kortbenet eller langbenet?
Fra : Christian Skands

Dato : 09-08-01 21:29

Hvordan finder jeg ud af om min motor er kortbenet eller langbenet? Hvor
måler man fra og til? Når jeg sejler for fuld gas står en stråle på ca. 1/2
meter op på hver side af motorbenet, båden er til kortbenet motor (15
tommer) Hvad sker der iøvrigt noget ved at bruge en langbenet motor til
denne?

Mvh.
Christian

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-08-01 10:15

Hej, jeg ved ikke hvor man måler fra, jeg ville gætte på bespændings
beslaget.

Men de langbenede plejer at have et mellem stykke skruet på mellem motoren
og gearet hvor skruen sidder.

Det er jo kun benet der er forlænget, og det gør men således med et mellem
stykke.

De bedste bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Christian Skands

Dato : 16-08-01 19:13

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og gearet hvor skruen sidder.
>
> Det er jo kun benet der er forlænget, og det gør men således med et mellem

Jeg syntes ikke at der er noget forlængerstykke på motoren. Jeg har været
under vandet for at se hvor langt motoren rager under bunden af båden.
Umiddelbart syntes jeg at det er for langt, der sidder sådan en plade på
motorbenet (Kavietellerandet) Jeg mener at have læst mig til at den skal
være ca. 5 cm. under bunden, men der er nærmere 15 cm. Udover at det
sprøjter mere når man sejler, har det så nogen betydning?

mvh.
Christian

Fra : Uoups

Dato : 07-09-01 12:54

Hej...
jeg ved ikke hvad den hedder, men lige op over gearkassen er der en "plade"
den skal flugte med kanten af båden...
ved brug af langbenede motorer til en båd der er beregnet til kortbenede,
vil motoren skulle bruge alt for mange kræfter... dvs dårlig benzin
forbrug, dårlig performance,
jeg har prøvet med en langbenet på min speedbåd, og den ville dårligt ud af
vandet...
Mvh Jens