On Sun, 06 Mar 2011 20:21:51 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Den 05-03-2011 20:59, Ivan Madsen skrev:
>>
>> ...... Når man hører hvilket resultat der kommer ud af testkørsel af
>> øko-biler som Polo Bluemotion og Skoda Greenline undres man - det kan
>> da ikke passe, de kører kortere på literen end jeg gør i min
>> efterhånden godt tilkørte Punto.
>>
>> Puntoen er opgivet til 20,4 km/l - og jeg har checket salgsannoncer -
>> og alle siger 20-23 km/l, jeg siger så 22-25 km/l men...........OK, vi
>> er i samme niveau. Og når test af de fineste øko-biler der kan købes
>> fra ny ender på 22 km/l - skam jer!
>>
>Der er umådelig stor forskel på den enkelte chaufførs kørselsmønster, og
>dermed brændstof-økonomi!
>En svend under min læretid havde en Alfasud 1500Ti hvis bensinforbrug (á
>omkring 10 km/l) han egentlig havde det godt nok med - Hvis ikke det var
>fordi at konen aldrig kom under 15 km/l, selvom hun kun kørte indenfor
>bygrænsen
>Kig f.eks. også forbi på spritmonitor.de for at se spredningen indenfor
>folks opgørelser!
>
>Efter 5 års ejerskab er jeg endelig begyndt at kunne holde min 1,4Hdi
>tæt på 20km/l(*), men selvom det ikke er under ekstrem øko-kørsel kan
>man ikke forvente at en motorjournalist vil teste i samme kørestil som
>hverken mig eller dig.
>Ved tests øko-angivelser er det således væsentligere at sammenligne
>samme blad/journalists forbrug i forskellige tests, ligesom en
>betragtning af hvor ens hidtidige forbrug ligger i spritmonitors
>spredning, vil kunne antyde hvor man vil komme til at ligge indenfor
>spredningen for en bil man tænker at købe!
>
>(*):
>Spritmonitors gennemsnit for min bil er forøvrigt lige over 18km/l og
>80% ligger indenfor 16,5-19,5 km/l!
Først og fremmest er det flot af Porsche - det andet med mine
frustrationer over den stigende afstand mellem test og realitet burde
nok have været sendt for sig selv
Men det er da rigtigt, at journalister formodentlig kører "program
bil" og dermed ikke ligefrem leger økonomibilister. Men rent faktisk
har man taget en Corsa og en Polo og sendt dem rundt i Skåne på
landeveje - og hvor de burde ende 10-20% bedre end normtallet endte de
5-10 % under. Det er ikke imponerende.
Man får en fornemmelse af at bilerne optimeres til testen og man så er
ret ligeglade med om apparatet kan bruges ude i "verden".
Men nok om det - folk kører forskelligt - jeg kan til stadighed grine
af grønne "eco"-mærker og 130+ i ydersporet - det hænger ikke sammen,
gør det ikke!
)