Tablet overvejelser - en iPad2 til prof br~
Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 11-03-11 11:56

Jeg kigger lidt på om iPad2 kunne give mening til vores mødelokaler,
altså som alternativ til de tilfældige bærbare der bruges i dag (og som
er lidt gamle). I forhold til iPad er det primært muligheden for udgang
til ekstern skærm/projektor der gør forskellen, derfor overvejelsen nu.

Men der melder sig et par spørgsmål hvor jeg håber nogen her måske har
gjort sig erfaringer.

- Visninger af filer der er på netværket. Jeg ved man med iPad ikke bare
kan tilgå filer som på en normal bærbar, men kan det omgås ved
eksempelvis at sætte en webserver/ftp-server op?

- Og hvordan med filformaterne. Excel og Word dokumenter er vist muligt?
Men Powerpoint? Er der evt. en app?

- Adgangskontrol. Kan der sættes brugernavn+password op på iPad'en?

Jeg tænker svarene nok vil pege i retning af, at en iPad ikke rigtig vil
egne sig og vi nok må ende med noget mere PC agtigt (i hvert fald
software mæssigt). Men er det bare mig som har fordomme?

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 12:09

Hej,

> er lidt gamle). I forhold til iPad er det primært muligheden for udgang
> til ekstern skærm/projektor der gør forskellen, derfor overvejelsen nu.

Det var der også på iPad.

> - Visninger af filer der er på netværket. Jeg ved man med iPad ikke bare
> kan tilgå filer som på en normal bærbar, men kan det omgås ved
> eksempelvis at sætte en webserver/ftp-server op?

Ja (og med mange forskellige tredjeparts apps).

> - Og hvordan med filformaterne. Excel og Word dokumenter er vist muligt?
> Men Powerpoint? Er der evt. en app?

Ja, app store har en del forskellige Office-agtige apps.

> - Adgangskontrol. Kan der sættes brugernavn+password op på iPad'en?

Du kan sætte passcode ligesom på en iPhone.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Øyvind Rise

Dato : 11-03-11 12:16

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> - Og hvordan med filformaterne. Excel og Word dokumenter er vist muligt?
> Men Powerpoint? Er der evt. en app?

Har ingen egen erfaring, så jeg henviser kun til hva reklamen sier:

"Med Keynote på iPad kan du åbne Keynote- og Microsoft
PowerPoint-arkiver"

<http://www.apple.com/dk/ipad/features/keynote.html>

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-03-11 12:45

On 2011-03-11 11:56:04 +0100, Bruno, Copenhagen - Denmark said:

> [...]
> til ekstern skærm/projektor der gør forskellen, derfor overvejelsen nu.
>
> Men der melder sig et par spørgsmål hvor jeg håber nogen her måske har

Guldborgsund Kommune vil prøve det, har jeg læst her:
http://kommunenyt.dk/teknik/teknik/guldborgsund-kommune-gor-moderne-digitale

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 13:38

writes:

> - Visninger af filer der er på netværket. Jeg ved man med iPad ikke
> bare kan tilgå filer som på en normal bærbar, men kan det omgås ved
> eksempelvis at sætte en webserver/ftp-server op?

Hvis man kan se dem på en webside, er det vel bare at klikke.

Det er meget nemt at sætte en lille-bitte webserver op der bare leverer
de filer der er, der hvor den blev startet.

Jeg vil også gerne høre erfaringer med projektor-brug.

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-03-11 14:01

> [...]

> kan tilgå filer som på en normal bærbar, men kan det omgås ved
> eksempelvis at sætte en webserver/ftp-server op?

Er det alle filer på netværket eller kun nogle bestemte? Dropbox har en
fin iPad app hvor du kan browse det der er i dropboxen.

Alternativt en webdav server som kan tilgås fra forskellige programmer.
Apple kommer vist med noget sjov i næste version af OSX, så det bliver
nemt at sætte den op til at share ting til iPad.

> - Og hvordan med filformaterne. Excel og Word dokumenter er vist muligt?
> Men Powerpoint? Er der evt. en app?

Keynote eller Documents to go.

> - Adgangskontrol. Kan der sættes brugernavn+password op på iPad'en?

Man kan sætte en kode på.

> Jeg tænker svarene nok vil pege i retning af, at en iPad ikke rigtig vil
> egne sig og vi nok må ende med noget mere PC agtigt (i hvert fald
> software mæssigt). Men er det bare mig som har fordomme?

Det kommer an på hvad der skal vises. Hvis der ind imellem skal vises en
webside der bruges flash på projektoren er det ikke den rigtige løsning

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-03-11 19:33

> [...]

> Jeg tænker svarene nok vil pege i retning af, at en iPad ikke rigtig vil
> egne sig og vi nok må ende med noget mere PC agtigt (i hvert fald

Synes du har ret i ovenstående. En iPad vil kræve alt for mange
krumspring og ofte gi' brok fra folk hvis word/powerpoint/excel
dokumenter ikke vises som forventet.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 11-03-11 20:04

Mht. bruger osv. ville det enkleste måske bare at bruge iPad som tynd
klient, og så køre RDP mod en windows PC hvor man så logger sig på
netværket på normal vis - alternativt overtager styring af sin egen PC.

Men ... ja der er nogle krumspring for at få den til at ligne en PC
(hvad den jo ikke er) - så jeg tror som sagt det nemmeste er at bare at
vise det der er på PC på iPAD.
Der kan dog være nogle problemer hvis der skal afspilles lyd via RDP.

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 20:27

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Synes du har ret i ovenstående. En iPad vil kræve alt for mange
> krumspring og ofte gi' brok fra folk hvis word/powerpoint/excel
> dokumenter ikke vises som forventet.

Nogen der har kigget på hvor god iOS-enheder er til at vise den slags?
Jeg er fint tilfreds med QuickView i OS X nemlig :)

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-11 15:08

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> - Og hvordan med filformaterne. Excel og Word dokumenter er vist muligt?
> Men Powerpoint? Er der evt. en app?

Jeg bruger Documents to go.

<http://www.dataviz.com/products/documentstogo/iphone/>

> - Adgangskontrol. Kan der sættes brugernavn+password op på iPad'en?

En iDevice er en enbrugers-enhed, men løsen kan naturligvis kræves.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 15-03-11 19:13

Tak for input alle sammen.

Dette er et sammenfattende svar på alle de informative svar der er
kommet i denne tråd. Konklusionen er desværre at en iPad ikke duer til
formålet, det skyldes primært følgende:

- Upraktisk tilgang til filer på en alm. filserver.
- Sikkerhed i forhold til netværkslogin og filer gemt lokalt duer ikke.
- Ikke nogen god måde at kunne foretage små rettelser/noter i filer
og få dem tilbage på en filserver.
- Mulige problemer i forhold til understøttelsen af digital signatur,
NemID, NemLog-in.

En skam det er sådan, men den lukkede platform er for stor en hurdle.
Hardwaren synes ellers meget velegnet til formålet, det eneste som
savnes er en fjernbetjeningspegedims og så en USB-port.

Mvh
Bruno