| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | 24V radio/CD Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  25-03-11 21:49 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           folmer@rasmussen.dk (25-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : folmer@rasmussen.dk | 
  Dato :  25-03-11 21:58 |  
  |   
            On Fri, 25 Mar 2011 21:49:21 +0100, "Per Beer Hansen"
 <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:
 
 >Nogen der ved, hvor man kan finde radio/CD til 24V ?
 >Eller skal man tage springet og sætte en 24/12V omformer i (så er udvalget 
 >af radioer jo noget større)?
 >
 >Det skal ikke være noget HI-FI/high tech eller noget, bare en ganske 
 >almindelig radio med CD (gerne med MP3 afspilning).
 
 >--
 
 Lastbilophuggere.
 
 Der er flere af de seneste lastbiler jeg har kørt, der har haft 24V.
 MAN f.eks.
 
 -- 
 
 Venlig hilsen
 Folmer
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           oz3bto (25-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : oz3bto | 
  Dato :  25-03-11 22:04 |  
  |   
            
 <folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:2b0qo61pg4mvl8i0ba4c8logdbf9kmchvm@4ax.com...
 > On Fri, 25 Mar 2011 21:49:21 +0100, "Per Beer Hansen"
 > <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:
 >
 >>Nogen der ved, hvor man kan finde radio/CD til 24V ?
 >>Eller skal man tage springet og sætte en 24/12V omformer i (så er udvalget
 >>af radioer jo noget større)?
 >>
 >>Det skal ikke være noget HI-FI/high tech eller noget, bare en ganske
 >>almindelig radio med CD (gerne med MP3 afspilning).
 >
 >>--
 >
 > Lastbilophuggere.
 >
 > Der er flere af de seneste lastbiler jeg har kørt, der har haft 24V.
 > MAN f.eks.
 >
 > -- 
 >
 > Venlig hilsen
 > Folmer
 
 
 Ja nu er det scania jeg har rodet i  og alle radioer jeg har haft fingerne i 
 har fået en omformer i røven.. eller ihvertfald 12V i ledningen.. og der er 
 da blevet skiftet radio i et par  stykker efterhånden 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Beer Hansen (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  26-03-11 16:09 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Kjaergaard (25-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  25-03-11 22:05 |  
  |   
            On Fri, 25 Mar 2011 21:49:21 +0100, "Per Beer Hansen"
 <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:
 
 >Eller skal man tage springet og sætte en 24/12V omformer i (så er udvalget 
 >af radioer jo noget større)?
 Ja og totalprisen er nok meget mere brugervenlig.
 
 
 /Hans
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Beer Hansen (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  26-03-11 16:10 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Bærentsen (25-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  25-03-11 23:06 |  
  |   
            
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4d8cffd3$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
 > Nogen der ved, hvor man kan finde radio/CD til 24V ?
 > Eller skal man tage springet og sætte en 24/12V omformer i (så er udvalget 
 > af radioer jo noget større)?
 >
 > Det skal ikke være noget HI-FI/high tech eller noget, bare en ganske 
 > almindelig radio med CD (gerne med MP3 afspilning).
 
 I gamle dage havde Blaupunkt nogle modeller der kunne køre på 24V.
 
 
 
 -- 
 Uffe Bærentsen
 Ford Mondeo 1,8i
 Fiat Punto 1,2i 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Beer Hansen (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  26-03-11 16:11 |  
  |  
 
            >"Uffe Bærentsen"  skrev i meddelelsen 
 >news:4d8d11c3$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >I gamle dage havde Blaupunkt nogle modeller der kunne køre på 24V.
 Den der sidder i bilen nu (og som er gået i stykker) er en Visteon.
 Men om den hedder det ene eller det andet er ligegyldigt, bare den kan 
 spille Jørn Hjorting   
-- 
 Mvh Per
 www.perbeer.dk - Motorsport
 Noget for pladesmeden:
 http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           SvenP (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : SvenP | 
  Dato :  26-03-11 07:42 |  
  |   
            
 Nu skriver du jo ikke hvor radioen skal monteres, men kunne det ikke være en 
 løsning at trække 12V til radioen?
 
 Mvh. Sven 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Beer Hansen (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  26-03-11 16:12 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
            SvenP (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : SvenP | 
  Dato :  26-03-11 17:06 |  
  |   
            >
 >> men kunne det ikke være en løsning at trække 12V til radioen?
 >
 > Jo det ender nok også bare med en omformer 24->12V.
 >
 Det skulle da ikke være nødvendigt, der må da være 12V til stede i forvejen. 
 Ellers er det da en mindre opgave at trække det op fra det ene batteri.
 
 Mvh. Sven 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Uffe Bærentsen (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  26-03-11 17:48 |  
  |   
            
 "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i en meddelelse 
 news:4d8e0ef7$0$23754$14726298@news.sunsite.dk...
 > >
 >>> men kunne det ikke være en løsning at trække 12V til radioen?
 >>
 >> Jo det ender nok også bare med en omformer 24->12V.
 >>
 > Det skulle da ikke være nødvendigt, der må da være 12V til stede i 
 > forvejen. Ellers er det da en mindre opgave at trække det op fra det ene 
 > batteri.
 
 Det er meget FY-FY at lave det på din måde.
 En af de sikreste måder at ødelægge det ene batteri på er netop at følge din 
 anvisning.
 
 Der er kun 2 måder at lave det på:
 1) Finde en 24V spille
 2) Montere en 24V -> 12V omformer sammen med en 12V spille.
 
