iPhone og navigation til gående
Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-11 14:09

Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
umiddelbart se om det egner sig til gående.
Er det tilfældet?

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-11 08:08

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
> internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
> umiddelbart se om det egner sig til gående.
> Er det tilfældet?

Copilot ser ud til at bruge kort fra Navteq ligesom Garmin og flere
andre. Der er vist kun to store leverandører af elektroniske kort, som
bruges af GPS-fabrikanterne. Umiddelbart står der ikke noget om gående,
så Copilot er vel som alle andre GPS-programmer.
Jeg har selv Tomtom til min iPhone. Jeg bruger det i bilen, men
også i en snæver vending, når jeg er til fods i udlandet. Jeg synes da
umiddelbart, at det sagtens kan anvendes. Det er rigtigt, at det
henvender sig til bilister. Der er derfor mest veje med, men ikke så
mange små stier. Jeg synes bare sjældent, det er et problem i en storby.
Er man f.eks. i Paris, går man jo alligevel langs vejene. Det er mere
ude på landet, i skove eller i parker, manglen på stier kan være et
problem. Nu kender jeg ikke Malmö. Det er vist 20-30 år siden, jeg har
været der.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-03-11 06:31

> [...]
> ude på landet, i skove eller i parker, manglen på stier kan være et
> problem. Nu kender jeg ikke Malmö. Det er vist 20-30 år siden, jeg har

Tak. Jeg prøver det af. Det som de fleste klager over, er at hvis man
går for langsomt, så vil fx TomTom vende pilen rundt flere gange så man
ikke ved hvad retning man skal. Det gælder vel også for CoPilot.
Så det er vel hip som hap. Lige bortset fra 149,- kr. er billigt. Nu
prøver jeg det af, så får vi se.

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-03-11 21:37

> [...]

> ikke ved hvad retning man skal. Det gælder vel også for CoPilot.
> Så det er vel hip som hap. Lige bortset fra 149,- kr. er billigt. Nu

Det er klart, at det er en risiko. Nu er jeg måske skadet af min tid på
søen, men som gående ville jeg aldrig vælge at se 3D på en GPS. Jeg
ville altid vælge 2D med nord op. Så ved man, hvor man er, og man kan
bare ignorere, hvilken vej pilen peger. Faktisk står vores gamle Garmin
GPS i bilen også til at vise nord op. Kører man rundt ukendte steder
specielt om natten, så synes jeg, det er ubehageligt, at man ikke ved,
hvor verdenshjørnerne er.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Pico

Dato : 11-03-11 23:02

Den 11-03-2011 21:37, Henrik Münster skrev:

> [...]
> GPS i bilen også til at vise nord op. Kører man rundt ukendte steder
> specielt om natten, så synes jeg, det er ubehageligt, at man ikke ved,
Jeg har Navigon på min iPhone og har da brugt det til at finde rundt i
bl. and. Ungarn til fods, men ellers bruger jeg Kort og med Hybrid når
jeg har behov for det til fods, det er ligesom dengang man løb
orienteringsløb
Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.

--
MVH
Pico

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-03-11 19:56

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
> orienteringsløb
> Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.

Jeg tør ikke have ting kørende som medfører regninger jeg ikke har styr
på. Jeg har et par gange gjort det i Malmö, og var sur over at skulle
betale for kortopdateringer jeg havde forbedredt hjemmefra. 10 kroner
hist og pist for minimal information.

--
Flemming

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-11 06:26

> [...]

> orienteringsløb
> Prøv det, det er begrænset hvor meget datatrafik der bruges til kortet.

Det sker nu også at man må bruge Kort i stedet for Navigon, fordi der er
fejl i Navigon-kortet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pico

Dato : 14-03-11 01:17

Den 12-03-2011 06:26, Per Rønne skrev:

> Det sker nu også at man må bruge Kort i stedet for Navigon, fordi der er
> fejl i Navigon-kortet ...
Det har jeg så kun opdaget en gang i Helsinge hvor den ville have mig
gennem en spæret gade.
Jeg vil godt pointere jeg ikke bruger GPS ret meget da jeg overvejende
kørere steder jeg er kendt, så det er meget begrænset hvad jeg vil
opdage af fejl.

--
MVH
Pico

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-11 10:13

> [...]

> Jeg vil godt pointere jeg ikke bruger GPS ret meget da jeg overvejende
> kørere steder jeg er kendt, så det er meget begrænset hvad jeg vil

Jeg bruger næsten altid GPS,når jeg kører bil. Jeg synes, det er rart at
vide, hvor jeg er, og hvornår jeg er fremme. Hvis vi f.eks. skal køre
2-300 km på motorvej kan man godt blive i tvivl om, hvor lang tid, der
er tilbage af turen. Det kan f.eks. ske, at min mor ringer og spørger,
hvornår vi er fremme, så hun kan have maden klar. Så er det smart, at
man lige kan se på GPS'en, hvornår man er fremme. Det er også godt at
træne sig i at bruge sin GPS. Det kan jo være farligt i trafikken, hvis
ens opmærksomhed er rettet for meget mod GPS'en. Derfor er det rigtigt
godt at øve sig i at bruge den i ikke-stressede situationer. Så sidder
brugen af den på rygraden, når man pludselig befinder sig midt i
myldretiden i en storby, hvor man aldrig har været før.
Jeg ved godt, at man kan sige, det er helt unødvendigt at bruge
GPS'en på kendte steder, men så er resten af bilens instrumenter jo også
unødvendige. Hvad skal man med benzinmåleren? Man kan jo bare se på
kilometertælleren og tanke op f.eks. hver 600 km afhængig af bilen.
Kølervæsketermometret er endnu mere unødvendigt. Hvis der endelig ryger
en kølerslange i farten, så skulle det da være utroligt heldigt, hvis
man lige kigger på termometret i det øjeblik. Mere sjældne instrumenter
som voltmeter og olietermometer er endnu mere unødvendige. Det samme
gælder omdrejningstælleren. De første mange biler, jeg havde, havde ikke
omdrejningstæller, og det gik da fint. Det eneste nødvendige er
speedometret pga. hastighedsgrænserne og så km-tælleren. Og så er
diverse advarselslamper jo rare at have.
De fleste vil nok alligevel nødig undvære instrumenterne. De
synes f.eks., det er rart at vide, hvor meget brændstof der er tilbage.
På samme måde har jeg også vænnet mig til GPS'en, der giver nogle
oplysninger, det er rart at have, men som sådan set godt kan undværes,
hvis man er på steder, man kender nogenlunde godt. Og så er det som sagt
rigtig godt at træne sig i at bruge sin GPS, så man er så vant til det,
at den ikke tager ens opmærksomhed fra trafikken. Det kan man kun gøre
ved at bruge den jævnligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-11 10:18

> [...]
> speedometret pga. hastighedsgrænserne og så km-tælleren. Og så er
> diverse advarselslamper jo rare at have.

Er det fordi der på franske biler ofte er brug for advarselslamperne ?
;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-11 11:39

> Er det fordi der på franske biler ofte er brug for advarselslamperne ?
> ;)

Har-har! Ofte og ofte, det kan man jo diskutere. Jeg har nu ikke det
store bøvl med de franske biler. Faktisk har jeg haft en ESP-fejl i
vinter, hvor alle systemer slog fra. Det gik nu i orden af sig selv
igen, men det var meget sjovt at opleve, at det pludselig var næsten
umuligt at køre i sneen. Trækhjulene kunne næsten ikke få fat. Før i
tiden havde biler ikke ESP, og vi kørte da fint i snevejr. Det er
mærkeligt, at der er den forskel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-11 11:56

> [...]
> umuligt at køre i sneen. Trækhjulene kunne næsten ikke få fat. Før i
> tiden havde biler ikke ESP, og vi kørte da fint i snevejr. Det er

Det er ligesom moderne fly ... du kan ikke styre dem manuelt :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-11 10:40

> Det er ligesom moderne fly ... du kan ikke styre dem manuelt :)

