iMac livscyclus?
Fra : Henrik 8600

Dato : 24-02-11 22:26

Går og tænker på en iMac.

Man hvornår og hvor tit der det normalt der kommer nye / opgraderede
modeller?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-11 22:25

<http://buyersguide.macrumors.com/>

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-02-11 23:23

Den 24/02/11 22.24, Thomas von Hassel skrev:
> [...]

Det samme gjorde jeg for snart 2 år siden, og jeg valgte at købe en iMac
24" forholdsvis hurtigt efter jeg havde tænkt, og det har jeg under
ingen omstændigheder fortrudt. Jeg er da godt klar over, at der kommer
ny ting og sager stort set hele tiden, men jeg ville ikke være som
bonden der ville vente med at krydse floden, indtil alt vandet var løbet
forbi.

--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Per Falkjær

Dato : 26-02-11 09:49

Henrik 8600 skrev:
> Går og tænker på en iMac.
>
> Man hvornår og hvor tit der det normalt der kommer nye / opgraderede
> modeller?
>
> H.

Klap lige hesten. Inden for kort tid kommer der nye modeller. Når de så
kommer, slår du til og hvis du køber high-end, har du en pragtfuld
maskine mindst de næste 5-6 år, og så kan du sikkert sælge den til en
fornuftig pris.

Min 24" iMac er 2,5 år gammel og virker stadig utrolig hurtig og snap.
Jeg tror kun jeg ville mærke en forskel, når jeg laver et slideshow om
til vidoe/DVD.

iMac er den absolut bedste måde at se digitale billeder på.

Den er en daglig glæde at arbejde med.

mvh - Per

Fra : Snorre Berg

Dato : 27-02-11 14:10

Den 26.02.11 09.49, skrev Per Falkjær:

> [...]
> til vidoe/DVD.
>
> iMac er den absolut bedste måde at se digitale billeder på.

En iMac er blitt noe ganske annet enn de var da jeg fikk en på mitt
kontor for snart tolv år siden. ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-02-11 11:40

Per Falkjær <pefa@mail.dk> writes:

> Klap lige hesten. Inden for kort tid kommer der nye modeller. NÃ¥r de

Der kommer normalt nye modeller 1-2 gange om året.

Som udgangspunkt skal man købe når man har brug for det. De nye
modeller er da rare at have, men det er sjældent at opgraderingen er
altafgørende i forhold til at vente månedsvis på at få det nyeste.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-11 11:00

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110226 <nospam0002+20110226@gmail.com> wrote:

> [...]
> modeller er da rare at have, men det er sjældent at opgraderingen er
> altafgørende i forhold til at vente månedsvis på at få det nyeste.

Det er jo lidt forskelligt, hvad en opgradering indeholder. Nogle gange
er det blot øget hastighed på processor, bundkort, grafikkort, mere RAM
og større harddiske. Det er måske ikke noget, der betyder det helt store
i dagligt brug. Andre gange sker der noget mere konkret. Skærmen går
måske fra 24" til 27", der kommer SD-kortlæser og måske nye interfaces.
Det kan være FireWire 800 i stedet for 400, DisplayPort i stedet for DVI
og den slags. Det kan måske være mere afgørende at vente på den slags,
hvis det har betydning for en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 27-02-11 11:45

On 2011-02-27 10:59:45 +0100, Henrik Münster said:

> [...]
> Det kan være FireWire 800 i stedet for 400, DisplayPort i stedet for DVI
> og den slags. Det kan måske være mere afgørende at vente på den slags,

Ja, nu er der lige kommet Thunderbolt port i Macbook Pro, så mon ikke
det kommer i de næste iMac. Det er i hvert fald et spring fremad, synes
jeg. Og der er annonceret et Apple event 2. marts, men ud fra plakaten
ser det ud som om det er iPad 2. Derfor kan der vel godt blive
annonceret noget mere.

Jeg venter på iWork '11 inden jeg køber det, så det håber jeg også
snart kommer.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-11 12:08

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Ja, nu er der lige kommet Thunderbolt port i Macbook Pro, så mon ikke
> det kommer i de næste iMac. Det er i hvert fald et spring fremad, synes
> jeg.

Det er klassisk Apple at springe USB3 og Firewire 3200 helt over og tage
det næste step ...

> Og der er annonceret et Apple event 2. marts, men ud fra plakaten
> ser det ud som om det er iPad 2. Derfor kan der vel godt blive
> annonceret noget mere.

næppe ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-02-11 11:50

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> og den slags. Det kan måske være mere afgørende at vente på den slags,
> hvis det har betydning for en.

Tjoh, problemet er jo i den sammenhæng at man ikke aner hvad der kommer
førend Apple siger det på dagen.