 
 
 -- 
 Uffe Bærentsen
 Ford Mondeo 1,8i
 Fiat Punto 1,2i 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Allan Møller (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Møller | 
  Dato :  26-03-11 22:17 |  
  |   
            > Det er meget FY-FY at lave det på din måde.
 > En af de sikreste måder at ødelægge det ene batteri på er netop at følge 
 > din anvisning.
 >
 > Der er kun 2 måder at lave det på:
 > 1) Finde en 24V spille
 > 2) Montere en 24V -> 12V omformer sammen med en 12V spille.
 
 Kører selv Scania og der er da 12 Volt til radioen samt udtag i 
 instrumentbordet.
 
 
 Allan
  
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Uffe Bærentsen (26-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  26-03-11 23:55 |  
  |   
            
 "Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4d8e57d4$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Det er meget FY-FY at lave det på din måde.
 >> En af de sikreste måder at ødelægge det ene batteri på er netop at følge 
 >> din anvisning.
 >>
 >> Der er kun 2 måder at lave det på:
 >> 1) Finde en 24V spille
 >> 2) Montere en 24V -> 12V omformer sammen med en 12V spille.
 >
 > Kører selv Scania og der er da 12 Volt til radioen samt udtag i 
 > instrumentbordet.
 
 Spørgsmålet er om det er lavet med omformer, eller blot direkte fra det ene 
 batteri.
 
 Har set adskillige lastbiler hvor det var lavet med omformer ab fabrik.
 
 
 -- 
 Uffe Bærentsen
 Ford Mondeo 1,8i
 Fiat Punto 1,2i 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Per Beer Hansen (27-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  27-03-11 13:43 |  
  |  
 
            >"Uffe Bærentsen"  skrev i meddelelsen 
 >news:4d8e6ed5$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >Spørgsmålet er om det er lavet med omformer, eller blot direkte fra det ene 
 >batteri.
 >
 >Har set adskillige lastbiler hvor det var lavet med omformer ab fabrik.
 Men det er det så desværre ikke i denne her.
 Og det vil nok være dyrere at købe en "original" radio, end at købe en 
 omformer + 12V radio.
 Men noget helt andet.
 Cigartænder stikket er svjh kun 12V (og sidder lige ved siden af radioen), 
 så måske man bare kan stjæle strømmen direkte derfra.
 Måske man skulle lave en måling.
 -- 
 Mvh Per
 www.perbeer.dk - Motorsport
 Noget for pladesmeden:
 http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Hans Kjaergaard (27-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  27-03-11 14:26 |  
  |   
            On Sun, 27 Mar 2011 14:43:14 +0200, "Per Beer Hansen"
 <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:
 
 >Cigartænder stikket er svjh kun 12V (og sidder lige ved siden af radioen), 
 >så måske man bare kan stjæle strømmen direkte derfra.
 >Måske man skulle lave en måling.
 
 Måler du 12 Volt så var det måske en ide at undersøge hvor de kom fra,
 det kunne måske være en 24/12 converter og så er det jo fint.
 
 Men hvis det kommer fra midpunktet mellem batterierne så er det ikke
 nogen god ide at benytte.
 
 Cigartænder stikket er tiltænkt "Cigartænding" dvs. en masse strøm i
 forholdsvis kort tid og meget lang tid imellem den bliver brugt, og
 der er ikke noget problem at tage de 12 Volt fra samlingspunktet
 mellem de to 12 Volts batterier.
 
 Men at begynde at trække en konstant strøm til en radio som er koblet
 ind hele tiden er en dårlig ide. Det vil som andre påpeger give en
 skæv belastning på batterierne og det vil på sigt forkorte levetiden
 på begge batterier.
 Batterierne lades som reglen op i serie og er det ene mere tømt end
 det andet, ja så vil man overoplade det ene batteri (det man ikke
 taget 12 fra) for ladestrømmen skal jo igemme begge og ladestrømmen
 stopper først når begge er opladet (der kan så ske mange mærkelige
 ting når det ene batteri nærmer sig døden, men det er en anden snak)
 
 Ligeså skal man være varsom med at bruge Cigartænder stikket til andet
 end det tiltænkte, køletasker/mobilladere etc. er det ikke smart at
 benytte konstant.
 
 Der kan dog godt være koblet noget andet elektronik ind i dette
 samlingspunkt til at udligne en evt. skæv belastning/ladning
 batterierne imellem, men det hører til sjældenthederne.
 
 
 /Hans
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Allan Møller (27-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Møller | 
  Dato :  27-03-11 21:35 |  
  |   
            > Cigartænder stikket er svjh kun 12V (og sidder lige ved siden af radioen), 
 > så måske man bare kan stjæle strømmen direkte derfra.
 > Måske man skulle lave en måling.
 
 Kører i en P380 årgang 2007.
 Der er der 24 volt i cigaretstikket og 12 volt til radioen.
 Ved passagerersiden er der udtag til både 12 og 24 volt.
 
 
 Allan
  
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Uffe Bærentsen (27-03-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  27-03-11 22:11 |  
  |   
            
 "Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4d8f9f66$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Cigartænder stikket er svjh kun 12V (og sidder lige ved siden af 
 >> radioen), så måske man bare kan stjæle strømmen direkte derfra.
 >> Måske man skulle lave en måling.
 >
 > Kører i en P380 årgang 2007.
 > Der er der 24 volt i cigaretstikket og 12 volt til radioen.
 > Ved passagerersiden er der udtag til både 12 og 24 volt.
 
 Hvis jeg husker rigtigt, så sidder der i de biler en omformer inde bag 
 handskerummet.
 Kan ikke huske hvor meget den kan trække.
 
 
 
 -- 
 Uffe Bærentsen
 Ford Mondeo 1,8i
 Fiat Punto 1,2i 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |