Skal jeg købe en iPad?
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-11 15:04

Jeg har lige fået en e-mail fra både Fona og Eplehuset, at de har iPad 2
fra på fredag kl. 17.00. Så melder de store spørgsmål sig: Skal jeg i
det hele taget købe en iPad? Jeg har det lidt ligesom da iPod kom frem:
Den er enormt smart, men på en måde har jeg lidt svært ved at se, at jeg
har det helt store behov. Hvad vi har i huset af iMac, MacBook (Pro) og
iPhone 4 dækker trods alt de fleste behov for databehandling og den
slags.
Hvis ja, hvilken en skal jeg så købe? Og endelig, hvor skal jeg
købe den. Jeg har intet imod Apple Store. Jeg har købt masser der gennem
tiden. Jeg vil bare gerne støtte de fysiske butikker. De er trods alt
gode at have, hvis man lige står og mangler en oplader eller lignende.
Fona har ført Apples produkter i flere år. Vi har købt flere maskiner
der uden problemer. Eplehuset åbnede en butik her i Esbjerg i efteråret,
og det er jo en lækker butik med stort udvalg. Jeg synes bare, det er
lidt synd for Fona, for nu vil mange nok drøne ned i Eplehuset i stedet.

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-03-11 15:35

> [...]
> har det helt store behov. Hvad vi har i huset af iMac, MacBook (Pro) og
> iPhone 4 dækker trods alt de fleste behov for databehandling og den

Køb en og læg den på sofabordet.
Om 3 måneder kan du ikke forstå at du gad besværet med at starte
computere op, sidde akavet med dem osv. når du lige hurtigt skal tjekke
et eller andet på nettet.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-03-11 17:53

"Franz Berliner" skrev i meddelelsen

Om 3 måneder kan du ikke forstå at du gad besværet med at starte
computere op, sidde akavet med dem osv. når du lige hurtigt skal tjekke
et eller andet på nettet.
--------
Præcis - den er helt kanon i dagligdagen.
Bevares, man har stadig brug for laptoppen, men iPad er genial til de
hurtige kig på nettet, overvågning af mail, FB osv. Vi tager den også med os
rundt, og det funker bare helt perfekt...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-11 16:41

> Hvis ja, hvilken en skal jeg så købe?

Personligt er jeg stor fan af indbygget 3G ... størrelsen er lidt afh.
af hvormeget skrammel du vil slæbe med af gangen .. :)

Og hvid er for tøser ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-11 22:14

> Personligt er jeg stor fan af indbygget 3G ... størrelsen er lidt afh.
> af hvormeget skrammel du vil slæbe med af gangen .. :)
>
> Og hvid er for tøser ;)

Vi plejer også at have hver sin farve iPhone her i huset, så vi har
sparet penge til konens iPhone, nu hvor iPhone 4 ikke kom i hvid. Jeg
synes nu også, en hvid iPad er ganske pæn. Det er jo ikke så længe
siden, Apple netop var kendt for den hvide farve. En hvid med rødt
omslag ville jo være perfekt til konen. Jeg plejer at købe røde iPod og
røde etuier til hende.
Nu kan jeg jo prøve at se dem i virkeligheden, men til mig vil
en sort iPad med et elegant læderomslag måske være bedst. Jeg er jo ved
at være en moden herre Hvis familien så bliver så begejstret, at vi
skal have en mere, så kan konen jo få en hvid med rødt omslag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank Bach

Dato : 22-03-11 16:54

Den 22/03/11 15.03, Henrik Münster skrev:
> [...]
> og det er jo en lækker butik med stort udvalg. Jeg synes bare, det er
> lidt synd for Fona, for nu vil mange nok drøne ned i Eplehuset i stedet.

