Deaktivering af GRUB -> bootdisk
Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 23-12-00 03:12

Hej..

Jeg har lige fået installeret Linux Mandrake 7.2 ved "siden" af Winblows 98.
Nu vil jeg høre om jeg på nogen måde kan slå bootloaderen GRUB fra og så
smide en boot diskette i A: drevet når jeg vil starte Linux. Problemet er at
GRUB automatisk hopper ind i Linux efter 3 sekunder hvis man ikke vælger, og
det er jeg bange for at både min mor og lillesøster kan gå i panik over.
:)

Hvis det andet ikke kan lade sig gøre, hvordan kan man så sætte "Default" i
GRUB til at være Winblows, så den starter Windows efter 3 sekunder i stedet
for Linux?

Mvh. Jonas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-12-00 03:39

<http://www.gnu.org/software/grub/grub-faq.en.html#q11>

> Hvis det andet ikke kan lade sig gøre, hvordan kan man så sætte
> "Default" i GRUB til at være Winblows, så den starter Windows efter
> 3 sekunder i stedet for Linux?

Var det ikke smartere? (Er der ikke en konfigurationsfil hvor man kan
vælge den slags? "default"-et-eller-andet?)

Mvh.

--
"Det er slemt det du har gjort, din nar Adam Sjøgren
Du får 500 kr. i bøde - lige i lysken, blah!" asjo@koldfront.dk

Fra : Tommy

Dato : 23-12-00 09:54

> [...]
> GRUB til at være Winblows, så den starter Windows efter 3 sekunder i stedet

Ret /etc/lilo hvor der står default=Linux til default=dos eller windows.

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-12-00 10:57

Tommy <webmaster@coolscreen.dk> writes:

> Ret /etc/lilo hvor der står default=Linux til default=dos eller windows.

Prøv at læs indlæget du svare på. Der står tydeligt at der bliver
brugt grub, der er en meget federe boot-loader end lilo.

Men Adam har svaret og jeg er enig i at det vil være tåbligt at skulle
til at bruge en diskette for at boote linux.

Fra : N/A

Dato : 23-12-00 12:37

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-12-00 12:37

Tommy <webmaster@coolscreen.dk> writes:

> Jeg har nu læst hvad der står, hvad mener du med at den er federe, er
> det ikke kun fordi den er grafisk ?

Om den er grafisk har jeg ingen anelse om. GUI'er finder jeg totalt
uinteressante.

Grub er teknisk set en bedre boorloader end lilo. Den opfylder
multiboot-standarden og giver mulighed for at kunne loade en vilkårlig
kerne på systemet uden først at skulle have sat den op til det.

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 24-12-00 07:03

Foreslag:
Hvis du ikke er nogen haj til Linux og som mig ikke er superbruger og også
har en familie der ikke vil bruge Linux,men kun WIN..... intil videre.....

Så ville jeg også vælge Windows som Default så skal du bare fortælle dem at
når den Booter så skal de vente( Default ) 5 sek. så booter den win.....

Det skulle kunne ændres rent grafisk ved at bruge :

DragConf ikonet på skrivebordet=>

Klikke på Tools for booting =>
Configure Lilo/Grub =>
Klikke ok til det næste som fortæller hvor din Bootloader ligger hende mit
ligger ( /dev/hda ) =>
Ændre til Windows gøres ved at klikke på Windows og sætte den som default
ved at klikke på den lille firkant ( nederst i venstre hjørne )som så er
trykket ind.=>
Klikke ok til det=>
Kontrollere at Windows nu har fået en stjerne og klikke done

Så skulle det virke.

Det kan selvfølgeligt også gøres som Tommy skriver
<Ret /etc/lilo hvor der står default=Linux til default=dos eller windows>

der så noget med at man skal køre lilo komandoen ??

Ved Tommy sikkert mere om end jeg.

Håber du kan bruge det til noget.
Jeg er heller ikke nogen haj til dette men men kæmper aligevel med det det
er så spændende.

Hilsen Lars Lauritzen

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 24-12-00 13:08

Jeg ændrede bare i /boot/grub/menu.lst så Windows lå øverst på listen i
stedet for Linux, og det virkede fint nok... Men ellers tak for forslaget.

Mvh. Jonas

Ps: Er der nogen der kan sige mig hvor jeg ændrer refresh rate under
Mandrake 7.2? Jeg har ledt og ledt, men kan ikke finde det..