iPad 2. Så fik Per Rønne ret :-)
Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-11 21:45

Så fik Per Rønne ret. Mere end ret endda. Han har jo altid ment, at iPad
2 ville komme til foråret. Så nu kan vi gå ud at købe vores iPad med god
samvittighed, ham og jeg
Det kom ellers helt bag på mig. Jeg havde da glemt alt om Apples
begivenhed i aften, så jeg blev helt overrasket, da jeg lige kiggede på
min computer her til aften, efter jeg havde været til hvalpetræning. Nu
skal jeg have mig sat lidt ind i, hvad den nye kan.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-11 21:56

> Så fik Per Rønne ret. Mere end ret endda. Han har jo altid ment, at iPad
> 2 ville komme til foråret. Så nu kan vi gå ud at købe vores iPad med god
> samvittighed, ham og jeg

Nu har Per jo ikke monopol på den slags forudsigelser ;)

> [...]
> min computer her til aften, efter jeg havde været til hvalpetræning. Nu
> skal jeg have mig sat lidt ind i, hvad den nye kan.

Den ser faktisk ret lækker ud. Især deres nye "case" er ret fix. MIt
"problem" er nok at jeg ikke bruger iPad 1 nok i det daglige til at jeg
skal rende ud og have 2'eren :)

Til udvikling er iPad 1 jo stadig fin fin ..

/thomas

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-03-11 22:45

Den 02/03/11 21.56, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> skal rende ud og have 2'eren :)
>
> Til udvikling er iPad 1 jo stadig fin fin ..

Ja, du kan vel lige så godt vente til iPad 3 kommer til efteråret, eller
til iPad 4 kommmer næste år! ;-D

Mikkel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-11 22:50

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Ja, du kan vel lige så godt vente til iPad 3 kommer til efteråret, eller
> til iPad 4 kommmer næste år! ;-D

uughhh ...

1: det efterårs rygte er løse tanker fra Hr. Gruber
2: jeg har det ofte med at springe en generation over, men hvis jeg
brugte iPad'en hver dag ville jeg nok være mere klar på at opgradere ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-11 07:25

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Ja, du kan vel lige så godt vente til iPad 3 kommer til efteråret, eller
> til iPad 4 kommmer næste år! ;-D

iPad 3 kommer marts 2012 ... og mon ikke den så er forsynet med en
Retina-skærm?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-03-11 07:56

Den 03/03/11 07.25, Per Rønne skrev:

> iPad 3 kommer marts 2012 ... og mon ikke den så er forsynet med en
> Retina-skærm?

Jeg er skuffet over at iPad 2 ikke har Retina. Jeg synes ikke at iPad 1
har en skærm i en kvalitet der gør det investeringen værd, så hvis ikke
skærmen er væsentligt forbedret i iPad 2 vil jeg vente...

Mikkel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-11 09:14

> [...]

> har en skærm i en kvalitet der gør det investeringen værd, så hvis ikke
> skærmen er væsentligt forbedret i iPad 2 vil jeg vente...

Det skulle være den samme skærm. Nu ved jeg ikke hvad du sammenligner
med, men jeg synes skærmen er fin. Det er klart at hvis du lægger en
iphone 4 ved siden af så kan du se at opløsningen ikke er den samme, men
det gør imho. ikke noget.

Hvis de overhovedet findes, så vil et panel med dobbelt opløsning koste
det hvide ud af øjnene i øjeblikket ..

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 03-03-11 08:26

On 02-03-2011 21:56, Thomas von Hassel wrote:

> Den ser faktisk ret lækker ud. Især deres nye "case" er ret fix. MIt
> "problem" er nok at jeg ikke bruger iPad 1 nok i det daglige til at jeg
> skal rende ud og have 2'eren :)

Som ejer af en 1'er, synes jeg mere 2'eren burde hedde 1S eller 1,5.
Den er lidt mindre, noget hurtigere og har fået lidt kameraer og gyro,
ikke rigtig noget ophidsende...

