Genopladelige batterier?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-03-11 10:12

Jeg har gennem nogen tid forsøgt mig med sådanne i trådløs (Bluetooth)
mus/tastatur. Hvis jeg holder øje med ladetilstanden og genoplader i
tide, ser det ikke ud til at volde større problemer - indtil denne gang
i hvert fald!:

Da kunne mac'en pludselig på ingen måde genkende musen, så jeg måtte
krybe til korset og isætte et par 'almindelige' AA, og siden har det
hele virket fint.

Ken jeg spekulerede selvfølgelig over, hvad problemet kunne være, så i
går tog jeg mig sammen og målte spændingen på de ikke-brugbare(?)
batterier, som til min overraskelse viste 1,38 v hhv. 1,39 v, selvom de
er specificeret til 1,2 v; så spørgsmålet er, om det måske kan være
'overspænding', der forhindrer musen i at forbinde??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-03-11 12:46

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> er specificeret til 1,2 v; så spørgsmålet er, om det måske kan være
> 'overspænding', der forhindrer musen i at forbinde??

Alkaline batterier er 1,5V når de er nye, men spændingen falder under
belastning, derfor kan batterier med lavere spænding også bruges når
blot den indre modstand er lav.

Min erfaring med den oprindelige blåtandsmus er at man kun kan parre den
med almindelige genopladelige batterier i, hvis de er frisk opladede.
Med batterier af eneloop typen er den indre modstand så lav at det ikke
er nødvendigt.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-03-11 14:16

> [...]
> med almindelige genopladelige batterier i, hvis de er frisk opladede.
> Med batterier af eneloop typen er den indre modstand så lav at det ikke

OK - så kan spændingen altså (i dette tilfælde) ikke være for høj!
Men det er nok lige så nemt at lade alkalin-batterierne blive siddende -
nu de alligevel er der! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-11 21:21

> [...]

> OK - så kan spændingen altså (i dette tilfælde) ikke være for høj!
> Men det er nok lige så nemt at lade alkalin-batterierne blive siddende -

Jeg har købt en batteritester. Når familien kommer med batterier fra
andre enheder, som ikke vil virke med batterierne mere, bruger jeg dem,
som batteritesteren stadig angiver spænding på, i min Apple mus og
tastatur. Apples enheder kan som regel tømme batterierne helt i
modsætning til controllere til spillekonsoller osv. Batteritesteren er
god at have, for det ene batteri kan være i orden, mens det andet er
fladt. Det må trods alt være bedre for miljøet (og pengepungen) at tømme
batterier helt, før man kasserer dem. Jeg bruger nu også opladelige
batterier, da tilgangen af førnævnte restbatterier efterhånden ikke
rækker til de mange trådløse tastaturer og mus, vi har i familien.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-03-11 23:42

""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> batterier, da tilgangen af førnævnte restbatterier efterhånden ikke
> rækker til de mange trådløse tastaturer og mus, vi har i familien.

Det lyder interessant - en batteritester 'kan måske noget mere' end et
almindeligt voltmeter, evt. også måle indre modstand, som beskrevet i en
anden kommentar?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-11 23:57

> [...]

> Det lyder interessant - en batteritester 'kan måske noget mere' end et
> almindeligt voltmeter, evt. også måle indre modstand, som beskrevet i en

Det tror jeg såmænd ikke, men jeg har ikke så meget forstand på det. I
hvert fald har jeg fundet den meget brugbar. Før rodede jeg i blinde,
når jeg skulle finde ud af, om et apparat ikke virkede, eller om
batterierne bare var tomme. Jeg fandt også ud af, at når et apparat
løber tør for strøm, så er det ofte blot et enkelt batteri (element
hedder det jo egentlig), der ikke virker. Det eller de andre fungerer
stadig fint i apparater, der ikke stiller de store krav. Jeg startede
selv med en helt billig en til kr. 29,-, men har nu en Ansmann til kr.
139,-. Den kræver i øvrigt selv et batteri for at virke, hvilket vel er
lidt selvmodsigende. Man kan se dem på denne side, men de kan købes
mange steder:

<http://www.batteribyen.dk/advanced_search_result.php?keywords=batterite
st&utm_source=AdWords&utm_medium=PPC&utm_term=batteritest&utm_content=55
93392261&utm_campaign=AdGroup&Network=Search&SiteTarget=&src=google>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Jensen

Dato : 20-03-11 11:36

On 19/03/11 23.42, Hans Henrik Hansen wrote:

> Det lyder interessant - en batteritester 'kan måske noget mere' end et
> almindeligt voltmeter, evt. også måle indre modstand, som beskrevet i en
> anden kommentar?

En "Rigtig" batteritester belaster batteriet med en kendt modstand,
derfor er den bedre end et multimeter der jo belaster med 1Megaohm eller
mere...

// Per

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-03-11 13:00

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> En "Rigtig" batteritester belaster batteriet med en kendt modstand,
> derfor er den bedre end et multimeter der jo belaster med 1Megaohm eller
> mere...

Så må jeg nok hellere få fat i sådan én! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-03-11 12:58

> [...]
> med almindelige genopladelige batterier i, hvis de er frisk opladede.
> Med batterier af eneloop typen er den indre modstand så lav at det ikke

Efter at jeg (midlertidigt?) har opgivet de genopladelige og isat nye
Alkaline batterier, oplever jeg ikke helt sjældent, at markøren uvarslet
'fryser', hvorefter skærmen viser et museikon med den lakoniske og
triste meddelelse: "Forbindelsen blev afbrudt" - en tilstand, som varer
få sekunder, så kommer et museikon med det mere opløftende budskab:
"Tilsluttet". Udfaldene er ikke specielt hyppige og altså ganske
kortvarige - men alligevel! :(
Oplever andre tilsvarende?
Det skal tilføjes, at musen viser 'Batteriniveau: 93%'.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-11 23:15

> [...]

> kortvarige - men alligevel! :(
> Oplever andre tilsvarende?
> Det skal tilføjes, at musen viser 'Batteriniveau: 93%'.

Det kan jeg da godt være ude for en gang imellem. Trådløse forbindelser
er vel aldrig helt så stabile som dem med ledning. Det kommer lidt i
perioder. Jeg har ikke tænkt på, at det skulle have noget med
batterierne at gøre, men det har det måske?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-03-11 00:03

> [...]
> perioder. Jeg har ikke tænkt på, at det skulle have noget med
> batterierne at gøre, men det har det måske?

OK da - i det nuværende omfang kan jeg såmænd også nemt leve (videre)
med det! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Per Jensen

Dato : 19-03-11 16:00

On 19/03/11 10.11, Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> er specificeret til 1,2 v; så spørgsmålet er, om det måske kan være
> 'overspænding', der forhindrer musen i at forbinde??

At spændingen på et opladeligt batteri stiger betyder at den interne
modstand er steget, og batteret er kaput.

Det sker for alle batterityper (dog ikke blybatterier mener jeg) men
alle andre - NiCD, NiMH og Lithium Ion/Polymer har denne opførsel.

Når modstanden i batteriet stiger, så når musen forsøger at trække strøm
ud af dem, afsættes energien bare interne i batteriet, og spændingen
falder ned under de 1,2 volt og musen melder fejl.

// Per.

Fra : Glenn

Dato : 20-03-11 03:47

On 19 Mar., 10:11, h2vhs...@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) wrote:
> [...]
> i hvert fald!:
>
> Da kunne mac'en pludselig p ingen m de genkende musen, s jeg m tte
> krybe til korset og is tte et par 'almindelige' AA, og siden har det
> hele virket fint.
>
> Ken jeg spekulerede selvf lgelig over, hvad problemet kunne v re, s i
> g r tog jeg mig sammen og m lte sp ndingen p de ikke-brugbare(?)
> batterier, som til min overraskelse viste 1,38 v hhv. 1,39 v, selvom de
> er specificeret til 1,2 v; s sp rgsm let er, om det m ske kan v re
> 'oversp nding', der forhindrer musen i at forbinde??