Nu talte jeg med Eplehuset i vore to´s hjemby i fredags.De får godt nok
nogle hjem, men de mente at alt hvad de havde allerede er forudbestilt
og resten er til demoer.
Men selvfølgelig: hvis jeg får den jeg har bestil kan vi lave demp på
dronningen ca 17.20

Ja: svaret er at du selvfølgelig skal have sådan iPlade

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-11 22:14

Frank Bach <frank@FJERNDETTEfrankix.dk> wrote:

> [...]
> dronningen ca 17.20
>
> Ja: svaret er at du selvfølgelig skal have sådan iPlade

Det ender det nok også med. Jeg kan høre, at jeg ikke skal sætte næsen
op efter allerede at få en på fredag, men det gør nu ikke noget. Jeg er
ikke så utålmodig, at jeg ikke kan vente lidt længere. Jeg har prøvet at
lege med den gamle iPad, så jeg har da fået lysten styret lidt. Vi får
også gæster på fredag, og jeg er lidt alene om det, så jeg har heller
ikke rigtig tid til noget på fredag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-11 07:15

> Hvis ja, hvilken en skal jeg så købe? Og endelig, hvor skal jeg
> købe den...

Nå, jeg fandt ud af, at det ikke var så svært at vælge iPad i
virkeligheden. Der var én i hele byen. Eplehuset havde alt udsolgt og
mente ikke, jeg kunne få en før om 3-4 uger. De havde en lang
venteliste. Fona derimod havde lige fået seks iPad samme morgen. De fem
var allerede solgt til folk på venteliste, men en hvid 32 GB 3G-model
var der ikke nogen, der var skrevet op til. Da jeg egentlig var ret
ligeglad, bare det var en 3g-model, så var det fint for mig. Fona kunne
endda ordne telefonabonnementet og få det lagt ind under mit
kundenummer, hvor jeg i forvejen har mobiltelefon. Så får jeg en fælles
regning. Det er jo smart. Eplehuset kunne ikke hjælpe med noget som
helst med telefonabonnement.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-11 15:11

> [...]
> kundenummer, hvor jeg i forvejen har mobiltelefon. Så får jeg en fælles
> regning. Det er jo smart. Eplehuset kunne ikke hjælpe med noget som

Ja, det er en lidt sjov ting, at både Eplehuset og Humacbutikkerne(i
København) ikke formår at yde samme service som Fona og de store
varehuse kan.

Det betyder jo bare, at Eplehuset og Humac fravælger mig, der lige har
smidt 40.000,- i hovedet på Fona.

Stakkels Eplehus og stakkels Humac, medmindre de er skideligeglade...

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Frank Bach

Dato : 31-03-11 19:43

Den 31/03/11 16.11, Morten Lind skrev:

> [...]
> smidt 40.000,- i hovedet på Fona.
>
> Stakkels Eplehus og stakkels Humac, medmindre de er skideligeglade...

Nu fik jeg min 64gb med et hele i Eplehuset og det er for så vidt OK.
Jeg har ikke brug for den store service ud over garantien. Men der er en
forskel på Fona og de to andre hvis man ikke lige køber iTelefon eller
iPlade: Man kan få rabat hvis man er noget der blot ligner underviser
eller er studerende.
Og til Henrik: Jeg har prøvet at stå i kø flere gange i Fona i Esbjerg -
laaaang laaang tid og ekspedienter der kun kan svinge sig op til at sige
"det er en fed computer" den går ikke i min høje alder - håber du har
har fået en bedre oplevelse.

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-11 00:22

> [...]

> forskel på Fona og de to andre hvis man ikke lige køber iTelefon eller
> iPlade: Man kan få rabat hvis man er noget der blot ligner underviser

Hvornår fik du din iPad? Var du skrevet op til den? Vi var der torsdag,
og der meldte de alt udsolgt.