> Til udvikling er iPad 1 jo stadig fin fin ..

Ja, mht. udvikling er der jo kun hastigheden til forskel. Forudsat man
ikke laver noget, der bruger kamera eller gyro.

Jesper \

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-11 10:23

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Som ejer af en 1'er, synes jeg mere 2'eren burde hedde 1S eller 1,5.
> Den er lidt mindre, noget hurtigere

Dobbelt så hurtig, og taler vi grafik 8 gange så hurtig.

> og har fået lidt kameraer

To - til FaceTime.

> og gyro,

Til legedrengene på 50 ...

> ikke rigtig noget ophidsende...

Ja, retina-skærmen er udskudt til iPad 3, til næste år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-11 10:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Dobbelt så hurtig, og taler vi grafik 8 gange så hurtig.

> To - til FaceTime.

> Til legedrengene på 50 ...

> Ja, retina-skærmen er udskudt til iPad 3, til næste år.

du bliver nødt til at tilføje "sandsynligvis" eller "jeg håber" til den
sætning.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-11 14:00

> du bliver nødt til at tilføje "sandsynligvis" eller "jeg håber" til den
> sætning.

Jeg ville sige »sandsynligvis« da jeg næppe køber iPad 3 ... ikke når
jeg nu køber en iPad 2 her i slutningen af måneden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-11 22:26

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Som ejer af en 1'er, synes jeg mere 2'eren burde hedde 1S eller 1,5.
> Den er lidt mindre, noget hurtigere og har fået lidt kameraer og gyro,
> ikke rigtig noget ophidsende...

Den er betydeligt tyndere og noget lettere. Samtidig er den meget
hurtigere, har samme batteritid og koster det samme. Alt i alt er det
enorme fremskridt. Det er skam ikke ligetil at gøre elektroniske
apparater mindre, uden det går ud over ydelsen eller prisen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-03-11 08:44

On 06-03-2011 22:26, Henrik Münster wrote:

> [...]
> enorme fremskridt. Det er skam ikke ligetil at gøre elektroniske
> apparater mindre, uden det går ud over ydelsen eller prisen.

Jeg mente nu heller ikke at det var let at gøre, bare at den umiddelbare
forskel/forbedring, når man allerede har en 1'er, ikke er så overvældende.
Den er hurtigere - jeg savner ikke hastighed
Den er tyndere/lettere - fint nok, men ville ikke ændre noget for mig

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-11 08:57

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Den er hurtigere - jeg savner ikke hastighed

Nok ikke ligenu, men når udviklerne kan kode til en enhed med mere power
så kommer der efterhånden App's som ikke vil virke godt (eller slet
ikke) på iPad 1. Apple har jo allerede taget det første skridt med
iMovie.

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-03-11 09:04

On 07-03-2011 08:56, Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> så kommer der efterhånden App's som ikke vil virke godt (eller slet
> ikke) på iPad 1. Apple har jo allerede taget det første skridt med

Enig, men jeg forventer ikke at spille actionspil på den og enhver form
for redigering af lyd og billede er mig 100% ligegyldig.
Men jeg er da helt med på at andre vil sætte stor pris på hastigheden og
redigeringsmulighederne, det gælder bare ikke mig :)

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-11 09:10

> [...]

> Men jeg er da helt med på at andre vil sætte stor pris på hastigheden og
> redigeringsmulighederne, det gælder bare ikke mig :)

Se det er jo godt. Man kan håbe at flere gør som dig og
forventningsafstemmer deres køb af dimser ....

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-03-11 06:19

Den 03/03/11 08.26, Jesper Hartoft skrev:

> Som ejer af en 1'er, synes jeg mere 2'eren burde hedde 1S eller 1,5.
> Den er lidt mindre, noget hurtigere og har fået lidt kameraer og gyro,
> ikke rigtig noget ophidsende...

