Sikkerheds-utopi
Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 08:25

En ven skulle lige låne min maskine(MacBook Pro) mens han besøgte mig,
for at se en bestemt mail, på sin mail-konto.
Google Crome blev brugt til at logge ham ind. Den spurgte straks om
den skulle huske hans log-in koder. Jeg sagde at han skulle trykke:
"Nej aldrig for denne side."

Alligevel:
Da jeg bagefter kiggede på min maskine kunne jeg i "Historik" gå
direkte ind på hans Mail-konto!?-Det er da ikke særlig smart!?

Ovenikøbet var det ikke så nemt at finde ud af at slette historikken.
Der skulle smågranskes før det lykkedes.

I Firefox kunne man markere - og dernæst vælge "rediger"-"vælg alt og
slet alt." Men efter en kontrol fik man endnu et chock! Man kunne
finde det hele igen! Det var røget i en intern papirkurv hvorfra det
kunne hentes tilbage.
Først ved en tømning af denne-blev det slettet.

I Safari kan man "Rediger" vælg alt og slet alt. Så er det væk.

Hvad med biblioteker hvor folk går ind og kigger deres mail???? Man
tør næsten ikke tænke tanken!

Ikke nok med det. Ved køb på Amazon formaster de sig til at gemme ens
kreditkortoplysninger. Når jeg køber spørger den hvilket kort jeg vil
købe på! To af mine venner har nemlig købt via min maskine!

Det er en uskik at gemme kreditkortoplysninger. Det synes jeg.

Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 16:31

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> [...]
> Da jeg bagefter kiggede på min maskine kunne jeg i "Historik" gå
> direkte ind på hans Mail-konto!?-Det er da ikke særlig smart!?

Havde han logget ud efter brug?

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 08:47

On 11 Mar., 16:31, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110311) wrote:

> Havde han logget ud efter brug?
>
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Ja. Historikken viser ethvert sted du har været. Inde på din mail og
ude af din mail. Hver eneste side du har åbnet dag for dag, uge for
uge og måned for måned.
Du kan bare logge ud og prøve i din egen Historik. Så skal du se
løjer.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 19:12

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> købe på! To af mine venner har nemlig købt via min maskine!
>
> Det er en uskik at gemme kreditkortoplysninger. Det synes jeg.

Det er også tilladt at tænke selv. Der er ikke en teknisk løsning på
alting ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 19:20

> [...]

> uge og måned for måned.
> Du kan bare logge ud og prøve i din egen Historik. Så skal du se

Ahem, du forveksler "Husk log-in koder" med din browsercache.

Spørgsmålet er ikke om browseren kan huske hvilken side den viste dig i
forgårs men om den kan vise dig siden igen idag efter en genindlæs.

Næste gang så vis din ven funktionaliteten "Fil -> Nyt incognitovindue".

(og et "velbekomme" på forhånd)

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 12:45

On 11 Mar., 19:20, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110311) wrote:

> [...]
> forgårs men om den kan vise dig siden igen idag efter en genindlæs.
>
> Næste gang så vis din ven funktionaliteten "Fil -> Nyt incognitovindue".

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fin ting i Crome. Men hvad med Safari og Firefox?

Jeg takker for crome-løsningen.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 20:47

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Fin ting i Crome. Men hvad med Safari og Firefox?

Safari har en "Private Browsing" option

Derudover vil jeg anbefale f.eks 1Password til at gemme weblogins bag et
password ...

/thomas