Firmamoral?
Fra : Lyrik

Dato : 07-03-11 19:13

Børn der klikker på smølfepenge i et "gratis" spil og tapper
forældrenes Dankort ved samme lejlighed? Apple tager 30%! Kinesere der
hopper ud fra fabrikken?? Hvor meget mere kan Apple tåle?

Jens

Fra : Joe

Dato : 08-03-11 00:53

> Børn der klikker på smølfepenge i et "gratis" spil og tapper
> forældrenes Dankort ved samme lejlighed? Apple tager 30%! Kinesere der
> hopper ud fra fabrikken?? Hvor meget mere kan Apple tåle?

Meget - der findes rigtigt mange tro Apple fans out-there som gerne
vender det blinde øje til for at få fingrene i de sidste nye gude-
dimser til alteret derhjemme.

Problemet med smølfespil er vel ikke kun Apples problem, da alle andre
smartphones sikkert har samme problem - så længe der er penge
involveret og ingen lovgivning, så kan det ikke være anderledes.
Sørgeligt og umoralsk... men virkeligheden. Vi skal bare have smurt
lidt flere paragraffer og forbud ind i den i allerede overfyldte
Karnov samling.

Jeg køre selv på min første MBPro men tror ikke jeg fornyer til Mac
næste gang - både fordi de, i mine øjne, har fået samme monopol agtige
status som MS har haft længe men også fordi jeg generelt set bare ikke
kan vænne mig til, at det er så anderledes og ubrugervenligt. Men hver
sin smag - nu har jeg prøvet og jeg fortryder skam ikke Desværre
har de bare nogle fede features og hardware, som PC verden endnu ikke
har formået at kopiere men det kommer vel nok en gang. Og hey - jeg
siger ikke MS er bedre... eller Mac er dårligere... jeg gider det bare
ikke længere.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 09:02

Joe <joespam8@gmail.com> wrote:

> Meget - der findes rigtigt mange tro Apple fans out-there som gerne
> vender det blinde øje til for at få fingrene i de sidste nye gude-
> dimser til alteret derhjemme.

Dem kalder vi "MacMac's" ... og de gør intet positivt for platformen.

> [...]
> Sørgeligt og umoralsk... men virkeligheden. Vi skal bare have smurt
> lidt flere paragraffer og forbud ind i den i allerede overfyldte

En af de ting som Apple får smæk over i forhold til f.eks. Android
Market er jo at de ikke lader alle og enhver ind. Og nu ser det ud til
at de krav åbenbart ikke er strenge nok. Sjovt som tingene kan ændre sig

> [...]
> status som MS har haft længe

> men også fordi jeg generelt set bare ikke
> kan vænne mig til, at det er så anderledes og ubrugervenligt.

Hvad er det specfikt du tænker på ? (jeg er bare nysgærrig)

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 08-03-11 06:38

On 8 Mar., 08:52, Joe <joesp...@gmail.com> wrote:

> Meget - der findes rigtigt mange tro Apple fans out-there som gerne
> vender det blinde øje til for at få fingrene i de sidste nye gude-
> dimser til alteret derhjemme.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Apples ting er flot designet. Men vi kunne sagtens slå dem her i
landet hvis B&O bare gad! at lave en dansk "MacBook Pro." Havde de
gjort det havde der været Blu-ray afspilning fra laptop til TV
invokable fra en B&O fjernbetjening.
Maskinen havde for år siden været af aluminium, tasterne af
gennemsigtigt krystal. Skærmen en B&O justeret LED skønhed. Beolab-lyd
fra de indbyggede højttalere!

Hvorfor gider danskerne ikke? Den smule hardware der skal til kan ikke
skræmme nogen. B&O Ubuntu i styresystem med virtuel Windows og OS-x
til dem der måtte ønske det. En multioperativ-system-maskine i en
globaliseret verden. En globaliseret PC. Lavet i Danmark af danske
teknikere med engagement, istedet for af upersonlige indifferente
slavearbejdere for profit.

MvH
Jens

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-11 15:19

Hej,

> Hvorfor gider danskerne ikke?

Sandsynligvis fordi det ikke kan betale sig.

En bærbar som du forestiller dig den ville koste det hvide ud af øjnene
- bortset fra at det rent rettighedsmæssigt ikke ville kunne lade sig gøre.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 09-03-11 14:57

On Wed, 09 Mar 2011 14:39:24 +0100, <Martin [6000]> wrote:
> Hvem kunne ikke tænke sig, at kunne klippe med en taste kombination?
> Hvem foretrækker, kun at kunne kopiere? Også når en fil skal flyttes -
> så skal man bruge tid på, at filen, alt efter størrelse, skal kopieres
> og bagefter skal man finde tilbage til den gamle fil og slette den.
> Hvem foretrækker dette?
>
> Personligt laver jeg næsten ikke andet.. det er meget sjældent jeg
> kopierer i forhold til at flytte.

Jeg bruker drag and drop, når jeg gjør handlingen på samme volum blir
det flyttet. Gjør jeg det mellom volum blir det kopiert. Jeg kan holde
inn option for å kopiere når det er samme volum eller holde inn command
for å flytte til et annet volum

> Jamen det har du da ret i - men hvorfor skal det være nødvendigt? Det
> er irriterende.

Jeg må installere tredjepartsprogrammer for å få frem ønsket adferd i
Windows (jeg misliker f.eks click to focus, jeg liker best slik det er i
OS X).

> Nu var problemet ikke så stort i mit tilfælde da jeg finder Finder (!)
> totalt håbløs til at fil-arbejde og blot har brugt en manager i
> Terminal ofte. Så det er ikke det der har fået mig fra Apple, men det
> er en af tingene hvor jeg tænker "åhh så kom dog ind i kampen Apple".

Dette, og virkningen til den grønne zoomknappen er tydeligvis det som
frustrerer de som kommer fra Windows.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 09-03-11 15:02

On Wed, 09 Mar 2011 14:47:34 +0100, <Heine Svendsen> wrote:

> Her er en anden ting, som har snydt mig nogle gange (bruger
> normalt Windows):
> Hvis man henter en backup ind fra fx. en usb-stick, og man
> blot kopierer en hel mappe med indhold ind, så SLETTER Mac
> OS hele original-mappens indhold, før den begynder at
> kopiere backup-filerne ind i mappen.
> Men hvis der nu er kommet nogle flere filer til i den
> pågældende original-mappe, så er de altså dermed væk. Farvel
> til alle de billeder, jeg havde lavet siden sidste backup.

Du får jo spørsmål om du vil erstatte den, og i så måte så sidestiller
den jo en fil og folder.

I Lion går det rykter om at man får lov til å slå sammen to foldre med
samme navn.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 09-03-11 16:54

Den 09-03-11 15:01, Tor Einar Samdahl skrev:

> Du får jo spørsmål om du vil erstatte den, og i så måte så sidestiller
> den jo en fil og folder.

Det kan godt være, at jeg har fået det spørgsmål, men i
hvert fald gik
det ikke op for mig, at det var så drastisk 8^)
Man er jo nogen gange lidt hurtig, når der dukker spørgsmål
op på skærmen.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-11 16:34

> [...]
> har formået at kopiere men det kommer vel nok en gang. Og hey - jeg
> siger ikke MS er bedre... eller Mac er dårligere... jeg gider det bare

He, sjovt indlæg - hvad gider du så?

(Betragt det blot som lidt useriøst drilleri ).

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-03-11 09:03

On 08-03-2011 03:12, Lyrik wrote:
> Børn der klikker på smølfepenge i et "gratis" spil og tapper
> forældrenes Dankort ved samme lejlighed? Apple tager 30%!

Ja, sådan er det nu en gang skruet sammen.
Kan stoppes ved at aktivere sikkerheden for InApp køb.

> Kinesere der
> hopper ud fra fabrikken?? Hvor meget mere kan Apple tåle?

Den historie har vi allerede een gang tilbagevist som lodret vås.
Gentagelser gør den ikke mere sand.

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 09:07

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Ja, sådan er det nu en gang skruet sammen.
> Kan stoppes ved at aktivere sikkerheden for InApp køb.

Eller ved at lære sine børn korrekt og ansvarlig omgang med de dimser de
får stukket i hænderne.

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-03-11 10:44

On 08-03-2011 09:06, Thomas von Hassel wrote:

> Eller ved at lære sine børn korrekt og ansvarlig omgang med de dimser de
> får stukket i hænderne.

Enig.
Men lige netop dette tilfælde er vist svært at se ?
Jeg har ikke prøvet det selv, så jeg ved ikke hvor tydeligt det er at,
man rent faktisk foretager et køb.

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 10:51

> [...]

> Men lige netop dette tilfælde er vist svært at se ?
> Jeg har ikke prøvet det selv, så jeg ved ikke hvor tydeligt det er at,

Så vidt jeg husker så kommer den med en bekræftelses dialog + du skal
indtaste dit Apple ID password.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-11 10:55

Hej,

> Så vidt jeg husker så kommer den med en bekræftelses dialog + du skal
> indtaste dit Apple ID password.

Problemet er, at når du har indtastet passwordet, så huskes det i et
antal minutter. Så situationen er at forælderen indtaster password for
at hente programmet og giver telefonen videre til barnet, som så i de
næste X minutter kan gå ind på storen og købe ting uden at taste password.

Så vidt jeg husker var X tidligere 15 minutter, men nu er det vist sat
ned til 10 minutter.

Problemet er altså, at visse forældre ikke er opmærksomme på at de skal
logge ud eller vente et stykke tid, før de giver enheden videre til
børn, som endnu ikke har forstået butikskonceptet.

Hvis Apple ændrer det til at password ikke huskes, så er der ganske
sikkert en masse andre brugere som vil blive meget misfornøjede over at
skulle indtaste deres password hele tiden.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 11:00

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> næste X minutter kan gå ind på storen og købe ting uden at taste password.
>
> Så vidt jeg husker var X tidligere 15 minutter, men nu er det vist sat

ah ok, den krølle havde jeg ikke lagt mærke til .. der gør som regel så
lang tid imellem at jeg køber noget (dage eller uger)

> Hvis Apple ændrer det til at password ikke huskes, så er der ganske
> sikkert en masse andre brugere som vil blive meget misfornøjede over at
> skulle indtaste deres password hele tiden.

De kunne gøre det til en option ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-11 11:01

Hej,

> De kunne gøre det til en option ...

Ja, men hvor placerer man sådan en option, så forældrene ser den, nu de
ikke opdager log-ud muligheden

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 11:36

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Ja, men hvor placerer man sådan en option, så forældrene ser den, nu de
> ikke opdager log-ud muligheden

Skal vi ikke blive enige om at der ikke nødvendigvis er en teknisk
løsning på det her problem :)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-11 11:10

Hej,

> Hvis Apple ændrer det til at password ikke huskes, så er der ganske
> sikkert en masse andre brugere som vil blive meget misfornøjede over at
> skulle indtaste deres password hele tiden.

Som opdatering til denne tråd kan jeg meddele at Apple nu rent faktisk
har ændret det i 4.3. Når det gælder in-app purchases huskes password
ikke længere og skal indtastes ved hvert brug.

Fra : Joe

Dato : 08-03-11 04:11

> Hvad er det specfikt du t nker p ? (jeg er bare nysg rrig)

Ja, nu har jeg efterhånden fortrængt det meste, men et par stykker er:

1) man kan ikke cut/paste filer uden at skulle have fat i et 3. parts
program
2) man er tvunget til at bruge mus nogle steder - f.eks. hvis man
tabber rundt i Finder
3) batteri levetiden på mine Mac ting (2 x mus og et tastatur) er
væsentligt lavere end min mus på arbejdet
4) der er ikke en DEL tast på tastaturet - istedet skal man trykke FN
+BCKSPACE

Og når jeg sidder foran Mac'en igen, er der sikkert mange andre ting
der dukker op

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-11 12:24

Hej,

> 1) man kan ikke cut/paste filer uden at skulle have fat i et 3. parts
> program

Så bøvlet er det vel heller ikke at installlere et tredjepartsprogram,
som ville løse både dit punkt 1 og 2?

> 3) batteri levetiden på mine Mac ting (2 x mus og et tastatur) er
> væsentligt lavere end min mus på arbejdet

Du kan bare bruge samme mus og tastatur på din Mac som du bruger på din
PC på arbejdet.

> 4) der er ikke en DEL tast på tastaturet - istedet skal man trykke FN
> +BCKSPACE

Du kan evt. remappe en af de andre taster til at være en DEL-tast, hvis
du bruger den meget. Fx kunne man ændre "eject"-knappen til DVD til at
være alm. DEL-tast. Gør det med fx dette program:

http://pqrs.org/macosx/keyremap4macbook/

Man kan ikke forvente at alting bare fungerer ligesom man vil have det
uden at man bruger lidt tid på at tilpasse systemet. Sådan er det uanset
om det er Mac OS, Windows, Linux, whatever.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 12:38

Joe <joespam8@gmail.com> wrote:

> 2) man er tvunget til at bruge mus nogle steder - f.eks. hvis man
> tabber rundt i Finder

Hvis du slår "full keyboard access" skulle der gerne ikke være ting der
ikke kan betjenes via tastatuet.

> 3) batteri levetiden på mine Mac ting (2 x mus og et tastatur) er
> væsentligt lavere end min mus på arbejdet

Du er jo ikke tvunget til at bruge Apple's egne mus/tastaturer ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-11 13:57

Joe wrote:

> Ja, nu har jeg efterhånden fortrængt det meste, men et par stykker er:
>
> 1) man kan ikke cut/paste filer uden at skulle have fat i et 3. parts
> program

?? - Det kan du da... Marker fil og tryk COM+C og brug COM+V for at
indsætte. Det gælder både hele filer, uddrag af filer og hele mapper og
fra Finder vindue til nyt Finder vindue og fra disk til disk - også over
lokalt netværk.

> 2) man er tvunget til at bruge mus nogle steder - f.eks. hvis man
> tabber rundt i Finder

Også en funktion, jeg godt kunne bruge - især, hvis man har flere
vinduer åbne. Men sidder du kun med ét Finder vindue åbent, kan du bruge
COM+V/H piletaster til at navigere frem og tilbage i samme vindue...
(Gælder fra og med OS X 10.5.x)

> 3) batteri levetiden på mine Mac ting (2 x mus og et tastatur) er
> væsentligt lavere end min mus på arbejdet

Her kunne du jo vælge at købe et Logitech eller Microsoft tastatur/mus
istedet. Jeg kan fx. ikke lide at bruge Applesegne tastaturer/mus pga.
at de har forkert ergonomi, når man - som jeg - har kronisk
seneskedehindebetændelse i håndled. Jeg bruger derfor kun Kensington
trackballs og Microsoft multimedia-tastaturer - godt nok 'med hale', men
de fås også trådløse. Og de er klart bedre end Apples tastaturer og mus.

> 4) der er ikke en DEL tast på tastaturet - istedet skal man trykke FN
> +BCKSPACE

Marker og brug COM+BACKSPACE sletter også. Gælder også både Logitech og
MS tastaturer.

Især MS tastaturerne har en god funktionalitet, hvor man i IntelliType
og IntelliPoint kan vælge mellem std. Mac og std. Windows opsætning af
taterne. - Så DEL tasten virker også fint på OS X, hvis den er defineret
i kontrolpanelet.

> Og når jeg sidder foran Mac'en igen, er der sikkert mange andre ting
> der dukker op

Tja, jeg savner også nogle af funktionerne i Windows på OS X som fx. at
kunne skifte default knap i div. programmer og dialoger blot med brug af
piletasterne...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-03-11 14:48

> [...]
>indsætte. Det gælder både hele filer, uddrag af filer og hele mapper og
>fra Finder vindue til nyt Finder vindue og fra disk til disk - også over

Hvad sker der når man bruger COMMAND+C ?

Og hvad var ønsket fra Joe?

//Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-11 22:43

Martin [6000] wrote:

> Hvad sker der når man bruger COMMAND+C ?
>
> Og hvad var ønsket fra Joe?

At han ikke kunne kopiere og indsætte filer uden 3.-parts værktøj...

Copy = Kopier og paste = Sæt ind

COM+C = Kopier - COM+V = Sæt ind

Funktioner, jeg bruger flere hundrede gange daglig både på hele filer,
dele af filer og hele mapper...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 22:52

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
> Copy = Kopier og paste = Sæt ind
>
> COM+C = Kopier - COM+V = Sæt ind
>
> Funktioner, jeg bruger flere hundrede gange daglig både på hele filer,

han skriver udtrykkeligt CUT and paste ...

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 06:03

>han skriver udtrykkeligt CUT and paste ...

Der kommer nok en søforklaring inden længe

//Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 06:03

>At han ikke kunne kopiere og indsætte filer uden 3.-parts værktøj...

Hehe okay Erik...

Læs indlægget igen og lav et nyt svar :)

//Martin

Fra : Heine Svendsen

Dato : 09-03-11 11:13

Den 08-03-11 22:43, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> COM+C = Kopier - COM+V = Sæt ind
>
> Funktioner, jeg bruger flere hundrede gange daglig både på
> hele filer, dele af filer og hele mapper...

Har man ikke COM+X og dernæst COM+V på Mac?
(altså flyt i modsætning til kopiér)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 11:17

Hej,

> Har man ikke COM+X og dernæst COM+V på Mac?
> (altså flyt i modsætning til kopiér)

Ikke som standard, nej. Der skal du installere ekstra software.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 11:28

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Har man ikke COM+X og dernæst COM+V på Mac?
> (altså flyt i modsætning til kopiér)

Jo, til alt andet end filer i Finder. Og jeg gætter på det er bevist
valg fra Apple for at undgå at folk klipper filer væk og de så bliver
forvirret over hvad der sker med filen derefter ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-11 12:37

Heine Svendsen wrote:

> Har man ikke COM+X og dernæst COM+V på Mac?
> (altså flyt i modsætning til kopiér)

Mjoe... COM+X på Mac betyder mere 'Cut' = 'Klip' (klip væk). Det kan
ikke bruges på hele filer/mapper, kun inline i åbne dokumenter.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-03-11 17:08

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Sidst jeg kiggede (halvt års tid siden) var der en masse bøvl med
> batteritiden bl.a.
>
> Men det vil ikke overraske mig hvis det er løst - der sker jo en del
> ret hurtigt på den front.

Tjoh. Jamen, når du så opgraderer til noget du bedre kan lide, må du jo
fortælle hvilket stykke isenkram du har valgt til den tid. Så ved vi
andre hvad man skal gå efter et par år efter når modellen er blevet
billig :)

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 17:10

> [...]
>fortælle hvilket stykke isenkram du har valgt til den tid. Så ved vi
>andre hvad man skal gå efter et par år efter når modellen er blevet

//Martin

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-03-11 16:37

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Netop. Jeg mener ikke du kan sige at der er "alt for meget filosofi"
> på uddannelser i dag bare fordi du havde den oplevelse selv for årtier
> siden under din egen uddannelse. Ting ændrer sig.

Det er lidt som forældre til børn i folkeskolen der tror at folkeskole
er som da de selv gik i den. Det er den så ikke...

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-11 20:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110324 <nospam0002+20110324@gmail.com> wrote:

> Det er lidt som forældre til børn i folkeskolen der tror at folkeskole
> er som da de selv gik i den. Det er den så ikke...

Men jeg har så for under 10 år siden haft et år som lærervikar på en
folkeskole, så også nutidens børneskole kender jeg.

Fuld af også topintelligente elever, der blot drønkedede sig fordi
fattede pointen på et sekund, hvor de fleste af deres klassekammerater
skulle bruge timer på at forstå hvad det drejede sig om.

Enhedsskolen i praksis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 15:52

> [...]

> indsætte. Det gælder både hele filer, uddrag af filer og hele mapper og
> fra Finder vindue til nyt Finder vindue og fra disk til disk - også over

COPY, ja .. ikke flyt ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-03-11 21:15

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Nu er jeg så ikke Windows poweruser, men Linux poweruser.. der kan jeg
> også CTRL+X.

Linux-powerusers kan nøjes med en ssh-forbindelse

Ikke alt det grafikpjat.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 21:16

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110309 <nospam0002+20110309@gmail.com> wrote:

> Linux-powerusers kan nøjes med en ssh-forbindelse
>
> Ikke alt det grafikpjat.

grep, sed og awk ... :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-03-11 07:26

> Jeg fungerer bedst med Linux og det fungerer desværre ikke altid lige
> optimalt på en Mac, så derfor har jeg fravalgt en sådan maskine.

Ikke?

Efter sigende skulle Ubuntu køre udmærket, men det er måske en anden
variant du bedst kan lide?

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 14:25

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-11 12:30

Lyrik wrote:
> Børn der klikker på smølfepenge i et "gratis" spil og tapper
> forældrenes Dankort ved samme lejlighed? Apple tager 30%! Kinesere der
> hopper ud fra fabrikken?? Hvor meget mere kan Apple tåle?

Undskyld mig Jens, men det er altså stadig tilladt, at man læser
betingelserne for at være med i spillet, så det burde ikke komme som
nogen overraskelse for 'de stakkels forældre', at deres mere eller
mindre uvorne unger beskæftiger sig med den slags, og det kan man altså
ikke klantre Apple for! - Og desuden fås det omtalte smølfespil og
lignende spil til alle smartphones - selv til det gamle WindowsMobile,
som jeg tilfældigvis bruger på min telefon.

Ret du hellere skytset mod forældrene, der jo efterhånden stort set er
ligeglade med, hvad deres små nuttede poder går og laver - alt lige fra
hærværk over chikane og til kriminalitet, hvor en 5-årig og en 10-årig
røver en takse fra en yngre kvinde ved et busstoppested (Gellerup i
forgårs) + det at tømme forældrenes ih så åh så slunkne tegnebøger.

Og så klager de stakkels 'fattige' forældre til både højre og venstre,
høj og lav samt Forbrugerråd og -styrelse giver dem ih så åh så meget ret...

Det er altså stadig lovligt at tænke sig om, før man indlader sig på den
slags onlinespil!

mvh. Erik Richard

Fra : Joe

Dato : 08-03-11 04:43

> Hvis du slår "full keyboard access" skulle der gerne ikke være ting der
> ikke kan betjenes via tastatuet.

Tjaa, jeg har ikke fundet ud af hvordan man via tastatur benytter hele
Finder vinduet.

> Du er jo ikke tvunget til at bruge Apple's egne mus/tastaturer ..

Nej, men hvorfor så bruge Mac? Jeg bruger de enheder fordi jeg
synes de er smarte - med Magic Mouse f.eks. er det genialt, at den
understøtter gestures. Det samme med tastaturet, der har nogle gode
taster... men irriterende hele tiden at skifte batterier. Så jeg tror
jeg hopper på Windows 8 vognen, en gang den ruller forbi - og så måske
en ny Lenovo laptop.

Fra : h

Dato : 08-03-11 12:56

On 3/8/11 12:43 PM, Joe wrote:
> [...]
> understøtter gestures. Det samme med tastaturet, der har nogle gode
> taster... men irriterende hele tiden at skifte batterier. Så jeg tror

Øhhh hele tiden ????

Jeg bruger magic mouse 6 timer om dagen, og skifter batterier ca. én
gang om måneden.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-11 12:57

Hej,

> Tjaa, jeg har ikke fundet ud af hvordan man via tastatur benytter hele
> Finder vinduet.

Så er det vel bare i gang med at læse lidt omkring, hvordan man gør det?
(det kan vel findes på google)

Funktionaliteten kan jo sagtens være der, selvom man ikke ved, hvordan
den bruges. Jeg kan i øvrigt anbefale at installere KeyCue, hvis du
gerne vil lære tastaturgenveje.

> Nej, men hvorfor så bruge Mac?

På grund af softwaren.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 13:01

<http://dl.dropbox.com/u/693028/full.png>

> [...]
> taster... men irriterende hele tiden at skifte batterier. Så jeg tror
> jeg hopper på Windows 8 vognen, en gang den ruller forbi - og så måske

det er imho nogen mærkelige kriterer for at skifte til windows, men det
er jo din sag.

Dit batteriforbrug lyder ikke normalt ... er det nogen billige skod
batterier du stopper i?

/thomas

Fra : Joe

Dato : 08-03-11 05:43

> Øhhh hele tiden ????
>
> Jeg bruger magic mouse 6 timer om dagen, og skifter batterier ca. én
> gang om måneden.

Ja, det synes jeg da også er alt for meget. Min mus (Logitech) på
arbejdet tager i hvert fald et halvt år mellem hvert skift.
Men OK - du synes ikke en gang om måneden er meget, men det synes jeg.
Sådan er vi så forskellige

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 13:44

> [...]
> arbejdet tager i hvert fald et halvt år mellem hvert skift.
> Men OK - du synes ikke en gang om måneden er meget, men det synes jeg.

Man kan jo være miljøvenlig og købe 2 sæt genopladelige ...

/thomas

Fra : Joe

Dato : 08-03-11 05:49

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/full.png>

Ja, det har jeg skam slået til.

> det er imho nogen mærkelige kriterer for at skifte til windows, men det
> er jo din sag.

Ja, heldigvis

> Dit batteriforbrug lyder ikke normalt ... er det nogen billige skod
> batterier du stopper i?

Duracell normale AA batterier - det burde være godt nok.

Et par andre ting jeg er kommet i tanke om er:

1) iChat remote desktop take over er meget ustabil - jeg overtager en
gang imellem et familiemedlems MBPro (begge opdateret) og der fejler
fjernstyringen bare en gang imellem. Med teamviewer fungere det meget
bedre. Det er selvfølgelig en lille ting bare at bruge T.V., men det
er bare endnu et eksempel.

2) Ingen docking station? Hvorfor laver man ikke nogle gode små
dockingstations? I den normale verden laver producenten selv en D.S.
men Apple lader 3. parts leverandøre lave det og jeg har endnu ikke
set nogen smart/acceptabel dock.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-11 15:15

Hej,

> [...]
> fjernstyringen bare en gang imellem. Med teamviewer fungere det meget
> bedre. Det er selvfølgelig en lille ting bare at bruge T.V., men det

Det er svært at forstå om du sammenligner med Team Viewer på Windows -
men for at være helt sikker: Du kan bare installere Team Viewer på Mac
og bruge det istedet for iChat Remote.

Alternativt kan du installere Apples Remote Desktop og bruge det. Det
kan en del mere end begge de andre programmer.

> 2) Ingen docking station? Hvorfor laver man ikke nogle gode små
> dockingstations? I den normale verden laver producenten selv en D.S.

Nogen producenter laver docking stations, ja. Hvorfor Apple ikke gør
det, det må du spørge Apple om.

Meningen med de nye MBPer må være at man tilslutter ekstern skærm,
tastatur, mus, harddiske, osv. via et og samme Thunderbolt-stik. Desuden
skal man så tilslutte opladeren til den bærbare.

Hvis du ønsker en docking station må du gå til tredjepart eller købe en
bærbar fra en anden producent.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 15:56

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Alternativt kan du installere Apples Remote Desktop og bruge det. Det
> kan en del mere end begge de andre programmer.

Du kan også bare prikke hul til ARD og bruge ScreenSharing.app direkte

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-11 16:02

Hej,

> Du kan også bare prikke hul til ARD og bruge ScreenSharing.app direkte

Ja, selvfølgelig - men så får du jo netop ikke de ekstra features.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 16:04

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Ja, selvfølgelig - men så får du jo netop ikke de ekstra features.

njet .. men efter jeg begyndte med at bruge Dropbox så forsvandt den ene
ekstra feature i ARD jeg faktisk brugte, nemlig fil overførsel.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 15:52

> Ja, det har jeg skam slået til.

hvad er det så du mangler ?

> [...]
> fjernstyringen bare en gang imellem. Med teamviewer fungere det meget
> bedre. Det er selvfølgelig en lille ting bare at bruge T.V., men det

TeamViever er jo et 3. part program på både Mac og Windows ...

> [...]
> dockingstations? I den normale verden laver producenten selv en D.S.
> men Apple lader 3. parts leverandøre lave det og jeg har endnu ikke

Dockingstationer er skabt af/til enterprise markedet ... bottom line er
at der ikke er nok brugere som har efterspurgt en sådan feature til at
Apple synes det var nødvendigt at lave én.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-03-11 18:01

Joe <joespam8@gmail.com> writes:

> [...]
> status som MS har haft længe men også fordi jeg generelt set bare ikke
> kan vænne mig til, at det er så anderledes og ubrugervenligt. Men hver

Skrot OS X og installer Windows med Boot Camp driverne fra OS X dvd-en.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-03-11 18:05

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> [...]
> Maskinen havde for år siden været af aluminium, tasterne af
> gennemsigtigt krystal. Skærmen en B&O justeret LED skønhed. Beolab-lyd

Og den havde kørt Windows.

Det er forskellen...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-11 18:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110308 <nospam0002+20110308@gmail.com> wrote:

> Og den havde kørt Windows.
>
> Det er forskellen...

og koste 40k

/thomas

Fra : Joe

Dato : 09-03-11 05:57

> Hvad sker der når man bruger COMMAND+C ?
> Og hvad var ønsket fra Joe?

Ja netop - men jeg har opgivet at forklare Nogle synes det er en
god løsning (først at kopiere og så bagefter slette) men jeg gør ikke
og sådan er det også med resten af de ting jeg synes er for-anderledes
ved Mac. Cut/paste af filer er ikke den eneste grund til, at jeg går
væk igen fra Mac, men det er bare endnu én af dem. Jeg forventer ikke
Lion vil ændre væsentligt på det.

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 14:17

> [...]
>god løsning (først at kopiere og så bagefter slette) men jeg gør ikke
>og sådan er det også med resten af de ting jeg synes er for-anderledes

Det er sådanne små ting der kan få mit blodtryk helt op og ringe. Det
er jo ikke en teknisk hindring for Apple, at lave det om, men blot
sådan de mener det bør være. Og det mener alle vi brugere så, at det
ikke bør... Det er som at slå i en pude.

Så kan man så vælge noget andet jo - hvilket jeg også har gjort. Men
det ville da være smartere hvis det var muligt!

Cut/paste af filer er ikke den eneste grund til, at jeg går
>væk igen fra Mac, men det er bare endnu én af dem.

Samme her.

//Martin

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 14:29

Hej,

> [...]
> sådan de mener det bør være. Og det mener alle vi brugere så, at det
> ikke bør... Det er som at slå i en pude.

Mon det nu også er "alle" brugere, der synes sådan. Hvis det vitterligt
var, mon ikke de så havde lavet det om.

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 14:39

>Mon det nu også er "alle" brugere, der synes sådan. Hvis det vitterligt
>var, mon ikke de så havde lavet det om.

Ok så lad mig spørge på en anden måde:

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 14:47

Hej,

> Hvem kunne ikke tænke sig, at kunne klippe med en taste kombination?

Som skrevet tidligere i tråden - folk der ikke forstår konceptet.

> Personligt laver jeg næsten ikke andet..

Hvis du ikke laver andet, var det vel en idé at installere et
tredjepartsprogram som giver dig mulighed for at klippe.

> Jamen det har du da ret i - men hvorfor skal det være nødvendigt? Det
> er irriterende.

Tjah, man kan nu engang kun have 1 standard adfærd. Afvigelser fra
standard adfærd kommer enten til at være en masse preferences eller
tredjepartssoftware. Sådan er det nu engang.

Hvis man vil have Stifinder på Windows til at fungere væsentligt
anderledes er man også nødt til at installere tredjepartssoftware. Sådan
er det nu engang.

Jeg bruger personligt hverken Stifinder eller Finder.

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 20:17

>Hvis du ikke laver andet, var det vel en idé at installere et
>tredjepartsprogram som giver dig mulighed for at klippe.

Ja, men man/du/I forstår ikke kritikken... _hvorfor_ skal jeg? Hvorfor
skal Apple være sådan på tværs?

>Hvis man vil have Stifinder på Windows til at fungere væsentligt
>anderledes er man også nødt til at installere tredjepartssoftware. Sådan
>er det nu engang.

Til gengæld fungerer den...

//Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 20:43

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Ja, men man/du/I forstår ikke kritikken... _hvorfor_ skal jeg? Hvorfor
> skal Apple være sådan på tværs?

Apple tager et valg .. ligesom alle mulige andre udviklere tager valg
når de beslutter at noget skal opføre sig på en given måde. Det gør de
ikke fordi de vil pisse folk af, men derimod forde de tror at deres måde
er den der giver mest mening for flest mennesker. Som jeg har sagt før,
Apple lytter rent faktisk til deres kunde, men de bygger ikke en
funktion ind fordi der er 5% ex. windows power users som ikke kan leve
uden cmd+x på filer. Der skal lidt mere til ..

> Til gengæld fungerer den...

Ja, især at man kan se størrelsen på mapper uden at skulle højreklikke
på hver mappe ... nå nej ;)

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 20:49

> [...]
>uden cmd+x på filer. Der skal lidt mere til ..

Nu er jeg så ikke Windows poweruser, men Linux poweruser.. der kan jeg

Ok.. fint nok Apple mener det giver mest mening ikke at kunne flytte
en fil, men hvad med at give valget så man kan aktivere det?

Så kan OS X powerusers få det som de vil. Alle er glade.

//Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 20:54

> [...]
>
> Ok.. fint nok Apple mener det giver mest mening ikke at kunne flytte
> en fil, men hvad med at give valget så man kan aktivere det?

Det er selvfølgelig med en mulighed. Men for at se hvor galt det kan gå
når alting bliver en option vil jeg anbefale du ser i Adobe Acrobat's
Settings vindue ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 21:29

Hej,

> Nu er jeg så ikke Windows poweruser, men Linux poweruser.. der kan jeg
> også CTRL+X.

Jeg er også Linux poweruser - det virker ikke på min Linux... men du har
jo nok installeret det rigtige software, så det virker. Det handler om
valgmuligheder.

> Ok.. fint nok Apple mener det giver mest mening ikke at kunne flytte
> en fil, men hvad med at give valget så man kan aktivere det?

Det er en del af filosofien at man ikke skal have 10.000 preferences i
hvert eneste program. Take it or leave it.

> Så kan OS X powerusers få det som de vil. Alle er glade.

Hvis du er OS X poweruser roder man nok ikke så meget med Finder. Hvis
du virkelig gerne vil lave tonsvis af filoperationer i GUI, så installer
bare et tredjepartsprogram som kan lave den ønskede funktion.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 21:27

Hej,

> Ja, men man/du/I forstår ikke kritikken... _hvorfor_ skal jeg? Hvorfor
> skal Apple være sådan på tværs?

Nu er du jo ikke den eneste person i universet...

Man må træffe nogen valg når man laver et program - man kan ikke
tilfredsstille alle. Hvis du er vant til Mac så virker Linux underligt,
og er du vant til Linux så virker Windows underligt, osv. Sådan er det bare.

> Til gengæld fungerer den...

Ja for dig - men sådan er det jo ikke alle, der ser på det.

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 05:32

>Nu er du jo ikke den eneste person i universet...

Jo

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-11 08:03

Hej,

> Jeg fungerer bedst med Linux og det fungerer desværre ikke altid lige
> optimalt på en Mac, så derfor har jeg fravalgt en sådan maskine.

Det virker fint på min Mac. Hvad er det der ikke virker på din?

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 10-03-11 08:03

On 09-03-2011 20:16, Martin [6000] wrote:

> Til gengæld fungerer den...

*HOST* Nej!!

F.eks. har den ubegribeligt svært ved at opdatere directory oversigten
hvis den er ændret.
Nogen gange skal man manuelt vade hele stien igennem, før oversigten
gider vise den... (efter at have tæsket F5 MANGE gange).

Jesper \

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 14:26

> [...]
>Nogen gange skal man manuelt vade hele stien igennem, før oversigten
>gider vise den... (efter at have tæsket F5 MANGE gange).

Det har jeg så tilgengæld aldrig oplevet på den Win 7 jeg sidder på
tit.

Men indrømmet - jeg bruger ikke Stifinderen så tit - jeg befinder mig
bedst i en fil-manager ala MC eller Total Commander.

//Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-11 14:58

> [...]
>
> Men indrømmet - jeg bruger ikke Stifinderen så tit - jeg befinder mig
> bedst i en fil-manager ala MC eller Total Commander.

Hmm, så sammenligner du jo heller ikke æbler med æbler. Du skal jo
sammenligne std. filemanager med std. filemanager, og ikke Finder imod
MC eller Total Commander ...

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 16:45

>Hmm, så sammenligner du jo heller ikke æbler med æbler. Du skal jo
>sammenligne std. filemanager med std. filemanager

Det gør jeg skam også.

Jeg mener, i ramme alvor, at Stifinder er _lysår_ foran Finder.

Der skal ske nogle alvorlige ændringer i Finder før jeg finder den
brugbar.

Og det kan vi diskutere herfra og til Jerusalem, det ændrer ikke en
tøddel på det

//Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-11 18:31

> Det gør jeg skam også.
>
> Jeg mener, i ramme alvor, at Stifinder er _lysår_ foran Finder.

In what universe ?

> Der skal ske nogle alvorlige ændringer i Finder før jeg finder den
> brugbar.
>
> Og det kan vi diskutere herfra og til Jerusalem, det ændrer ikke en
> tøddel på det

Og så er der alle os andre der "bare" arbejder os uden om de
begræsninger der måtte være ... :)

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 19:08

>In what universe ?

I dem for hvem der opfatter det sådan.

Det gælder tydeligvis ikke hardcore Mac-folket ;) Det er et helt andet
univers... :P

>Og så er der alle os andre der "bare" arbejder os uden om de
>begræsninger der måtte være ... :)

Nemlig. Den båd er jeg skam også i. Det er jo nødvendigt ...

//Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-11 19:34

> I dem for hvem der opfatter det sådan.
>
> Det gælder tydeligvis ikke hardcore Mac-folket ;) Det er et helt andet
> univers... :P

Jeg skulle nok have sat et par <sheldon cooper> tags om den sætning ;)

> Nemlig. Den båd er jeg skam også i. Det er jo nødvendigt ...

Nothing is perfect ..

/thomas

Fra : Heine Svendsen

Dato : 09-03-11 14:48

Den 09-03-11 14:39, Martin [6000] skrev:

> [...]

pågældende original-mappe, så er de altså dermed væk. Farvel
til alle de billeder, jeg havde lavet siden sidste backup.

Er det en opførsel Mac OS hgar arvet fra UNIX?
På mig virker det helt absurd, men det er måske blot fordi
jeg har vænnet mig til noget andet fra Windows (og Atari 8^) )

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-03-11 17:42

On 2011-03-09 14:47:34 +0100, Heine Svendsen said:

> [...]
> Men hvis der nu er kommet nogle flere filer til i den pågældende
> original-mappe, så er de altså dermed væk. Farvel til alle de billeder,

Der kan jeg bedre lide mac'ens måde, end Windows's. I Windows bliver
filerne blandet.
Jeg bruger normalt Mac. Det er sikkert det man er vant til, der virker bedst.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 15:18

> [...]
> så skal man bruge tid på, at filen, alt efter størrelse, skal kopieres
> og bagefter skal man finde tilbage til den gamle fil og slette den.

jeg plejer at CMD+dragge filer der skal flyttes. eller mv i terminal

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 20:16

>jeg plejer at CMD+dragge filer der skal flyttes.

Hvordan dragger jeg med tastaturet?

En mus er ikke arbejdsvenlig...

//Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 20:43

> Hvordan dragger jeg med tastaturet?

*suk* ... nu er vi ude i at man med vold og magt vil finde fejl ved et
system, bare for at finde noget.

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 20:51

>*suk* ... nu er vi ude i at man med vold og magt vil finde fejl ved et
>system, bare for at finde noget.

Nej for pokker!! Men muse-arbejde er sq da ikke hverken hurtigt eller
brugervenligt med mindre man er nybegynder!

Så snart man får tastaturgenveje ind under neglene så flyver det hele
afsted og "muse-armen" kan få fred.

Jeg er nok den sidste der bare "vil finde fejl". Men det er er altså
en "fejl" uanset hvor mange år I hardcore Mac'er har levet uden.

Jeg vil tværtimod sige: "Suk - nu er vi ude i, at man med vold og magt
_vil_ blåstempl et system, bare for at undgå at se fejlene".

//Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 21:02

> [...]
>
> Jeg vil tværtimod sige: "Suk - nu er vi ude i, at man med vold og magt
> _vil_ blåstempl et system, bare for at undgå at se fejlene".

Det er nu mere at man slå ned på en feature istedet for at se på "the
big picture" .. der vil altid være småting og irritatiions momenter
uanset hvilket system man kigger på.

Jeg kunne f.eks. komme med min personlige kæphest: at det ikke er muligt
at ændre på kolonnerne i en Spotlight/Smart Search mappe ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 21:31

Hej,

> [...]
> brugervenligt med mindre man er nybegynder!
> Så snart man får tastaturgenveje ind under neglene så flyver det hele

Man kan også bare droppe det GUI-halløj helt og få tingene til virkeligt
at flyve.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-11 16:25

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Man kan også bare droppe det GUI-halløj helt og få tingene til virkeligt
> at flyve.

Nej, for det skal være pænt og nemt, og det skal helst ikke stille
intellektuelle krav

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-11 22:40

Martin [6000] wrote:

> Hvordan dragger jeg med tastaturet?
>
> En mus er ikke arbejdsvenlig...

Så prøv med en trackball - fx. Kensington ExpertMouse... - Jeg har
næsten aldrig brugt mus, da jeg ganske enkelt ikke kan tåle det i mine
håndled. - Drej kuglen godt en kvart omgang, og du har flyttet pilen fra
den ene side af en 28" skærm til den anden.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 22:41

> [...]

> håndled. - Drej kuglen godt en kvart omgang, og du har flyttet pilen fra
> den ene side af en 28" skærm til den anden.

I sidste ende er _alt_ repetetivt arbejde skadeligt, om du så bruger
mus, trackball, tastatur etc.

Der er ingen magisk kur for den slags ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 15:16

> [...]
> sådan de mener det bør være. Og det mener alle vi brugere så, at det
> ikke bør... Det er som at slå i en pude.

Alle ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-11 17:45

> [...]

> sådan de mener det bør være. Og det mener alle vi brugere så, at det
> ikke bør... Det er som at slå i en pude.

Citat:......"alle vi brugere.........."citat slut. Det er jo nok at tage
munden for fuld.

Jeg har været Macbruger fra muligvis inden du blev født(jeg gætter blot
- tag det ikke ilde op), og jeg kender rigtig mange Macbrugere.

Jeg og de, jeg kender, har aldrig savnet den mulighed.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 20:19

>Citat:......"alle vi brugere.........."citat slut. Det er jo nok at tage
>munden for fuld.

Min mund er generelt meget fuld når jeg skal skære noget ud i pap.

>Jeg har været Macbruger fra muligvis inden du blev født(jeg gætter blot
>- tag det ikke ilde op), og jeg kender rigtig mange Macbrugere.

Jeg kan kun tage det som et kompliment, for uanset hvad må det betyde
jeg er yngre end dig

//Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-11 21:10

> Min mund er generelt meget fuld når jeg skal skære noget ud i pap.

Fint med mig, kender det selv

> Jeg kan kun tage det som et kompliment, for uanset hvad må det betyde
> jeg er yngre end dig

Du er velkommen

> //Martin

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-03-11 14:31

> Jeg og de, jeg kender, har aldrig savnet den mulighed.

Jeg savner den - men vi kender vist også kun hinanden fra et par brugt
mac handler - så det tæller ikke helt

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-03-11 18:30

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jeg savner den - men vi kender vist også kun hinanden fra et par brugt
> mac handler - så det tæller ikke helt

He, he...Måske tæller det ikke? - jeg véd det ikke, men vi kender
derudover hinanden herfra

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 11-03-11 15:24

Den 09/03/11 14.16, Martin [6000] skrev:

> [...]
> det ville da være smartere hvis det var muligt!
>
> Cut/paste af filer er ikke den eneste grund til, at jeg går

Jeg mener til gengæld at Apple har mange andre fordele som ikke findes
på windows. Et godt eksempel er den fantastiske integration af .pdf
Desuden har jeg aldrig set andre OS hvor der medfølger så mange
værktøjer som rent faktisk virker som de skal.

Hvis jeg endelig skal nævne noget som jeg savner, så må det være de
programmer som jeg bruger på jobbet.
Det ville give mig mulighed for at anvende Mac eller måske iPad på
jobbet i stedet for den Acer eeePC med windows 7 som hele tiden går ned.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 11-03-11 15:34

> [...]
> Det ville give mig mulighed for at anvende Mac eller måske
> iPad på jobbet i stedet for den Acer eeePC med windows 7 som

Måske skulle jeres arbejdsplads bare købe et andet mærke end
Acer, som i en fejlstatistik, jeg så for et års tid siden,
lå dårligst af de undersøgte mærker. Apple lå cirka i
midten. Asus lå på en førsteplads.
http://www.squaretrade.com/pages/laptop-reliability-1109

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 15:42

> [...]
> Acer, som i en fejlstatistik, jeg så for et års tid siden,
> lå dårligst af de undersøgte mærker. Apple lå cirka i

Eller måske give deres ansatte noget andet end en netbook :)

men den snak har vi jo haft før ;)

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 11-03-11 19:49

Den 11/03/11 15.41, Thomas von Hassel skrev:

> Eller måske give deres ansatte noget andet end en netbook :)

Eller nogen skulle udvikle tekniske programmer til OS X
så man kan slippe for det win mareridt ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-11 20:04

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Eller nogen skulle udvikle tekniske programmer til OS X
> så man kan slippe for det win mareridt ...

Som der er nogen der har nævnt så er der alternativer ... men det kræver
jo at man ikke er gift med Microsoft ...

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-03-11 18:31

>Jeg mener til gengæld at Apple har mange andre fordele som ikke findes
>på windows.

Det er jeg helt enig i.

Jeg har heller ikke købt min sidste Mac endnu, men pt. "er jeg" et
andet sted mentalt. (= nørde Linux).

//Martin

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-03-11 11:03

On 2011-03-11 18:30:56 +0100, Martin [6000] said:

> Det er jeg helt enig i.
>
> Jeg har heller ikke købt min sidste Mac endnu, men pt. "er jeg" et
> andet sted mentalt. (= nørde Linux).
>
> //Martin

Så tjek lige denne side:
http://www.techradar.com/news/computing/apple/the-linux-users-guide-to-mac-os-x-624449?artc_pg=1

The

Linux users' guide to Mac OS X.
In Depth: Similarities and differences between the two systems explained

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-03-11 12:01

>Så tjek lige denne side:
>http://www.techradar.com/news/computing/apple/the-linux-users-guide-to-mac-os-x-624449?artc_pg=1

Tak for link. Men jeg er lidt i tvivl om hvad det er jeg skal læse om?

Jeg synes ikke rigtig der står noget som jeg ikke allerede ved omkring
de to systemer.

//Martin

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-03-11 15:22

On 2011-03-12 12:01:25 +0100, Martin [6000] said:

> [...]
>>
> for link. Men jeg er lidt i tvivl om hvad det er jeg skal læse om?
>
> Jeg synes ikke rigtig der står noget som jeg ikke allerede ved omkring

Jeg var ikke klar over at du vidste det i forvejen

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-03-11 16:23

>Jeg var ikke klar over at du vidste det i forvejen

Det gør ikke noget, jeg blev bare lidt i tvivl om, om det var noget
specielt jeg skulle læse om eller blot generelt

//Martin

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-03-11 21:07

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men jeg har så for under 10 år siden haft et år som lærervikar på en
> folkeskole, så også nutidens børneskole kender jeg.

Er du ikke en anelse overkvalificeret til det?

> Fuld af også topintelligente elever, der blot drønkedede sig fordi
> fattede pointen på et sekund, hvor de fleste af deres klassekammerater
> skulle bruge timer på at forstå hvad det drejede sig om.

Er det så ikke underviserens opgave at give disse elever ekstra
udfordringer?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 08:57

> [...]

> Er du ikke en anelse overkvalificeret til det?

> Er det så ikke underviserens opgave at give disse elever ekstra

I teorien, ja. Det er det som kaldes »undervisningsdifferentiering«. Men
det er der hverken tid til i forberedelsesfaktoren (eller skal læreren
arbejde gratis, 'blot' fordi en klasse har en eller flere
topintelligente elever?) eller i timen, hvor han skal have med op til 28
elever at gøre samtidig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 24-03-11 21:30

Den 24/03-11 21.07, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110324 skrev:

> Er du ikke en anelse overkvalificeret til det?

Jeg vil vove at påstå han er underkvalificeret, hvis ikke han også har
en pædagogisk uddannelse. Jeg ved hvad jeg taler om, for jeg har
undervist (som efterskolelærer) i 6 år, uden en pædagogisk uddannelse.

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 08:57

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Jeg vil vove at påstå han er underkvalificeret, hvis ikke han også har
> en pædagogisk uddannelse. Jeg ved hvad jeg taler om, for jeg har
> undervist (som efterskolelærer) i 6 år, uden en pædagogisk uddannelse.

Folk uden undervisningserfaring og især uden en pædagogisk uddannelse
synes altid at undervurdere hvad der kræves for at netop - undervise.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 25-03-11 20:11

Den 25/03-11 08.56, Per Rønne skrev:

> Folk uden undervisningserfaring og især uden en pædagogisk uddannelse
> synes altid at undervurdere hvad der kræves for at netop - undervise.

....men nu er jeg jo så ikke uden undervisningserfaring, og har endog
haft semenariestudernede med som føl på min undervisning.

Min pointe er at selvom man tit kan savne rigtig dybe faglige
kvalifikationer fra de seminarieuddannede, så lærer de (bedste af dem)
trods alt noget fornuftigt om generel undervisning, som jeg heller ikke
mener man skal undervurdere. Folkeskolelærer er generelt langt bedre end
deres rygte, på trods af at de jævnligt får at vide at de arbejder for
lidt, deres resultater er for dårlige og enhver der har været i kontakt
med folkeskolen mener at vide bedre end dem, der har de pædagogiske
kvalifikationer.

Jeg kender ikke dig, men jeg har set mange rigtig fagligt dygtige,
uuddannede lærer som ikke var i stand til at formidle ret meget af deres
viden fornuftigt - og så kan det være ligemeget.

Jeg mener det er hovent ud over alle grænser at undervurdere den
pædagogiske faglighed.

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 21:20

> [...]

> viden fornuftigt - og så kan det være ligemeget.
>
> Jeg mener det er hovent ud over alle grænser at undervurdere den

Jeg har generelt stor respekt for de seminarieuddannede læreres
/pædagogiske/ faglighed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 25-03-11 21:32

Den 25/03-11 21.20, Per Rønne skrev:

> Jeg har generelt stor respekt for de seminarieuddannede læreres
> /pædagogiske/ faglighed.

Så er jeg mere rolig.

Jeg forstod det som om du mener man sagtens kan klare sig uden, hvis
bare man ellers kan sit stof.

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 21:40

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Så er jeg mere rolig.
>
> Jeg forstod det som om du mener man sagtens kan klare sig uden, hvis
> bare man ellers kan sit stof.

Naturligvis ikke. Jeg ville da heller aldrig have kunnet klare mig uden
den pædagogiske uddannelse /jeg/ har fået.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 25-03-11 22:03

Den 25/03-11 21.39, Per Rønne skrev:

> Naturligvis ikke. Jeg ville da heller aldrig have kunnet klare mig uden
> den pædagogiske uddannelse /jeg/ har fået.

Så beklager jeg mit "udfald" og min misforståelse.

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-03-11 09:29

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> writes:

> Jeg vil vove at påstå han er underkvalificeret, hvis ikke han også har
> en pædagogisk uddannelse. Jeg ved hvad jeg taler om, for jeg har
> undervist (som efterskolelærer) i 6 år, uden en pædagogisk uddannelse.

Jeg forholdt mig kun til det faglige fundament - ikke til
undervisningskompetancen - som alt andet lige gerne burde være på plads
hvis man har en universitetsgrad i folkeskolefaget.

Jeg er også godt klar over at det ikke er de pædagogiske kvalifikationer
de studerende bliver målt på på universitetet.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-03-11 17:09

> Det gør jeg skam også.
>
> Jeg mener, i ramme alvor, at Stifinder er _lysår_ foran Finder.
>
> Der skal ske nogle alvorlige ændringer i Finder før jeg finder den
> brugbar.

Så derfor installerer du en OS X klon af Norton Commander og bruger dén,
eller hva'?

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 17:11

>Så derfor installerer du en OS X klon af Norton Commander og bruger dén,
>eller hva'?

Ja. Og jeg kan næsten lugte hvor du vil henad nu, men jeg går ikke med

//Martin

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-03-11 18:28

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> writes:

> Har man ikke COM+X og dernæst COM+V på Mac?
> (altså flyt i modsætning til kopiér)

Jeg plejer bare at hive filerne over, og så fifle med alt og cmd og
shift indtil ikonen viser den operation jeg gerne vil have :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-03-11 18:29

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Mjoe... COM+X på Mac betyder mere 'Cut' = 'Klip' (klip væk). Det kan
> ikke bruges på hele filer/mapper, kun inline i åbne dokumenter.

Men det var jo det han ville vide om man kunne. Hvorfor svarede du så
med CMD-C?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-03-11 18:30

> [...]

> ved Mac. Cut/paste af filer er ikke den eneste grund til, at jeg går
> væk igen fra Mac, men det er bare endnu én af dem. Jeg forventer ikke

Det forhindrer dig jo ikke i at zappe disken på din MacBook og
installere Windows 7?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-03-11 21:14

> Jeg kunne f.eks. komme med min personlige kæphest: at det ikke er muligt
> at ændre på kolonnerne i en Spotlight/Smart Search mappe ...

Hørt. Jeg kunne godt tænke mig en søjle med hvad emnet fylder. Det
kommer nok engang.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 21:16

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110309 <nospam0002+20110309@gmail.com> wrote:

> Hørt. Jeg kunne godt tænke mig en søjle med hvad emnet fylder. Det
> kommer nok engang.

*host* lion *host*

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-03-11 21:28

> *host* lion *host*

SÃ¥ snart? Kan umuligt passe

Hvad bliver det næste ikke?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-03-11 21:30

> grep, sed og awk ... :)

Du lever i fortiden. Moderne powerusers har perl og lignende
kraftværktøjer i bæltet.

Men du kan jo ikke vide alt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-11 21:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110309 <nospam0002+20110309@gmail.com> wrote:

> Du lever i fortiden. Moderne powerusers har perl og lignende
> kraftværktøjer i bæltet.
>
> Men du kan jo ikke vide alt

heldigvis ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 16:11

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> på windows. Et godt eksempel er den fantastiske integration af .pdf

Enig. Personligt har jeg også været meget glad for at PostScript uden
dikkedarer bliver vist og kan gemmes som PDF. Det skal man have rodet
med selv for at værdsætte!

> Hvis jeg endelig skal nævne noget som jeg savner, så må det være de
> programmer som jeg bruger på jobbet.

Som er?

Fra : Robert Piil

Dato : 11-03-11 16:17

On 11-03-2011 16:11, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110311 wrote:

> Som er?

Her ville det fx være MS project og MS Visio.

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-11 18:22

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Her ville det fx være MS project og MS Visio.

MS Project findes skam i en MacOS version, som jeg endda har installeret
på min gamle G4/867 QuickSilver. Den kræver nemlig Classic ...

Men har man brug for projektstyring så findes der naturligvis moderne
erstatninger. I hvert fald mindst én. OmniPlan:

<http://www.omnigroup.com/products/omniplan/>

De planlægger senere at frigive en version til også iPad. Personligt
kunne jeg dog ikke drømme om at købe en, da den for mig ville være
totalt overkill; jeg klarer mig udmærket med OmniFocus (opgavestyring,
tasks, todos, actions; kært barn har mange navne). OmniPlan skal kunne
udveksle data med MS Project.

MS Visio ser ud til at være en applikation til at skabe diagrammer. Også
her findes der udmærkede alternativer, også her kender jeg kun til et
alternativt, og også her har jeg ikke selv købt det da jeg i hvert fald
p.t. ingen fornuftig brug har af det.

OmniGraffle, der findes til såvel MacOS X som til iPad:

<http://www.omnigroup.com/products/omnigraffle/>

<http://www.omnigroup.com/products/omnigraffle-ipad/>

OmniGroups produkter til Mac kan med fordel købes i Mac App Store,
medmindre man kan få uddannelsesrabat eller opgraderer det til en mindre
pris.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-03-11 09:17

> [...]

> uuddannede lærer som ikke var i stand til at formidle ret meget af
> deres viden fornuftigt - og så kan det være ligemeget.

Formidling er en kunst. Her er - i min personlige erfaring -
datafolkene specielt udfordrede, da der kræves vidt forskellige talenter
for at kunne forklare en opgave til ug med kryds og slange for
henholdsvis

a) en computer
b) et menneske

Beklageligvis er der mange der tror det er nok med at kunne den ene.
Den slags udløser mange bandeord når man arver deres arbejde :(

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 11-03-11 22:50

Den 11/03/11 16.11, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110311 skrev:

> Enig. Personligt har jeg også været meget glad for at PostScript uden
> dikkedarer bliver vist og kan gemmes som PDF. Det skal man have rodet
> med selv for at værdsætte!

> Som er?

Devi Web-home opsætning via PC
http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/VICOB101/?ForceLanguage=da

Wpa-mobile hvor jeg modtager og håndterer alle ordre
http://www.wpamobile.com/forside.aspx

IHC Control og TavleCat
http://lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/Software-List.page?

PC-schematic
http://www.pcschematic.com/da/index.htm

og en del flere....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-11 07:45

> [...]

> http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/VICOB101/?ForceLanguage=da
>
> Wpa-mobile hvor jeg modtager og håndterer alle ordre

Det er det vi har virtualisering til ... til alle de niche ting som
_aldrig_ kommer til andet end windows. :)

Derudover så kan jeg se at mere og mere af den slags bliver webbaseret i
fremtiden ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-03-11 09:27

> [...]

> arbejde gratis, 'blot' fordi en klasse har en eller flere
> topintelligente elever?) eller i timen, hvor han skal have med op til 28

Det er meget enkelt: _Skal_ læreren lave undervisningsdifferentiering?
I så fald er det ikke "arbejde gratis" men en del af jobbet som læreren
forventes at kunne tackle.

Nu var du jo kun vikar, så jeg formoder at ungernes sædvanlige lærer tog
hånd om den del af det.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 10:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110325 <nospam0002+20110325@gmail.com> wrote:

> [...]
> forventes at kunne tackle.
>
> Nu var du jo kun vikar, så jeg formoder at ungernes sædvanlige lærer tog

I realiteten forekommer undervisningsdifferentiering ikke i grundskolen.
Højst får de superintelligente børn nogle flere /opgaver/ end de andre
børn, men ellers af samme art.

Så 100 subtraktionsopgaver med tocifrede tal i stedet for de andres 10;
men disse ekstra opgaver skal læreren jo så dels lave, dels rette. Uden
at det giver andet end ekstra arbejde før og efter timen.

Det sådanne 5. klasses børn havde brug for var naturligvis at de kom til
at beskæftige sig med noget mere abstrakt, som bogstavregning. Men så
skal læreren jo undervise nogle få børn i et emneområde, mens han
samtidig skal undervise de andre i noget helt andet.

Og det vil ingen tilhænger af enhedsskolen kunne acceptere; enhedsskolen
bygger nemlig på det grundsyn at børnene skal lære nøjagtig det samme.
Med et berygtet dictum: »Det ikke alle kan lære, må ingen lære.«
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 25-03-11 20:13

Den 25/03-11 10.06, Per Rønne skrev:

> I realiteten forekommer undervisningsdifferentiering ikke i grundskolen.
> Højst får de superintelligente børn nogle flere /opgaver/ end de andre
> børn, men ellers af samme art.

Det er fandme en grov generalisering. Har du noget fagligt belæg for
den, eller projicerer du bare dine egne erfaringer op til at gælde generelt?

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 21:39

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Det er fandme en grov generalisering. Har du noget fagligt belæg for
> den, eller projicerer du bare dine egne erfaringer op til at gælde generelt?

Det er ikke alene mine egne erfaringer, men også andres.

Man har simpelthen valgt at definere »undervisningsdifferentiering« så
det betyder at man blot skal sørge for at give de kvikke noget andet, så
de ikke keder sig for meget.

Et barn der allerede kan flydende engelsk (fordi det har gået på
international, engelsk-sproget skole i udlandet) må således sidde for
sig selv, og læse alderssvarende engelsksprogede børnebøger, mens
klassekammeraterne så småt får lært fremmedsproget.

Og hvordan tror du at tidlige læsere, der læser rigtige bøger før de
begynder i børnehaveklassen, får »undervisningsdifferentiering«?
Tidligere var det sådan at mødrene lagde vægt på at deres poder i det
mindste nødtørftigt kunne læse, inden de begyndte i skolen. Nu frarådes
forældrene det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 25-03-11 22:12

Den 25/03-11 21.38, Per Rønne skrev:

> Det er ikke alene mine egne erfaringer, men også andres.

Mine erfaringer (som ganske vist er 10 år gamle) er at det godt kan lade
sig gøre, men nemt er det ikke, og det lykkes ikke altid lige godt.

Jeg havde på et tidspunkt et fysikhold som havde nogle exceptionelt gode
elever (på en efterskole kan man virkelig møde niveauforskelle, når man
får elever fra mange forskellige skoler og med forskellige
forudsætninger). De kedede sig noget de første halve skoleår, da vi
jabbede gennem pensum. Til gengæld var det mig der kedede mig den sidste
halvdel, hvor eleverne to og to (en god og en dårlig) på skift stor for
at gennemgå pensum endnu engang.

Blot et eksempel på hvordan man kan tilgode se niveauforskelle, selvom
det måske er svært at gøre det i hver time. Jeg synes og jeg har set
mange af mine kolleger være gode til det.

Den største forhindring for god undervisning i grundskolen mener jeg
stadig at lærerene skal forsøge at yde en god og motiveret undervisning
/på trods af/ omgivelsernes (og deres politiske lederes) ringeagt af
deres indsats, samt ofte meget ringe opbakning fra forældre (endog nogle
gange det modsatte). Til gengæld får de så en fyrstelig løn ;-/

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-11 15:56

> [...]

> deres indsats, samt ofte meget ringe opbakning fra forældre (endog nogle
> gange det modsatte). Til gengæld får de så en fyrstelig løn ;-/

Det kan vi være enige om

Men mit udgangspunkt er at en passende undervisningsdifferentiering i
folkeskolen fører den bedste halvdel af eleverne op på niveau svarende
til den gamle mellemskole- eller realeksamen, og den anden halvdel til
den gamle ikke-boglige linje.

I praksis er det dog alle der kun kommer igennem den ikke-boglige linje,
selv om jeg da ikke skal udelukke at enkelte »ildsjæle« kan nå
ovenstående mål, men det kræver naturligvis at de har den fornødne
faglighed. Den får de så desværre ikke på seminarierne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-11 16:41

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Til gengæld får de så en fyrstelig løn ;-/

Hæ, go´ værkstedshumor...

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 16:31

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Her ville det fx være MS project og MS Visio.

Tjah, DET tror jeg har lange udsigter.

Klag til de amerikanske myndigheder over at de ikke opdelte Microsoft i
en operativsystem og en applikationsdel.

Fra : Robert Piil

Dato : 11-03-11 17:49

Den 11/03-11 16.30, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110311 skrev:

> Tjah, DET tror jeg har lange udsigter.

Ja, jeg sidder heller ikke stille og venter på det bliver udgivet.

> Klag til de amerikanske myndigheder over at de ikke opdelte Microsoft i
> en operativsystem og en applikationsdel.

Det vil jeg gøre. Jeg har lige et par andre presserende sager jeg skal
have gennemført først, såsom en global standard for hvordan lokumsruller
skal vende og fred på jorden. Når det er på plads, skal jeg nok fortælle
de yankeer hvad de skulle have gjort hvornår.

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-03-11 11:44

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> I realiteten forekommer undervisningsdifferentiering ikke i grundskolen.
> Højst får de superintelligente børn nogle flere /opgaver/ end de andre
> børn, men ellers af samme art.

Hvis kvikke børn får lov at spurte foran de andre, har vi da først
balladen med at de kommer til at kede sig - hvilket jeg går ud fra du
godt kan se - det her drejer sig jo ikke om at komme først i mål.
Kunsten må være at udfordre dem med opgaver der er ortogonalt på
indlæringsstien.

> SÃ¥ 100 subtraktionsopgaver med tocifrede tal i stedet for de andres 10;
> men disse ekstra opgaver skal læreren jo så dels lave, dels rette. Uden
> at det giver andet end ekstra arbejde før og efter timen.

Du skal ikke bilde mig ind at der ikke er en dynge af minusopgaver de
bare kan hente og printe ud, og retning tager heller ikke lang tid.

Jeg mener ganske enkelt at du overvurderer opgaven, men det kræver måske
også at man er øvet underviser?

> [...]
> skal læreren jo undervise nogle få børn i et emneområde, mens han
> samtidig skal undervise de andre i noget helt andet.

Femteklasseselever laver ikke tocifrede minusstykker. Det gør
andenklasseselever. I dagens folkeskole endda.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 12:19

> [...]

> godt kan se - det her drejer sig jo ikke om at komme først i mål.
> Kunsten må være at udfordre dem med opgaver der er ortogonalt på

Kunsten er naturligvis en fornuftig niveaudeling.

> [...]
> bare kan hente og printe ud, og retning tager heller ikke lang tid.
>
> Jeg mener ganske enkelt at du overvurderer opgaven, men det kræver måske

Du overvurderer hvad der ligger af opgaver, en lærer 'kan trække på'.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Heine Svendsen

Dato : 25-03-11 13:18

Vil I ikke være venlige at skifte emne på denne tråd.
Jeg var oprindeligt interesseret i "Firmamoral", men gider
ikke læse om gymasielæreres uddannelse med mere, men jeg har
da godt nok måttet bladre gennem mange mails efterhånden,
blot for at konstatere, at emnet er skiftet, men det er
overskiften ikke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-11 13:20

> [...]

> da godt nok måttet bladre gennem mange mails efterhånden,
> blot for at konstatere, at emnet er skiftet, men det er

Kan din newsreader ikke dræbe en tråd ?

/thomas

Fra : Heine Svendsen

Dato : 25-03-11 15:28

Den 25-03-11 13:19, Thomas von Hassel skrev:

> Kan din newsreader ikke dræbe en tråd ?
>
> /thomas

Jo, men jeg er jo nødt til at kikke dem alle igennem, fordi
der kunne være en mail om det oprindelige emne.
Det ville være nemmere, hvis debatørerne følger almindelige
praktiske nyhedsgruppe- og emailregler.

Fra : Robert Piil

Dato : 25-03-11 20:19

Den 25/03-11 12.18, Per Rønne skrev:

> Kunsten er naturligvis en fornuftig niveaudeling.

Det modsiges af fagkundskaben (DPU). Både de gode og dårlige elever
blive bedre af at blive undervist sammen - i hvert fald noget af tiden.

> Du overvurderer hvad der ligger af opgaver, en lærer 'kan trække på'.

Man bygger vel sit eget arsenal op med årene, men selvfølgelig kræver
det lidt. Min erfaring er også er lærere generelt er gode til at hjælpe
hinanden med den slags.

Generelt kræver lærergerningen dog nok mere end en 37 timers arbejdsuge
for at kunne løftes tilfredsstillende, men der er også en rigtig stor
del af lærerene der ikke kigger så nøjes til timeregnskabet, når de
forbereder sig.

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 21:39

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Det modsiges af fagkundskaben (DPU). Både de gode og dårlige elever
> blive bedre af at blive undervist sammen - i hvert fald noget af tiden.

Man kan jo så nøjes med at se hvad man i sin tid havde i realen og den
ikke-boglige linje, og så sammenligne med i dag. Prøv blot med
matematik, som er så nem at gå til.

Det vi har i dag er udelukkende den ikke-boglige linje, også for den
halvdel af eleverne der i gamle dage havde gået i netop realen. Eller
endnu tidligere: i mellemskolen.

Al form for matematisk abstraktion og bevisførelse er afskaffet, også
som krav, og da de seminarieuddannede lærere ikke skal kunne mere end
skal skal kunne til 10. klasses afgangsprøven, kan en yngre
matematiklærer med linjefag mindre end hvad en realist kunne i gamle
dage.

Således kan en yngre matematiklærer kun løse to uafhængige ligninger med
to ubekendte, hvis der er tale om to lineært uafhængige lineære
ligninger. Og kun ved at tegne dem ind i et koordianatsystem, og dermed
finde skæringspunktet. Ældre skolelærere der ofte selv har en
realeksamen kan derimod godt finde ud af at isolere den ene ubekendte i
den ene ligning, og sætte resten ind i den anden, der dermed reduceres
til en ligning med to ubekendte.

Husk her lige på at jeg taler af egen erfaring, som lærervikar på en
lokal folkeskole.

De unge lærere har fået de pædagogiske værktøjer, men politikerne har
sænket det faglige niveau ganske kraftigt. Og ganske bevidst. Fagligt
set ligger nutidens studentereksamen /under/ den gamle realeksamen, på
trods af at eleverne hverken er blevet dummere eller adfærdsmæssigt
vanskeligere.

Som følge af indførelsen af enhedsskolen måtte det faglige niveau i
gymnasieskolen i øvrigt sænkes drastisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 25-03-11 22:02

> [...]
> vanskeligere.
>
> Som følge af indførelsen af enhedsskolen måtte det faglige niveau i
> gymnasieskolen i øvrigt sænkes drastisk.

Men der er jo så mange andre faktorer der også er ændret, så at man kan
da ikke konkludere noget om at forandringen skyldes at man er stoppet
med at opdele eleverne på den måde.

Desuden har jeg haft masser af 9. og 10. klaseselever der godt kunne
løse ligninger med flere ubekendte - også inden de kom til mig. Du har
ret i at kravene er lempet rigeligt meget, men de gode lærere vil (også
med den nye uddannelse) garanteret kunne gå over minimumskravene.

Desuden er det ikke så mærkeligt at det faglige niveau på
gymnasieuddannelsen er dalet. Nu om dage er det vist omkring 40% af
befolkning der får en gymnasial uddannelse, jeg kender ikke tallet for
realeksamen dengang, men det var vist betydeligt lavere.

I øvrigt synes jeg det ser ud til at kræve en større indsats af de unge
mennesker at få en studentereksamen nu om dage. Mine børn har i hvert
brugt betydeligt flere timer på lektier end vi var nødt til dengang.

Jeg diskuterer stadig ofte med lærere (min kone underviser op en
privatskole på deltid og læser cand pæd samtidig, udover alle de de
efterskolelærere jeg stadig har kontakt til), og de bliver også ved med
at klage over at tiderne skifter. Jeg påstår (og det kan jeg ikke bakke
op med solide facts) at de unge ikke kan mindre end vi kunne i sin tid,
men det er muligt de kan noget andet. Jeg møder mange unge mennesker på
mange forskellige planer, og jeg er generelt imponeret over hvor meget
de kan.

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-11 15:56

> [...]

> befolkning der får en gymnasial uddannelse, jeg kender ikke tallet for
> realeksamen dengang, men det var vist betydeligt lavere.

Snarere 50%. På Voldparken Skole, der omkring 1970 var en 6-sporet
folkeskole placeret i det sociale boligbyggeri Voldparken, var der 3
spor i realskolen og 3 spor i de ikke-boglige klasser (6.-8.-10.
klasse). Det var den skole mine brødre gik på.

Selv tog jeg hver dag bussen til Bagsværd, og på Bagsværd Skole var der
to linjer med realklasser og en for ikke-boglige. Men Bagsværd var nu
også et typisk grossererkvarter med fortrinsvist parcelhuse ned mod
Bagsværd Sø.

Jeg tror at 1/3 af min realklasse endte i gymnasiet, enten direkte fra
2. real eller året efter, fra 3. real.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-11 19:43

Hej,

> Snarere 50%. På Voldparken Skole, der omkring 1970 var en 6-sporet
> folkeskole placeret i det sociale boligbyggeri Voldparken, var der 3
> spor i realskolen og 3 spor i de ikke-boglige klasser (6.-8.-10.

Måske skulle du overveje en _anelse_ større datamateriale end din
brødres skolegang inden du kan fremskrive for hele den danske befolkning...

Kigger man på dine 50%, så har jeg kigget i "Samfundet" (1979, Føge og
Holst-Jensen) for mere konkrete tal. De angiver andelen for blandt andet
følgende årstal:

1940: 12%
1950: 14,8%
1960: 25,0%
1969: 36,2%
1974: 35,6%

I øvrigt ville dine 50% stadig ikke være "meget" da de 40% som blev
nævnt oprindeligt ikke er helt præcist. Ifølge undervisningsministeriets
opgørelse lå andelen for 2009-årgangen på 57,9%. I 1990 var den
tilsvarende andel 47,2% (der er selvfølgelig tale om fremskrivninger,
men tallene skulle være ret sikre).

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-11 07:13

> [...]
> opgørelse lå andelen for 2009-årgangen på 57,9%. I 1990 var den
> tilsvarende andel 47,2% (der er selvfølgelig tale om fremskrivninger,

Den andel jeg nævnte var typisk for København, men ikke for jyske
landkommuner hvor man havde meget svært ved at se at børn ikke skulle ud
at tjene, når de som konfirmander var færdige med 7. klasse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-11 08:44

Hej,

> Den andel jeg nævnte var typisk for København

Resten af Danmark tæller ikke rigtigt i din bog så?

Umiddelbart kan jeg ikke se noget i datamaterialet som indikerer at
langt over 4 gange så mange Københavnere på den tid fik realeksamen end
jyder. Er det noget, du kan dokumentere?

> men ikke for jyske
> landkommuner hvor man havde meget svært ved at se at børn ikke skulle ud
> at tjene, når de som konfirmander var færdige med 7. klasse.

Jeg troede ikke, at du var så gammel. Det forklarer måske nogen ting.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-11 16:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> to linjer med realklasser og en for ikke-boglige. Men Bagsværd var nu
> også et typisk grossererkvarter med fortrinsvist parcelhuse ned mod

Så har du vist ikke gransket Bagsværd godt nok - der var/(er) skam
masser af boliger syd for søen, men selvom jeg er fra Bagsværd, fik jeg
min realeksamen på Niels Steensens Gymnasium - jeg cyklede dog de 12
kilometer

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-11 23:34

Hej,

> Man kan jo så nøjes med at se hvad man i sin tid havde i realen og den
> ikke-boglige linje, og så sammenligne med i dag. Prøv blot med
> matematik, som er så nem at gå til.

Nej, du nøjes forkert så din argumentation ryger fløjten. Du kan ikke
bare nøjes med at sammenligne et matematikpensum fra forrige årtusinde
med dagens matematikpensum. Du overvejer jo slet ikke om eleverne nu har
andre ting de skal kunne, som man ikke skulle kunne dengang.

> [...]
> finde skæringspunktet. Ældre skolelærere der ofte selv har en

> Husk her lige på at jeg taler af egen erfaring, som lærervikar på en

Dvs. du har observeret 1 yngre lærer og 1 ældre lærer (dig selv?) i
praksis - og så generaliserer du over hele den danske befolkning, som du
opdeler i gamle nisser med realeksamen og dumrianer med det store
filosof-kørekort?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-11 15:56

> [...]
> med dagens matematikpensum. Du overvejer jo slet ikke om eleverne nu har
> andre ting de skal kunne, som man ikke skulle kunne dengang.

Der findes i dag intet matematikpensum. Kun et regnepensum. Det eleverne
har i dag er i praksis det samme som eleverne havde på den ikke-boglige
linje.

> Dvs. du har observeret 1 yngre lærer og 1 ældre lærer (dig selv?) i
> praksis

Vi snakkede faktisk om det på lærerværelset, og til lærerfesterne. De
ældre lærere og skolelederen gav mig på dette punkt fuldstændig ret. Og
det måtte de yngre lærere derfor acceptere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-11 07:09

> [...]

> ældre lærere og skolelederen gav mig på dette punkt fuldstændig ret. Og
> det måtte de yngre lærere derfor acceptere ...

Og så for at afslutte denne tråd-digression et link til dagens
Berlingske Tidende:

<http://www.b.dk/kommentarer/de-borgerlige-har-svigtet-gymnasiet>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-11 19:47

Hej,

> Der findes i dag intet matematikpensum. Kun et regnepensum.

Du vil åbenbart bare fortsætte med samme svada mod matematikkundskaber
som du har kørt længe nu - og ikke forklare, hvorfor du mener at
sygeplejersker i dag ikke kan lægge forbindinger.

> Vi snakkede faktisk om det på lærerværelset, og til lærerfesterne. De
> ældre lærere og skolelederen gav mig på dette punkt fuldstændig ret. Og
> det måtte de yngre lærere derfor acceptere ...

Det er da også helt utroligt at de ældre lærere kan blive enige om at
deres uddannelse er langt bedre end de yngre læreres.

Gad vide hvad de ældre lærere så er gået glip af i deres uddannelse, som
de yngre lærere har lært under deres...

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-11 07:13

> Du vil åbenbart bare fortsætte med samme svada mod matematikkundskaber
> som du har kørt længe nu - og ikke forklare, hvorfor du mener at
> sygeplejersker i dag ikke kan lægge forbindinger.

Det er jo ikke det jeg har skrevet. Jeg har blot videregivet irritation
på hospitalerne over at det er gledet ud af selve uddannelsen, for at få
tid til moderne fransk filosofi, så man nu skal sætte sosu-assistenter
til at lære dem at lægge forbindinger.

Intet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-11 09:13

Hej,

> Intet.

Du er helt sikker på det - der kan ikke være det mindste?
Du er jo ikke selv uddannet lærer, så hvordan ved du det?

Jeg føler mig ikke helt overbevist om, at man tilbage i 70'erne lærte
_præcist_ det man lærer på læreruddannelsen i dag og meget mere til.

Helt naturligt må det vel være en lidt anden undervisning man har i IT
end dengang. Hjemkundskab har helt sikkert også ændret sig en del - og
hvad med fag som dansk som andetsprog? Eller livsoplysning?

Og det er endda bare de sådan helt åbenlyse forandringer...

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-03-11 16:50

On Fri, 11 Mar 2011 16:17:09 +0100, <Robert Piil> wrote:

> Her ville det fx være MS project og MS Visio.

Regner med at du har testet og forkastet Omnigroup sine varianter
OmniPlan og OmniGraffle? (ikke at de er dårlige programmer, men mest
fordi at de kan skape problemer når det gjelder utveksling av filer).

Fra : Robert Piil

Dato : 11-03-11 17:45

Den 11/03-11 16.50, Tor Einar Samdahl skrev:

> Regner med at du har testet og forkastet Omnigroup sine varianter
> OmniPlan og OmniGraffle? (ikke at de er dårlige programmer, men mest
> fordi at de kan skape problemer når det gjelder utveksling av filer).

Ja, men ikke grundigt. Det er ikke et behov som arbejdspladsen har -
desværre. De er fint tilfredse med windows ;-(

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-03-11 19:21

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> writes:

> Ja, jeg sidder heller ikke stille og venter på det bliver udgivet.

Nok meget klogt. Det kan du nå på plejehjemmet.

> [...]
> lokumsruller skal vende og fred på jorden. Når det er på plads, skal
> jeg nok fortælle de yankeer hvad de skulle have gjort hvornår.

Jeg kan forstå at du er en af de her oversete grå guldklumper?

Fra : Robert Piil

Dato : 11-03-11 21:31

Den 11/03-11 19.21, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110311 skrev:

> Jeg kan forstå at du er en af de her oversete grå guldklumper?