Den tanke faldt også mig ind, men jeg regnede med at blive helt til
grin, hvis jeg sammenlignede min bil med en jetjager. Jeg er vist
rigeligt til grin i forvejen pga. den bil.
Jeg var i øvrigt til præsentation af den helt nye Peugeot 508 på
Koldingfjord i dag. Den er ellers lækker. Hvis man ikke normalt er til
franske biler i, kan den måske få en til at skifte mening. Prisen er så,
at den ikke er så original mere. Men man kan jo ikke både få franske
særheder og en bil, der er som en tysker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Pico

Dato : 15-03-11 00:04

Den 14-03-2011 10:13, Henrik Münster skrev:

> [...]
> rigtig godt at træne sig i at bruge sin GPS, så man er så vant til det,
> at den ikke tager ens opmærksomhed fra trafikken. Det kan man kun gøre
Jeg kan godt følge dit argument, men ærligt talt gider jeg ikke sætte
GPS til for at kørere i sommerhuset eller til bekendte hvor jeg har
været masser af gange, selvom adresserne er indprogrammeret i forvejen.
Skal jeg et sted hvor jeg ikke kender vejen sætter jeg den til i
forvejen, ofte før vi går ud til bilen og så går det hele af sig selv,
hvis der ikke er nogen der ringer
Det oplevede jeg engang i et stort motorvejssammenfletning jeg ikke
kendte, der ville jeg godt have ønsket det var en separat GPS, men
ellers virker iPhonen fint til mit brug.

--
MVH
Pico

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-11 11:03

> [...]

> Skal jeg et sted hvor jeg ikke kender vejen sætter jeg den til i
> forvejen, ofte før vi går ud til bilen og så går det hele af sig selv,

Det kommer selvfølgelig an på, hvor besværligt det er at montere den. Vi
har garage, så vi har en årevis haft en Garmin GPS siddende fast i
bilen. Vi fik endda monteret et ekstra stik bag instrumentbrædtet og en
Brodit holder på instrumentbrædtet. I en Peugeot er det umuligt at nå en
GPS, hvis den sidder på forruden. Det tager også ofte en del af udsynet.
På den måde tændte GPS'en automatisk, når bilen startede. Hvis vi bare
kørte i lokalområdet, tastede vi ikke en rute ind, men GPS'en viste på
kortet, hvor vi var.
Nu har vi fået to biler, og jeg bruger selv min iPhone 4 som GPS
i min bil. Den skal i sagens natur monteres hver gang. Det er lidt mere
besværligt, så jeg monterer den da også kun, når vi skal lidt længere
ture. Men jeg kan godt lide at have den tændt, selv om jeg strengt taget
kender vejen. Måske har jeg vænnet mig for meget til den, men jeg kan
godt være distræt nok til at køre forbi den rigtige afkørsel, selv om
jeg kender vejen.

> Det oplevede jeg engang i et stort motorvejssammenfletning jeg ikke
> kendte, der ville jeg godt have ønsket det var en separat GPS, men
> ellers virker iPhonen fint til mit brug.

Det er helt sikkert en ulempe. Min gamle iPhone 3G var helt forfærdelig
på det punkt. Den slukkede for navigationen. Efter samtalen tog det lang
tid at starte programmet igen. Man kunne køre rigtig mange kilometer på
den tid. iPhone 4 navigerer i det mindste videre, selv om telefonen
ringer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Pico

Dato : 16-03-11 01:02

Den 15-03-2011 11:03, Henrik Münster skrev:
> [...]
> tid at starte programmet igen. Man kunne køre rigtig mange kilometer på
> den tid. iPhone 4 navigerer i det mindste videre, selv om telefonen
Det er en 3G jeg har så det er noget der tager tid. Jeg har for nyligt
sat datterens iPhone 4 op for hende og må da indrømme at den er
væsentlig hurtigere og lækre end min. Problemet er så at min virker fint
så jeg kan ikke rigtig overbevise fruen om at vi behøver den nye udgave.
Personligt synes jeg også at det er for dyrt at skifte ud når den gamle
ikke fejler noget

--
MVH
Pico

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-11 08:08

> [...]

