Gendanne fra TimeMachine efter ominstallat~
Fra : Ukendt

Dato : 03-04-11 21:24

Jeg vil have min MacBook Pro ominstalleret.
For det første kan jeg ikke længere tømme papirkurven, den kommer med
fejlkode -8003 når jeg prøver. Jeg _har_ prøvet at reparere disktilladelser.

For det andet synes jeg den er blevet noget langsom i det, både til at
starte og til at åbne programmer.

Der er 8 GB ram i, så det burde da række til det meste.

Nå, men jeg har lavet backup med TimeMachine på en USB-disk, og jeg
regner med at kunne få mine dokumenter, billeder, musik ol. tilbage
efter ominstallationen.

Hvordan fungerer det i praksis, hvordan vælger jeg f.eks. kontakter,
emails, Lightroom katalog, foretrukne i Safari og Firefox, Thunderbird
indstillinger osv?

Og hvad med min iPhone, hvad sker der når jeg tilslutter den igen,
bliver den slettet, eller sletter den noget på min Mac?

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-04-11 21:38

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> [...]
>
> Og hvad med min iPhone, hvad sker der når jeg tilslutter den igen,
> bliver den slettet, eller sletter den noget på min Mac?

Time Machine er alle tiders til løbende at sørge for, at der er lavet
backup og til at gemme tidligere versioner af dokumenter. Hvis du blot
laver én backup for at lægge det tilbage på computeren, så er det meget
nemmere at lave en kopi af ens harddisk på en ekstern harddisk. Det er
langt hurtigere at kopiere dine ting tilbage, hvis du gør det via Apples
automatiske værktøj under installationen af Mac OS X. Hvis du hellere
vil gøre det manuelt, er det også nemmere at overskue. Du kan lave en
kopi af harddisken med det gratis Carbon Copy Cloner eller SuperDuper!,
der koster lidt. Der er vist en gratis prøveversion, der sagtens kan
bruges. Den kan bare kun lave komplet backup og ikke nøjes med at lægge
ændrede filer over.
Hvis du vil lægge dine dokumenter, indstillinger og lignende
tilbage, så er det nemmeste bare at kopiere din brugermappe over. Det
kan også gøres via programmet Overførselsassistent, der ligger i mappen
med hjælpeprogrammer. Du skal bare sørge for, at der ikke er en bruger,
der hedder det samme som den, du vil overføre. Lav evt. en midlertidig
testbruger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-11 23:25

Den 03/04/11 22.38, Henrik Münster skrev:

> [...]
> langt hurtigere at kopiere dine ting tilbage, hvis du gør det via Apples
> automatiske værktøj under installationen af Mac OS X. Hvis du hellere

Er der en guide hvor jeg kan vælge hvilke ting jeg vil ha' tilbage, for
hvis jeg blot kopierer alt rub og stub, bliver computeren vel hurtigt
lige så langsom som før?

> [...]
> med hjælpeprogrammer. Du skal bare sørge for, at der ikke er en bruger,
> der hedder det samme som den, du vil overføre. Lav evt. en midlertidig

Ok, så jeg skal manuelt kopiere hele min brugermappe over på et andet
drev, og så bruge overførselsassistenten til at kopiere tilbage med?

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-04-11 05:54

> [...]

> Er der en guide hvor jeg kan vælge hvilke ting jeg vil ha' tilbage, for
> hvis jeg blot kopierer alt rub og stub, bliver computeren vel hurtigt

Det kommer jo an på, om problemet ligger i din brugermappe eller ej. Din
dokumenter, indstillinger osv. ligger jo kun i din brugermappe. Så har
du dine programmer i mappen af samme navn. Resten er noget, man ikke
skal pille ved, og som tilhører styresystemet. Hvis du bruger
Overførselsassistent, kan du vælge om dokumenter, indstillinger og/eller
programmer skal med over. Det er altså ikke enormt detaljeret.

> Ok, så jeg skal manuelt kopiere hele min brugermappe over på et andet
> drev, og så bruge overførselsassistenten til at kopiere tilbage med?

