HDMI på Macbook Pro
Fra : Palle

Dato : 10-03-11 22:50

Hep!

Er der nogen af Jer der ved hvad årsagen er til at der ikke er HDMI
udgang på en Macbook pro?

Jeg er godt klar over at I ikke kender Jobs privat, men der kan jo være
åbenlyse årsagen som jeg er blind for?

Er det noget med standarder?
Er det noget med Apple TV?
Er det noget med tradition?
Find selv på flere?

På forhånd tak.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Kent

Dato : 10-03-11 22:58

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:
> Hep!
>
> Er der nogen af Jer der ved hvad årsagen er til at der ikke er HDMI
> udgang på en Macbook pro?

Overhoved ikke, men Apple sælger diverse mellemstik så du kan tilslutte
HDMI. Men du får selvfølgelig ikke lyden med.

Og så er det smart af Apple at bruge et stik som stort set ingen andre
bruger, så vidt jeg ved ( Mini Displayport ), får så køber du også en
Apple-skærm hvis du skal bruge en ekstra skærm

--
Kent

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 11-03-11 05:59

Den 10/03/11 22.57, Kent skrev:

> [...]
> bruger, så vidt jeg ved ( Mini Displayport ), får så køber du også en
> Apple-skærm hvis du skal bruge en ekstra skærm

det har de da ellers prøvet før med ADC i stedet for DVI og det måtte de
da opgive...

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 07:29

On 2011-03-10 22:57:46 +0100, Kent said:

> Overhoved ikke, men Apple sælger diverse mellemstik så du kan tilslutte
> HDMI. Men du får selvfølgelig ikke lyden med.

I den/de modeller af MacBook Pro der kom foråret 2010 blev det også
muligt, at få lyd ud via displaystikket, så jeg har kun eet HDMI kable
over til fjernsynet og så et lille konverteringsstik på, og så fungerer
det bare

/JHP

Fra : Frank Bach

Dato : 11-03-11 08:24

Den 10/03/11 22.57, Kent skrev:

> [...]
> bruger, så vidt jeg ved ( Mini Displayport ), får så køber du også en
> Apple-skærm hvis du skal bruge en ekstra skærm

Jeg har et stik der henter lyden fra USB udover billederne fra
minidisplay så det hele kommer med i HDMI stikket. Fandt det på Ebay.

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Palle

Dato : 13-03-11 16:24

On 2011-03-11 08:23:31 +0100, Frank Bach said:

> Jeg har et stik der henter lyden fra USB udover billederne fra
> minidisplay så det hele kommer med i HDMI stikket. Fandt det på Ebay.

Formoder at det blot er denne her man skal anskaffe. Er til at leve med.

http://www.kanexlive.com/products/iAdaptV2.html

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 10:08

Hej,

> Og så er det smart af Apple at bruge et stik som stort set ingen andre
> bruger, så vidt jeg ved ( Mini Displayport ), får så køber du også en
> Apple-skærm hvis du skal bruge en ekstra skærm

Det er et standardstik, så der er ikke noget som forhindrer andre i at
bruge det. Nu da Intel jo tilsyneladende har valgt det stik til
Thunderbolt-standarden vil det højst sandsynligt blive væsentligt mere
udbredt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 08:14

> [...]

> udgang på en Macbook pro?
>
> Jeg er godt klar over at I ikke kender Jobs privat, men der kan jo være

Det er nemmere at lave én port og så lave adaptere til de forskellige
andre stik. Dvs. DisplayPort -> VGA/DVI/HDMI etc. etc.

/thomas

Fra : Heine Svendsen

Dato : 11-03-11 10:29

Den 11-03-11 08:13, Thomas von Hassel skrev:

> Det er nemmere at lave én port og så lave adaptere til de forskellige
> andre stik. Dvs. DisplayPort -> VGA/DVI/HDMI etc. etc.

Men det er dog stadig et at de tre store kritikpunkter på de
nye maskiner i anmeldelser.
Jeg synes ikke, man kan komme uden om at det er en mangel.
HDMI er bare standarden.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 10:39

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Men det er dog stadig et at de tre store kritikpunkter på de
> nye maskiner i anmeldelser.
> Jeg synes ikke, man kan komme uden om at det er en mangel.
> HDMI er bare standarden.