De andre plejer bare at kalde mig en bitter, gammel mand.
(Jeg er ikke så gammel igen - årgang 66).

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-11 06:18

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> De andre plejer bare at kalde mig en bitter, gammel mand.
> (Jeg er ikke så gammel igen - årgang 66).

Og skulle du have nået den gamle, obligatoriske pensionsalder i det
offentlige (70 år) skulle du være årgang 40 (eller tidligere), eller
tidlig årgang 41 ...

I dag er den obligatoriske pensionsalder dog mig bekendt afskaffet, så
professorer kan fortsætte også efter at de er fyldt 70, og uden at de af
den grund skal have hæftet et »emeritus« på titlen. Som Peter Naur der
trods sine vel efterhånden 85 år stadig hver dag er på sit kontor på
DIKU, som han deler med sin ligeledes professor emeritus-ramte gamle
elev Jakob Krarup. De forsker stadig begge, og offenliggør
videnskabelige artikler eller bøger med et par års mellemrum.

Skal de stå som vejledere for PhD-studerende skal de dog nok have løn
for det ... i dag får de jo kun tjenestemandspension.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-11 10:06

Hej,

> [...]
> elev Jakob Krarup. De forsker stadig begge, og offenliggør
> videnskabelige artikler eller bøger med et par års mellemrum.

Jeg tvivler meget på at Peter Naur ville få lov til at skrive mange af
hans nyere "videnskabelige artikler", hvis der skulle kostes løn på det.

Fra : N/A

Dato : 23-03-11 08:08

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-11 08:08

Hej,

> Kender du ham da personligt?

Nej, det giver vel også et bedre grundlag for mere objektivt at kunne
vurdere skriftlige produkter.

> Da jeg sidste gang oplevede harm, sidste år (DIKUs 40 års jubilæum)
> virkede han ikke senil, og videnskabelig tidsskrifter optager vel ikke
> revl og krat.

Jeg har ikke skrevet, at han skulle være senil. Det tror jeg bestemt
ikke han er. Der er også mange unge mennesker som skriver det værste
bræk. Det har ikke noget med alder at gøre.

Og det med revl og krat... tjah, standarden er ikke lige høj alle steder.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-11 10:49

> Nej, det giver vel også et bedre grundlag for mere objektivt at kunne
> vurdere skriftlige produkter.

Jeg har ikke læst hans nyere skriftlige produkter, men jeg ved at man
ikke i videnskabelige tidsskrifter blot optager artikler, fordi de er
skrevet af bedagede professorer i 85-års alderen.

Men det skal da nok være rigtigt at hans største indsats lå i 1960erne

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-11 10:58

Hej,

> Jeg har ikke læst hans nyere skriftlige produkter, men jeg ved at man
> ikke i videnskabelige tidsskrifter blot optager artikler, fordi de er
> skrevet af bedagede professorer i 85-års alderen.

Jeg tror det er det, der er problemet i denne diskussion. Du har ikke
læst dem - så er det vel også svært at sige noget om dem.

Prøv at læs dem - du vil måske blive overrasket.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-11 11:34

> [...]

> læst dem - så er det vel også svært at sige noget om dem.
>
> Prøv at læs dem - du vil måske blive overrasket.

Måske. Jeg kunne forestille mig at de så mere handlede
videnskabshistorie (erindringer fra 60erne) end om banebydende ny
forskning.

Som forelæser i 80erne virkede han i hvert fald tit som en hyggelig,
gammel bedstefar ... der let kom til at henfalde i erindringer. Da må
han have været i 60 års alderen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-11 13:09

Hej,

> Måske. Jeg kunne forestille mig at de så mere handlede
> videnskabshistorie (erindringer fra 60erne) end om banebydende ny
> forskning.

Du burde virkelig læse dem. Jeg tror slet ikke du har nogen idé om, hvad
han skriver om nu til dags.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-11 13:29

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Du burde virkelig læse dem. Jeg tror slet ikke du har nogen idé om, hvad
> han skriver om nu til dags.

OK; jeg har nu sat det op som en task i OmniFocus - så bliver jeg mindet
om det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-11 16:44

Hej,

> OK; jeg har nu sat det op som en task i OmniFocus - så bliver jeg mindet
> om det.

God idé. Hvis du forventer en "erindringsbog" eller noget gammeldaws
datalogi er du helt galt afmarcheret.

Hans nyere ting handler i grove træk om at arbejder fra folk som
Descartes, Bertrand Russel, Heidegger, etc. er indholdsløse og elendige.
Istedet har han fundet på sin helt egen måde at betragte tingene på -
en slags anti-filosofi.

På samme måde som han synes filosoffer er nogen mystiske mennesker, så
synes han også hele psykologien er galt afmarcheret. Derfor har han
udviklet sin egen "synapse-tilstandsteori" som beskriver, hvordan han
mener centralnervesystemet fungerer.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-11 06:58

> [...]
> synes han også hele psykologien er galt afmarcheret. Derfor har han
> udviklet sin egen "synapse-tilstandsteori" som beskriver, hvordan han

Hans holdning til filosoffer har han skrevet om offentligt siden han
blev emeritus; jeg var ikke klar over at var fortsat med det. Under
ingen omstændigheder vil jeg dog betegne sådant noget som videnskabeligt
arbejde.

Min egen holdning til /moderne/ filosofi er at det som regel er spild af
tid. Skolerne burde hellere genindføre matematik (dagens matematikfag er
i grund- og gymnasieskolen reduceret til regning, udem matematisk
abstraktion og bevisførelser) og opprioritere naturvidenskab (der i
stigende grad er blevet lavet om til en slags samfundsvidenskab, hvor en
debat om atomkraft vejer højere end en gennemgang af Einsteins almene
relativitetsteori eller Maxwells ligninger).

Jeg ved at da sygeplejerskeuddannelsen blev »ophøjet« til
professionsbachelor-niveau så man sig nødsaget til at holde op med at
lære eleverne at lægge en forbinding. Ellers var der jo netop ikke tid
til at fordybe sig i moderne fransk filosofi.

Når det drejer sig om klassisk filosofi (Platon, Descartes, Spinoza,
....) kan man tale om klassisk, almen dannelse, hvilket er noget ganske
andet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-11 08:36

Hej,

> ingen omstændigheder vil jeg dog betegne sådant noget som videnskabeligt
> arbejde.

Netop - det var jo min pointe.

> [...]
> lære eleverne at lægge en forbinding. Ellers var der jo netop ikke tid
> til at fordybe sig i moderne fransk filosofi.

Ja, det var jo det Haarder førte sig frem med for en 5-6 år siden. Meget
populært at sige dengang - men spørgsmålet er lige, hvor meget det har
at gøre med den faktiske virkelighed. Det minder i hvert fald ikke om
den virkelighed, jeg kender.

Som en sidebemærkning kan jeg indskyde, at jeg på datalogiuddannelsen
havde lige så meget "filosofi", som sygeplejerskerne har.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-11 09:05

> [...]

> populært at sige dengang - men spørgsmålet er lige, hvor meget det har
> at gøre med den faktiske virkelighed. Det minder i hvert fald ikke om

Nu har jeg så i den »bredere« familie en sygeplejerske, som jeg var
sammen med juleaften, og hun siger faktisk det samme.

> Som en sidebemærkning kan jeg indskyde, at jeg på datalogiuddannelsen
> havde lige så meget "filosofi", som sygeplejerskerne har.

Vi havde også noget overfortænkt vrøvl på datalogi 2, som reelt ikke
indeholdt andet end hvad jeg har haft på spejdernes Roland II kursus.

At man kan bruge et par måneder og en hel bog på begrebet »perspektiv«,
når man opnår samme forståelse på en halv time på et patruljelederkursus
for 15-16 årige må undre en.

Jeg tror jeg tænker på bogen »Systemudvikling og systemudviklingsmetode«
af Lars Mathiassen fra DAIMI. issn 0105-8517. Det eneste jeg fandt blot
fjernt relevant var netop - perspektiv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-11 10:07

Hej,

> Nu har jeg så i den »bredere« familie en sygeplejerske, som jeg var
> sammen med juleaften, og hun siger faktisk det samme.

Tjoh, det er bare lidt vagt at komme med sådanne nogle påstande ud fra
at du har noget hørt en samtale henover spisebordet en juleaften. Jeg
har i min "nære" familie både en der læser til sygeplejerske og en der
uddanner sygeplejersker. Skal vi komme med flere familiehenvisninger?

Jeg kiggede rent faktisk på undervisningsplanen inden jeg skrev.
Filosofi, religion og etik indgår med 3 ECTS af skoleundervisningen. Det
er altså ikke særligt meget (for andre som ikke lige er bekendt med
ECTS-systemet, så svarer 60 ECTS til 1 studieår).

> [...]
> At man kan bruge et par måneder og en hel bog på begrebet »perspektiv«,
> når man opnår samme forståelse på en halv time på et patruljelederkursus

Du kunne da bare lade være med at møde op i de måneder, hvis du allerede
forstod begreberne til fulde.

Noget helt andet er, at de nok har ændret uddannelsen på de mange år,
der er gået siden du tog den. Jeg mindes i hvert fald ikke at have brugt
måneder og en bog på begrebet "perspektiv".

> Jeg tror jeg tænker på bogen »Systemudvikling og systemudviklingsmetode«
> af Lars Mathiassen fra DAIMI. issn 0105-8517. Det eneste jeg fandt blot
> fjernt relevant var netop - perspektiv.

Du er ikke sådan helt "up to date" med tingene i dag. Det er jo fx noget
i stil med 25 år siden at Lars Mathiassen var fra DAIMI - da jeg læste
havde han allerede været 15 år på Aalborg universitet. I dag er han i USA.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-11 10:54

> [...]

> havde han allerede været 15 år på Aalborg universitet.

Jamen, det er jo også årtier siden jeg gik på DIKU. Og her taler vi om

Personligt opfattede jeg det mere eller mindre som en gang marxisme, en
overlevering fra 70ernes munkemarxisme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-11 11:14

Hej,

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-11 12:28

> Netop. Jeg mener ikke du kan sige at der er "alt for meget filosofi" på
> uddannelser i dag bare fordi du havde den oplevelse selv for årtier
> siden under din egen uddannelse. Ting ændrer sig.

Nu er det rent arbejdsmæssigt ikke tilfældigt at jeg er medlem af
Gymnasieskolernes Lærerforening ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-11 12:34

Hej,

> Nu er det rent arbejdsmæssigt ikke tilfældigt at jeg er medlem af
> Gymnasieskolernes Lærerforening ...

Og det giver dig et kæmpe indblik i indholdet af uddannelserne til
sygeplejerske og datalog?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-11 13:19

> Og det giver dig et kæmpe indblik i indholdet af uddannelserne til
> sygeplejerske og datalog?

Jeg er datalog (med engelsk som bifag), jeg har to i familien der
arbejder på hospital, og jeg læser aviser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-11 14:07

Hej,

> Jeg er datalog (med engelsk som bifag), jeg har to i familien der
> arbejder på hospital, og jeg læser aviser.

Hvorfor er det så at det skal være så ikke-tilfældigt at du er medlem af
gymnasieskolernes lærerforening?

Kan du ikke henvise til nogen tal eller lign?

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan det automatisk giver dig en masse
viden om indholdet i datalogiuddannelsen i dag, at du selv læste
datalogi (og endda en af de kortere datalogiuddannelser) for 25 år siden?

Og endnu sværere det der med at fordi du kender en der arbejder på et
hospital, som måske blev uddannet for lige så længe siden, skulle have
en masse kendskab til sygeplejerskeuddannelsen?

Jeg henviser til det konkrete ECTS-tal som står i studieplanen.

Jeg synes det er en anelse hårdt at lægge ud med at uddannelserne er
fyldt med ubrugelig filosofi som ifølge dig tager så stor en del af
tiden, at der ikke er tid til at sygeplejestuderende lærer at lægge en
forbinding - og så ikke følge det op med henvisning til noget konkret.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-11 20:22

> Hvorfor er det så at det skal være så ikke-tilfældigt at du er medlem af
> gymnasieskolernes lærerforening?
>
> Kan du ikke henvise til nogen tal eller lign?

Når det drejer sig om gymnasieskolen har jeg et nutidigt kendskab til
den.

> Jeg har lidt svært ved at se, hvordan det automatisk giver dig en masse
> viden om indholdet i datalogiuddannelsen i dag, at du selv læste
> datalogi (og endda en af de kortere datalogiuddannelser) for 25 år siden?

Jeg taler ikke om »en masse viden« om den nutidige datalogiuddannelse.

> [...]
> en masse kendskab til sygeplejerskeuddannelsen?
>
> Jeg henviser til det konkrete ECTS-tal som står i studieplanen.

ECTS-tal er fuldstændigt ligegyldige. De siger intet som helst om
realiteterne. Det er realiteterne.

De er blot med til at camouflere det voldsomme fald i det faglige niveau
som uddannelsessystemet har oplevet gennem en række politisk bestemte
katastrofer, som begyndte med afskaffelsen af realeksamen, og hvis
foreløbige 'højdepunkt' ses i reformgymnasiet.

Universitetslærere der kan beklage sig over at skulle undervise i det,
der tidligere lå i folkeskolen. Matematik der bortset fra på DTU er
forsvundet i en grad, at faget retteligen burde kaldes 'regning', for
matematik har ikke mindst noget med abstraktion og bevisførelse at gøre.