Hej Hans

Her er de genopladelige batterier (AA, AAA) jeg mener skulle være
gode, fordi de har lav selvafladning i forhold til standard NiMH-
batterier:
http://www.eneloop.dk/products.php

Bemærk det bør være Sanyos 2. generation:
3UTG = AA 2. generation eneloop 2Ah, kan oplades (op til?) 1500 gange
ifølge hjemmesiden.
4UTG = AAA 2. generation eneloop 0,8Ah, kan oplades (op til?) 1500
gange ifølge hjemmesiden.

Der findes også en XX udgave på 2,5Ah AA:
http://www.batteribyen.dk/sanyo_xx_eneloop_aa___r06__4_stk__2500_mah_genopladelige_batterier__powered_by_eneloop_-p-5400.html
men de er væsentligt dyrere per Ah og kan "kun" lades (op til?) 500
gange - men skulle være gode til blitz og krævende legetøj.

Der findes også en "lite" udgave på 1Ah AA og 0,6Ah AAA:
http://www.batteribyen.dk/sanyo_eneloop_lite_aa_og_aaa_batterier_i_mix_pakke__20_stk_-p-5269.html
men det komplicerer at have flere batteriudgaver, især hvis I kommer
at blande dem, så 3TUG og 4UTG anbefales alene istedet.

De kan lades med en almindelig NiMH-lader; og der er normalt mange
bundles med lader tilbud. Gå efter ladere som lader på 1-4 timer. Man
har ikke tålmodighed til 14-16 timers ladere? - dette giver dog
længere livslængde.

At de har lav selvafladning betyder, at eneloop sagtens kan erstatte
brunsten og alkaline batterier til f.eks. ringeklokke, ure og
fjernbetjeninger.

De kan fint tåle at blive sjatladet med "intelligente" ladere. Så lad
når i er usikre på om de er brugte.

Jeg har selv testet Panasonic Infinium i mange år - og Sanyo Eneloop
1. generation på arbejdet ca. 2 år. De virker fint med:
* trådløst tastatur
* Lommelygter
* ringeklokke
* Fjernbetjeninger
* radioer
* ure
* legetøj
* termometre, "vejrstationer" - IKKE UDENDØRS MED FROSTVEJR!

Hav altid (flere) sæt liggende som I ved er opladet og mærk dem
opladet! - og skift når I opdager dem i brug er afladet.

Hav en "indbakke" (brugte) - og en "udpakke" til færdige fuldt
opladede sæt (2 eller 4 stk?). De bør mærkes med købsdatoen og evt. et
sæt mærke.

http://da.wikipedia.org/wiki/LSD-NiMH

-

SANYO eneloop - med eller uden lader:
http://www.batteribyen.dk/genopladelige_batterier_sanyo_eneloop-c-36_410.html

Eks.:
SANYO eneloop R06 / AA (1 stk.) miljøvenlige genopladelige batterier
http://www.batteribyen.dk/sanyo_eneloop_r06___aa__1_stk__miljoevenlige_genopladelige_batterier-p-3714.html
Citat: "...
[3UTG 2. generation eneloop 2Ah]
eneloop batterier kan oplades 1500 gange. Det giver både god økonomi
og miljø-omtanke.
...."

Eks.:
SANYO eneloop R03 / AAA (1 stk.) miljøvenlige genopladelige batterier:
http://www.batteribyen.dk/sanyo_eneloop_r03___aaa__1_stk__miljoevenlige_genopladelige_batterier-p-3873.html
Citat: "...
[4UTG 2. generation eneloop 0,8Ah]
eneloop batterier kan oplades 1500 gange. Det giver både god økonomi
og miljø-omtanke.
...."

-

Panasonic har LSD-NiMH med navnet Infinium:
http://www.batterier.dk/

Panasonic Infinium kan købes med C og D adaptorer - men deres
kapacitet er stadig ca. 2,1Ah!