Macbook Pro 15" (Sandy Bridge) og SSD ?
Fra : Per Jensen

Dato : 16-03-11 10:36

Hej.

En god ven har opgraderet fra den forrige model Macbook Pro til den
sidste nye med Sandy Bridge chipsettet.

Det skulle være en smal sag at flytte SSD-drevet over han har siddende
(En Kingston SSD) men maskinen står bare med grå skærm og apple logoet,
og så sker der ikke mere. Sætter han SSD over i den gamle maskine booter
den fint.

Han har snakket med Humac, og de påstår at alle SSD kan virke i den nye
Sandy Bridge maskine, hvis man lige "skifter en switch" eller noget med
en sensor på logic boardet, altså noget fysisk. Mere ville de ikke ud
med, da de jo gerne vil tjene penge på at gøre dette (suk)...

Er der nogen af jer nørder der ved hvordan man gør dette, og hvad der
egentlig foretages af indgreb ? Jeg ville umiddelbart selv tro at Humac
loggede ind i Open Firmware (EFI) og slog Sudden Motion Sensoren fra
eller noget i den stil, men de påstår at det ER noget fysisk...

Min ven er selv Hardcore EDB mand så han finder det lidt underligt at
man skal have fat i en Humac for at få denne her SSD til at virke..

Både han og jeg har Googlet, men uden held.

Håber på et brugbart svar...

// Per.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 16-03-11 10:55

Den 16-03-11 10:36, Per Jensen skrev:
> [...]
> grå skærm og apple logoet, og så sker der ikke mere. Sætter
> han SSD over i den gamle maskine booter den fint.

Det er måske lidt langt ude, men det er det eneste, jeg kan
komme i tanker om.
De nye Sandy Bridge processorer (egtl. Cougar Point chip
set'et) har et problem med de langsommere Sata 3Gb porte,
mens de fungerer fint på de nyere og hurtigere Sata 6Gb. Det
skulle dog kun optræde på ganske få maskiner, men alligevel
har Intel trukket "alle" CPU'er tilbage.
Flere medier skriver, at nye computere med Sandy Bridge bør
leveres tilbage til forretningen.
Bærbare skal have skiftet hele bundkortet.

Tjek om der sidder en SATA6 forbindelse i den og om det
måske hjælper at skifte til den.

http://crn.dk/nyheder/fejl-i-sandy-bridge-koster-intel-milliarder-1.388373.html

http://blog.fcomputer.dk/fejl-i-intel-sandy-bridge-bundkort/

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-11 11:13

Hej,

> De nye Sandy Bridge processorer (egtl. Cougar Point chip set'et) har et
> problem med de langsommere Sata 3Gb porte, mens de fungerer fint på de

Nej, det problem kan man ikke få med den nye MBP. De porte er slet ikke
i brug. Intel har i øvrigt i mellemtiden fået løst problemet med Sandy
Bridge.

> Tjek om der sidder en SATA6 forbindelse i den og om det måske hjælper at
> skifte til den.

Det har ikke noget at gøre med om disken kører i 3 Gbps eller 6 Gbps.
Det handler om den fysiske port.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-03-11 19:58

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> [...]
> set'et) har et problem med de langsommere Sata 3Gb porte,
> mens de fungerer fint på de nyere og hurtigere Sata 6Gb. Det

Apple bruger det reviderede chipset. Se
<http://www.anandtech.com/show/4205/the-macbook-pro-review-13-and-15-inc
h-2011-brings-sandy-bridge/5>

Det er antageligt systemet på SSD'en der ikke kan køre den nye maskine.
Dette sker hver gang der kommer nye maskiner, så kommer de med et lidt
nyere system og det kommer først i hak med den næste større opdatering
(som bliver 10.6.7). Per må genindstallere system fra de skiver der kom
med den nye maskine.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-11 10:59

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
> man skal have fat i en Humac for at få denne her SSD til at virke..
>
> Både han og jeg har Googlet, men uden held.

Det lyder suspekt ... jeg har ikke hørt noge lign. før ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-11 11:11

Hej,

> Det skulle være en smal sag at flytte SSD-drevet over han har siddende
> (En Kingston SSD) men maskinen står bare med grå skærm og apple logoet,

Sæt SSD-drevet i den nye Mac og boot op fra installations DVDen, der
fulgte med den nye maskine. Kan du se drevet i Disk Værktøj derfra
skyldes problemet, at han har for "gammel" software på SSD'en som endnu
ikke har drivere til den nye maskine. Så kan han installere fra
installations DVD'en og vælge at beholde hans
dokumenter/programmer/indstillinger, osv.

> [...]
> en sensor på logic boardet, altså noget fysisk. Mere ville de ikke ud
> med, da de jo gerne vil tjene penge på at gøre dette (suk)...

Det lyder umiddelbart som en and.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-11 11:12

Hej,

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-03-11 19:56

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> writes:

> [...]
> (En Kingston SSD) men maskinen står bare med grå skærm og apple
> logoet, og så sker der ikke mere. Sætter han SSD over i den gamle

Lyder som et driverproblem.

Lav en Time Machine backup. Reinstaller fra installationsmediet, og giv
den besked på at reetablere Time Machine backuppen . Drik kaffe og vent.