Eksempelvis havde jeg ventet med at købe min første hvide MacBook hvis
jeg vidste der var Unibody-maskiner lige om hjørnet. Men så lavede
Apple et salg mere :D

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-11 21:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110227 <nospam0002+20110227@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Eksempelvis havde jeg ventet med at købe min første hvide MacBook hvis
> jeg vidste der var Unibody-maskiner lige om hjørnet. Men så lavede

Ja, man kan desværre ikke forudsige, hvad der sker. Man kan dog gætte
lidt. Hvis den sidste opdatering eller to blot har været et lille
hastighedshop, så er der større chance for en mere gennemgribende
opdatering og omvendt. Hvis noget ny teknologi er blevet indført, er der
også stor chance for, at det finder vej til hele Apples produktlinie.
Som det allerede er nævnt, kommer der sandsynligvis Thunderbolt i den
næste iMac, når nu Macbook Pro har fået det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-02-11 22:35

> [...]
> Som det allerede er nævnt, kommer der sandsynligvis Thunderbolt i den
> næste iMac, når nu Macbook Pro har fået det.

Der er dog også teknologier der forbeholdes pro-modellerne. Det var
tilfældet med FireWire i de første år. iMac er dog nærmest Pro
efterhånden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-11 23:29

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Der er dog også teknologier der forbeholdes pro-modellerne. Det var
> tilfældet med FireWire i de første år. iMac er dog nærmest Pro
> efterhånden.

Det vil selvfølgelig altid være et gæt, hvad der sker, men i det mindste
et kvalificeret gæt. Det er i øvrigt ikke sikkert, at der bare kommer
noget nyt til. Man kan jo også risikere, at der bliver fjernet noget.
Det gør måske ikke så meget, som da DVI blev erstattet af
mini-DisplayPort. Det kan nemt klares med en adapter. Men hvis Apple
pludselig fjerner USB eller FireWire, så er det jo uheldigt, hvis man
har en masse udstyr, der bruger netop denne standard.
Nu ved jeg godt, at USB og FireWire næppe forsvinder nu og her,
men en dag sker det jo nok. Da SCSI-interfacet i sin tid forsvandt, var
der mange Mac-brugere gennem mange år, der var utilfredse. De havde
samlet masser af SCSI-udstyr gennem årene, og med ét slag var det
uanvendeligt, hvis de ønskede en ny computer. Det skete da også for
relativt nylig, at Apple fjernede FireWire fra sin mindste bærbare. Det
var der da en del utilfredshed med. Så hvis man venter på den næste
model, kan man faktisk godt risikere, at man får en dårlig nyhed.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-02-11 11:52

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> synes jeg. Og der er annonceret et Apple event 2. marts, men ud fra
> plakaten ser det ud som om det er iPad 2. Derfor kan der vel godt
> blive annonceret noget mere.

Jeg faldt lige over

http://displaylink.s3.amazonaws.com/index.html

som er DisplayLinks software til at lave en iPad om til en ekstra
monitor. Det er dem der laver USB-grafikkort, så de ved godt hvordan man
gør. Nogen med en iPad der vil afprøve?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-11 12:08

> [...]

> som er DisplayLinks software til at lave en iPad om til en ekstra
> monitor. Det er dem der laver USB-grafikkort, så de ved godt hvordan man

hmm: "Windows 7, Vista (32 and 64bit) and XP (32bit) compatible"

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-02-11 13:28

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Det er klassisk Apple at springe USB3 og Firewire 3200 helt over og tage
> det næste step ...

Tjah, sparer tid.

Findes der en eSATA-konverteringsdims til det her THunderbolt så man kan
bruge det til noget fornuftigt?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-11 13:37

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110227 <nospam0002+20110227@gmail.com> wrote:

> Tjah, sparer tid.
>
> Findes der en eSATA-konverteringsdims til det her THunderbolt så man kan
> bruge det til noget fornuftigt?

Det kommer .. Thunderbolt er jo "bare" en meget bred motorvej ... du kan
køre hvad du har lyst til over den. (den kører PCI Express internet så
udvilkerne skal ikke opfinde den dybe tallerken for at lave enheder som
kan snakke thunderbolt)

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 27-02-11 13:41

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> køre hvad du har lyst til over den. (den kører PCI Express internet så
> udvilkerne skal ikke opfinde den dybe tallerken for at lave enheder som

Rart når der tænkes tanker (-:

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-03-11 09:38

> hmm: "Windows 7, Vista (32 and 64bit) and XP (32bit) compatible"

Den slags småtterier plejer da ikke at hindre dig?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 25-03-11 10:48

On Fri, 25 Mar 2011 09:38:05 +0100, <Thorbjørn Ravn Andersen, 20110325> wrote:

> Den slags småtterier plejer da ikke at hindre dig?

Det er vel bare å kjøpe AirDisplay i App Store?

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"