hvordan får man længst levetid ud af batte~
Fra : erlingh

Dato : 08-03-11 02:08

Jeg har i løbet af årene læst flere 'rigtige' måder at bruge sit
batteri på. Men hvilke er de rigtige??? Jeg bruger min PowerBook
nogenlunde på en fast plads, og derfor har jeg tilsluttet den til
opladeren hele tiden, og kun hvis jeg virkelig skal udnytte at den er
bærbar, trækker jeg stikket ud og kører på batteriet. Min fornemmelse
er, at hvis jeg sjusker og bare kører på batteri ind imellem, så
forkorter jeg levetiden for hver gang jeg starter en opladning. Er
det rigtigt?? Er der forskel på en opladning der starter helt fra
næsten 0 % og så en opladning som starter fra f.eks. 45% ?
mvh
erling hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 10:30

erlingh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> det rigtigt?? Er der forskel på en opladning der starter helt fra
> næsten 0 % og så en opladning som starter fra f.eks. 45% ?

"A charge cycle means using all of the battery's power, but that doesn't
necessarily mean a single charge. For instance, you could listen to your
iPod for a few hours one day, using half its power, and then recharge it
fully. If you did the same thing the next day, it would count as one
charge cycle, not two, so you may take several days to complete a
cycle."

<http://www.apple.com/batteries/>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-11 12:59

erlingh wrote:
> [...]
> det rigtigt?? Er der forskel på en opladning der starter helt fra
> næsten 0 % og så en opladning som starter fra f.eks. 45% ?

Du gør det rigtige ved at lade den stå så meget af tiden som muligt med
strømforsyningen sat til. - Det er min erfaring gennem mere end 45 års
brug af genopladelige batterier af alle slags. - Jeg kan fx. nævne, at
min egen PowerBook altid står ved strøm, når den er hjemme, og at der
stadig er godt og vel 80%s kapacitet på et batteri fra 2005! - Den kører
sine ca. 4:30 timer på en opladning. Ca 1 gang hvert halve år lader jeg
den køre helt ud på batteri, så det tømmes næsten helt, lader den
genoplade _helt_ uden at bruge PB'en imens, og så ellers fortsætte, som
jeg plejer.

Jeg har flere bærbare enheder med både udskiftelige batterier og med
fast monterede genopladelige batterier, og jeg følger samme skema for
dem alle - inkl. både EL-tandbørste og barbermaskine. - Begge disse
er fra fabrikkens side normeret til ca. 5 års holdbarhed på batteri
(LiION og NiMH). - Begge har stadig næsten fuld kapacitet trods det, de
nu er hhv 10 og 13 år gamle.

Lige pt. bruger jeg fx. min PB mest som musikafspiller over netværk. Den
står som oftest tændt og i dvale, når jeg ikke spiller musik. Den står
altid ved strøm herhjemme, og skal jeg have den med ud, er det også rart
at vide, at der er de ca. 4:30 timers batteridrift, hvis jeg ikke kan
komme til en stikkontakt.

Så bliv endelig ved med at lade din stå ved strøm, når du er hjemme.

mvh. Erik Richard

Fra : erlingh

Dato : 08-03-11 08:21

On 8 Mar., 12:58, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kære Erik Richard.
Tak for dit klare svar! Jeg havde det nok på fornemmelsen, men jeg er
desværre ikke systematisk nok til selv at køre nogle prøver igennem.
Jeg har tre gamle iBook, Clamshell. Den ene har nu stået med ledningen
i stikkontakten bogstavelig talt 100% - og den kører stadig godt 3
timer på batteriet. Jeg bruger den, eller PowerBook'en på altanen om
sommeren - fortrinsvis til at læse eller høre musik.
mvh
Erling Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 16:26

erlingh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> timer på batteriet. Jeg bruger den, eller PowerBook'en på altanen om
> sommeren - fortrinsvis til at læse eller høre musik.

Det eneste du skal gøre er at sørge for at den kommer igennem en komplet
cyklus ca. 1 gang om måneden. Resten er ammestuehistorier.

Følg de råd som f.eks. Apple skrive på deres batteri info side.

