Antivirus
Fra : Henry Vest

Dato : 27-03-11 14:38

Kort og godt: Hvilket antivirus-program skal man benytte til Mac?

--
Henry Vest

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-11 15:54

Henry Vest wrote:
> Kort og godt: Hvilket antivirus-program skal man benytte til Mac?

Næste lige så kort. - så er der ingen regulære vira til OS X - vist
nok kun et par trojanere og så er der lidt malware. - Så du behøver ikke
investere i dyre programmer, men kan for en sikkerheds skyld 'nøjes' med
ClamXAV - http://www.clamxav.com/download.php

OG - en lille fordel er, at ClamXAV også kan fange PC vira, der måtte
forsøge at liste sig ind i dit mailprograms adressebog og ligge og lure
på at kunne videresende sig. For at bruge den funktion skal du blot
aktivere 'Application Sentry', så er dine mail apps beskyttet...

Og bruger du også Windows på din Mac, kan du blot som privat person
hente Avast! Home Free - http://www.avast.com/en-eu/index

Både ClamXAV og Avast! kan scanne 'shared disks', så både Mac og Win
diske er beskyttet uanset, hvilken platform du arbejder på på samme
computer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-11 17:07

Henry Vest <henryvest@gmail.com> wrote:

> Kort og godt: Hvilket antivirus-program skal man benytte til Mac?

Kun sin sunde fornuft ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-11 22:54

Henry Vest <henryvest@gmail.com> wrote:

> Kort og godt: Hvilket antivirus-program skal man benytte til Mac?

Som de andre skriver, er det ikke enormt nødvendigt. Jeg har det for en
sikkerheds skyld. Jeg brugte ClamXAV (open source) i mange år, men efter
en opdatering af styresystemet for nogle år siden, begyndte det at
drille. Jeg husker ikke længere, hvad der var galt, men til sidst købte
jeg et kommercielt program. Det er VirusBarrier X6 fra Intego. Det er
mit indtryk, at det er et meget velrennomeret program. Jeg er godt
tilfreds med det. Det kører bare lidt i baggrunden og finder aldrig
noget. Næsten aldrig. Det har vist en gang eller to været noget med en
e-mail. Heldigvis bider den slags virus ikke på en Mac, så man kan blot
more sig lidt over det.
Et andet velrennomeret kommercielt program er McAfee VirusScan
for Mac. Det var det, der hed Virex før i tiden, hvor det var meget
populært. Til det gamle styresystem til Mac, før Mac OS X, var der
nemlig en del virus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-11 02:31

Henrik Münster wrote:

> [...]
> noget. Næsten aldrig. Det har vist en gang eller to været noget med en
> e-mail. Heldigvis bider den slags virus ikke på en Mac, så man kan blot

Hvis ikke jeg husker helt galt, var det en fejl i den danske
oversættelse, der gjorde, at en resource streng i 'Application Sentry'
'mistolkede' en anden steng i selve programmet. - Der var ihvertfald
ingen problemer med den engelske version...

> [...]
> for Mac. Det var det, der hed Virex før i tiden, hvor det var meget
> populært. Til det gamle styresystem til Mac, før Mac OS X, var der

Jeg vil /ikke/ anbefale brugen af McAfee VirusScan på OS X. - Den er
rent ud sagt temmelig elendig - især, når det gælder om at scanne web og
mail. - Så hellere Norton Antivirus for Mac, selvom der er nogle, der
bare ser rødt, når man nævner ordet 'Norton'. - Man skal blot undlade
at installere al det 'web security' bras, der også følger med NAV, så
kører den ganske fornuftig - ihvertfald til og med OS X 10.5.x...

Men du har ret i, at Virex (ver. 6.1) er/var det absolut bedste
antivirus program til klassisk Mac OS.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-11 07:13

Henry Vest <henryvest@gmail.com> wrote:

> Kort og godt: Hvilket antivirus-program skal man benytte til Mac?