Standarden til hvad ? ... til fjernsyn måske, men HDMI er ikke
nødvendigvis uden problemer når du snakker computer displays.

Hvis der kun er ét skærmstik på min maskine så vil jeg 1000 gange
hellere have DisplayPort end HDMI ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 10:50

Hej,

> Standarden til hvad ? ... til fjernsyn måske, men HDMI er ikke
> nødvendigvis uden problemer når du snakker computer displays.

+1

Det er vigtigt at have for øje, at ikke alle bruger porten til at sætte
fjernsyn til. Jeg bruger fx min til at sætte den bærbare til en
Dell-monitor - som har DisplayPort indgang (det er ikke kun
Apple-skærme, der har det).

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 11-03-11 11:41

On 11/03/11 10.50, Jens Kristian Søgaard wrote:
> [...]
> fjernsyn til. Jeg bruger fx min til at sætte den bærbare til en
> Dell-monitor - som har DisplayPort indgang (det er ikke kun

Enig.

HDMI kan være meget praktisk, men båndbredden i standarden er begrænset
og understøtter ikke de rigtig høje opløsninger som 2560x1440 og
2560x1600. Samtidig kan man med Displayport binde flere skærme på i
serie, dette er dog indtil videre kun i teorien for der er ikke
skærme/fordelere på markedet som understøtter dette.

mini-displayport er i øvrigt på vej frem. Eksempelvis er markedets
hurtigste PC-grafikkort, AMD Radeon 6990, udrustet med 4
mini-displayport stik og et Dual DVI stik.

Mvh
Bruno

Fra : Heine Svendsen

Dato : 11-03-11 12:45

Den 11-03-11 11:40, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> [...]
> binde flere skærme på i serie, dette er dog indtil videre
> kun i teorien for der er ikke skærme/fordelere på markedet

Jeg har ikke så megen praktisk erfaring med HDMI, men
standarden for v.1.3 siger da, at den kan benytte 2560x1600,
men det er måske kun i teorien?

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 11-03-11 13:08

On 11/03/11 12.45, Heine Svendsen wrote:

> Jeg har ikke så megen praktisk erfaring med HDMI, men standarden for
> v.1.3 siger da, at den kan benytte 2560x1600, men det er måske kun i
> teorien?

Min fejl, det er faktisk rigtigt HDMI 1.3 kan. Desværre har du vist også
ret i det med teorien, efter hvad jeg har læst vil eksempelvis Dell's
U2711 ikke gå højere end 1080p via HDMI selvom det skulle være HDMI 1.3.
Jeg har dog ikke testet selv, selv om samme skærm står på mit skrivebord.

Under alle omstændigheder må den væsentligste pointe være, at
DisplayPort kan mere end HDMI og det er en standard der er på vej frem
(og så ikke et ord om den ny Intel port som kan endnu mere).

Mvh
Bruno

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 03:45

On 11 Mar., 11:40, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
<dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:
> On 11/03/11 10.50, Jens Kristian S gaard wrote:> Hej,

> Enig.
>
> HDMI kan v re meget praktisk, men b ndbredden i standarden er begr nset
> og underst tter ikke de rigtig h je opl sninger som 2560x1440 og
> 2560x1600. Samtidig kan man med Displayport binde flere sk rme p i
> serie, dette er dog indtil videre kun i teorien for der er ikke
> sk rme/fordelere p markedet som underst tter dette.
>
> mini-displayport er i vrigt p vej frem. Eksempelvis er markedets
> hurtigste PC-grafikkort, AMD Radeon 6990, udrustet med 4
> mini-displayport stik og et Dual DVI stik.

> [...]

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Plidder-pladder-plidder-pladder, som skal skjule det faktum at alle
high end laptops har en HDMI-udgang undtaget monopolmaskinen.

jens

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 11:47

Hej,

> Plidder-pladder-plidder-pladder, som skal skjule det faktum at alle
> high end laptops har en HDMI-udgang undtaget monopolmaskinen.

Hvordan kan der være andre high-end laptops hvis det er en monopolmaskine?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 11:51

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Hvordan kan der være andre high-end laptops hvis det er en monopolmaskine?