> [...]
> laaaang laaang tid og ekspedienter der kun kan svinge sig op til at sige
> "det er en fed computer" den går ikke i min høje alder - håber du har

Det var såmænd ikke for at fremhæve Fona frem for Eplehuset. Jeg var
bare så heldig, at Fona havde en iPad på lager. Og så syntes jeg også,
det var meget praktisk, at de også lige kunne ordne et dataabonnement
for mig. Der er skam også ulemper ved Fona. Som du siger, så kan det
være svært at finde en ekspedient. De ved måske heller ikke så meget om
Mac, men nu er jeg jo lidt af en nørd. Jeg er vant til, at jeg ved mere
end ekspedienten. Hvis jeg f.eks. skal have en ny MacBook, så sætter jeg
mig ind i alle detaljer om den nye model for at vælge den rigtige. Jeg
forstår da godt, hvis en ekspedient ikke kender alle detaljer på de
tusindvis af produkter, Fona forhandler. Jeg spørger som regel heller
ikke ekspedienten så meget ud, for jeg ved jo det hele hjemmefra.
Der er bestemt også mange fordele ved Eplehuset. Deres udvalg i
Apples produkter og tilbehør til dem virker meget større. Hvis man lige
står og mangler en bestemt adapter eller en særlig oplader, så tror jeg,
der er større chance for at finde den i Eplehuset. Jeg fik også at vide
forleden, at de kunne skaffe Apples computere BTO ligesom på Apple Store
på nettet. Det er ikke mit indtryk, at man kan det hos Fona. Jeg har dog
fået lidt skiftende meldinger om det gennem tiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank Bach

Dato : 01-04-11 06:57

Den 01/04/11 01.22, Henrik Münster skrev:

> [...]
> på nettet. Det er ikke mit indtryk, at man kan det hos Fona. Jeg har dog
> fået lidt skiftende meldinger om det gennem tiden.

Jeg tror jeg forudbestilte om mandagen i eplehuset hvor de stort set
lovede mig en fredag. Der ringede de om eftermiddagen at jeg bare kunne
komme efter kl. 17.

At købe opladere, adaptere etc. i DK er pengene ud af lommen. Tag et
smut omkring eBay.

Og forøvrigt: god fornøjelse med dit nye legetøj -- jeg er meget glad
for min. Brugte den som eneste computer på et to-dages møde i Brussel.
Det giver mindre rygsmerter, bortset fra at jeg nok "kommer til" at
slæbe mere fotoudstyr med Eneste problem var at jeg ikke kunne
redigere excel filer, men den skal jeg nok få knækket.

MVh Frank Bach
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-04-11 21:18

> [...]

> Jeg tror jeg forudbestilte om mandagen i eplehuset hvor de stort set
> lovede mig en fredag. Der ringede de om eftermiddagen at jeg bare kunne

Det var da fint. Jeg var dernede torsdag, og da vidste de ikke, hvornår
de fik en ny sending. Jeg fik nærmest det indtryk, at sendingerne med
iPad bare dukkede op, uden at forretningen vidste det.

> At købe opladere, adaptere etc. i DK er pengene ud af lommen. Tag et
> smut omkring eBay.

Jeg har aldrig rigtig forstået det der med eBay, men jeg har heller ikke
sat mig så meget ind i det. Det var oprindeligt mit indtryk, at det er
et auktionssted, hvor man kan sætte noget til salg, hvis man f.eks. vil
sælge sin gamle computer. Jeg har bare indtryk af, at der nærmest er
butikker på eBay, hvor folk sælger lagre af alt muligt. Så har det jo
mere karakter af erhverv. Man kan også undre sig over, hvordan en
privatperson pludselig har et lager af et eller andet liggende.
Jeg interesserede mig en overgang lidt for gamle kameraer. Mange
handlede på eBay, og jeg syntes, det var noget mærkeligt noget. Ud over,
at mange fik en vare, der slet ikke levede op til beskrivelsen, så var
der mange underlige tricks med at byde i sidste sekund, så andre ikke
kunne byde med op. Der skulle endda være lavet computerprogrammer, der
gjorde det automatisk. Der var også et eller andet med priserne, så folk
ikke skulle betale det, de bød, men blot en smule over næsthøjeste bud.
Jeg forstod det ikke helt. I hvert fald var der mange, der var
utilfredse og følte sig snydt.
Alt i alt har jeg aldrig brudt mig om auktioner. For mig har det
altid været forbundet med snyd og svindel. Det blev også til fulde
bekræftet ved en TV-udsendelse for nogle år siden, hvor det blev
afsløret, hvor meget de store danske auktionsfirmaer snyder. Jeg kender
mange, der køber ting på auktioner, men ærligt talt: Jeg synes ikke, det
er billigt at give kr. 30.000,- for en måske 40 år gammel stol fra en
kendt designer, der koster kr. 50.000,- som ny.

