Hvem er hurtigst rundt om elgen?
Fra : KASO

Dato : 06-03-11 11:15

Svenskerne har i årevis foretaget såkaldte "elgtests" - en variant over
dobbelt undvigemanøvre. De har også noteret den maksimale hastighed, hver
bil kunne gennemføre øvelsen med - og nu har de lavet en liste over dem.

At 6 af placeringerne i top7 er Porsche kan nok ikke undre så meget, men
førstepladsen kan nok give anledning til et løftet øjenbryn eller to:
http://www.teknikensvarld.se/algtest-snabbaste-bilarna/
(Det ville ikke have været mit gæt! )

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-03-11 12:01

On 6 Mar., 11:15, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> Svenskerne har i revis foretaget s kaldte "elgtests" - en variant over
> dobbelt undvigeman vre. De har ogs noteret den maksimale hastighed, hver
> bil kunne gennemf re velsen med - og nu har de lavet en liste over dem.
>
> At 6 af placeringerne i top7 er Porsche kan nok ikke undre s meget, men
> f rstepladsen kan nok give anledning til et l ftet jenbryn eller to:http://www.teknikensvarld.se/algtest-snabbaste-bilarna/
> (Det ville ikke have v ret mit g t! )

Sejt. Den er endda hurtigst med en pæn margen...

Leo

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-03-11 22:16

"KASO" wrote in message

[...]

En overraskelse - ja - og at en '05 Corvette overhaler hele 5 Porscher på
listen er da også en overraskelse for mange !

Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Armand

Dato : 07-03-11 01:43

Den 06-03-2011 22:16, Jesper Hedegaard skrev:
> [...]
>

> En overraskelse - ja - og at en '05 Corvette overhaler hele 5 Porscher
> på listen er da også en overraskelse for mange !

Tjah - Det er også først for nylig at det er gået op for mig at C
06'eren ikke er en tung amerikanerbil: Den vejer faktisk det samme som
Porsche Boxter
Lav vægt og fede sutter MÅ have sin indvirkning i svensker-diciplinen :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 06-03-11 23:22

"KASO" skrev

> Svenskerne har i årevis foretaget såkaldte "elgtests" - en variant over
> dobbelt undvigemanøvre. De har også noteret den maksimale hastighed, hver
> bil kunne gennemføre øvelsen med - og nu har de lavet en liste over dem.

Jeg synes listen ser mærkelig ud, at en Landrover og en Chrysler Grand
skulle kunne køre hurtigere i en undvigemanøvre end en Passat og Laguna tror
jeg ganske enkelt ikke på, det kan ikke have været lige vilkår, f.eks. vil
dækmonteringen og føret have stor betydning.
ved nogle af testene står våt bane men mellem våd glat bane og varm tør bane
er mange muligheder.

mvh
Alex Christensen

Fra : AS

Dato : 07-03-11 10:34

Hm.. Hvordan kan forklares Nr.1 ?

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-03-11 02:53

On 7 Mar., 10:33, "AS" <n...@mail.com> wrote:
> Hm.. Hvordan kan forklares Nr.1 ?

Aktiv undervogn = ingen krængning = dækkene kan få fat i asfalten....

Fra : Klaus G.

Dato : 07-03-11 12:49

> Aktiv undervogn = ingen krængning = dækkene kan få fat i asfalten...
Det har en R8 også. Lavere tyngdepunkt. Bredere dæk. Bedre bremser. Større
motor osv..

Der må være noget galt med den liste der.

--
Klaus G.

Fra : KASO

Dato : 07-03-11 19:57

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> Det har en R8 også. Lavere tyngdepunkt. Bredere dæk. Bedre bremser. Større
> motor osv..

Den vejer til gengæld også ca. 500 kg mere, hvilket ikke gør noget godt i en
elgtest.

> Der må være noget galt med den liste der.

Fordi et VAG produkt ikke ligger øverst?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-03-11 20:11

"Klaus G." skrev i meddelelsen

> Der må være noget galt med den liste der.
-----
Jeg tror heller ikke på det, selvom en Citroen med aktiv undervogn ligger
godt i svingene.

