DR Radioavisen P1 12:00...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-11 12:58

Nu synes jeg, DR strammer den lige en tand /for/ meget.! Iflg.
Radioavisen her kl. 12, vil det komme til at gå 'hårdt ud over bl.a.
Apple', at flere af de store japanske elektronikproducenter er gået på
standby pga. katastrofen. - Årsagen er - nogenlunde ordret citeret,
"...at iPhone indeholder en meget speciel *harddisk*, som kun produceres
på én bestemt fabrik i Japan..." - Hvornår "#€"#€" er der kommet en
'harddisk' i iPhone...

...Og... "...det vil gå hårdt ud over forbrugerne, at de fleste japanske
bilproducenter er lukket...". - Hvad det angår, kunne det jo være, at
forbrugerne også kunne finde ud af, at der altså stadig laves både fuldt
så gode og ofte bedre biler i Europa som i Japan... - Det kunne jo være,
det kunne hjælpe nogle af de skrantende europæiske bilfabrikanter...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-11 13:58

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> "...at iPhone indeholder en meget speciel *harddisk*, som kun produceres
> på én bestemt fabrik i Japan..." - Hvornår "#¤"#¤" er der kommet en

Det er svært at sige noget om hvad DR har sagt når man ikke hører radio,
men måske de snakkede om dette:

<http://www.computerworld.dk/art/114920/jordskaelv-oedelaegger-jordens-s
martphone-produktion?a=fp_2&i=513>

"Jordskælvet gør nemlig, at de store producenter af smartphones står til
at løbe tør for en særlig harpiks, der er nødvendig i samlingen af
smartphones, skriver Financial Times.

Det pågældende harpiks-produkt - bismaleimide-triazine harpiks - leveres
stort set kun af et ganske lille antal japanske selskaber. "

> [...]
> så gode og ofte bedre biler i Europa som i Japan... - Det kunne jo være,
> det kunne hjælpe nogle af de skrantende europæiske bilfabrikanter...

Det var da en utrolig kynisk holdning at have ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-11 17:43

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Det pågældende harpiks-produkt - bismaleimide-triazine harpiks - leveres
> stort set kun af et ganske lille antal japanske selskaber. "

Lyder plausibelt, men så skulle DR minsandten undersøge sagen, før de
bringer det ud i landsdækkende radio! - Og hvorfor skulle det lige netop
være Apple og iPhone, det skulle gå ud over så.?

> Det var da en utrolig kynisk holdning at have ...

Af mig eller forbrugerne? - Egentlig kan jeg ikke se nogen kynisme i
det, men det er jo bare sådan, at 'forbrugerne styrer', og vil de ha'
biler, må de købe dem, hvor de kan få dem!

Og faktisk kender jeg et par japanere, der bor endda meget tæt på
epicentret, men som heldigvis slap med både liv og lemmer i behold, så
jeg har vist en smule kendskab til, hvad der sker i området lige nu...
Og jeg synes ikke, det er spor morsomt at se på, hvordan et samfund med
en ellers så veludbygget og velfungende infrastruktur fuldstændig falder
fra hinanden.

Derimod har jeg en enorm lyst til at kunne sparke så hårdt og grundigt
til nogle af de journalister lige præcis dér, hvor de er højest, når de
ligger på maven. Og det så godt og grundigt, at de blev sparket ud til
hajerne i Stillehavet! - Jeg synes, de metoder, de bruger til at komme
så tæt på som muligt, er fuldstændig smagløs. Og her er nogle af DRs
journalister blandt de værste, når man sammenligner med de udenlandske
radio- og TV stationer, jeg har adgang til - både lokalt og på nettet.

Jeg véd ikke, hvordan du ville have det, hvis din døde kone og barn lige
var blevet gravet ud af en ruin, mens du står og ser til, - og så som
det første - få en mikrofon stukket op i næsen med spørgsmålet,
"...hvordan har du det lige nu...?"...

Og hvis det lyder kynisk, så ja, - her gælder det først og fremmest om
at redde de liv, der kan reddes, og i anden omgang så at få stoppet den
endnu større katastrofe, der lurer pga. de brændende reaktorer! - Og så
er jeg flintrende ligeglad med, om der så er nogle, der kommer til at
købe både en anden _almindelig_ telefon eller et andet bilmærke eller
beholde og bruge det, de har!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-11 20:17

> [...]