Næh, jo det skulle da lige være at 1'eren skulle kunne købes brugt til
en vældig fair pris, det er jo "den gamle" model nu !

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-03-11 22:55

> ... så jeg blev helt overrasket, da jeg lige kiggede på
> min computer her til aften, efter jeg havde været til hvalpetræning.

Det var sgu da osse på tide, når nu hvalpetræningen fra Dr. Monster
seniors hånd åbenbart ikke har været tilstrækkelig

Undskyld, ku' ikke la' vær'

--
v.h., Mich

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-11 07:25

> Så fik Per Rønne ret. Mere end ret endda. Han har jo altid ment, at iPad
> 2 ville komme til foråret. Så nu kan vi gå ud at købe vores iPad med god
> samvittighed, ham og jeg

Kasuskongruens! »Ham og mig« ...

I øvrigt kan podcasten fra eventet nu downloades gennem iTunes.

Forhåbentlig er Danmark blandt de 25 lande der får iPad 2 25. marts.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas M.

Dato : 03-03-11 09:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> I øvrigt kan podcasten fra eventet nu downloades gennem iTunes.
>
> Forhåbentlig er Danmark blandt de 25 lande der får iPad 2 25. marts.

Danmark står på listen til 25. marts i keynoten ;)

--
Andreas M.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-11 10:23

Andreas M. <andreas@ravnmoeller.dk> wrote:

> Danmark står på listen til 25. marts i keynoten ;)

Lyder godt.

Jeg har meldt mig til på apple.dk's site til at modtage meddelelse, når
man kan bestille en iPad 2; jeg skal have den så hurtigt som muligt ...
jeg har allerede en bunke software til den (især universelle
applikationer)
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Dan

Dato : 03-03-11 16:36

On 03-03-2011 10:23, Per Rønne wrote:

> [...]
> man kan bestille en iPad 2; jeg skal have den så hurtigt som muligt ...
> jeg har allerede en bunke software til den (især universelle
-------------------
Hos Humac kan der allerede nu forudbestilles
http://shop.humac.dk/pl/iPad_iPad_2_671.aspx

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-11 17:46

Erik Dan <youwish@fail.dk> wrote:

> Hos Humac kan der allerede nu forudbestilles
> http://shop.humac.dk/pl/iPad_iPad_2_671.aspx

Det gjorde de også med iPad 1, trekvart år inden de kom til Danmark.

Mine erfaringer fra iPhone 4 siger mig, at Apple først sender deres
iPads til dem der bestiller direkte hos Apple, før de tilgodeser deres
forhandlere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-03-11 08:03

Den 03/03/11 10.23, Per Rønne skrev:

> [...]
> man kan bestille en iPad 2; jeg skal have den så hurtigt som muligt ...
> jeg har allerede en bunke software til den (især universelle

Er det noget du vil fortælle om? Jeg er nysgerrig efter at høre hvilke
applikationer du vil købe en iPad for at køre.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-11 13:05

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Er det noget du vil fortælle om? Jeg er nysgerrig efter at høre hvilke
> applikationer du vil købe en iPad for at køre.

Boglæsere: iBooks, Kindle, GoodReader (, DevonThink Pro to go). De to
første giver sig selv, GoodReader er en boglæser der giver rigtigt gode
muligheder for at lave noter i eksempelvis lærebøger og matematiknoter,
og DevonThink Pro to go skulle gøre det samme når den er /helt/ klar.
Synkroniserer med DevonThink Pro Office på Mac, men heller ikke
synkroniseringen er endnu tilfredsstillende.

Tidsstyrere: Pocket Informant HD (kalender), OmniFocus for iPad
(opgavestyring).

Opslag: iWiki HD (wikipedia), Gyldendals Røde da-en-da (den eneste der
er kommet decideret til iPad; en universel applikation), diverse
referencebøger fra Oxford University Press.