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 08-03-11 22:23

On 08/03/11 10.07, erlingh wrote:
> [...]
> er, at hvis jeg sjusker og bare kører på batteri ind imellem, så
> forkorter jeg levetiden for hver gang jeg starter en opladning. Er

Applikationen Watts kan KUN anbefales!

http://www.binarytricks.com/

// Per.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-03-11 00:10

erlingh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> opladeren hele tiden, og kun hvis jeg virkelig skal udnytte at den er
> bærbar, trækker jeg stikket ud og kører på batteriet.

Så har du jo mer' brug for en stationære.

> [...]
> opladning. Er det rigtigt?? Er der forskel på en opladning der starter
> helt fra næsten 0 % og så en opladning som starter fra f.eks. 45% ?

Jeg bruger alle min(e) bærbare som bærbar. Sidder med den på skødet
(bruger ofte et gammelt skærebrædt, men du kan købe en fancy plade i træ
gennem f.eks Politiken Plus) med benene oppe på en fodskammel eller på
lokum, og med trådløs forbindelse til netværket.

En gang imellem får batteriet lov til at køre helt ned indtil der kommer
en advarsel fra OS'et om at der skal skiftes til strømkilde. Ellers
begynder jeg at lade op ved 20 - 30 pct. Når jeg lader op sørger jeg for
at den bærbare ikke lægges væk med et fuldt opladet batteri.

Teorien siger, at man for det meste bør holde ladningsgraden mellem 20
til 80 pct. Det skulle slide mindst på batteriet.

I de nyere Lenova modeller, der benytter Windows 7 kan man i
strømstyring indstille opladningen til at slukke ved f.eks 80 pct. Det
mener jeg bekræfter, at ovennævnte teori er rigtig.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-03-11 00:21

<snip>

> Teorien siger, at man for det meste bør holde ladningsgraden mellem 20
> til 80 pct. Det skulle slide mindst på batteriet.

Og sørg for at batteriet ikke bliver vamt, både når det benyttes og
opbevares. Varme er nok det der slider mest.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-11 11:13

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> strømstyring indstille opladningen til at slukke ved f.eks 80 pct. Det
> mener jeg bekræfter, at ovennævnte teori er rigtig.

Det er en stor gang reklamegas på samme linie, som både HP og Lenovo
også hævder, at det er bedst at tage batteriet ud, når man sætter den
til strømforsyningen.

Hvis du vidste, hvor mange der er kommet og spurgt, hvorfor deres
batterier dør i løbet af et par år, når de nu har behandlet dem 'efter
forskrifterne', - og når man så spørger, fortæller alle de her unge
mennesker, at de skam tager batteriet ud, når de bruger den som
stationær.... - Og når man så forklarer dem, at det er noget af det
værste, de kan gøre, bliver de ofte temmelig knotne... "...vi véd skam
godt, hvordan en computer skal behandles...bla, bla..."

Jeg er nødt til at sige det her en smule skarp. Lad være med at bruge
alle de fif og tricks, der står på div. websider. Det er én stor gang
reklamegas, - og jo hurtigere et batteri dør, så hurtigere tjener
firmaerne jo på nye!

Følg de råd, jeg har givet Erling i første omgang, og du/I vil i den
sidste ende spare hundredvis af kroner. - Jeg tror stadig på mere end 40
års erfaring med genopladelige batterier end på, hvad nogle teoretikere
kan sidde og bikse sammen til en webside!!!

Men bevares... Er man ligeglad med både miljø og køb-og-smid-væk
kulturen, så værs'go.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 11:38

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> alle de fif og tricks, der står på div. websider. Det er én stor gang
> reklamegas, - og jo hurtigere et batteri dør, så hurtigere tjener

Nu strammer sølvpapirshatten igen. Jeg tror de fleste seriøse
producenter har fundet ud af at de tjener flere penge på glade kunder
end ved at give dem råd der får deres udstyr til at fejle hurtigere.

Og jeg stoler stadig mere på hvad producenten siger end hvad du tror du
ved med dine "40 års erfaring" .. 40 års erfaring hjælper jo ikke på
moderne batteri teknoliger

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-03-11 14:03

Erik Richard Sørensen:

<megasnip!>

Lær for helvede! at begrænse dine quotes - gælder osse Thomas.

> Det er en stor gang reklamegas på samme linie, som både HP og
> Lenovo også hævder, at det er bedst at tage batteriet ud, når man
> sætter den til strømforsyningen.

Jeg har overhoved ikke skrevet noget om at tage batteriet ud.

> Hvis du vidste, hvor mange der er kommet og spurgt, hvorfor deres
> batterier dør i løbet af et par år, ...

Det er helt normalt at et Lithium batteri "dør" på et tidspunkt.

Min Macbook er fra marts 2009 og jeg bruger den hver dag med strøm
fra batteriet. Det er ikke ofte jeg bruger den med strømforsyningen.

About this Mac.

Capacitet: 5158 mAh
Nuv cap, ved 83 pct: 4294 mAh

Bag på batteriet står der

55Wh
10,8V

Teoretisk cap = 55 * 1000 / 10,8 = 5093mAh

Sammenlign med nuv cap 4294 / 0,83 = 5173 nAh

Det passer jo alt sammen meget godt. Apple siger (det noget jeg har
læst) deres Lithium batterier er god for mindst 300 cycles.

cycle count: 272
condition: Good

Et Lithium batteri holder capaciteten helt hen til lige før det dør.

Ca 2 år, 365 * 2 = 730 dage

730/272 = ca 2,7 dage pr cycle.

300 * 2,7 = 810 dage.

810 - 730 = 80 dage.

Så jeg skal hen til Eplehuset her i Slagelse og købe nyt batteri på
et tidspunkt efter den 30. april.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 15:16

> [...]
>
> Det passer jo alt sammen meget godt. Apple siger (det noget jeg har
> læst) deres Lithium batterier er god for mindst 300 cycles.

Math and physics wins again. Og ja, det er ca. 300 cycles, men jeg mener
at de nye MBP hvor batteriet er non-userreaplcable er det steget til
600. (men jeg kunne ikke lige finde en reference på det...)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-03-11 15:39

Thomas von Hassel:

<snip>

> [...]
> mener at de nye MBP hvor batteriet er non-userreaplcable er det
> steget til 600. (men jeg kunne ikke lige finde en reference på

Jeg tror du har ret. De skulle være på ca det dobbelte i kapacitet.

Det må stå et sted, ca 110 Wh. Eller ca 10.000 mAh ved 10,x Volt.

Mit nye Pismo er rated 7200 mAh.

Det er osse noget mærk'lig noget, med at putte runde Lithium celler i
et etui sammen med en lille trykt kredsløb.

Der findes masser af opskrifter på hvordan man kan genbrug sit
batteri ved at udskifte cellerne.

Jeg mener der var et dansk firma i nærheden af Roskilde - der nu er
solgt til det store udland - der lavede Lithium batterier i enhver
form.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 15:46

> Thomas von Hassel:
>
> <snip>

> Jeg tror du har ret. De skulle være på ca det dobbelte i kapacitet.

Kapacitet er vel ikke = holdbarhed ?

> Det må stå et sted, ca 110 Wh. Eller ca 10.000 mAh ved 10,x Volt.

mit er iflg. system profil 6717 mAh ... (det var sidste nye model inden
der kom nye her for et par uger siden)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-03-11 16:21

> Thomas von Hassel:
>
> <snip>

> Jeg tror du har ret. De skulle være på ca det dobbelte i kapacitet.

Den her siger + 1.000 cycles

http://guides.macrumors.com/Laptop_Battery_Guide

Men jeg tror det ellers handler om de aftagelige modeller. Kapaciteten i
tabellen passer med min MB.

> Det må stå et sted, ca 110 Wh. Eller ca 10.000 mAh ved 10,x Volt.

Og denne siger 77,5 Wh.

http://www.apple.com/macbookpro/specs.html

Det er ca + 50 pct. Nok på gr af bedre udnyttelse af pladsen.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-11 15:27

Axel Hammerschmidt wrote:
> Erik Richard Sørensen:
> <megasnip!>
>
> Lær for helvede! at begrænse dine quotes - gælder osse Thomas.

Klap lige hesten. Jeg klipper og quoter, når det passer ind i sammenhængen!

> Jeg har overhoved ikke skrevet noget om at tage batteriet ud.

Nej, men du nævner Lenovo, og jeg véd fra netop Lenovo, at de
"anbefaler" at tage batteriet ud, når man bruger strømforsyningen.

Ikke desto mindre véd jeg, at adskillige Lenovo brugere allerede har
skiftet batteri både 1 og 2 gange inden for en 3-års periode, hvis/når
de bruger den 'anbefaling'. Derimod har _INGEN_ af dem, der har fulgt
mit råd, endnu været ude for at skulle skifte batteri. Eksemplet her er
fra en skole, hvor samtlige medarbejdere pånær 3 valgte en Lenovo, da de
skulle have nye medarbejdermaskiner.

> Det er helt normalt at et Lithium batteri "dør" på et tidspunkt.

Det har jeg mig bekendt ikke bestridt nogen steder. - Men du kan selv
være med til at forlænge livet på batteriet ved at følge mit råd!

> [...]
>
> 300 * 2,7 = 810 dage.
>
> 810 - 730 = 80 dage.
>
> Så jeg skal hen til Eplehuset her i Slagelse og købe nyt batteri på

Og? - Min PowerBook late.05 kører stadig med det originale batteri og
har stadig ca. 93% kapacitet tilbage = ca. 4:30 timers kontinuerlig
drift udelukkende på batteri!

Og ligeledes har en MBP 2,2ghz 2007, som jeg servicerer jævnligt, stadig
ca. 94% kapacitet. Den havde 96% kapacitet, da de købte den lettere
brugt for nu snart 2 år siden.

Og for at sætte det lidt i relief, så har en af mine venner en nu ca. 7
år gl. Acer, hvor han stort set aldrig har brugt den på andet end
batteri. - Den kan med nød og næppe starte op på batteri nu. Modsat har
min veninde også en Acer magen til, samme årgang og spec. Hendes kan
stadig køre godt 3 timer på batteriet, og hendes nu 15 mdr. gamle 17" HP
Pro series har efter de 15 mdrs. brug stadig 99% batterikapacitet = ca.
5:30 timers driftstid på den model. - Hun har også fulgt mit råd...

- Og sådan kunne jeg blive ved...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 15:43

> [...]

> Og ligeledes har en MBP 2,2ghz 2007, som jeg servicerer jævnligt, stadig
> ca. 94% kapacitet. Den havde 96% kapacitet, da de købte den lettere

Hvad er cycle count på dem ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 15:43

Hej,

> Nej, men du nævner Lenovo, og jeg véd fra netop Lenovo, at de
> "anbefaler" at tage batteriet ud, når man bruger strømforsyningen.

HP anbefaler også at man tager batteriet ud, når man har den bærbare på
strømforsyning i længere perioder:

http://h20239.www2.hp.com/techcenter/battery/Battery_max.htm

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-03-11 16:25

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> HP anbefaler også at man tager batteriet ud, når man har den bærbare på
> strømforsyning i længere perioder:
>
> http://h20239.www2.hp.com/techcenter/battery/Battery_max.htm

Hmm! Jeg er fra HP lommeregner generationen og dengang stod der en
advarsel om, at man endelig aldrig måtte sætte opladeren til uden at der
var et (NiCd) batteri i lommeregneren.

Men hva' gør man så med de nye MB(P) med indbygget batteri?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 16:32

Hej,

> Hmm! Jeg er fra HP lommeregner generationen og dengang stod der en

Det er ikke den samme slags batterier, man bruger nu.

> Men hva' gør man så med de nye MB(P) med indbygget batteri?

Der sker ingenting ved det. Det virker bare.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-03-11 21:20

<snip>

> [...]
>
> Det passer jo alt sammen meget godt. Apple siger (det noget jeg har
> læst) deres Lithium batterier er god for mindst 300 cycles.

Nu fik jeg så mulighed for at sammenligne med en Macbook Pro (MBP) fra
2008 - modellen fra året inden min Macbook, altså ca et år ældre.

Den er købt brugt, her i vinter til min kone. Den tidligere ejer
fortalte, at den i meget stort omfang har været brugt med
strømforsyningen.

About this Mac

Capacity: 3850 mAh
Nuv cap, ved 97 pct: 3720 mAh

cycle count 241
condition: check battery

Check battery!

Batteriet holder dog over et par timer, ved almindelig brug; surf og
tekstbehandling.

Bag på batteriet står

60Wh
10,8V

Se det viser jo, at batteriet osse bliver slidt i stort omfang når den
er tilsluttet strømforsyningen. Så cycle count alene siger ikke noget om
hvor længe endnu der er liv i batteriet, fordi:

MB batteri: 272 cycles, condition: good
MBP batteri: 241 cycles, condition: check battery

MBP teoretisk cap: 60 * 1000 / 10,8 = ca 5500 mAh

MB batteri, 272 cycles, cap/teoretisk cap: 5100/5100 mAh
MBP batteri, 241 cycles, cap/teoretisk cap: 3850/5500 mAh

Altså, færre cycles, men alligevel større slidtage.

I rest my case.

Konklusion: det slider enda meget på et batteri hele tiden at være
tilkoblet strømforsyningen.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-11 22:27

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> I rest my case.
>
> Konklusion: det slider enda meget på et batteri hele tiden at være

Det kan ganske enkelt ikke passe, at den 'fortrinsvis' har været brugt
med strømforsyning. Det har den ganske enkelt kørt /for/ mange cycles
til. Så du kan ikke bare uden videre konkludere, at det 'slider meget'
på batteriet ved brug af ekstern strømkilde!

Nogle serier af MBP 2008 blev desværre leveret med et dårligt batteri,
der enten stod af efter ca. et halvt til et helt års brug, mens andre
ikke kan holde det antal på ca. 500 cycles, man normalt forventer. -
Gælder for både early.08 og late.08 modellerne...

mvh, Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-11 22:50

> [...]

> ikke kan holde det antal på ca. 500 cycles, man normalt forventer. -
> Gælder for både early.08 og late.08 modellerne...

fra 2008 ? .. dvs. den har været i brug i ca. 3 år ... og ca. 250-270
cycles ? .. jeg har haft min siden oktober 2010, og den har allerede
kørt 107 cycles.

Et batteri der på 3 år kun har kørt ca. 250 cycles har være på strøm det
meste af tiden ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-11 23:51

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> kørt 107 cycles.
>
> Et batteri der på 3 år kun har kørt ca. 250 cycles har være på strøm det

PowerBook G4/1,67ghz late.05 (prod. jan.06)

Batterioplysninger:
Oplysninger om batterispænding:
Resterende kapacitet (mAh):   4993
Fuld ladekapacitet (mAh):   5067
Oplysninger om batteritilstand:
Antal cykler:   91
Betingelse:   God
Batteri installeret:   Ja
Strømstyrke (mA):   0
Spænding (mV):   12380
2011.03.12 23:33

NB. Den stod på 83 cycles, da jeg købte den for nu snart halvandet år siden.

...Det taler vist for sig selv...!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-11 00:29

> [...]

> 2011.03.12 23:33
>
> NB. Den stod på 83 cycles, da jeg købte den for nu snart halvandet år siden.

ja, du kommer for lidt ud i verden :)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-03-11 01:19

> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

<snip>

> ja, du kommer for lidt ud i verden :)

Den var fin

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-11 11:32

> [...]
> kørt 107 cycles.
>
> Et batteri der på 3 år kun har kørt ca. 250 cycles har være på strøm det

Nu er det jo ikke alle, der sidder ved computeren hele tiden, ligesom vi
nørder gør Der er vel også nogle, der bruger den bærbare, når de
har behov for en bærbar, men som ellers har en stationær computer som
deres hovedcomputer. Den bærbare bliver måske slet ikke brugt hver dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-11 11:32

> [...]
>
> I rest my case.
>
> Konklusion: det slider enda meget på et batteri hele tiden at være

Den der "Check battery" fik vi også på min kones MacBook Pro 3.1 fra
dec. 2007 eller jan. 2008. Den kom i forbindelse med opgradering af Mac
OS X. Jeg tror, det var til 10.6 eller måske var det 10.5. Det var vist
i slutningen af 2009. Vi brugte da batteriet et godt stykke tid uden
problemer, før vi skiftede det. Som du selv har erfaret, holder det
ganske godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg