Thunderbolt og mini DisplayPort
Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-11 11:32

Det nye Thunderbolt-stik i de nye MacBook Pro skulle jo kunne bruges med
skærme, harddiske og alt muligt. Så vidt jeg har forstået er stikket
rent fysisk et Mini DisplayPort-stik, så man umiddelbart kan sætte et
Apple LED Cinema Display i uden adapter.
Hvis Thunderbolt kan overføre forskellige former for data, så
burde man teoretisk kunne slutte førnævnte skærm til uden at bruge
USB-stikket. Data til skærmens indbyggede USB-hub vil så kunne overføres
over Thunderbolt-porten. Jeg ved så ikke, om de nuværende skærme er
kompatible til det, men i fremtiden burde det vel være muligt? Apple
viser jo glad et billede af en MacBook Pro med en ekstern harddisk og et
eksternt Cinema Display. Hvordan begge disse enheder skal forbindes via
Thunderbolt kan jeg ikke helt se. Jeg kan i hvert fald ikke finde en
passende adapter hos Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-11 11:56

> [...]
> eksternt Cinema Display. Hvordan begge disse enheder skal forbindes via
> Thunderbolt kan jeg ikke helt se. Jeg kan i hvert fald ikke finde en

Skærmen kører jo "kun" DisplayPort .. og ikke Thunderbolt. Hvis den
køre thunderbolt så kunne du sætte enheder i serie efter den .. som det
er nu så skal den sættes _sidst_ i kæden dvs.

Mac -> Harddisk -> Skærm

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-11 11:03

> [...]
> køre thunderbolt så kunne du sætte enheder i serie efter den .. som det
> er nu så skal den sættes _sidst_ i kæden dvs.

Jeg tænkte det nok. Mon ikke den næste generation af skærme får
Thunderbolt indbygget? Det ville da være smart. Der må vel også dukke
eksterne enheder op med Thunderbolt. Hvis det altså bliver en succes.
Det kan jo også blive en fiasko, som FireWire er ved at blive. Det kan
kun fremtiden vise. Det er nok en fordel, at det er Intel, der står bag.
Så er der større chance for, at andre computerfabrikanter også vil bruge
standarden. Jeg er spændt på, om de også kalder den Thunderbolt. Apple
bruger jo ofte deres egne navne som f.eks. AirPort i stedet for Wi-Fi.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-11 11:06

> Jeg tænkte det nok. Mon ikke den næste generation af skærme får
> Thunderbolt indbygget? Det ville da være smart. Der må vel også dukke
> eksterne enheder op med Thunderbolt. Hvis det altså bliver en succes.

LaCie har et disk array med Thunderbolt klar ...

> [...]
> standarden. Jeg er spændt på, om de også kalder den Thunderbolt. Apple
> bruger jo ofte deres egne navne som f.eks. AirPort i stedet for Wi-Fi.

Thunderbolt _er_ Intels navn for teknologien ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-11 11:18

Hej,

> Jeg tænkte det nok. Mon ikke den næste generation af skærme får
> Thunderbolt indbygget?

Det er svært at spå om fremtiden, så det må tiden jo vise.

> Det kan jo også blive en fiasko, som FireWire er ved at blive. Det kan
> kun fremtiden vise. Det er nok en fordel, at det er Intel, der står bag.

Det er svært at sige - det kan også være en ulempe. Firewire er lavet af
Apple, Sony, IBM, TI, m.fl - så der var jo også store virksomheder bag.

> standarden. Jeg er spændt på, om de også kalder den Thunderbolt. Apple
> bruger jo ofte deres egne navne som f.eks. AirPort i stedet for Wi-Fi.

Thunderbolt er Intels navn for det - ikke Apples. Det ville være
unaturligt hvis ikke andre computerproducenter kalder det for Thunderbolt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-11 12:08

Hej,

> Hvis Thunderbolt kan overføre forskellige former for data, så
> burde man teoretisk kunne slutte førnævnte skærm til uden at bruge
> USB-stikket.

Ja, teoretisk - men ikke dagens skærme.

> over Thunderbolt-porten. Jeg ved så ikke, om de nuværende skærme er
> kompatible til det

Det er de ikke.

> men i fremtiden burde det vel være muligt?

Ja.

> [...]
> eksternt Cinema Display. Hvordan begge disse enheder skal forbindes via
> Thunderbolt kan jeg ikke helt se. Jeg kan i hvert fald ikke finde en

Der skal ikke bruges en adapter.

Der går et thunderbolt-kabel fra MacBook Pro'en over i det eksterne
harddiskarray. DisplayPort kablet fra skærmen sættes i det eksterne
harddiskarray.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-11 11:03

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Der går et thunderbolt-kabel fra MacBook Pro'en over i det eksterne
> harddiskarray. DisplayPort kablet fra skærmen sættes i det eksterne

Det lyder fint, men findes der Thunderbolt-enheder endnu? Der skal jo
laves eksterne enheder med Thunderbolt-stik både ind og ud, ligesom der
f.eks. findes med FireWire.
Nå, det har vi småbrugere ikke brug for med vores lille
datamængde. I hvert fald lyder det godt med skærmen. Min kone er begyndt
at tale om at få en ny bærbar, og vi skulle gerne kunne bruge vores 24"
LED Cinema Display til den. Den adapter, vi købte til hendes nuværende
MacBook Pro er ikke videre stabil. Det sker tit, den ikke vil tænde
skærmen. Så skal man tage strømmen og tvinge computeren på standby og så
sætte strømmen til igen. Hendes MacBook Pro har heller aldrig været god.
Den har aldrig villet gå på standby af sig selv. Der findes altså
mandagseksemplarer af computere. Til gengæld er den nok fin til børnene
og World of Warcraft.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-11 11:14

Hej,

> Det lyder fint, men findes der Thunderbolt-enheder endnu?

Ja. Det er dog selvfølgelig ekstremt begrænset i forhold til USB - men
man kan jo ikke forvente at der kommer masser af enheder på et par uger.

> Der skal jo
> laves eksterne enheder med Thunderbolt-stik både ind og ud, ligesom der
> f.eks. findes med FireWire.

Sådan vil alle Thunderbolt-enheder være.