stor nyttelasten er. Vi må kraftigt fraråde overlæs, idet
 køresikkerheden derved forringes stærkt.
 
 Desuden kan overlæs medføre skader på dæk, aksel samt evt.
 chassisramme, ligesom overlæs medfører bortfald af reklamationsret -
 og iøvrigt er ulovligt. Et eksempel på overlæs:
 
 En trailer type 2205 har en nyttelast på 325 kg. Ladmål er 2,05 x 1,30
 x 0,40 m, hvilket giver et rumfang på ca. 1,0 m3.
 
 Fyldes denne vogn f.eks. med sand, bliver lasten ca. 1.700 kg.
 ------------------------------------------------------------------------------------------
 tja
 
 på en brenderup der er iorden går det fint med 1000 kg men eh... du skal 
 ikke køre 80 med det læs. NB jeg nævnte IKKE noget om ansvarlighed,
 Venligst
 
 Lars Clement
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan . (06-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan . | 
  Dato :  06-04-11 11:02 |  
  |   
            On 6 Apr., 10:16, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
 > Som tidligere udviklingsingeniør hos en større dansk producent har jeg
 > da lidt ide om hvad de kan holde til.
 
 Hej Lars. Tak for dit interessante indlæg.
 og iøvrigt .... tak for anden respons i denne tråd!
 mvh Jan
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (06-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-04-11 20:33 |  
  |  
 
            Der er ikke mange der ved det, men til oplysning vil jeg lige nævne, at blot 
 30% overlæs på en trailer giver en betinget frakendelse af kørekortet!
 Så pas på derude.   
Michael 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (06-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  06-04-11 21:11 |  
  |   
            "Trekroner" skrev
 
 > Der er ikke mange der ved det, men til oplysning vil jeg lige nævne, at 
 > blot 30% overlæs på en trailer giver en betinget frakendelse af 
 > kørekortet!
 
 Så vidt jeg ved gælder det ikke personbiler med tilhørende trailere.
 
 § 125. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal 
 betinget frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis
 
 5) føreren under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 
 3.500 kg har overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største 
 tilladte totalvægt med mere end 30 pct.,
 
 mvh
 Alex Christensen
 
  
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Jensen (07-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  07-04-11 00:40 |  
  |  
 
            On Apr 6, 7:01 pm, "Jan ." <jane...@gmail.com> wrote:
 > On 6 Apr., 10:16, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
 >
 > > Som tidligere udviklingsingeniør hos en større dansk producent har jeg
 > > da lidt ide om hvad de kan holde til.
 >
 > Hej Lars. Tak for dit interessante indlæg.
 > og iøvrigt .... tak for anden respons i denne tråd!
 > mvh Jan
 Jeg hedder nu Leo, men en der hedder Lars har da også skrevet i
 tråden...   
MVH Leo
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Jensen (07-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  07-04-11 00:48 |  
  |  
 
            On Apr 6, 6:18 pm, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
 > Den 06-04-2011 10:16, Leo Jensen skrev:
 >
 > > Disse tests viste overvejende, hvilke samlinger der var for svage.
 >
 > Så må i have glemt at se på de fire nitter der forbinder beslaget med
 > forsmækken. Det ville jeg kunne gøre bedre med fire papsøm banket ind i
 > træpladen.   
Det sjove er, at disse nitter (som i øvrigt er pænt stærke) ikke
 svigter, hvis man ikke kører med overlæs eller forkert
 kugletryk...   
Hvis det går galt er det jo ikke den store kunst at erstatte dem med 4
 M8-bolte eller noget i den stil. Min vurdering er at papsømmene nok
 vil svigte ret hurtigt...
 >
 > > Akslerne er altså pænt stærke nu til dags, men i gamle dage var der
 > > lidt bøvl med svingarme, der kunne bukke.
 >
 > Helt gamle dage, det vil sige før 1980, var de også støbte. Det er det
 > på min gamle G1000. Den klarer nemt 2 tons.   
G1000 er jo heller ikke en lille hobbyting. På de små hobbytrailere
 (og bådtrailere) var svingarmene lavet i kraftigt fladstål frem til
 sidst i 90'erne.
 MVH Leo
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ib Jakobsen (07-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  07-04-11 17:43 |  
  |  
 
            Den 07-04-2011 08:47, Leo Jensen skrev:
 >
 > Det sjove er, at disse nitter (som i øvrigt er pænt stærke) ikke
 > svigter, hvis man ikke kører med overlæs eller forkert
 > kugletryk...   
> Hvis det går galt er det jo ikke den store kunst at erstatte dem med 4
 > M8-bolte eller noget i den stil. Min vurdering er at papsømmene nok
 > vil svigte ret hurtigt...
 Nej, det med sømmene var også bare en provokation. Man bliver sikkert 
 også træt af rasleriet og får dem skiftet før de svigter.
 > G1000 er jo heller ikke en lille hobbyting. På de små hobbytrailere
 > (og bådtrailere) var svingarmene lavet i kraftigt fladstål frem til
 > sidst i 90'erne.
 Der gik man over til smedede arme der var svejset på røret ved 
 gummiaffjedringen. Til gengæld oplevede man nu efter 4-5 år at dette rør 
 tærede over, og hele hjulet og armen kun hængte fast i bremsekablet.   
-- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Max (07-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max | 
  Dato :  07-04-11 09:48 |  
  |   |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |