<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
news:q7m6n6d8fq4uqktsa169epgnhcinj4jr9h@4ax.com...
> On Sat, 5 Mar 2011 21:16:07 +0100, "Uffe Bærentsen"
> <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:
>
>>
>><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>>news:dh05n69mput2jvk3h34mu5fc0e6r2g2os4@4ax.com...
>>> On Sat, 05 Mar 2011 18:10:53 +0100, Fister <But@but.but> wrote:
>>>
>>>>
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36861783:er-det-lovpligtigt-at-rense-bil-for-sne.html
>>>>
>>>>Jeg har da aldrig set nogen bus/kassevogn/lastbil medbringende stige og
>>>>kost, så de kan køre lovpligtigt videre efter en frokostpause, i
>>>>snevejr
>>>
>>>>--
>>>
>>> Til gengæld har jeg hver eneste vinter set hundredevis af personbiler
>>> med sne på taget. Det kan godt være irriterende at køre bag sådan en
>>> snefygning.
>>>
>>> Det helt katastrofale er så, når man kommer op på siden af dem, så
>>> viser det sig at de sidder derinde og kæmper med enorme dugproblemer.
>>> Det gør de selvfølgelig fordi sneen på taget gør at varme/kulde danner
>>> al den dug som hindrer dem i at se hvad de laver.
>>
>>Folmer, hvis du bare een eneste gang har set,
>>hvad 1 kvadratmeter 5 cm tyk is kan gøre ved forruden på en bagved kørende
>>bil.
>>Så ville du aldrig nogen sinde skrive den slags sludder.
>>
>>Kørte i personbil og havde kort forinden overhalet traileren.
>>
>>Det syn jeg så i bakspejlet var bestemt ikke sjovt!
>
>>--
>
> Nej, det er et kæmpeproblem.
>
> På en trailer med "blødt" tag, kan man indefra med et langt bræt el.
> lign. puffe op i taget, og derved få sneen/isen til at falde ned, men
> så er der det med plomberingen! Så må man ikke den løsning.
>
> På en køletrailer eller en boxtrailer er der fast tag, men
> arbejdstilsynet vil ikke have chauffører rendende deroppe uden
> gelænder og ting og sager til at holde fast i. Eneste metode er en
> damprenser, og sådan en har man selvfølgelig ved hånden ude på
> rastepladsen, når man er færdig med sit døgnhvil.
>
> Det er ikke bare sådan lige.
En stige og noget til at skubbe sne/is ud over kanten på den anden side.
Metoden er set i brug og den virker.
Men at få føreren af vogntoget og ikke mindst vognmanden til at ofre den tid
det tager,
det tror jeg er det virkelige problem.
--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i