Det må være ligesom B&O som har monopol på B&O Fjernsyn ;)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 11:48

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Plidder-pladder-plidder-pladder, som skal skjule det faktum at alle
> high end laptops har en HDMI-udgang undtaget monopolmaskinen.

jaehvel .. det er derfor de nye Dell laptops vi har i firmaet er
udstyret med DisplayPort ?

/thomas

Fra : Heine Svendsen

Dato : 11-03-11 12:52

Den 11-03-11 11:47, Thomas von Hassel skrev:

> jaehvel .. det er derfor de nye Dell laptops vi har i firmaet er
> udstyret med DisplayPort ?

Men har de ikke også HDMI, eller er det VGA og Displayport?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 12:53

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Men har de ikke også HDMI, eller er det VGA og Displayport?

Det er VGA og DisplayPort.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 08:25

Frank Bach <frank@FJERNDETTEfrankix.dk> writes:

> Jeg har et stik der henter lyden fra USB udover billederne fra
> minidisplay så det hele kommer med i HDMI stikket. Fandt det på Ebay.

Er synkroniseringen i orden? USB er en anelse langsommere end billede.

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 03:09

On 10 Mar., 22:50, Palle <nos...@nospam.dk> wrote:
> Hep!
>
> Er der nogen af Jer der ved hvad rsagen er til at der ikke er HDMI
> udgang p en Macbook pro?
>
> Jeg er godt klar over at I ikke kender Jobs privat, men der kan jo v re
> benlyse rsagen som jeg er blind for?
>
> Er det noget med standarder?
> Er det noget med Apple TV?
> Er det noget med tradition?
> Find selv p flere?
>
> P forh nd tak.

> Venlig hilsen / Best regards
>
> Palle
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Steve-"don Quichote"-Jobs kæmper imod Blu-ray-"Vejrmøllerne!" Han vil
ikke bryde sammen og hulkende overgive sig til den nye default-
standard for High Definition video.
Derfor får ingen af hans maskiner HDMI som er et skridt på vejen imod
Blu-ray, idet det er selve den krævede forbindelsesstandard.

Han vi i stedet prøve at presse filmindustrien til at lade ham sælge
High def over "iTunes-koncentrationslejren" hvor alle fjolserne fylkes
og malkes af Apple. Et gigantisk monopol som har sat sig på
musikmarkedet og søger at sætte sig på filmmarkedet.

Så du får absolut! Og det understreges absolut!-Ingen trædesten til
noget "Blu-ray-snavs" i din Mac!! Men nede i Fona hvor jeg købte min-
tilbød de mig en lille dimmer -til videoudgangen der udmundede i HDMI-
stik. jeg mener den kostede noget med 300-et eller andet?
Nu vil jeg skide højt og flot på både iTunes-koncentrationslejren og
Steves indstilling til Blu-ray. det havde jeg allerede check på inden
Steve kom med sin herostratisk berømte udtalelse:"Blu-ray is a bag of
hurt!"

Hvordan går det så med Steves presserier for at få nedlastningsklar
Blu-ray? ja filmindustrien har holdt samlet møde om sagen og bestemt
at:"Pristine material is only to be delivered as Blu-ray!" frit efter
hukommelsen.

Men som hævn får mac ingen HDMI forbindelser.

Så nu ved du det. Det skulle ellers have være en Mac-fan-boy
hemmelighed!

Et godt råd: Smid dine film på en ekstern harddisk formatteret i FAT32
og forbind den til et eller andet apparat med USB-til TV forbindelse.
Du slipper for streaming shunt og konnection bøvl. USB har du i
forvejen. jeg bruger PS3 som kan indhalere de film USB serverer.
Ellers brænder jeg en AVCHD skive og spiller den i Blu-ray
afspilleren.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 11:12

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Men som hævn får mac ingen HDMI forbindelser.
>
> Så nu ved du det. Det skulle ellers have være en Mac-fan-boy
> hemmelighed!

