Problematisk Bluetooth mus
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 28-03-11 21:20

Jeg beskrev i en anden tråd, hvorledes min mus nu og da 'mistede
forbindelsen', men nu er det blevet mere alvorligt: Det sker meget
hyppigere, og udfaldene varer længere!

Jeg har kigget mig lidt omkring her:

http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=1002

uden at finde en fejlbeskrivelse, der præcis passer med mine oplevelser(?)
De 'kure', der omtales ser ud til at være nulstilling af PRAM eller SMC;
evt. 'trash the preference file' (kan ikke huske, hvad den kaldes på
dansk?) - men jeg vil da gerne høre, om der måtte være andre forslag(?).

Lige p.t. har jeg slukket for iMac'en - da jeg nødigt vil sidde med en
ubrugelig mus og en tændt Mac! Men der må vel være en mulighed for
nedlukning vha. tastaturet (som hidtil ikke har 'tabt forbindelsen)?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-11 09:42

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> ubrugelig mus og en tændt Mac! Men der må vel være en mulighed for
> nedlukning vha. tastaturet (som hidtil ikke har 'tabt forbindelsen)?

Du kan bare gå ind under menupunktet "Hjælp", når du er i Finder og så
søge efter genveje. Så finder du alle tastaturgenveje. Det sikreste er
nok:

Åbn en dialog, hvor du kan vælge Vågeblus, Start igen eller Luk ned ved
at taste [Ctrl-Eject].
Klik herefter på en knap i en dialog, eller tryk på S for at vælge
Vågeblus, R for at vælge Start igen, Retur for at vælge Luk ned eller
esc for at annullere.

Ellers må jeg gentage en af mine gamle kæpheste: Trådløse forbindelser
er noget ustabilt hø. Hav altid nogle USB-enheder liggende i reserve.
Som gamle Mac-brugere har vi heldigvis altid en del af den slags på
lager her i huset. Om ikke andet kan vi låne fra en anden computer. Jeg
kan godt se, at det ikke er let, hvis man er ny på området og ikke har
samlet et lager af ældre udstyr. Jeg bruger selv USB-enheder til
dagligt, skal det lige siges, og det fungerer da næsten altid fint.
Det er meget interessant, at systemkravene til Apple trådløse
inputenheder plejer at være USB-mus og -tastatur. Jeg har lige slået det
op, og de har ændre formuleringen. Systemkravene til et USB-tastatur
siger bl.a.: "Eksisterende tastatur og mus til indstilling". Det er jo
lidt af et punkt 22, hvis man skal have input-enheder for at få sine
inputenheder til at virke. Jeg mener nu ikke, da var nogen problemer, da
jeg fik min nuværende iMac, der blev leveret med USB-tastatur og -mus.
Det fungerede uden hjælp fra andre mus eller tastaturer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 29-03-11 10:38

""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg fik min nuværende iMac, der blev leveret med USB-tastatur og -mus.
> Det fungerede uden hjælp fra andre mus eller tastaturer.

OK - tak for info vedr. opsætning af genveje.
Jo, jeg har andre (USB-)mus - men er der ikke noget med, at perifert udstyr
skal 'parres'? Risikerer jeg i så fald problemer, næste gang jeg vil forsøge
mig med den trådløse tingest??

Jeg fandt iøvrigt noget mere konkret om mit problem her:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2760370&tstart=30

, dog ikke specielt opløftende! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-11 10:47

> [...]

> skal 'parres'? Risikerer jeg i så fald problemer, næste gang jeg vil forsøge

Jeg mener da bestemt, en Mac sagtens kan være parret med flere mus og
tastaturer på en gang, hvis det er det, du tænker på. Fordi du parrer
den med en ny mus, glemmer den ikke den gamle. Jeg har da i perioder
haft flere mus tilknyttet, fordi min Magic Mus også drillede engang
imellem, og så havde jeg en gammel Apple trådløs mus i reserve.
Det var vist min søns mus, jeg havde lånt. Jeg mener ikke, han
plejer at have problemer med den, men han er i USA med den for tiden, så
jeg kan ikke lige spørge. Lige nu fungerer mine trådløse enheder fint,
men gennem tiden har jeg i perioder haft en del problemer. De er dels
blevet løst, når Mac OS X er blevet opdateret, eller når jeg har købt
nyt udstyr.

> Jeg fandt iøvrigt noget mere konkret om mit problem her:
>
> http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2760370&tstart=30
>
> , dog ikke specielt opløftende! :)

Som det skinner igennem, er jeg også altid lidt skeptisk overfor
trådløst udstyr, men når det virker, er det jo dejligt nemt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 31-03-11 09:22

> [...]
> samlet et lager af ældre udstyr. Jeg bruger selv USB-enheder til
> dagligt, skal det lige siges, og det fungerer da næsten altid fint.

Jeg var forleden et smut i Vejle, hvor jeg besøgte 'humac' -
medbringende musen.
De var meget venlige og fandt et diagnoseprogram, der kunne afprøve
musen, som indikerede 'OK'.
Da jeg sagde, at det måtte være bedre at verificere musen sammen med min
egen mac, tilbød ekspedienten at sende mig programmet ('BTSVCDIAG'), så
jeg kunne afvikle det på hjemmebane.

Output'tet lød:

"...
Device Address: 34-15-9E-CB-74-46
Battery Level: 91% (normal)
== Connectivity Test: 100%
Connectivity Failures: 0
Connectivity Successes: 5
== User-Initiated Test: 75%
User-Initiated Failures: 1
User-Initiated Successes: 3
== Functional Tests:
- SDP Test: 100%
- Remote Name Test: 100%
SDP Failures: 0
SDP Successes: 5
RNR Failures: 0
RNR Successes: 5"

- og konklusionen var, at musen fungerer OK.

Og endnu bedre: Lige siden HAR den faktisk fungeret problemfrit - lad os
håbe,det varer ved! :)

--
med venlig hilsen,
Hans