> bringer det ud i landsdækkende radio! - Og hvorfor skulle det lige netop
> være Apple og iPhone, det skulle gå ud over så.?

Fordi enhver historie med Apple i titlen giver klik og opmærksomhed ...

> Af mig eller forbrugerne?

Dig, men jeg er glad for at det ikke er sådan det var ment ...

> [...]
> Og jeg synes ikke, det er spor morsomt at se på, hvordan et samfund med
> en ellers så veludbygget og velfungende infrastruktur fuldstændig falder

Ja, men læg mærke til at der ikke er nogen panik, ingen der stjæler fra
ruinerne ... sammenlign med hvordan nogle folk i New Orleans opførte sig
da orkanen brød digerne ..

/thomas

Fra : Niels

Dato : 17-03-11 10:52

On Mar 17, 5:43 pm, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> Og faktisk kender jeg et par japanere, der bor endda meget tæt på
> epicentret, men som heldigvis slap med både liv og lemmer i behold, så
> jeg har vist en smule kendskab til, hvad der sker i området lige nu...

Du kender da også mennesker alle vegne. Kan du løfte sløret for nogle
detaljer, som vestlige nyhedsmedier ikke har fortalt om? Er det ikke
svært at kommunikere med dine bekendte for tiden?

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-11 20:22

Niels wrote:

> Du kender da også mennesker alle vegne. Kan du løfte sløret for nogle
> detaljer, som vestlige nyhedsmedier ikke har fortalt om? Er det ikke
> svært at kommunikere med dine bekendte for tiden?

Sådan er det at være med i en verdensomspændende supportgruppe og har
været det lige siden 1996/97...

Men nej, jeg har ikke flere oplysninger end dem, pressen kommer med -
udover, at de samstemmende siger, at det er værre, end pressen beskriver
det. Alt er bare kaos. Og ja, det er rimelig vanskelig at kommunikere.
Den sidste, vi kender derovrefra, kom vi kun i kontakt med, fordi han
var rejst til Osaka. Han skrev bl.a., at næsten al privat kommunikation
fra ca. 3-400km nord for Tokyo og op til nordspidsen var totalt nede
indtil i tirsdags.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-11 20:31

> [...]

> var rejst til Osaka. Han skrev bl.a., at næsten al privat kommunikation
> fra ca. 3-400km nord for Tokyo og op til nordspidsen var totalt nede

<http://kevinrose.com/blogg/2011/3/14/apples-role-in-japan-during-the-to
hoku-earthquake.html>

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-03-11 02:15

<snip>

> "Jordskælvet gør nemlig, at de store producenter af smartphones står til
> at løbe tør for en særlig harpiks, der er nødvendig i samlingen af
> smartphones, skriver Financial Times.

Harddisk og harpiks

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Snorre Berg

Dato : 18-03-11 07:55

Den 17.03.11 12.57, skrev Erik Richard Sørensen:

> [...]
> så gode og ofte bedre biler i Europa som i Japan... - Det kunne jo være,
> det kunne hjælpe nogle af de skrantende europæiske bilfabrikanter...

All ære til europeerne, jeg kjører daglig to av deres biler, men jeg
synes nå japanerne er riktig flinke til å produsere holdbare og
driftsikre kjøretøy.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-11 10:29

Snorre Berg wrote:

> All ære til europeerne, jeg kjører daglig to av deres biler, men jeg
> synes nå japanerne er riktig flinke til å produsere holdbare og
> driftsikre kjøretøy.

Det er ikke det, der er min po8inte, men derimod det, at det er den
stakkels _forbruger_ her eller andre steder uden for Japan, det vil
komme til at gå ud over. - Og så er det i øvrigt lige meget, om der er
20.000 eller 30.000 døde allerede nu, - eller hvad der vil ske, hvis det
ikke lykkes for dem at køle de løbske reaktorer ned.

- Mens her... Det eneste, man kærer sig om, er, at man måske vil blive
nødt til at beholde sin måske allerede 1 år gamle bil eller telefon et
år endnu.....

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 18-03-11 16:32

Den 18.03.11 10.29, skrev Erik Richard Sørensen:

> [...]
>
> - Mens her... Det eneste, man kærer sig om, er, at man måske vil blive
> nødt til at beholde sin måske allerede 1 år gamle bil eller telefon et

Å fri og bevare oss vel. Tenk å måtte gå rundt med en to år gammel
telefon i lommen. ;)