hjælp til opgradering af macbook
Fra : thohei

Dato : 25-02-11 02:22

Hej,
Jeg har en MacBook 2.0 GHZ med 1 gB ram (667Hz hvis det betyder noget)
Hvor meget ram kan jeg putte i den og kan jeg selv sætte den i.
Den kører med 10.4.11 hvor højt op kan jeg opgradere?
1000 tak.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 10:32

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Hej,
> Jeg har en MacBook 2.0 GHZ med 1 gB ram (667Hz hvis det betyder noget)
> Hvor meget ram kan jeg putte i den og kan jeg selv sætte den i.

hvormeget afhænger af modellen ... og ja, du kan selv opgradere ram.

> Den kører med 10.4.11 hvor højt op kan jeg opgradere?

10.6

/thomas

Fra : thohei

Dato : 25-02-11 02:48

On Feb 25, 10:31 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvormeget afh nger af modellen ... og ja, du kan selv opgradere ram.

> 10.6
>
> /thomas

Tak.
Hvad mener du med modellen? Hvordan kan jeg se det. Den er hvid og
hedder 2,0 ghz core 2 duo, hvilke ander beskrivelser skal jeg finde
frem.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 11:08

> [...]

> Hvad mener du med modellen? Hvordan kan jeg se det. Den er hvid og
> hedder 2,0 ghz core 2 duo, hvilke ander beskrivelser skal jeg finde

ja, dem er der nok 3-5 forskellige af ... find model nummeret under æble
menu -> More info -> Model Identifier.

(har formatet MacBook2,2 eller lign.)

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 03:18

On 25 Feb., 10:47, thohei <heine...@mail.dk> wrote:

> [...]
> Hvad mener du med modellen?  Hvordan kan jeg se det.  Den er hvid og
> hedder 2,0 ghz core 2 duo, hvilke ander beskrivelser skal jeg finde

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvis du trykker på "Æblet" i øverste venstre hjørne af skærmen og
trykker på:"Om denne Mac" så får du de første oplysninger om
processoren og hukommelsen. tryk videre på "Flere oplysninger" tasten.
Her kan du finde alle hardwareoplysninger om den.
Den kan for eksempel være 1,83 ghz istedet for de 2 GHz du angiver.
Det vil du kunne se på den første skærm.

Du kan godt gå bestille en "Snow Leopard" styresystem til den.:
http://store.apple.com/dk/product/MC573DK/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTc1MTEzNjY

Dertil hører de sidste nye programmer i form af iLife pakken:
http://store.apple.com/dk/product/MC625DK/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTk0MjM1MjQ

Du kan køre det hele med 2 Gigabyte RAM . Måske endda med de 1
Gigabyte du har. Mac er ikke så ramkrævende som Windows.

Ram-fabrikanten "Kingston" har en liste over Macbooks, hvor man
direkte kan se hvilken type man skal vælge. Du kan selv skifte RAM.
Der er 2 kortpladser. Dreje med en mønt i bunden og tage batteriet ud.
derefter skal en skinne fjernes, så ramkortene komme rtil syne.
Du skal bruge Apples danske sider. Ikke trykke "Store" men søge under
"Support". Her gemmer alle svar sig. Du skal øve dig lidt i at søge.
Søg og du skal finde..bank på og der skal åbnes op.

Bor du i Københavnsområdet skulle du melde dig ind i MacBruger klubben
for Mac brugere.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 11:32

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Du skal øve dig lidt i at søge.
> Søg og du skal finde..bank på og der skal åbnes op.

du skal øve dig i at fatte dig i korthed ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-02-11 11:58

> du skal øve dig i at fatte dig i korthed ...

Hæhæ, hvis I nu begge går mod jeres fælles gennemsnit tror jeg det er
rent win-win

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 05:12

On 25 Feb., 11:32, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> du skal ve dig i at fatte dig i korthed ...
>
> /thomas

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Frygt ikke den Gudløse! Ser du hen til hans sted, så er han der ikke.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 13:46

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Frygt ikke den Gudløse! Ser du hen til hans sted, så er han der ikke.

Den skal jeg vist have forklaret ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 06:01

On 25 Feb., 13:46, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Den skal jeg vist have forklaret ?
>
> /thomas

Ganske kort?:
Begrænset holdbarhed.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 14:10

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Ganske kort?:
> Begrænset holdbarhed.

Du snakker stadig sort ... men det er jo ikke nyt...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 25-02-11 15:33

> ja, dem er der nok 3-5 forskellige af ... find model nummeret under æble
> menu -> More info -> Model Identifier.
>
> (har formatet MacBook2,2 eller lign.)
>
> /thomas

Den hedder MacBook 2.1
Jeg synes Kingston skriver der er plads til 4gb, men 2 må vel være
nok?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-02-11 00:21

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Jeg synes Kingston skriver der er plads til 4gb, men 2 må vel være
> nok?

Fyld op. Priserne er i bund nu, og det giver maskinen længere levetid.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-11 08:45

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110225 <nospam0002+20110225@gmail.com> wrote:

> Fyld op. Priserne er i bund nu, og det giver maskinen længere levetid.

Enig ... du kommer aldrig til at sige "det var godt jeg ikke hældte alt
det ram er der kunne være" ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 26-02-11 08:00

> Du kan godt gå bestille en "Snow Leopard" styresystem til den.:http://store.apple.com/dk/product/MC573DK

Som jeg forstår det link, gælder opgraderingen kun fra Leopard. Men
er 10.4.12 ikke noget andet end Leopard (jeg synes godt nok det er
bøvlet at Apple både bruger numre og rovdyr som betegnelser for
styresystemet, hvad er det smarte i det?), og skal jeg så først
opgradere til Leopard og derefter videre?

> [...]
> Der er 2 kortpladser. Dreje med en mønt i bunden og tage batteriet ud.
> derefter skal en skinne fjernes,  så ramkortene komme rtil syne.

Tak, det er en god guide også selv om de /ikke/ bruger modelnummeret
til at identificere maskinen. Men jeg tror nu jeg har fundet ud af
det. Netop denne maskine kan have 4 gb ram i sig, men kun bruge de
3. Jeg prøver at sætte 4 i og se hvad der sker.

Mange tak.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-11 16:59

> [...]
> Apple både bruger numre og rovdyr som betegnelser for styresystemet, hvad

Det er der ikke noget mystisk i ... nummeret er version nummeret, navnet
er et smart marketing navn ?

> og skal jeg så først opgradere til Leopard og derefter videre? >

Du skal, hvis du kører efter bogen, købe den samlede pakke, inkl.
10.6.x, iLIfe og iWork

<http://store.apple.com/dk/product/MACBOX_SINGLE?mco=MTk0MjIxMDU>

men 10.6 opgraderingen kan godt opdatere en 10.4 maskine.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-11 11:58

On 26 Feb., 15:59, thohei <heine...@mail.dk> wrote:

> [...]
> styresystemet, hvad er det smarte i det?), og skal jeg så først
> opgradere til Leopard og derefter videre?
Alle systemskiver er fuldversioner. Der er ikke opgraderingsversioner
som kontrollerer det foregående styresystem.
Det nye system blanker skiven totalt af og lægger nyt system på. Der
er ikke serienumre og kontroller eller aktiveringer.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-11 20:12

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Det nye system blanker skiven totalt af og lægger nyt system på.

ikke nødvendigt ...

/thomas