Fatter ikke at du ikke forlængst har købt en Dell og afmelder gruppen
her, hvis du synes du bliver så dårligt behandlet ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 03:18

On 11 Mar., 11:11, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Fatter ikke at du ikke forl ngst har k bt en Dell og afmelder gruppen
> her, hvis du synes du bliver s d rligt behandlet ...
>
> /thomas
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvis jeg køber en støvsuger behøver jeg vel ikke have en
støvsugerhjerne og en støvsugersjæl?! Jeg må vel også godt kritisere
Nilfisks ledelse uden at blive dømt for kætteri!?
Thomas pas på Thomas! Tysklands store forbandelse har altid været
folkets følgagtighed og manglende kritik af ledelsen.

jens

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 11:21

Hej,

> Hvis jeg køber en støvsuger behøver jeg vel ikke have en
> støvsugerhjerne og en støvsugersjæl?! Jeg må vel også godt kritisere
> Nilfisks ledelse uden at blive dømt for kætteri!?

Ja, det må du godt - men det er ikke forbudt at tænke selv.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 11:22

> [...]

> støvsugerhjerne og en støvsugersjæl?! Jeg må vel også godt kritisere
> Nilfisks ledelse uden at blive dømt for kætteri!?

Nej, for de fleste af os er det bare et værktøj. Men dine lange og ofte
komplet ulæselige indlæg vidner om at du trækker "følelser" ind i
debatten istedet for bare at fokusere på fakta.

> Thomas pas på Thomas! Tysklands store forbandelse har altid været
> folkets følgagtighed og manglende kritik af ledelsen.

Ja, det er nemlig nøjagtigt det samme ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 11:20

Hej,

> Steve-"don Quichote"-Jobs kæmper imod Blu-ray-"Vejrmøllerne!" Han vil
> ikke bryde sammen og hulkende overgive sig til den nye default-

Sikke noget vrøvl. Det har da ikke noget som helst at gøre med BluRay.
Hvis Steve Jobs virkelig var modstander af HDMI-standarden på en måde
som du beskriver ville han vel næppe sælge HDMI-adaptere til Macs.

> Derfor får ingen af hans maskiner HDMI som er et skridt på vejen imod
> Blu-ray, idet det er selve den krævede forbindelsesstandard.

Det er noget vrøvl igen. Du blander BluRay sammen med HDCP. Du kan jo
sagtens afspille en BluRay film over componentkabler. Det er kun med
HDCP, at du får kopibeskyttelsen.

Og "sjovt nok" så kræver HDCP ikke HDMI. Her tillades DisplayPort (som
Apple jo har), DVI, HDMI, GVIF og UDI.

Din analyse og konspirationsteori viser sig altså at være totalt forkert.

> Han vi i stedet prøve at presse filmindustrien til at lade ham sælge
> High def over "iTunes-koncentrationslejren" hvor alle fjolserne fylkes

Synes du har en meget ulækker måde at beskrive tingene på.

> og malkes af Apple. Et gigantisk monopol som har sat sig på

Kan du dokumentere at der er tale om et monopol? (nej, vel...)

> [...]
> stik. jeg mener den kostede noget med 300-et eller andet?
> Nu vil jeg skide højt og flot på både iTunes-koncentrationslejren og

Du er godt klar over at Apple laver sådan en dims, ikke?

> at:"Pristine material is only to be delivered as Blu-ray!" frit efter
> hukommelsen.

Det er altid nemmere når man selv kan vælge, hvad man vil huske.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 11-03-11 11:35

On 11-03-2011 11:08, Lyrik wrote:

> [...]
> forvejen. jeg bruger PS3 som kan indhalere de film USB serverer.
> Ellers brænder jeg en AVCHD skive og spiller den i Blu-ray

Hmm, er du på vej til udpumpning eller hvad ??

HDMI indeholder præcis de samme digitale signaler som DVI og diverse
displayport stik, så en simpel konverter klarer det.
Apple er bare et skridt foran HDMI.

Jesper \

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 03:43

On 11 Mar., 11:20, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> [...]
> sagtens afspille en BluRay film over componentkabler. Det er kun med
> HDCP, at du f r kopibeskyttelsen.
>
> Og "sjovt nok" s kr ver HDCP ikke HDMI. Her tillades DisplayPort (som
> Apple jo har), DVI, HDMI, GVIF og UDI.
>
> Din analyse og konspirationsteori viser sig alts at v re totalt forkert.

> Synes du har en meget ul kker m de at beskrive tingene p .

> Kan du dokumentere at der er tale om et monopol? (nej, vel...)

> Du er godt klar over at Apple laver s dan en dims, ikke?

> Det er altid nemmere n r man selv kan v lge, hvad man vil huske.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lyve lidt, mistro folks intentioner, fordreje lidt, insinuere lidt, og
så har vi et klart portræt af manden med det imposante navn.

Hved du hva' bette Jens? Du kan godt være uenige med folk uden at du
forsøger at destruere dem. det lykkes dig alligevel ikke fordi du
nettop ikke er en "Kristen herregård liggende ved søen," men bare en
"bette-Jens"

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 11:47

Hej,

> [...]
> forsøger at destruere dem. det lykkes dig alligevel ikke fordi du
> nettop ikke er en "Kristen herregård liggende ved søen," men bare en

Er du på stoffer?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 11:48

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Er du på stoffer?

Det håber jeg han er ... ellers er det noget helt galt.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 11:47

> [...]

> forsøger at destruere dem. det lykkes dig alligevel ikke fordi du
> nettop ikke er en "Kristen herregård liggende ved søen," men bare en

Når man begynder at svine folks _navn_ til, istedet for at forholde sig
til fakta, så er toget for alvor kørt af sporet ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-11 17:51

> Når man begynder at svine folks _navn_ til, istedet for at forholde sig
> til fakta, så er toget for alvor kørt af sporet ...

Jeg må have fejllæst det; jeg opfattede Jens' brug af »Bette Jens« som
en omtale af ham selv.

Lyrik = Jens (Erik Bech) ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 13-03-11 22:29

> [...]

> forsøger at destruere dem. det lykkes dig alligevel ikke fordi du
> nettop ikke er en "Kristen herregård liggende ved søen," men bare en

*plonk*

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 03:51

On 11 Mar., 11:21, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Nej, for de fleste af os er det bare et v rkt j. Men dine lange og ofte
> komplet ul selige indl g vidner om at du tr kker "f lelser" ind i
> debatten istedet for bare at fokusere p fakta.

> Ja, det er nemlig n jagtigt det samme ...
>
> /thomas

Du er min mest trofaste læser. og det siger ikke så lidt!))

God week-end vantro Thomas.

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-11 03:52

> Fatter ikke at du ikke forl ngst har k bt en Dell og afmelder gruppen
> her, hvis du synes du bliver s d rligt behandlet ...
>
> /thomas

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Bliver mine bøger også brændt?

jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 13:32

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> writes:

> Men har de ikke også HDMI, eller er det VGA og Displayport?

Herudover er der jo også lige krøllen med om HDMI-en kan klare beskyttet
indhold eller ej. Så vidt jeg har forstået er det der giftighederen
ligger begravet.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 13:33

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> Derfor får ingen af hans maskiner HDMI som er et skridt på vejen imod
> Blu-ray, idet det er selve den krævede forbindelsesstandard.

Jeg spår at BluRay er fuldstændigt dødt og begravet om højst fem år.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 13:36

> [...]

> forsøger at destruere dem. det lykkes dig alligevel ikke fordi du
> nettop ikke er en "Kristen herregård liggende ved søen," men bare en

Man kan slet ikke se bolden for bare jens'er...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-03-11 17:20

Palle <nospam@nospam.dk> writes:

> Formoder at det blot er denne her man skal anskaffe. Er til at leve med.
>
> http://www.kanexlive.com/products/iAdaptV2.html

Kun hvis den er ny nok! Tidligere versioner havde ikke lyd i
DisplayPort stikket.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-03-11 21:24

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110313 <nospam0002+20110313@gmail.com> wrote:

> Kun hvis den er ny nok! Tidligere versioner havde ikke lyd i
> DisplayPort stikket.

Men så har de denne løsning

http://www.kanexlive.com/products/iAdapt51.html

Det er i øvrigt nogle ret god FAQ de har om deres produkter. Det er ikke
så tit man ser det.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-03-11 21:43

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Men så har de denne løsning

eller http://www.kanexlive.com/products/iAdapt20.html hvis man ikke skal
have 5.1 surround

Det må vel være sådan en Frank Bach omtaler tidl. i tråden.