Jeg ville mene, du skal lave en kopi af harddisken med et dertil
beregnet program som Carbon Copy Cloner eller SuperDuper!. Så får man en
bootbar kopi af harddisken incl. nogle usynlige filer, som jeg altså
ikke har så meget forstand på. Hvis du manuelt kopierer din brugermappe
over, får du ikke de usynlige filer med. Jeg ved derfor ikke, om
Overførselsassistent kan finde ud af at kopiere den tilbage, men det kan
den sikkert. Til gengæld kan du manuelt kopiere den tilbage til en ny
bruger, du opretter. Hvis du gider gennemgå din brugermappe mere i
detaljer, kan du i Bibliotek udvælge, hvad du vil kopiere tilbage. Det
er her, indstillinger til programmer, e-mail, nøgler osv. ligger. Så kan
du f.eks. undlade instillinger til programmer, du ikke bruger mere. Det
er bare ved at være ret omfattende på en moderne computer. Man har
faktisk ret meget liggende.
Med den manuelle metode kommer du også til at mangle dine
programmer. Jeg går ud fra, at du vil formatere harddisken og lægge et
nyt styresystem på. Du skal derfor også kopiere dine programmer manuelt
eller installere dem igen. Det er derfor, jeg synes, min metode er
lettere og mere sikker. Lav en kopi af harddisken på en ekstern harddisk
med et af de nævnte programmer. Slet (formater) harddisken fra en Mac OS
X-dvd og installer et nyt styresystem. Overfør derefter din gamle bruger
og dine programmer fra den eksterne harddisk under installationen af Mac
OS X. Det vil som regel løse problemerne. Men hvis der er noget galt i
din brugermappe, kan problemet desværre godt komme med i det nye system.
Så må du i gang med en mere detaljeret fejlfinding.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-04-11 21:42

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> writes:

> Jeg vil have min MacBook Pro ominstalleret.
> For det første kan jeg ikke længere tømme papirkurven, den kommer med
> fejlkode -8003 når jeg prøver. Jeg _har_ prøvet at reparere
> disktilladelser.

Det lyder mere som en filsystemfejl. Boot på installationsdvd'en og kør
diskværktøj på dit drev så du kan kontrollere det.

Se om ikke det gør en forskel.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-04-11 21:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110403 <nospam0002+20110403@gmail.com> wrote:

> Det lyder mere som en filsystemfejl. Boot på installationsdvd'en og kør
> diskværktøj på dit drev så du kan kontrollere det.
>
> Se om ikke det gør en forskel.

Nu du nævner det, kan man så ikke bare installere styresystemet oven i
sine data med installations-DVD'en? Man skal bare vælge at opdatere frem
for at slette harddisken. Det er jo hurtigere end at skulle installere
en ekstern backup igen. Noget andet er, at det er ret smart at have en
eller gerne flere backup af sine data, før man gør sådan noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-11 23:16

Den 03/04/11 22.41, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110403 skrev:

> Det lyder mere som en filsystemfejl. Boot på installationsdvd'en og kør
> diskværktøj på dit drev så du kan kontrollere det.
>
> Se om ikke det gør en forskel.

Der er ingen problemer med disken når jeg gør ovenstående.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-11 06:50

Hej,

> Det lyder mere som en filsystemfejl. Boot på installationsdvd'en og kør

Der er umiddelbart intet som indikerer en filsystemsfejl så vidt jeg kan se.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-04-11 21:58

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> en ekstern backup igen. Noget andet er, at det er ret smart at have en
> eller gerne flere backup af sine data, før man gør sådan noget.

Mnjoh, måske.

For det første vil jeg gerne have han lige checker om tingene er i
orden, og dernæst kan filsystemet være så sygt at det ikke kan holde til
at blive installeret oveni. Derfor er det en god ide alligevel at få
det checket.

Om det så er en god ide eller ej, vil jeg vurdere i det enkelte tilfælde.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-04-11 05:45

> Der er ingen problemer med disken når jeg gør ovenstående.

Det var da dejligt.

Andre i samme situation har - så vidt jeg kan se - løst problemet med
http://www.macupdate.com/app/mac/8214/trash-it!

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-11 06:50

Hej Anders,

> For det første kan jeg ikke længere tømme papirkurven, den kommer med
> fejlkode -8003 når jeg prøver. Jeg _har_ prøvet at reparere
> disktilladelser.

Glem det med disktilladelserne.

Prøv istedet at downloade og køre programmet Trash It! fra nedenstående
hjemmeside:

http://www.nonamescriptware.com/?page_id=5

Det skulle gerne løse problemet med din papirkurv (hvis det ikke gør,
findes der en anden løsning, men den er lidt sværere at forklare,
medmindre du kender til kommandoprompten).