Jeg ville anbefale Norton Anti-Virus, hvis man er et firma eller en
institution. Den kan fange vira i mail som ganske vist ikke kan skade en
Mac, men dog gøre den til en rask smittebærer. Sendes de videre til en
Windows-maskine bliver /de/ 'syge'.

Selv bruger jeg BullGuard - men naturligvis kun under Windows, som for
mig er XP Pro. BullGuard kan slet ikke køre under MacOS X.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-11 14:41

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Selv bruger jeg BullGuard - men naturligvis kun under Windows, som for
> mig er XP Pro. BullGuard kan slet ikke køre under MacOS X.

Norton Antivirus er god nok, sålænge man undlader at installere alt det
dersens såkaldte 'internet security' bras. - Det kan virkelig få en Mac
til at få kvababbelse ud over alle grænser.

mvh. Erik Richard

Fra : Claus Christiansen

Dato : 29-03-11 22:34

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> dersens såkaldte 'internet security' bras. - Det kan virkelig få en Mac
> til at få kvababbelse ud over alle grænser.

Det er kun muligt at købe Norton Antivirus gennem den dansk del af
Norton.com. Muligvis er det muligt at Købe Norton Internet Security for
Mac hos forhandlere. Bruger selv Norton Antivirus og er ret godt
tilfreds.

Fra : Jesper

Dato : 28-03-11 16:25

Henry Vest <henryvest@gmail.com> wrote:

> Kort og godt: Hvilket antivirus-program skal man benytte til Mac?

Gratis:
iAntivirus

Betalt:
Norton Antivirus

UNDGÅ:
Sophos Antivirus
--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : Snorre Berg

Dato : 28-03-11 21:45

Den 28.03.11 17.25, skrev Jesper:

> Gratis:
> iAntivirus
>
> Betalt:
> Norton Antivirus
>
> UNDGÅ:
> Sophos Antivirus

Jeg la inn noe malware kalt Windows7 på maskina mi. Nå har det gått i
stå, og jeg mistenker virus. Vil iAntivirus finne virus på en virtuell
maskin som VMWare Fusion.

Fra : Jesper

Dato : 28-03-11 22:22

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> Jeg la inn noe malware kalt Windows7 på maskina mi. Nå har det gått i
> stå, og jeg mistenker virus. Vil iAntivirus finne virus på en virtuell
> maskin som VMWare Fusion.

Nej, du skal installere et Windows antivirusprogram på WMWare i Win 7.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-11 23:23

Snorre Berg wrote:

> Jeg la inn noe malware kalt Windows7 på maskina mi. Nå har det gått i
> stå, og jeg mistenker virus. Vil iAntivirus finne virus på en virtuell
> maskin som VMWare Fusion.

Hent Avast! Home Free - http://www.avast.com/en-eu/index - Den er rigtig
god. Den har bl.a. fanget et par malware på min XPPro disk...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-03-11 08:39

On 2011-03-28 22:45:12 +0200, Snorre Berg said:

> Jeg la inn noe malware kalt Windows7 på maskina mi. Nå har det gått i
> stå, og jeg mistenker virus. Vil iAntivirus finne virus på en virtuell
> maskin som VMWare Fusion.

Der er også det gratis Microsoft Security Essentials. Det bruger jeg i
XP i Fusion.
<http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=e1605e70-9649-4a87-8532-33d813687a7f>

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henry Vest

Dato : 28-03-11 18:06

Tak for alle svar. Jeg kigger på mulighederne.

--
Henry Vest

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 09:08

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> Der er også det gratis Microsoft Security Essentials. Det bruger jeg i
> XP i Fusion.
> <http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=e1605e70-9649-4a87-8532-33d813687a7f>

Det er i vore dage den mindst plagende virusbeskyttelse, med en
acceptabel ydelse.

Til hjemmecomputere er det efter min mening det bedste valg.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 15:17

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Det er jeg så absolut *IKKE* enig i. MSE er ganske enkelt kun en

Det er du så velkommen til. Det ændrer ikke på min holdning.