Regnemaskiner: WolframAlpha (avanceret grafregner mv; kræver
netforbindelse), PCalc (erstatter den indbyggede fra iPhone), powerOne
(finansregner med templates; udvidbar).

Aviser & tidsskrifter: Berlingske Digitale Avis (overvejer; koster 275
om måneden), TidBITS News, Zinio Magazine News.

Det er vel det væsentligste, men herudover er der også en bunke andre
ting. En Kindle er ikke nok, og den større skærm (A5) er en væsentlig
parameter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-11 22:26

> Kasuskongruens! »Ham og mig« ...

Beklager. Jeg ved ikke, hvad der kom over mig. Jeg må have været træt

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-11 05:38

> Beklager. Jeg ved ikke, hvad der kom over mig. Jeg må have været træt

Ja, det er ikke alle der har haft latin i grundskolen - men skulle man
som stud.med. i hvert fald ikke i sin tid have haft den lille latinprøve
for at begynde på medicinstudiet? Eventuelt taget i sommerferien, i
studieskolen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-11 13:18

> [...]
> som stud.med. i hvert fald ikke i sin tid have haft den lille latinprøve
> for at begynde på medicinstudiet? Eventuelt taget i sommerferien, i

Jo da. Jeg tog skam også den lille latinprøve i 9. klasse. Jeg vil nu
ikke påstå, at jeg nogensinde blev bare tilnærmelsesvis god til latin,
og det er jo ikke noget, jeg holder vedlige. I lægefaget bruger man bare
enkeltord til diagnoser. Der er ikke tale om egentlige sætninger. Det
eneste problem er endelserne på adjektiverne, men så forkorter man bare
med et punktum.
Jeg synes også, at latin forsvinder mere og mere. Det sker
oftere og oftere, at vi skriver diagnoserne på dansk eller måske et
fordansket latin, hvor de latinske betegnelser mere bruges som
fremmedord i danske sætninger. For eksempel siger vi pankreas (tidl.
pancreas) i stedet for bugspytkirtel. Kræft i den hedder på latin
"cancer pancreatis", men bliver ofte til "pankreascancer", hvilket vel
er en fordanskning.
Jeg tror, det er indflydelsen fra det engelske sprog, der har
skabt denne ændring. Den øverste cava-vene hedder vena cava superior og
skal således findes under "V" i indholdsfortegnelsen. I den engelske
litteratur hedder den "superior caval vein", og man skal således slå op
under "S". Det gælder rigtig mange betegnelser, og det er lidt
forvirrende. Da størstedelen af den mere specialiserede litteratur er på
engelsk, har det naturligvis påvirket lægesproget her i Danmark.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-11 20:05

> [...]
> min computer her til aften, efter jeg havde været til hvalpetræning. Nu
> skal jeg have mig sat lidt ind i, hvad den nye kan.

ach:

<http://daringfireball.net/linked/2011/03/03/ihnatko-ipad-2>

"But you kind of have to hold the iPad 2 to really get the redesign.
It's thinner by a third, plus its edges taper to a thin line of metal.
It's almost inconceivable that this thing you're holding is a multicore
tablet computer. The Xoom tablet is trim, light, and very pretty … but
when you place it next to the iPad 2, it looks as though it was designed
and built by angry Soviet prison labor instead of by Motorola."

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-03-11 19:43

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> writes:

> [...]
> Den er hurtigere - jeg savner ikke hastighed
> Den er tyndere/lettere - fint nok, men ville ikke ændre noget for mig

Personligt tror jeg Facetime bliver killer-applikationen for iPad 2.

Husk hvad målgruppen er: Adskilt familie...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-03-11 18:06

> MÃ¥ske, jeg er ikke sikker.

Næh, nu får vi se :)

Du kan jo se reklamefilmene og se hvad Apple synes er vigtigt.

> Fint, den falder jeg udenfor.
> Og kan ikke se behovet for at glo på den jeg taler med...

Det kommer nok hvis du havner i målgruppen en dag :)