Vandbehandling til kaffebrygning?
Fra : Emil

Dato : 12-03-11 16:54

Hej

Vandbehandling til kaffebrygning?

Jeg er blevet fortalt, at nogle expresso- eller lignende
kaffeentuiaster bruger en billig form for vandrensning.

Det skulle være udstyr til omkring kr 500,- og er hverken kulfiltre
eller osmoseanlæg.
Jeg har ikke rigtigt kunnet finde noget, som svarer til beskrivelsen.

Viden, links eller blot nogle gode søgeord vil være meget velkomne,
også hvis jeg er på gale veje, så jeg ikke spilder mere tid på den
sag. På forhånd tak.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 12-03-11 17:37

Hej Emil

> Jeg er blevet fortalt, at nogle expresso- eller lignende
> kaffeentuiaster bruger en billig form for vandrensning.

Min mening er den at den eneste form for vandrensning
der kan være relevant vil være at fjerne kalken fra vandet.
Esprossomaskiner ødelægges i stor stil af kalk fordi dem
der udvikler dem ikke er vandt til så kalkholdig vand som
vi har. Så hvis man fjerner kalken fra vandet før man
bruger det, ja slipper man for meget besvær.

Max

Fra : Ivar

Dato : 13-03-11 21:13

Max skrev:

> [...]
> vi har. Så hvis man fjerner kalken fra vandet før man
> bruger det, ja slipper man for meget besvær.

Ja. Det er standard, at kaffeautomater, der opstilles i Danmark,
har filter på vandet til at fjerne kalken. Det er ikke for
kaffens skyld, men for kaffemaskinens.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-03-11 17:42

Sat, 12 Mar 2011 16:54:14 +0100 skrev Emil:

>Vandbehandling til kaffebrygning?
>
>Jeg er blevet fortalt, at nogle expresso- eller lignende
>kaffeentuiaster bruger en billig form for vandrensning.

Ja, der skal endelig ikke være lokalt særpræg!

Hvad med at købe destilleret vand på apoteket?
--
Venlig hilsen Kurt Hansen

Ægte mod er at kalde en spade for en spade,
også når man taler med spaden selv ...

Fra : TA

Dato : 14-03-11 02:30

On 12-03-2011 16:54, Emil wrote:

> [...]
>
> Viden, links eller blot nogle gode søgeord vil være meget velkomne,
> også hvis jeg er på gale veje, så jeg ikke spilder mere tid på den

Her ses forskellige filtre:

<http://emofabrik.dk/brita-vandrensnings-kander-54/>

<http://www.kaffemekka.dk/default.asp?Action=List&CategoryID=239>

På disse sider findes lidt mere udførlig beskrivelse af filtrenes funktion:

<http://www.bwt-filter.com/DK/>

<http://www.vandbutikken.dk/>

Svjks fjerner filtrene til kaffe- og espresso-maskiner fortrinsvis
kalken for at forhindre tilkalkning af maskinerne. Drikkevandsfilteret
(Penguin kanden) fjerner derimod bly, kobber og klor fra vandet uden at
fjerne kalk. Desuden beriger den vandet med magnesium.

--
TA