> [...]
> slæbe mere fotoudstyr med Eneste problem var at jeg ikke kunne
> redigere excel filer, men den skal jeg nok få knækket.

Jeg har næsten ikke kunnet vriste den fra min søn på 11 år Jeg har
dog fået bekræftet, at sådan en iPad er glimrende bagsædeunderholdning
på en langtur i bil. Jeg tror bare, jeg skal have data-abonnementet
lavet om til et større.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-11 07:05

Hej,

> Jeg har aldrig rigtig forstået det der med eBay, men jeg har heller ikke
> sat mig så meget ind i det.

Der kunne måske være en sammenhæng

> sælge sin gamle computer. Jeg har bare indtryk af, at der nærmest er
> butikker på eBay, hvor folk sælger lagre af alt muligt. Så har det jo

Der er ikke noget der forhindrer erhvervsvirksomheder i at sælge ting på
eBay - både private og virksomheder kan jo få ting til overs, som de
ikke har brug for.

Det er så korrekt at der er nogen som køber ting ind udelukkende med det
formål at sælge det igen på eBay. Endda typisk hvor man kan købe det til
en fastsat pris (så man helt undgår auktionselementet). Det er bare et
vidnedsbyrd om, hvor populær hjemmesiden er.

> mere karakter af erhverv. Man kan også undre sig over, hvordan en
> privatperson pludselig har et lager af et eller andet liggende.

Det er ikke så underligt - der findes massevis af kræmmere rundt omkring
- også på eBay. Omkring sådan noget som iPad 2, koncertbilletter og
andet med begrænset antal, så findes der selvfølgelig et antal "hajer"
som køber stort ind udelukkende for at kunne sælge til overpris på eBay
til dem, der ikke lige kunne/ville stå i kø.

> Jeg interesserede mig en overgang lidt for gamle kameraer. Mange
> handlede på eBay, og jeg syntes, det var noget mærkeligt noget. Ud over,
> at mange fik en vare, der slet ikke levede op til beskrivelsen

Mit indtryk er, at langt de fleste som handler på eBay er godt
tilfredse. Jeg har handlet der siden slutningen af 90'erne uden at
opleve nogen problemer.

> der mange underlige tricks med at byde i sidste sekund, så andre ikke
> kunne byde med op. Der skulle endda være lavet computerprogrammer, der
> gjorde det automatisk.

Det lyder umiddelbart som om det er nogen gamle erfaringer, du har med
eBay. Det er noget som var et problem for 10 år siden svjh. I dag
indtaster du det maksimale beløb, du vil betale for genstanden - og så
byder systemet automatisk for dig. På den måde kan du ikke blive "snydt"
i sidste sekund - medmindre nogen selvfølgelig er villig til at betale
mere for genstanden end du er. Sådan er auktioner jo nu engang indrettet.

> Der var også et eller andet med priserne, så folk
> ikke skulle betale det, de bød, men blot en smule over næsthøjeste bud.

Det har jeg aldrig hørt om.

> Alt i alt har jeg aldrig brudt mig om auktioner. For mig har det
> altid været forbundet med snyd og svindel.