> så jeg kan ikke rigtig overbevise fruen om at vi behøver den nye udgave.
> Personligt synes jeg også at det er for dyrt at skifte ud når den gamle

Jamen det er da helt sikkert. Man kan jo ikke skifte ud hele tiden. Det
gør jeg da heller ikke, men jeg må indrømme, at jeg købte en iPhone 4,
da jeg syntes, min iPhone 3G var blevet for langsom. Jeg er simpelthen
blevet så glad for min iPhone 4. Alene den meget øgede hastighed og
muligheden for hurtigt skift mellem applikationer gør, at hele
oplevelsen ved at bruge den er meget mere flydende uden pauser og
irriterende afbræk. Den bedre skærm, kompasset og alt det andet er
selvfølgelig også fordele. Men nu kan man jo lige så godt vente til
sommer med at købe, for der bliver iPhone vel opgraderet igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 23-03-11 18:49

Fra : Pico

Dato : 23-03-11 18:49

Den 19-03-2011 09:27, Per Rønne skrev:

> Det tilfælde jeg tænker på ville have mig til at køre syd for Vanløse
> station, selv om vedkommende boede nord for. Og fejlen var i
> kilometerstørrelse.
>
> I stedet ville programmet have mig til en kirke ...
Du har måske den kristne udgave, det er da ikke så tosset

--
MVH
Pico

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-03-11 19:56

> [...]
> GPS i bilen også til at vise nord op. Kører man rundt ukendte steder
> specielt om natten, så synes jeg, det er ubehageligt, at man ikke ved,

Det passer så meget godt med at 2D er noget hurtigere end 3D på CoPilot.

Løsningen med Nord-vendt kort er det mest kontroversielle valg man skal
gøre sig, oplever jeg. For som erfaren kortlæser, ved man at man skal
stå 'bagved' og kigge i den retning på kortet man skal. Men som gående
med håndholdt GPS mister man dælme hurtigt orienteringen i mørke, hvis
ikke det er Nord-vendt.

Pudsigt nok, bemærkede jeg Point-of-interests er mere væsentlige når man
er gående end når man er i bil, især når man fryser, det er mørkt, og
man er sulten.

--
Flemming

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-03-11 11:48

On 2011-03-04 14:09:00 +0100, Flemming Rubini said:

> Jeg er blevet glad for gåture i Malmö men for nærig til at bruge
> internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
> umiddelbart se om det egner sig til gående.
> Er det tilfældet?

OT men få dig et abonement hos 3.dk hvis du kommer meget derovre hos
svenskerne. Det koster ikke ekstra at benytte hverken tale eller data
derovre.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-03-11 06:31

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> OT men få dig et abonement hos 3.dk hvis du kommer meget derovre hos
> svenskerne. Det koster ikke ekstra at benytte hverken tale eller data
> derovre.

Tak. Var netop abonnent af samme grund hos 3. Men jeg bryder mig ikke om
at et firma er så uigennemsigtigt, fx vil jeg gerne kende mit forbrug i
detaljer, hvilket jeg ikke kunne komme til, så jeg smuttede. Men ellers
et godt tip!
--
Flemming

Fra : J.K.Arning

Dato : 11-03-11 08:59

On 2011-03-11 06:30:49 +0100, Flemming Rubini said:

> [...]
> at et firma er så uigennemsigtigt, fx vil jeg gerne kende mit forbrug i
> detaljer, hvilket jeg ikke kunne komme til, så jeg smuttede. Men ellers

Meget .. rigtigt meget har ændret sig på det punkt. deres forbrugs
oversigt er blevet rigtig god og de har lige lavet nye abbonementer med
incl taletid der er sekundafregnet og uden opkaldsafgift.

Der er vitterligt kommet styr på tingene.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-03-11 20:05

> [...]

> incl taletid der er sekundafregnet og uden opkaldsafgift.
>
> Der er vitterligt kommet styr på tingene.