> For det andet synes jeg den er blevet noget langsom i det, både til at
> starte og til at åbne programmer.

Fra mit synspunkt er det en bedre idé at finde frem til årsagen til, at
din Mac er blevet sløv - snarere end bare at geninstallere. Det kan
muligvis være det er hurtigere for dig at geninstallere - men så ender
du måske bare med at den bliver sløv igen om et stykke tid, hvis du gør
de samme ting igen.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-11 17:02

Den 04/04/11 07.49, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> findes der en anden løsning, men den er lidt sværere at forklare,
> medmindre du kender til kommandoprompten).

Det virkede på papirkurven.

> [...]
> muligvis være det er hurtigere for dig at geninstallere - men så ender
> du måske bare med at den bliver sløv igen om et stykke tid, hvis du gør

Jeg ved ikke lige hvordan jeg finder ud af det. Jeg er forholdsvis ny
med Mac (godt et år), hvis det var Windows ville jeg have en større
chance, men med Mac har jeg ikke overblikket.

Det ser ikke ud som om der er nogle processer som stå og bruger vild
cpu-kraft, Safari var slem til det, men nu bruger jeg Firefox.

Jeg har læst mig til, at defragmentering af disken ikke er nødvendigt på
Mac, men hvad kan der så være galt? En Core2Duo på 2,8Ghz og 6Mb cache
skulle da ikke være nogen hel sinke. Den har i øvrigt 8Gb ram.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-04-11 21:23

> [...]

> Mac, men hvad kan der så være galt? En Core2Duo på 2,8Ghz og 6Mb cache
> skulle da ikke være nogen hel sinke. Den har i øvrigt 8Gb ram.

Hvis du har meget lidt diskplads tilbage, kan du godt have problemer med
fragmentering.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-11 20:45

> Hvis du har meget lidt diskplads tilbage, kan du godt have problemer med
> fragmentering.

Det fixer du ikke ved at defragmentere ... det fixer man ved at a: ryde
op b: få en større disk.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-11 22:23

Den 04/04/11 22.23, Niels Jørgen Kruse skrev:

> Hvis du har meget lidt diskplads tilbage, kan du godt have problemer med
> fragmentering.

126Gb ud af 500Gb.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-04-11 07:17

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Der er umiddelbart intet som indikerer en filsystemsfejl så vidt jeg
> kan se.

Hvad indikeres der så?

Du ved måske endda hvad fejlkode -8003 betyder?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 04-04-11 09:11

On 2011-04-03 22:24:23 +0200, Anders Sørensen said:

> For det første kan jeg ikke længere tømme papirkurven, den kommer med
> fejlkode -8003 når jeg prøver. Jeg _har_ prøvet at reparere
> disktilladelser.

Prøv med "Sikker tømning af papirkurv ..." (i Finder menuen). Jeg har
haft den fejl, efter jeg opdaterede et program gennem App Store.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-11 12:13

Den 03/04/11 22.24, Anders Sørensen skrev:
> [...]
> disktilladelser.
>
> For det andet synes jeg den er blevet noget langsom i det, både til at

Nu har jeg afinstalleret Office 2008 og installeret Office 2011 istedet
for, det synes jeg den er blevet noget kvikkere af.

> [...]
>
> Og hvad med min iPhone, hvad sker der når jeg tilslutter den igen,
> bliver den slettet, eller sletter den noget på min Mac?

Jeg er stadig lidt interesseret i, hvordan det med iPhonen foregår når
man ominstallerer.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 06-04-11 12:22

On Wed, 06 Apr 2011 13:12:45 +0200, <Anders Sørensen> wrote:

> Jeg er stadig lidt interesseret i, hvordan det med iPhonen foregår når
> man ominstallerer.

Jeg er ganske så sikker at den vil fungere som normalt (til dømes vil en
iPhone kunne synce mot to maskiner så lenge iTunesfolderen er i sync på
begge maskinene (dog, det er noen år siden jeg gjorde det)).
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 06-04-11 12:23

On Wed, 6 Apr 2011 11:21:33 +0000 (UTC), <Tor Einar Samdahl> wrote:

> Jeg er ganske så sikker at den vil fungere som normalt (til dømes vil en
> iPhone kunne synce mot to maskiner så lenge iTunesfolderen er i sync på
> begge maskinene (dog, det er noen år siden jeg gjorde det)).

Caveat, så lenge alt nødvendige er en del av backupen man gjenoppretter
i fra.