Det er også mit indtryk, når man tænker på de fysiske, danske auktionshuse.

På eBay er det noget mere nuanceret. Derfor er der også et meget stort
system til at sortere skidt og kanel på eBay - og det er mit indtryk at
eBay tager det meget alvorligt.

Som du skriver gider jeg nu heller ikke købe gamle designermøbler på
eBay - det ser jeg ikke den helt store værdi i... men der er nu også
mange andre ting, man kan finde derinde. Fx var mit sidste køb en særlig
elektronisk dims, som nok er dyr i nyanskaffelse (over 30.000 kr.), men
forældet i dag. Jeg stod tilfældigvis og skulle bruge en til et projekt
med noget elektronik baseret på en gammel mikroprocessor, og fandt den
ved et elektronikskrot-firma i USA til 250 kr.

Jeg sparede mange penge på at anskaffelse af noget udstyr, som jeg
sikkert kun ville have brugt den ene gang - og sælger fandt en køber til
noget som ellers ville være blevet smidt på lossepladsen.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-11 09:57

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Der kunne måske være en sammenhæng

Jamen helt sikkert. Man har jo ikke tid til at sætte sig ind i alting.
Jeg har blot hørt andre omtale det, men som altid er det jo de
utilfredse, man hører mest til.

> [...]
> en fastsat pris (så man helt undgår auktionselementet). Det er bare et
> vidnedsbyrd om, hvor populær hjemmesiden er.

Jo, og så har det åbenbart udviklet sig til at være andet end bare et
auktionssite, når ting sælges til faste priser. Men det er der
selvfølgelig heller ikke noget galt i.

> [...]
> i sidste sekund - medmindre nogen selvfølgelig er villig til at betale
> mere for genstanden end du er. Sådan er auktioner jo nu engang indrettet.

Det er selvfølgelig vældig smart. Så skal man jo ikke sidde og våge over
auktionen

> [...]
> sikkert kun ville have brugt den ene gang - og sælger fandt en køber til
> noget som ellers ville være blevet smidt på lossepladsen.

Det var også sådan noget, jeg umiddelbart forestillede mig var formålet
med eBay. Hvis man har et eller andet, som ikke som sådan har det store
værdi, men som nogen et andet sted i verden har brug for, så er det jo
fantastisk smart. Jeg søger også selv på nettet efter mærkelige ting,
jeg står og mangler, men altså ikke på eBay. Til gengæld har det altid
undret mig, når folk køber nye ting som f.eks. opladelige batterier til
kameraer og computere på eBay. Jeg ville da føle mig meget mere tryg ved
at købe den slags i en butik (fysisk eller på nettet). Men det er
selvfølgelig bare mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-11 10:33

Og tak for den lange forklaring. Det glemte jeg helt at skrive
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-11 11:22

Hej,

> [...]
> kameraer og computere på eBay. Jeg ville da føle mig meget mere tryg ved
> at købe den slags i en butik (fysisk eller på nettet). Men det er

Grunden til at du undrer dig er nok, at du ikke har opdaget at butikker
skam også sælger på eBay. Det er bare endnu et "salgssted" på samme måde
som når Apple har en in-store butik i Fona eller Telia har en mobilbutik
inde i en Føtex.

Når du handler ved en butik på den måde har du jo de samme rettigheder,
som hvis du var gået ind i en "seperat" butik. På den måde er det ikke
mindre sikkert at handle på eBay - det er nærmest tvært om. På eBay har
man nemlig et stort system til at sikre, at feedback fra tidligere
kunder når frem til potentielle nye kunder.

Udover prisen kan det også handle om tilgængelig af produkterne, når
folk køber computere på eBay. Jeg købte fx min gamle iPad på eBay
tilbage i marts 2010 - jeg endte med at give det samme for den som den
kom til at koste i Danmark, men fik den en 8-9 måneder før den kunne
købes i Danmark.