Og her har jeg som lærer oplevet at elevernes faglige forudsætninger er
blevet stadig dårligere, lige som jeg af matematiklærerne får at vide,
at de nye kandidater fra universiteterne, som de har i pædagogikum, ikke
kan finde ud af den Kristensen & Rindung vi andre begyndte med i 1g. Den
er simpelthen for matematisk-abstrakt for dem.

Og når jeg går ind på fagets hjemmeside, Københavns Universitet, ser jeg
at man i dag begynder med »Intro til matematik« som varer 8 uger, og som
i øvrigt er fælles med en række andre fag. Jeg ser også
ikke-obligatoriske kurser i »matematisk abstraktion«.

Når man ikke opretholder det høje faglige niveau, hvad går tingene så
til? I høj grad er det petit-journalistik. Jeg har således undervist en
3. htx i »Kommunikation / IT«. Jeg tror de brugte halvdelen af tiden på
3. år til at lave - en folder om »hvorfor 2. htx skal vælge Færøerne
fremfor Firenze« som studietur. En dansklærer tog sig af
kommunikationsdelen (jeg har den bog de brugte hertil; en lang gang
sludder for en sladder), jeg tog mig af edb-delen, og her fik de da i
det mindste nogle værktøjer de senere ville kunne bruge, som MS Project,
men alligevel.

Når man underviser disse elever i programmering, som numerisk
integration, får de bange øjne når de ser et integrationstegn, og ideen
om at den del af en linje der ligger under x-aksen, sammen med x-aksen
danner et »negativt« areal er alt, alt for abstrakt for dem.

På et tidspunkt kunne de ikke længere finde ud af talrækker som
Fibonacci-tallene i undervisningen i løkker. Fordi induktionsbeviset var
bortfaldet i matematik.

Da jeg i sin tid begyndte i gymnasiet havde vi abstrakt algebra i 1. g;
det blev kort efter flyttet til 3g i mat-fys grenen, og er i dag
forlængst afskaffet. Det var jo for svært!

Og så er det jo også meget 'vigtigere' at lære om hvordan man laver en
folder, og om hvordan en sådan skal se ud. Det lærte vi andre efter
skoletid, i eksempelvis en politisk ungdomsorganisation, eller i et
kursus for patruljeførere i spejderregi. Men det at forlange at eleverne
skal hælde vand ud af ørerne (fremsige almindeligheder) er jo i dag
ganske populært - og derfor skulle eleverne da også kunne tale om
»samfundsrelevans« når de var oppe i klassebegrebet ... ja,
datalogilærerne var enige om at opretholde det faglige niveau, som
ministerium og politikere til gengæld gjorde alt for at ødelægge.

Jeg mødte for øvrigt for et par uger siden i GL-sammenhæng en nu
pensioneret dansklærer. Hun var bitter over at gymnasiet blevet
reduceret til en handelsskole, og at »kommunikation« i danskfaget i dag
fandtes vigtigere end Adam Oehlenschläger.

> [...]
> tiden, at der ikke er tid til at sygeplejestuderende lærer at lægge en
> forbinding - og så ikke følge det op med henvisning til noget konkret.

Jeg får fra adskillige sider at vide at de nye sygeplejersker er nødt
til at blive oplært i det praktiske arbejde på hospitalerne /fordi/
uddannelsen skulle op på et højere »akademisk« niveau, og fordi der i
dette »akademiske« niveau hører filosofi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-11 21:54

Hej,

> Når det drejer sig om gymnasieskolen har jeg et nutidigt kendskab til
> den.

Jamen, det drejede sig jo ikke om gymnasieskolen...

> Jeg taler ikke om »en masse viden« om den nutidige datalogiuddannelse.

Det er i orden. Men du lod til at ville modsige mig, når jeg skrev at
jeg ikke syntes der var særligt meget filosofi på datalogi.

> ECTS-tal er fuldstændigt ligegyldige. De siger intet som helst om
> realiteterne. Det er realiteterne.

Aha, kan du dokumentere at det skulle være realiteterne?

ECTS-tallene bliver brugt til at fordele, hvor mange timer per semester,
man har i det enkelte fag. Men du mener så at sygeplejerskeuddannelsen
udmærker sig ved, at de slet ikke opfylder deres egne uddannelsesplaner
mht. fordeling af timerne?

> [...]
> katastrofer, som begyndte med afskaffelsen af realeksamen, og hvis
> foreløbige 'højdepunkt' ses i reformgymnasiet.

Nu gentager du dig selv. Den debat har vi haft før. Du kan ikke bare
sige at alle uddannelser i dag er elendige fordi da DU var ung, så var
alle uddannelser LANGT hårdere og LANGT bedre.

> der tidligere lå i folkeskolen. Matematik der bortset fra på DTU er
> forsvundet i en grad, at faget retteligen burde kaldes 'regning', for
> matematik har ikke mindst noget med abstraktion og bevisførelse at gøre.

Det er da noget vrøvl. Du mener simpelthen at os der har læst matematik
på fx Aalborg universitet eller Aarhus universitet simpelthen ikke har
beskæftiget os med beviser, abstraktioner, o.lign. - men blot har udført
"regning"?

> [...]
> kan finde ud af den Kristensen & Rindung vi andre begyndte med i 1g. Den
> er simpelthen for matematisk-abstrakt for dem.

Måske er det fordi I kun kan tiltrække bundskrabet med den holdning?

Stadigvæk - hvad i alverden har det at gøre med din påstand om at
nyuddannede sygeplejersker ikke kan lægge en forbinding, men derimod
redegøre for moderne franske filosoffer?

> Når man ikke opretholder det høje faglige niveau, hvad går tingene så

Det er vel din opgave som lærer.

> Da jeg i sin tid begyndte i gymnasiet havde vi abstrakt algebra i 1. g;
> det blev kort efter flyttet til 3g i mat-fys grenen, og er i dag
> forlængst afskaffet. Det var jo for svært!

Ja, det er da helt utroligt som verden er gået af lave. Dengang kostede
en is jo også kun 5 øre og man fik grus til morgenmad efter at have
sovet i en skoæske på en motorvej. Ikke sandt?

> [...]
> skoletid, i eksempelvis en politisk ungdomsorganisation, eller i et
> kursus for patruljeførere i spejderregi.

Kan du komme længere væk fra emnet?

> [...]
> uddannelsen skulle op på et højere »akademisk« niveau, og fordi der i
> dette »akademiske« niveau hører filosofi.

Det er en uddannelse med _praktikperioder_. Praktikken er stadig en del
af uddannelsen. Bare fordi man lærer noget på et hospital og ikke
siddende på en skolebænk behøver jo ikke at gøre det mindre "uddannelse"
eller mindre "rigtigt".

Jeg kan ikke se nogen problemer i at man løfter det "akademiske niveau"
på en uddannelse - det er da bare at give mere faglighed. Jeg kan dog
slet ikke følge din konklusion om, at det så nødvendigvis er blevet
"spildt" på "moderne franske filosoffer". Når jeg ser på
uddannelsesplanen og ser på hvad de studerende reelt lærer på
uddannelsen passer det slet ikke overens med det, du siger.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 08:56

> [...]
> på fx Aalborg universitet eller Aarhus universitet simpelthen ikke har
> beskæftiget os med beviser, abstraktioner, o.lign. - men blot har udført

Nu er du mig bekendt ikke »nyudsprungen« kandidat. Jeg henholder mig til
gymnasieskolens ældre matematiklærere der glæder sig til at gå på
efterløn når de fylder 62 (for at slippe for et håbløs reformgymnasium).
Forringelserne af matematikuddannelsen på i hvert fald Københavns
Universitet synes ret ny, og jeg har i hvert fald først hørt om den
inden for de sidste halvandet år. Måske skulle man tilskrive den til
afskaffelsen af Den akademiske Republik til fordel for et system hvor
det er Dansk Industri der bestemmer tingene gennem den af dem udpegede
bestyrelse? Det gamle kollegiale ledelsessystem, som brugtes 1479-2005,
havde næppe gjort det ...

Og så angående sygeplejerskerne: Beklagelserne kommer netop fra de gamle
sygeplejersker, der skal til at oplære de nye i eksempelvis at lægge en
forbinding, fordi »professionsuddannelsen« har fravalgt det praktiske
til fordel for eksempelvis moderne, franske filosoffer.

Tilsvarende beklagelser høres fra eksempelvis designskolerne, der også
har nedprioriteret det praktiske for til gengæld at styrke
håndværksfagets status ved at akademisere det. Se i øvrigt gårsdagens
Deadline 22:30 på dr.dk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-11 10:20

Hej,

> Nu er du mig bekendt ikke »nyudsprungen« kandidat. Jeg henholder mig til

Hvor nyudsprungen skal man da være for at kunne udtale sig om det?

Du henviser til at du læste for 25 år siden. Min førstehåndserfaring er
dog trods alt en del tættere på.

Men jeg forstår stadig ikke, hvad det har med sagen at gøre at du ikke
kan lide matematikundervisningen i gymnasiet, når du kritiserer
sygeplejersker for ikke at kunne lægge forbindinger?

> [...]
> forbinding, fordi »professionsuddannelsen« har fravalgt det praktiske
> til fordel for eksempelvis moderne, franske filosoffer.

Hvor har du det med de moderne, franske filosoffer fra? - Er det bare
noget du selv finder på?

Jeg forstår slet ikke, hvad problemet er i at "gamle sygeplejersker"
skal lære "unge sygeplejersker" praktiske ting. Det er da hele ideen i
uddannelsen at det veksler mellem skoleundervisning og praktik. Husk på
at de studerende får SU under hele uddannelsen, _også_ når de er i
praktik. Der er ikke tale om elevløn eller lign. Hvorfor mener du det er
et problem?

Hvis dine bekendte gamle sygeplejersker ikke gider have med studerende
at gøre, så skal de vel frabede sig at være vejledere for studerende.
Hvis de ønsker sig en arbejdsplads uden unge studerende overhovedet, så
får de det svært, da det er sådan det foregår.

Jeg ved ikke om du er klar over det, men det er faktisk 10 år siden at
sygeplejeuddannelsen blev en professionsbachelor. Så de sygeplejersker
der er kommet ud af uddannelserne de sidste mange år har kørt på den
måde - er det dårligere sygeplejersker end ellers?

Hvis vi kigger på fakta, hvad du lader til at have lidt problemer med,
så beskriver bekendtgørelsen om uddannelsen at der skal være 42%
"klinisk undervisning" (dvs. noget praktisk som fx den sygeplejefaglige
handling at lægge en forbinding). I de gode gamle dage som du henviser
til, så var der 44% "klinisk undervisning". Er det virkeligt den forskel
på 2% som har gjort at de studerende ikke længere kan lægge
forbindinger, men istedet for sidder på cafeerne med caffe latte og
baskerhue og diskuterer moderne, franske filosoffer?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-11 12:19

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hvor har du det med de moderne, franske filosoffer fra? - Er det bare
> noget du selv finder på?

Læs dog aviserne. Se dog Deadline.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-11 13:02

Hej,

> Læs dog aviserne. Se dog Deadline.

Dvs. du ved reelt ikke noget om det, da du ikke kan henvise til noget
konkret?

Tror du at alt der står i aviserne er sandhed?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-11 13:13

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Dvs. du ved reelt ikke noget om det, da du ikke kan henvise til noget
> konkret?

Jeg synes det begynder at lyde som en sang jeg har hørt før ...

> Tror du at alt der står i aviserne er sandhed?

Noget man måske skulle lære børnene allerede i skolen ikke er tilfældet
;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-03-11 08:24

> [...]

> landkommuner hvor man havde meget svært ved at se at børn ikke skulle ud
> at tjene, når de som konfirmander var færdige med 7. klasse.

Hvor gamle er det LIGE dine brødre er?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-03-11 09:11

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Læs dog aviserne. Se dog Deadline.

og tag et tankelæserkursus...

Evt kunne du også henvise til noget konkret.

Fra : Jesper

Dato : 13-03-11 02:38

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> forældrenes Dankort ved samme lejlighed? Apple tager 30%! Kinesere der
> hopper ud fra fabrikken?? Hvor meget mere kan Apple tåle?

På den ene side klandres Apple for ikke at forbyde den slags spil, på
den anden side kritiseres de for at forbyde apps med nøgne piger.
Skal Apple forbyde mere eller mindre?
Lille Dutter kan ikke købe nogetsomhelst, hvis ikke indstillingerne i
iPhone/iPad er instillet til at tillade det.
Naturligvis skal Lille Dutter ikke kunne handle og købe på kreditkortet!

Apple producerer millioner af iPads/iPods/iPhones/Mac computere hver
måned. Det kan de ikke selv producere. Derfor er de afhængige af
leverandører i Kina, som igen er afhængige af underleverandører og deres
underleverandører i rigtigt mange led ud. Det ville umuligt for Apple at
forhåndstjekke sine leverandører ud i yderste led, endsige opretholde en
løbende kontrol med stadigt skiftende underleverandører. Derfor er det
altid muligt at finde hår i suppen. Men når Apple underleverandører
afsløres i at have dårlige forhold for ansatte, så skrider Apple også
ind og kræver at underleverandøren sørger for rimelige forhold for sine
ansatte.
--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-03-11 09:30

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> writes:

> De andre plejer bare at kalde mig en bitter, gammel mand.

Nåja, kært barn har mange navne.

> (Jeg er ikke så gammel igen - årgang 66).

SÃ¥ har du da muligheden for at blive rigtig god til det :)