Defekt disk...
Fra : Robert Piil

Dato : 02-04-11 00:21

En af mine Green Caviar diske er død (i hvert fald i følge min synology
NAS). Hvordan checker man bedst sådan en fra en Mac?

Diskværktøj, og hvad så?

Ikke at jeg nogensinde skal have data på den igen, men jeg vil godt lige
have en indikation på at den virkelig fejler noget inden jeg sender den
ind på en RMA.

--
Robert Piil

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-04-11 01:00

On Sat, 02 Apr 2011 01:21:26 +0200, Robert Piil <smedevej26@gmail.com>
wrote:

>En af mine Green Caviar diske er død (i hvert fald i følge min synology
>NAS). Hvordan checker man bedst sådan en fra en Mac?
>
>Diskværktøj, og hvad så?

Prøv at tjekke LCC count fra smartctl eller anden
S.M.A.R.T.-dataudtrækker.

En del af Green-modellerne kan ikke tåle, at sidde i NAS/servere og
lign. De bliver slidt lynhurtigt.

//Martin

Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-11 11:50

Den 02/04-11 02.00, Martin [6000] skrev:

> Prøv at tjekke LCC count fra smartctl eller anden
> S.M.A.R.T.-dataudtrækker.
>
> En del af Green-modellerne kan ikke tåle, at sidde i NAS/servere og
> lign. De bliver slidt lynhurtigt.

Tak. Detlykkedes mig ikke at trække S.M.A.R.T-data ud af den (den påstod
det ikke er understøttet. Nu har jeg prøvet at formatere den og checke
den med diskværktøj, men det viste ingen fejl.

Så har jeg sat den tilbage i NAS'en - hovr NAS'en nu gerne vil være med
til at initialisere den igen (NAS'en kan læse S.M.A.R.T dataene - men
der er ikke uforholdsvis mange lcc - under 1000) og lader den selv
checke om disken er ok.

Jeg har kigget lidt omkring. WD har selv et diskcheck-værktøj, men det
egner sig ikke rigtig til en iMAC, da det kræver at disken sidder
direkte på MB og et genstart på en DOS-disk. Jeg må prøve at starte det
op i den gamle maskine efterfølgende.

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&sid=2&lang=en

Endelig har jeg fundet ud af at WD har lavet nogle FW-updaes til Green
Caviar-diskene, netop pga problemer med at de ikke ville gå i dvale og
at de lavede enorme mængder af lcc i Synology-NAS'er. Det skal jeg også
have kigget på - der er to forskellige FW på de to diske jeg har.
Laveste nummer på den der meldte fejl.

Det korte af det lange bliver nok at jeg køber to andre diske til min
NAS, og bruger de to WD-diske some noget FW-USB-noget, men hvis jeg kan
WD's program til at melde om fejl, så kan jeg sikkert få dem ombyttet i
stedet.

--
Robert Piil

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-04-11 15:04

> [...]
>NAS, og bruger de to WD-diske some noget FW-USB-noget, men hvis jeg kan
>WD's program til at melde om fejl, så kan jeg sikkert få dem ombyttet i

Det lyder meget fornuftigt, historien taget i betragtning. Med en LCC
på 1000 så er din ihvertfald ikke slidt på det punkt, men kan jo godt
være defekt på andre.

Min ene Green Caviar er langt over 600000 LCC's og den kører endnu,
men opfører sig lidt mærkeligt, så det varer nok ikke længe før den
står helt af.

//Martin

Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-11 17:21

Den 03/04-11 16.03, Martin [6000] skrev:

> [...]
>
> Min ene Green Caviar er langt over 600000 LCC's og den kører endnu,
> men opfører sig lidt mærkeligt, så det varer nok ikke længe før den

Hvis du bruger synology er der en løsningsmulighed her:

http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=407&lang=enu

--
Robert Piil

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-04-11 17:37

>Hvis du bruger synology er der en løsningsmulighed her:

Det gør jeg ikke - det er en hjemmestrikket Debian-server. Tak for
link ellers :)

//Martin

Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-11 22:23

Den 03/04-11 18.37, Martin [6000] skrev:

> Det gør jeg ikke - det er en hjemmestrikket Debian-server. Tak for
> link ellers :)

....og nu fik jeg kigget ordentligt efter. Begge diske har næsten 200.000
lcc i deres levetid, og det ser ikke ud Green caviar-diske er egnede til
at køre RAID.

--
Robert Piil

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-04-11 13:24

>...og nu fik jeg kigget ordentligt efter. Begge diske har næsten 200.000
>lcc i deres levetid, og det ser ikke ud Green caviar-diske er egnede til
>at køre RAID.

Nej det var også min konklusion da jeg fandt ud af LCC rendte løbsk.

De næste diske bliver Samsung Spinpoint ECO-et-eller-andet - lav pris
og topscorer over det meste af nettet samt på diverse lister hos de
forskellige NAS-udbydere, så helt galt kan det nok ikke gå denne gang.

//Martin

Fra : Robert Piil

Dato : 04-04-11 14:12

On 04-04-2011 14:24, Martin [6000] wrote:

> [...]
> og topscorer over det meste af nettet samt på diverse lister hos de
> forskellige NAS-udbydere, så helt galt kan det nok ikke gå denne gang.

Tak for forslaget, dem vil jeg da kigge på som det første.

--
Robert Piil