Iøvrigt er det fejlagtigt at tro, at store dæk og fælge er sagen.
Forleden på Topgear Australia testede de 2 nye Holden Commodore SS 6,0l V8
med forskellig dækmontering - hhv standard 18" og additional 20" så vidt jeg
husker. På banen var udgaven med de "små" dæk væsentlig hurtigere end den
med de store, fordi dækkene kunne få fat i asfalten. Store dæk med lave
dæksider stepper istedet gennem svingene, og dét gir ikke hurtighed...

Fra : Armand

Dato : 08-03-11 20:41

Den 07-03-2011 20:11, Mogens (K) skrev:
> [...]
> den med de store, fordi dækkene kunne få fat i asfalten.
> Store dæk med lave dæksider stepper istedet gennem svingene, og dét gir

Nu skrives der om brede(!) dæk og ikke store :-|

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-03-11 06:33

"Armand" skrev i meddelelsen

> Nu skrives der om brede(!) dæk og ikke store :-|

Nu hænger det ofte ("altid") sammen...

Fra : Armand

Dato : 09-03-11 13:46

Den 09-03-2011 06:33, Mogens (K) skrev:

> Nu hænger det ofte ("altid") sammen...

Tjaeh :-/
Men det nævnes ikke specifikt, og det eneste specifikke er ovenikøbet en
'svjh', hvorfor jeg ikke kan bruge forklaringen til noget.
Det var dét jeg forsøgte at lade skinne igennem ved at påpege det med
bredden!

--
Armand.

Fra : AS

Dato : 07-03-11 15:16

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> wrote in message
On 7 Mar., 10:33, "AS" <n...@mail.com> wrote:
> Hm.. Hvordan kan forklares Nr.1 ?

Aktiv undervogn = ingen krængning = dækkene kan få fat i asfalten...

Er det eneste Citro med aktiv undervogn?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-03-11 02:11

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 7 Mar., 10:33, "AS" <n...@mail.com> wrote:
> Hm.. Hvordan kan forklares Nr.1 ?

Aktiv undervogn = ingen krængning = dækkene kan få fat i asfalten...
En skam, at de ikke har testen en Multipla Fiat.
Jeg tror faktisk, den ville klare sig overraskende godt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-03-11 12:39

On 7 Mar., 12:49, "Klaus G." <webmas...@seth-enoch.dk> wrote:

> Det har en R8 ogs . Lavere tyngdepunkt. Bredere d k. Bedre bremser. St rre
> motor osv..
>
> Der m v re noget galt med den liste der.

Mon ikke R8 (og mange andre) bliver hæmmet af en for striks ESP og
større egenvægt end Xantia'en ? En stor motor er også bare ballast,
det handler jo ikke om at accellere. De slår den formentlig ikke ESP
fra i en elgtest...

MVH Leo

Fra : René Løweneck

Dato : 07-03-11 21:01

> Svenskerne har i årevis foretaget såkaldte "elgtests" - en variant over
> dobbelt undvigemanøvre. De har også noteret den maksimale hastighed, hver
> bil kunne gennemføre øvelsen med - og nu har de lavet en liste over dem.

Jeg vil næsten gætte på, at en Trabant kan hurtigere end alle dem på listen:

http://www.youtube.com/watch?v=4xjhEvTYAqk

))

Fra : AS

Dato : 07-03-11 21:24

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> wrote in message

> Jeg vil næsten gætte på, at en Trabant kan hurtigere end alle dem på
> listen:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=4xjhEvTYAqk

Muligvis, men Trabant er ikke bil, bare en bike med 4 hjul :)

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-03-11 08:59

On 9 Mar., 13:45, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Tjaeh :-/
> Men det n vnes ikke specifikt, og det eneste specifikke er ovenik bet en
> 'svjh', hvorfor jeg ikke kan bruge forklaringen til noget.
> Det var d t jeg fors gte at lade skinne igennem ved at p pege det med
> bredden!
>
> --
> Armand.

Store hjul går vel oftest på fælgen, da yderdiameteren jo ikke er
noget man kan ændre ret meget på.

Leo