Ny blæser til en MacBookPro4,1
Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 11:17

Hej jeg har sådan en herlig 17 tommer bærbar, der har en højre blæser
der larmer..
Det er som - det altid er - metallet der rasler, ganske som selve
blæser er "rystet løs"..
Den skal med andre ord skiftes...
Og så var det jeg tænkte..
nogle der ved hvor jeg kan købe en sådan reservedel..
helst her i landet, men alternativt i EU, så jeg ikke skal vente på en
US ting..
I forhold til reperation herhjemme har jeg tidligere brugt dem ude i
Ballerup, der - som jeg husker det er venlige, men som insisterer på at
beholde maskinen i 2 uger..
det har jeg altså ikke tid til..

Så et web site.. etc..
eller en "mac butik" der sælger reservedele.. til "kostpris".. eller privat..
jeg er frisk på det meste, da min blæser virkelig larmer....

vh
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 11:23

On 2011-03-02 11:16:35 +0100, ecozyz said:

> [...]
> eller en "mac butik" der sælger reservedele.. til "kostpris".. eller privat..
> jeg er frisk på det meste, da min blæser virkelig larmer....

Mener at det er den her
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/stats/macbook-pro-core-2-duo-2.5-17-early-2008-penryn-specs.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-11 14:51

ecozyz wrote:
> [...]
> privat..
> jeg er frisk på det meste, da min blæser virkelig larmer....

Hm, der har tidl. været en butik i London, hvor man har kunnet købe nye
og renoverede reservedele til de fleste Mac, men jeg har mistet linket,
- så prøv at søge på 'apple spareparts + england'.

En anden mulighed kunne være at afmontere den larmende blæser og se
typenummeret. Tag blæseren med til den nærmeste lavpriselektronik - fx.
Brinck i København eller Lavpriselektronik i Århus, så vil det undre mig
meget, hvis de ikke har noget, der kan bruges. - En af mine venner fik
samme problem med en ca. 7 år gl. GigaDesigns CPU, afmontere blæser,
tage den med til butikken her i Århus, få en ny, montere og så kørte det
igen - alt sammen til ca. 50kr.. Den, han fik, er en Papst Ultra
Lownoice blæser.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-11 14:57

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> tage den med til butikken her i Århus, få en ny, montere og så kørte det
> igen - alt sammen til ca. 50kr.. Den, han fik, er en Papst Ultra

Nu er en blæser til den model temmlig "custom"

<http://www.ifixit.com/MacBook-Parts/MacBook-Pro-17-Inch-Model-A1261-Rig
ht-Fan/IF187-037>

Men det er da muligt at selve motoren kan skiftes til noget fra en
standard blæser...

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 02-03-11 18:39

On 02/03/11 14.51, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Brinck i København eller Lavpriselektronik i Århus, så vil det undre mig
> meget, hvis de ikke har noget, der kan bruges.

Ahh dog ikke, vi har ikke lige noget på programmet der kan stoppes i.
Blæseren ER speciel, og findes kun i den MBP.

Jeg har dog "repareret" rigtig mange MBP-blæsere med en gang Molykote
fedt, så spiller de rigtigt godt igen. Mine maskiner bliver adskildt,
blæst igennem med trykluft og smurt en gang om året.

// Per (Brinck)

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 19:17

On 2011-03-02 18:39:09 +0100, Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> said:

> [...]
> fedt, så spiller de rigtigt godt igen. Mine maskiner bliver adskildt,
> blæst igennem med trykluft og smurt en gang om året.

de sidste par bærbare jeg har haft, har/havde det samme problem.. højre
fan.. giver op og begynder at larme..
her får de først symaskine olie, og lidt fedt..
det virker et stykke tid..
tiol sidst bliver de så løse at magneterne ikke længer kan holde dem..
så retter jeg blikket så selve fan ikke rør ved metal når det drejer
rundt, og så ender jeg med at købe en ny..
det er første gang jeg prøver i UK..
http://www.applemacparts.co.uk/store/index.php
ser ud til at kende til problemet..
købte for 2 timer siden, nu er den sendt med royal mail..
regner med at have den imorgen/over morgen..

