IP sjov og VPN
Fra : Blah Blah'sen

Dato : 23-12-00 13:38

Hej

Jeg er helt ny mht. IPCHAINS og firewall regler generelt og har i den
forbindelse spørgsmål som jeg håber at i kan besvare.

Jeg er ved at implementere en pptp VPN server på en Linuxmaskine med to
netkort (redhat 7). VPN servren er GNU PopTop
http://www.moretonbay.com/vpn/pptp.html. Jeg har fået den installeret og kan
også connecte fra mine w2k og wintendo 98 maskiner.

pptp deamon er konfigureret således at ppp0 interfacet har ip 192.168.2.1
eth0 er det netkort hvor min ADSL router fra WOL er monteret ip 192.168.1.2
eth1 er det netkort der skal give adgang til vores interne net: ip
10.0.0.201

default gateway'en på Linuxmaskinen er adsl routeren 192.168.1.1, idet jeg
senere skal konfigurere firewall og forward DNS m.m.

Når klienter connecter for VPN interfacet på klienterne tildelt ip
192.168.3.x

Hvordan kommer jeg i forbindelse med mine servere der er på 10.0.0.0 og
10.10.1.0 netværket? Hvad skal man skrive` helt konkret?

Jeg har set at ppp kan aktivere scripts når den starter og stopper. Kan man
ikke oprette regler i disse script således at de hhv. oprettes og nedlægges
idet ppp0 interfacet starter og stopper.

Venlig Hilsen
Søren Emig