Tak. jeg overvejer igen. Jeg kan nok ikke finde den aftale jeg fik lavet
hos dem, men det var vist 79 kr. inkl. 1 GB etc.

Jeg har Unotel nu, clean and sharp.
1 GB (1 Mbit/384 kbit skrues ned til 64/64 når forbrugstoppen er nået
uden ekstra omkostninger) for 49,- kr. om måneden. Minutpris 0,50 kr.,
sekundtaksseret. Opkaldsafgift 0,29 kr. SMS 0,16 kr.
http://kortlink.dk/unotel/8ubs

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-03-11 16:56

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> vide, hvor jeg er, og hvornår jeg er fremme. Hvis vi f.eks. skal køre
> 2-300 km på motorvej kan man godt blive i tvivl om, hvor lang tid, der
> er tilbage af turen. Det kan f.eks. ske, at min mor ringer og spørger,

Er du alvorlig? Kan du ikke sige at "der er 150 km tilbage, og vi er på
motorvej hvor man må køre 130" og så komme med et groft overslag over
hvor lang tid DET vil tage?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-11 10:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110314 <nospam0002+20110314@gmail.com> wrote:

> Er du alvorlig? Kan du ikke sige at "der er 150 km tilbage, og vi er på
> motorvej hvor man må køre 130" og så komme med et groft overslag over
> hvor lang tid DET vil tage?

Jo, men så kunne vi jo lige så godt fjerne benzinmålere, termometre,
armbåndsure osv. Selv om man godt kan overleve uden, så er det nu rart
at have måleinstrumenter. Det er vel ikke meningen, man skal barbere sin
tilværelse fuldstændig ned, så man ingenting har. Jeg går ud fra, at du
også betjener dig af adskillige måleinstrumenter i det daglige. Og hvad
med mit argument om, at det er godt for trafiksikkerheden, hvis man er
vant til at aflæse sin GPS, så det sidder på rygraden, og man kan gøre
det med et enkelt blik? Det er ikke smart, hvis man først tager sin GPS
frem, når man sidder fast i myldretiden i Paris og så skal til at finde
ud af, hvor de forskellige informationer står.
Jeg synes nu også, det kan være svært at beregne tiden, når vi
f.eks. kører fra Esbjerg til København. Det er 305 km. Hvis min mor
ringer "lidt efter" vi er kørt over Storebæltsbroen, og vi sidder og
taler sammen, hører radio osv., så kan det være svært at huske, om det
var Slagelse eller Ringsted, vi passerede for lidt siden. Det er også
interessant at se, hvordan den beregnede ankomsttid rykker sig afhængig
af ens hastighed, eller hvis der er vejarbejde eller kø.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-03-11 11:16

> [...]

> internetroaming. Jeg har derfor kigget på CoPilot, men kan ikke
> umiddelbart se om det egner sig til gående.

Nu har jeg prøvet CoPilot. Fint og godt, og alligevel:
jeg foretrækker at min brugergrænseflade er mest muligt ens over hele
linjen, og da jeg har anvendt TomTom før, så ville det i mit tilfælde
havde været et sjovere valg at smide 220,- kr. mere oveni hatten.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-03-11 09:33

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jo, men så kunne vi jo lige så godt fjerne benzinmålere, termometre,
> armbåndsure osv. Selv om man godt kan overleve uden, så er det nu rart

Øh, er det ikke at overreagere lidt? Du skulle nødigt gå i stå på
motorvejen med tom tank eller en tørkogt køler fordi GPS'en er
slukket...

Du kan jo også klare dig uden bil, bare du har en vandrestav...

Næh, jeg siger ikke det ikke er rart og praktisk, men undrer mig bare
over at du allerede læner dig så meget op af den.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-03-11 12:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110325 <nospam0002+20110325@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Næh, jeg siger ikke det ikke er rart og praktisk, men undrer mig bare
> over at du allerede læner dig så meget op af den.

Såen ville jeg ikke udlægge det. Som jeg ser det forebygger Henrik
task-overload.

--
Flemming