Der er sgu da service ( når jeg altså få fingrene i den )

Fra : J.K.Arning

Dato : 02-03-11 14:55

On 2011-03-02 11:16:35 +0100, ecozyz said:

> Så et web site.. etc..
> eller en "mac butik" der sælger reservedele.. til "kostpris".. eller privat..
> jeg er frisk på det meste, da min blæser virkelig larmer....

http://www.thebookyard.com

Jeg har handlet stumper hos dem og de virkede 100% reelle, hurtig
levering og alt var som det skulle være.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-11 15:04

<ecozyz> wrote:

> [...]
> eller en "mac butik" der sælger reservedele.. til "kostpris".. eller privat..
> jeg er frisk på det meste, da min blæser virkelig larmer....

Jeg plejer altid at anbefale

<http://ifixit.com/>

Især fordi de laver fantastiske guides til hvordan man skifter de
forskellige dele og det vil jeg godt støtte.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 16:18

On 2011-03-02 15:04:18 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
>
> Især fordi de laver fantastiske guides til hvordan man skifter de
> forskellige dele og det vil jeg godt støtte.

Endte med
http://www.applemacparts.co.uk/store/index.php

det ser ud til at de kan det der pjat.. og så lover de 24 - 48 timer på
det meste !?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-11 18:06

ecozyz wrote:

> Endte med
> http://www.applemacparts.co.uk/store/index.php
>
> det ser ud til at de kan det der pjat.. og så lover de 24 - 48 timer på
> det meste !?

Det er den, jeg tænkte på.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 19:18

On 2011-03-02 18:05:51 +0100, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> id:
> blæser
> en
> at

> på
>
> Det er den, jeg tænkte på.
>
> mvh. Erik Richard

de har nu sendt fan afsted, her to timer efter jeg har bestilt.. pænt
service niveau..!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-11 01:13

ecozyz wrote:

> de har nu sendt fan afsted, her to timer efter jeg har bestilt.. pænt
> service niveau..!

Det tør siges. - Jeg bestilte varer hos OWC sidste onsdag aften/nat kl.
01:14 dansk tid, og lige før, jeg klikkede på 'Place order', kom der en
besked, at jeg havde 15 min. tilbage til lukketid, så varen ville blive
ekspederet samme dag. Fredag eftermiddag kunne jeg se på T&T, at United
States Parcel Service havde forsøgt at aflevere pakken kl. 14:26! - Den
eneste dag i sidste uge, hvor jeg ikke var hjemme, så jeg fik dem først
i mandags.

Og endnu mere service... Jeg bestilte et Pioneer DVR-118D SuperDrive
($45USd) til erstatning for det defekte Sony drev i min MacPro. Det drev
havde de så åbenbart udsolgt, selvom der stod 'in stock', men istedet
fik jeg et noget dyrere DVR-A18M/MB ($65USd) - samme drev i en bedre
udgave med 'flashscribe', så jeg kan 'skrive på de helt blanke CD/DVD
medier. Fik den til samme pris som DVR118D!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 05-03-11 15:26

On 03/03/11 01.12, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> udgave med 'flashscribe', så jeg kan 'skrive på de helt blanke CD/DVD
> medier. Fik den til samme pris som DVR118D!

Hvordan brænder du Lightscribe laget på Mac OS X 10.6 ? Jeg er ikke
stødt på software, andet end fra Lacie til deres eksterne brændere...

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-11 16:50

Per Jensen wrote:

> Hvordan brænder du Lightscribe laget på Mac OS X 10.6 ? Jeg er ikke
> stødt på software, andet end fra Lacie til deres eksterne brændere...

Det er ikke 'LightScribe', men 'FlashScribe' - en slags 'reduceret'
lightscribe system, Pioneer selv har udviklet. Mig bekendt kan det ikke
umiddelbart bruges på en Mac, men Nero 8.x Essentials Pack til Windows
understøtter det - og følger med. - Så hvis jeg vil bruge det, kan jeg
jo blot skifte til min XPPro på samme maskine...

Om der findes et 3.-parts værktøj, der kan bruges på Mac, har jeg ikke
undersøgt, da jeg generelt ikke bryder mig om de helt blanke medier. -
De danner reflekser, der pga. mit dårlige syn gør det nærmest umuligt
for mig at læse, hvad der står.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 05-03-11 19:08

On 05/03/11 16.50, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> understøtter det - og følger med. - Så hvis jeg vil bruge det, kan jeg
> jo blot skifte til min XPPro på samme maskine...

Aha, så forstår jeg bedre.

// Per.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 07-03-11 09:20

Den 05/03/11 16.50, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> understøtter det - og følger med. - Så hvis jeg vil bruge det, kan jeg
> jo blot skifte til min XPPro på samme maskine...

<snip>

Mener du ikke LabelFlash?

Mvh Jonas